LOGO 2008

Mój elektroniczny kamerlik
tremolo / sch / Artykuly / Gitary / Lutowanie przystawek i piecy gitarowych [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Gitary

  1. Akordy do popularnych piosenek [doc]
  2. Charakterystyki przetwornikow gitarowych [doc]
  3. Chwyty gitarowe [doc]
  4. Elementy elektroniki gitarowej [doc]
  5. Fender 3molo-China Edition [doc]
  6. Flaźolety piski itp [doc]
  7. Gibson Les Paul Copy HSS special 3molo edition [doc]
  8. Gibson V [doc]
  9. Gitara elektryczna a gitara klasyczna [doc]
  10. Gitara stereofoniczna 2 w jednym [doc]
  11. Gitary dziwadla [doc]
  12. Hagstrom - limited edition [doc]
  13. Jak podlaczyc gitare do komputera [doc]
  14. Kill Switch in Fender Stratocaster [doc]
  15. Lutnicy gitary klasyczne akustyczne oraz instrumenty smyczkowe [doc]
  16. Lutnicy w Polsce - najlepszy lutnik [doc]
  17. Lutowanie przystawek i piecy gitarowych [doc]
  18. Mikrofon nagrywanie gitary z duszą [doc]
  19. Moje gitary - Robert Gabor [doc]
  20. Mostki gitarowe [doc]
  21. Niezwykle solówki niezwykłych instrumentów [doc]
  22. Pierwsza gitara jak kupić [doc]
  23. Podstawy kablowania gitar elektrycznych [doc]
  24. Presto Lang 3molo Edition HB and SC 3sw 2014 [doc]
  25. Przełączniki w gitarach [doc]
  26. Przystawka ROLAND GK-3 [doc]
  27. Skale gitarowe [doc]
  28. Sklepy muzyczne w Polsce [doc]
  29. Solówki w utworach metalowych i rockowych [doc]
  30. Stereofoniczny BAS [doc]
  31. Struny gitarowe - gitara elektryczna klasyczna i basowa [doc]
  32. Tabulatury czyli czytanie tabulatorów [doc]
  33. Techniki grania na gitarze [doc]
  34. Teoria dzwiekow [doc]
  35. Twoja pierwsza gitara [doc]
  36. Wyciszanie domowego studio gitarowego [doc]
  37. Wymiana przystawek HB [doc]
  38. images
  39. info
  40. strat

Lutowanie przystawek i piecy gitarowych [doc]

Lutowanie || Cyna i ołów || Zimny lut || Kwas solny || Lutownica || Lokówka || Stacja lutownicza || Lokówka || Jak lutować || Ściąganie izolacji || Błędy przy lutowaniu

Lutowanie przystawek polega na przeniesieniu abstrakcyjnego schematu z papieru na lutowaną do przełączników, potencjometrów i gniazda gitarowego pajęczyne przewodów. Jeżeli źle wszystko polutujemy to przystawki mogą odpalać w innym układzie niż tego chcemy, mogą buczeć, humbackery, bezszumne dual coil mogą nie spełniać swojego zadania konstrukcyjnego. Jeżeli polutujemy z kolei dobrze jeśli chodzi o schemat a źle jeśli chodzi o wykonanie spoiny, wówczas przy zatrzęsieniu, czy podniesieniu gitary odlecą nam luty zewrą siew środku co może spowodować całkowite nie działanie gitary. Istnieje możliwość, że lut będzie mocny, jednak na tyle utleniony, że nie będzie przewodził, jest to tzw. Zimny lut.

kalafonia, cyna, lutowie, spoiwo Kalafonia - spoiwo lutownicze oraz pasta i kalafonia Na górę

Cyna i ołów 60%/40% - lutowie

Do lutowania zwykłej elektroniki stosujemy stop cyny z ołowiem. W bardziej ekstrawaganckich konstrukcjach stosujemy srebro i o wiele wyższe temperatury topnienia. Nawet do 1000 stopni.

Na górę

Temperatura

Najlepsza temperatura do lutowania stopu cyny z ołowiem (60%Sn|40%Pb) to przedział 270-300 oC Na górę

Zimny lut

Aby nie doszło do tego przypadku, musimy używać kalafonii, pasty lutowniczej dobrej jakości, posmarować przed lutowaniem, a wszelkie elementy przed lutowaniem oczyścić, spirytusem, kwasem solnym choćby technicznym i stosujemy dobrą temperaturę topnienia - o której juz napisałem.

Na górę

HCl - kwas solny

Służy do odtłuszczania jak i poprawienia zwilżalności powierzchni metali przed lutowaniem. Ostrożnie - nie można go wylać do środka gitary, opary są trujące, drewno nie lubi go, podłoga również, dywany się w nim topią, Miedź potraktowana kwasem, a nie zacynowana dokładnie lubi bardzo szybko zielenieć na powietrzu. W końcu kruszeje, traci przewodność i pęka. Więcej w paragrafie.. jak lutować

Na górę

Lutownica

Narzędzie pracy elektryków, elektroników, hydraulików i ludzi robiących rynny, a w przypadku gitar elektrycznych: lutników. Istnieje wiele typów lutownic. Najczęstsze to lutownice pistoletowe, w których na końcu "lufy" występuje drut miedziany lub ze stopu oporowego, po strzeleniu z takiego "pistoletu" następuje rozgrzanie drucika prądem i szybkie osiągniecie temperatury około 300 oC. Inną odmianą lutownicy jest: Na górę

Lutownica lokówka

Przypomina lokówkę, nieco brudną i wchodzącą w kolor miedzi. Może mieć różne groty - czyli końcówki. Rękojeść może być plastikowa, zdarzają sie też przykłady lutownic pistoletowych wykonanych w technice lokówkowej. W dodatku maja niekiedy tryb szybkiego rozgrzewania.

Na górę

Stacja lutownicza

Poniżej tzw. stacja lutownicza z pomiarem temperatury. Posiada specjalny uchwyt "pochwę", w którą wsadzamy rozgrzaną lutownicę, w dobrych egzemplarzach, lutownice możemy wmontować zarówno w wersji dla leworęcznych jak i praworęcznych. Poniżej przedstawiam lutownicę, jaką mam w pracy ZD-929B. Na panelu przednim znajduję się regulator temperatury - tzw. termostat. Dioda Power oraz dioda pokazująca, w którym momencie lutownica dostaje prąd grzejący. Następnie wyraźny 10- diodowy termometr pokazujący temperaturę od 150-420 stopni celsjusza. (w zależnosci od cyny i topniku jaki ma w sobie lub nie) - dla amerykanów pokazano skalę w Fahrenheitach: od 300 F do 790 F.

Lutownica ZD-929B Electronic solderingNa górze obudowy stacji znajduję się gąbka zrobiona z materiału odpornego na wyższe temperatury. W niej się myje gorącą i ubrudzoną z tlenków, cyny i ołowiu lutownicę. Na górę

Jak lutować

Lutowanie należy rozpocząć, gdy lutownica jest rozgrzana. Przy użyciu najlepiej cyny (lutowia) z topnikiem. Zbyt mała temperatura powoduje zbyt wolne topnienie, a co za tym idzie więcej lutu nam się utleni. Jeżeli mamy cynę bez topnika potrzebny bedzie osobny topnik, pasta lutownicza, kalafonia balsamiczna lub innego rodzaju środek zmniejszający temperaturę topnienia i płynięcia metalostopu.

Różne dodatki

kalafonia, cyna, lutowie, spoiwo Kalafonia - spoiwo lutownicze oraz pasta i kalafonia Najczęściej mozna kupić w sklepie elektrycznym lub monterskim (budowlanym) w opakowaniach przypominajacych pastę do butów, niegdyś szło kupić kalafonie w opakowaniu po zapałkach. Tak robili handlarze z Rosji. W przypadku lutowania należy nie wdychać oparów z lutowania. Opary ołowiu są silnie trujące. Podczas topienia kalafonia powoduje silne dymienie. Dymy te zawierają rozpuszczalniki organiczne, które źle są trujace i rakotwórcze. Jednak jeśli odpowiednio będziemy wentylowac pokój, wówczas wszystko będzie dobrze. Na górę

Ściągnięcie izolacji

Kabel czy drut należy obciągnąć (tak tak nieładny zlepek słów), czyli ściagnąć izolacje. Służą do tego noze, scyzoryki, nożyki, nożyczki (najlepiej takie zepsute, obciągaczki (wyraz , ściągacze izolacji) Na górę

Wady w lutowaniu gitar i pieców

Wady to przede wszystkim brak schludności i rozplanowania w montowaniu kabli: które są często zbyt napięte, zaginają się po zamykaniu obudowy i odpadają lub wyginają styki pozostałych elementów: przełaczników 2, 3, 5-pozycyjnych, potencjometów, pokręteł i Kill-Switch'y.

Inne wady to brudne zanieczyszczone styki, przegrzane luty (zbyt długo zabieraliśmy sie do przetapiania, cyna nie ma srebrzystości)

Wystające "druciki" kabli wielowiązkowych, czyli nie do końca zalane cyną elementy końcówek przewodu. Co widać na rysunku poniżej:

błędy w lutowaniu - wystajace kabelki

1-osłona wystających przewodów z potencjometra, 2- źle założona termokurczka (rurka termokurczliwa), 3 - dobrze zrobione rozdzielenie przy przełączniku, 4-źle wykonany lut - bo wystaje drucik z wiązki

Nie do końca zakryte elementy przewodu, z którego ściągaliśmy izolację. Jeżeli to możliwe, końcówki przewodów okryć można rurkami termokurczliwymi czyli termokurczkami. Następnie przypalając ogniez z zapalniczki można je zacisnąć - zamykajac dostęp powietrza do gołego drutu. Patrz: 1 na rysunku poniżej.

lutowanie potencjometrów w gitarze i efekcie gitarowym lutowanie potencjometrów w gitarze i efekcie gitarowym

Rozpierzchnięte przewody to jedna z kolejnych wad końcowego produktu. Aby temu zapobiec ostrożnie ściskamy ściągaczami (trytytkami) przewody, w logicznie rozplanowane grupy przewodów - wiązki, magistrale - tak mozemy zrobić w przypadku gitary. W przypadku pieca gitarowego czy fuzz'a, efektu należy wziąć pod uwagę silne wzmocnienia i sprzężenia zwrotne, jakie zachodzą we wzmacniaczu i odpowiednio wziąść pod uwagę zależnosci miedzy sygnałami wyjściowymi i wejściowymi a masą układu.

wnętrze przerabianego efektu DOD GONKULATOR-MODULATOR

Equalizer na potencjometrach wewnątrz obudowy z efektu gitarowego GONKULATOR MODULATOR firmy DOD - kilka wad lutowia przy pokryciu przewodów.

połączenia zewnętrzne preampu w obudowie po DOD GONKULATOR-MODULATOR

połączenia zewnętrzne preampu w obudowie po DOD GONKULATOR-MODULATOR

Opis: 1 - otwór w obudowie obok zwory nieładnie polutowanej ze sobą - przerwanie i zlutowanie znacząco zwiększa masę elementu i psuje wytrzymałość układu na wibracje, spadki z wysokości i udary. 2 - Trytka obejmująca przewody z preampu. 3 - nadlew z kalafoni - nieładnie wygląda, ale niczemu nie szkodzi, dodatkowo lakieruję płytkę drukowaną, chroniąc przed powietrzem. 4 odwrotny montaż kondensatorów - na drutach - dodatkowy stabilizator napięcia symetrycznego w zasilaniu.
Facebook Twitter Stumble it Email More..

Skomentuj stronę


kod: heavy3

Komentarze i pytania

1 komentarzy dla tego widoku

Czemu służy lut na obudowie potencjometru - fachowiec gitarowy - Gitary - Lutowanie przystawek i piecy gitarowych


Czekało 5 lat na odpowiedź! Jeśli masz elektronikę ekranowaną w puszcze miedzianej to nie trzeba tak bardzo się przykądać. Ale chodzi o ekranowanie wpływu indukowanego pola elektrycznego i magnetycznego na obudowie potencjometru, który może wpływać na buczenie, przydźwięki i ekranowanie. Może zostać "odebrane przez przewody" które są w sąsiedztwie puszki i przejść do wzmacniacza jako bucznenie, efekt pojawiania się lub znikania buczenia podczas dotykania strun itp... Aby taki lut wykonać należy oczyścić, odtłuścić, najlepiej wypolerować powierzchnie potencjometru. Polać tzw. Fluxem, czyli płynnym topnikiem następnie wtopić w to cynę tak, aby kąt lutowania, czyli to jak przywiera był możliwie płaski i przypominał malowanie powłoki, nie zaś stawianie metalowych kulek czy kupek. Trzeba dobrać temperaturę nieco wyższą niż normalnie przy lutowaniu drutów czy pól lutowniczych. Następnie trzeba ocynowany (pobielony, po angielku tined), przyłożyć to takiego pocynowanego miejsca na obudowie potencjometru i połączyć dodatkową cyną i połączyć z możliwie najmniejszym kątem do powierzchni. Kulka cyny może się oderwać, albo możę powstać powłoka przejściowa, któa bedize działała jak kondensator.
2017-05-11 23:34:45, 02fe4aac skomentuj #2949
Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Preamp | Pickup | Lutnik | Głosniki