Testy serwisowe kabli gitarowych♔
Do testowania kabli gitarowych oprócz zwykłego wzmacniacza i gitary warto zaprząc trochę przyrządów pomiarowych.
Czasami bowiem kabel jest uszkodzony w sposób umożliwiający granie, jednak przy większych głośnościach może brakować pasma, lub głośność wzmacniacza będzie niższa. Jak sobie radzić z taką złośliwością rzeczy martwych?
Oczywiste jest, że jeżeli kabel ma uszhodzoną izolacje, ktoś złamał wtyczkę, to to sie nie nadaje do grania.
Ale co w sytuacjach pozornej błogości?
Jak sprawdzić taki ustrój jakim jest kabel gitarowy i czym jest kabel gitarowy?
Można wziąć do ręku pikacz czyli multimetr ustawiony na głośniczek -> sygnalizator i "przepikać" 4 główne arterie przepływu prądu.
Dobry kabel gitarowy ukazany jest poniżej na rysunku w lewym górnym rogu.
Oznaczono jako A i C odpowiadajace sobie bolce sygnałowe a C i D - odpowiadające pierścienie w gnieździe Jack 6,3mm
Analiza kabli gitarowych z różnym stopniem uszkodzenia
Między bolcem A i bolcem C - jest idealne przejście elektryczneMiędzy pierścieniem B i pierścieniem D jest również idealne przejście.
Natomiast pomiędzy bolcami i pierścieniami jest teoretycznie nieskończony opór elektryczny, przebijalny dopiero w warunkach wysokiego napięcia.
Jak ktoś chce więcej szczegółów polecam artykuły o impedancji falowej przewodu.
Zerwany ekran
Zerwany ekran. Pokazany w prawym górnym rogu. Zdarza sie że jedna z dwu par przewodów nie przewodzi prądu elektrycznego. Opór wynosi nieskończenie wiele. W wyniku przecięcia ekranu gitara wpięta do wzmacniacza poza jakimiś szumami, zniekształceniami nie podaje prawidłowego sygnału do wzmacniacza.
Przebicie międzyżyłowe
Niepełne zwarcie
Objawia się zwarciem pomiędzy A i B. Przebicie w wyniku zabrudzenia, korozji, obecnością osadów wewnątrz wtyczki objawia się mocnym spadkiem sygnału, a przede wszystkim klarownosci. Wzmacniacz widzi zamiast impedancji przetworników przez potencjometr, po prostu w niepełne zwarcie lub pełne.
Pełne zwarcie objawia się tym, że A->B->C->D wszystkie opory w każdej konfiguracji są równe zero. W głośniku jest totalna cisza. Cały sygnał z gitary zwiera się.
Totalna kombinacja jest na rysunku w prawym dolnym rogu, nie dość że przejście jes tniepewne z powodu naderwanego ekranu, sygnał zbiera buczenie z powietrza, to jeszcze obraca się jeden z bolców. Co powoduje niezerowy opór między bolcami przeciwległych końców. i niepełne przejście na ekranie.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
77.
78.
79.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
86.
87.
88.
89.
Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.
W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.
Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.
O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.
Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...
Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.