LOGO 2008

M鎩 elektroniczny kamerlik
tremolo / sch / Artykuly / Glosniki / G這郾iki do gitar basowych

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Glosniki

  1. B-52 AT412a opis paczki gitarowej
  2. Barytonowa i 8 strunowa paczka gitarowa z grubym do貫m
  3. G這郾iki do gitar basowych
  4. G這郾iki monitory ods逝chowe
  5. G這郾iki nie do ko鎍a gitarowe
  6. G這郾iki_gitarowe
  7. Katalog g這郾ik闚 gitarowych
  8. ㄠczenie glo郾ik闚 gitarowych
  9. ㄠczenie paczek gitarowych
  10. Subwoofer nietypowy
  11. monitory_studyjne

G這郾iki do gitar basowych

Za這瞠nia
4 g這sniki 12" czy 1 g這郾ik 15"
Driver wysokopasmowy
Zwrotnica g這郾ikowa
Bass reflex czy obudowa zamkni皻a.
Parametry Thielle'a-Small'a
Rzeczywisto? contra symulacja: ZACHOWANIE W OBUDOWIE ZAMKNI邛EJ
Rzeczywisto? contra symulacja: ZACHOWANIE W OBUDOWIE WENTYLOWANEJ
Strojenie otworu BR INSTRUKCJA: pos逝giwania sie programem symulacyjnym WinISD.

Jak robi pak basow

Gitara basowa wymaga do嗆 szerokiego pasma czestotliwosci, wydawa這 by si co po niekt鏎ym 輳 starczy pasmo 50Hz... 200-500 Herz闚 nic bardziej mylnego, gitara basowa to nie tylko basy, rodem z subwoofer闚. To pr鏂z perkusji element zespo逝 rytmicznego (wraz z perkusj) i tak jak ona wymaga do嗆 szerokiego spektrum d德i瘯闚. Chodzi generalnie o uwypuklenie brzmienia, wi瘯szy rozdzia d德iek闚 od siebie, rozszerzenie warstwy brzmieniowej, przy graniu Swapem, Klangiem, sol闚kami wtopionymi w utwory.

Wydawac by si mog這, 瞠 paki basowe to to samo co Subwoofery kina domowego, du瞠 鈔ednice g這snik闚 do tego otwory Bass Reflex. Nic bardziej mylnego. Podobnie jak w artykule o g這snikach gitarowych i g這郾iki gitar basowych to przetworniki z twardym zawieszeniem (czyli nie zobaczymy tu pianki czy gumy), niekoniecznie o wielkim skoku. Wa積e dla przysz貫go zespo逝 powinno by postawienie na warunkowo dobrym sprz璚ie. Chodzi generalnie o g這sniki o sporej skutecznosci, a przy tym i ciekawym zej軼iu w okolice 50Hz. G這郾ik basowy nierzadko trzeba umacnia w charakterystyce poprzez dodatkowy g這郾ik wysokotonowy lub Driver, zwykle jest to g這snik estradowy wysokotonowy tubowy rozszerzajacy pasmo gitary do jakich 12-14 kHz. W tym przypadku d德i瘯 g鏎nych rejestr闚 powinien by bardziej smuk造 - nieco mniej ostre brzmienie jak w przypadku przester闚 do gitary elektrycznej, gdzie g這郾ik gitarowy dodatkowo wzmacnia odkszta販enie d德i瘯u.

G這郾iki gitar basowych mo積a generalnie 豉dowa w skrzynie na zasadach podobnych jak g這sniki paczek estradowych. Obudowy jakie wchodz w gre to obudowa zamkni皻a i obudowa wentylowana Bass-Refleksem. Bardzo rzadko stosuje si paki otwarte.

Pytanie: 4 g這sniki 12" czy 1 g這郾ik 15"

G這郾iki basowe porzadnych firm na przyk豉d Eminenc闚 maj do嗆 spore skutecznosci. Cztery g這sniki to wi璚ej pracy przy budowaniu otwor闚, wy窺za cena (przewa積ie), ale za to wy窺za skutecznos niz jednego g這snika 15" podobnej klasy. jedynie ilo嗆 wylicze jest podobna. Mo瞠 si okaza, 瞠 nawet jeden g這snik 12" bedzie gra lepiej ni paczka na pietnastce. jest w sprzeda篡 g這snik 10" znakomicie nadaj帷y si do nag豉郾iania basu, 陰czy w sobie szerokie pasmo i du膨 skutecnzos, z do嗆 ciekawym brzmieniem.

Driver wysokopasmowy

Du篡 g這郾ik 15-calowy to z za這瞠nia gorsze pasmo 鈔ednio-wysokie, ktore w wielu przypadkach bedzie trzeba uzupe軟i wysokotonowym driverem. oczywi軼ie przy tanich gitarach nie ma co inwestowa w nie wiadomo jakie drivery, nie wiadomo nawet czy tania przystawka poradzi sobie z w豉sciw artykulacj najwy窺zych ton闚. Wa積e te czy my potrzebujemy w og鏊e driver'a

Idea dodatkowych wysokotonowych g這郾ik闚 wzi窸a si z tego, 瞠 g這snik szerokopasmowy-estradowy potrafi doj嗆 z pasmem w okolice 8-9kHz i bedzie on obci捫ony na najgl瑿szym pa鄉ie spor ilo軼i mocy st康 ulec mo瞠 zepsuciu jako嗆 wysokich ton闚 przy graniu sam membran, dlatego buduje si kolumny mieszane w oparciu o g這郾iki wysokotonowe tubowe lub kopu趾owe o do嗆 du瞠j skutecznosci. Kopu趾a czy tubka z mojego do鈍iadczenia gra lepiej ni g這郾ik dynamiczny membranowy w tym samym pa鄉ie - gdy jest bardziej punktowy, mniej obci捫ony harmonicznymi ni窺zych ton闚.

Driver闚 na rynku jest du穎 - mozna oczywi軼ie kupowa Eminency, Celestiony estradowe z serii PA (Profesional Audio) lub desygnowane do gitar. Jednak ca趾iem dobrze sprawuj si w tym fachu g這sniki polskiego producenta: Tonsila, w zasadzie ju chyba tylko le瘸ki magazynowe i jakie reedycj mo積a dosta. Je郵i nawet to b璠zie sie wydawa這 drogim rozwi您aniem, mo積a pokombinowa z tubkami firmy STX.. Omijaj帷 szerokim 逝kiem g這郾iki piezoelektryczne.

Zwrotnica: Zwrotka

Wa積 spraw jest zwrotnica, powstrzymuje ona generacje czestotliwo軼i szkodliwych dla g這郾ika wysokotonowego, obcinaj帷 je w jego obwodzie. Aby dowiedziec si w kt鏎ym miejscu najlepiej da ci璚ie wystarczy obejrze charakterystyke zastosowanego g這郾ika basowego i dane nadane przez producenta wysokotonowca, jesli ich nie bedziemy mie, od biedy starczy nam wiedza o samym basowcu. Chodzi o koniec charakterystyki przenoszenia g這郾ika basowego. Bada si w kt鏎ym miejscu na charakterystyce basowca istnieje spadek skutecznosci od skutecznosci 鈔edniej.Gdy ju ta wiedze sprawdzimy na wykresie, wystarczy podstawi do odpowiednich wzor闚 na zwrotnice.

Zwrotnica to urz康zenie elektrotechniczne, kt鏎ego zadaniem jest t逝mienie pewnych cz瘰totliwosci, na skutek zmiany impedancji w funkcji czestotliwo軼i dla takich element闚 elektrycznych jak cewka czy kondensator.

Ograniczymy si do przypadku, w kt鏎ym ci望 bedziemy tylko jeden g這郾ik za pomoc zwrotnicy,

Najprostsza zwrotnica, nazwijmy j wysokotonow, g鏎noprzepustow lub dolnozaporow jest pojedy鎍zy kondensator wpi皻y w szereg z g這郾ikiem. Jest to tak zwany filtr 1-ego rzedu (od ilo軼i element闚). Cz瘰totliwo嗆 charakterystyczna dla niej to moment, w kt鏎ym reaktancja kondensatora (op鏎 dla pr康u zmiennego), dla danej czestotliwosci zr闚na si z impedancj g這郾ika. Je郵i bedizemy mieli kilka g這snik闚 po豉czonych w szereg czy r闚nolegle bedzie trzeba zastosowa wzory na impedancje zast瘼cz.

[1]

Gdzie f - czestotliwo嗆, C- pojemnos, Z - impedancja g這郾ika wysokotonowego lub impedancja zastepcza zespo逝 g這郾ik闚 polaczonych szeregowo, r闚nolegle lub inaczej.

Powy窺ze wyliczenia s w jednostkach pojemno軼i, wystarczy, 瞠 przemno篡my je przez 1000000 i otrzymamy pojemnos w jednostkach praktycznych - mikroforadach. Teraz wystarczy zaopatrzy sie w najbli窺zy warto軼i obliczonej kondensator dobrej jakosci - chodzi tu o kondensatory o dielektryku sta造m na napiecie 250 Volt lub wy窺ze.

Jest jedna uwaga - nale篡 stosowa g這郾iki wysokotonowe o impedancji r闚nej lub wiekszej od g這郾ik闚 basowych. Oraz podobnej skutecznos熵.

Poszukajcie na stronie eminence.com charakterystyki Eminence Beta 12. We嬈ie sobie PDF i... Oto charakterystyka g這snika nadaj帷ego si do gitary basowej Eminence Beta 12. Jak wida z tamtejszego grafu charakterystyka jest poszarpana. Jednak瞠 taka nieliniowo嗆 dobrze zazwyczaj wp造wa na jako嗆 d德i瘯u z g這郾ika.

Przyjmijmy 瞠 鈔ednia skuteczno嗆 wynosi 98dB dla jednego g這郾ika Pasmo wyra幡ie si ko鎍zy w okolicach 5 kHz. Dobrze by這by wi璚 posiadaj帷 wiedze z zakresu budowy zwrotnic wstawi w tych okolicach "ci璚ie". Za堯zmy 瞠 nasz g這snik wysokotonowy ma 101dB przy jednym wacie i impedancje 8 Om

Opisa貫m tutaj zwrotnice pierwszego rz璠u dla prostoty, wiedze na ten temat mozna otrzyma na wi瘯szo軼i stron internetowych dotycz帷ych DIY Audio. Mo積a tez skorzysta z programu:

AUDUA SPEAKER WORKSHOP

Po podstawieniu do wzoru powy窺zego warto軼i 5000 Hz, impedancji 8 Om otrzymujemy pojemno嗆:

Oko這 4 mikrofarady. Najbli窺z warto軼i z szeregu dost瘼nych w Polsce sa kondensatory 4,7 uF. Mo磧iwe jest te 豉czenie szeregowe lub r闚nolegle tych瞠 element闚. Na przyk豉d po陰czenie 4 kondensator闚 1uF r闚nolegle da nam jeden kondensator 4 uF. (jest dok掖dnie na odwr鏒 jak w przypadku l帷zenia impedancji).

Schemat takiego rozwi您ania - zwrotnica z jednym kondensatorem oraz t逝mikiem na rezystorze poni瞠j. Pami皻ajmy, ze opornik dodaje si we wzorze do impedancji g這郾ika wysokotonowego.

schemat zwrotnicy 1-ego rz璠u z t逝mikiem do g這郾ika gitary basowej

Bass reflex czy obudowa zamkni皻a.

Ju od dawien dawna g這sniki skategoryzowano, w XX wieku Thielle i Small podali zasady kategoryzowania g這郾ik闚 pod逝g parametr闚, od ich nazwisk te parametry nazywaj si parametrami T-S. Nie jest to zbyt nowoczesne podej軼ie, gdy sa inne metody symulacji, ale jaki jakosciowy os康 na przyk陰dzie tych parametr闚 mo積a wyrazi.

Mozna oczywi軼ie poda jak te parametry przy odpowiedniej obudowie BR, lub zamkni皻ej wp造waj na charakterystyke g這snika w funkcji cz瘰totliwosci, ale to wszystko oblicz za nas programy symulacyjne na przyk豉d WINISD ze strony

http://www.linearteam.dk

Obudowa zamkni皻a to szczelnie os豉niaj帷a g這郾ik skrzynia, mo磧iwie najbardziej szczelna jak si da na przyk豉d z MDF, sklejki, dykty ITP, o odpowiedniej wielko軼i i masie (im wi瘯sza moc i waga g這郾ika tym masa wi瘯sza).

Obudowa BR, wentylowana, to obudowa jak wy瞠j, z tym 瞠 zazwyczaj z przodu albo z ty逝 znajduj sie otwory rezonansowe, przy kr鏒kich d逝go軼ach s to zwyk貫 dziury w obudowie, przy d逝窺zych - odpowiednio rury lub przewody o innym przekroju - kwadrat, tr鎩k徠.

Parametry Thielle*a-Small*a

V AS - obj皻o嗆 ekwiwalentna w litrach lub decymetrach sze軼iennych. Jest to obj皻o嗆 zast瘼cza obliczana na podstawie podatno軼i zawieszenia i powierzchni membrany, czym te obie warto軼i s wi瘯sze tym VAS jest wi瘯sze.

Q ms - dobro mechaniczna, czyli tarcie wyst瘼uj帷e na g鏎nym zawieszeniu oraz resorze.

Q es - dobro elektryczna

Q ts - dobro ca趾owita okre郵ana wzorem: Qts=(Qms*Qes)/(Qms+Qes). Na podstawie tego parametru w po陰czeniu z Fs i VAS mo瞠my okre郵i charakterystyk g這郾ika w zakresie niskich cz瘰totliwo軼i. Do obliczenia obudowy nale篡 obliczy Qts zast瘼cze: Qts(zast瘼cze)=Qts*(Re+Rs)/Re ( Re - rezystancja cewki g這郾ikowej, Rs - rezystancja cewki w陰czonej szeregowo z g這郾ikiem). Obliczenie tego parametru pozwala na wyb鏎 obudowy najodpowiedniejszej dla danego typu g這郾ika Qts - jest podane w katalogu.

F S - cz瘰totliwo軼 rezonansowa g這郾ika

dia, d - Diameter - czyli 鈔ednica mierzona w r騜ny spos鏏. Najwazniejsza w obliczeniach jest 鈔ednica liczona od polowy zawieszenia. Ale w celach konstrukcyjnych mo積a podac 鈔ednice pomiedzy wkr皻ami albo zewn皻rzn 鈔ednice g這snika.

Sd - powierzchnia membrany kt鏎a promieniuje d德i瘯u (powierzchnia membrany + powierzchnia po這wy zawieszenia) podawana zazwyczaj w centymetrach kwadratowych

Efektywnos - jest to miara ci郾ienia akustycznego w pewnej odleglo軼i od g這snika przy pomocy sygna逝 napi璚iowego lub mocy.

Standardowo podaje si dwa typy efektywo軼i: mocow gdzie sprawdza sie nat篹enie ci郾ienia akustycznego w odleg這sci metra przy u篡ciu mocy 1Wata oraz napieciow, zwan te czu這軼i g這snika

EBP = Fs/Q es - parametr okre郵aj帷y czy dany g這snik nadaje si do obudowy z bass refleksem czy zamknietej.

a) Je郵i EBP jest ma造, mniejszy od 50, w闚czas mo瞠my zastosowa obudowe zamkni皻, g這郾ik, w takiej obudowie dobrze b璠zie przenosi najni窺ze cz瘰totliwo軼i za to w obudowie zamknietej mog pojawi si zamulenia i neiciekawe brzmienie.

b) Jesli jest wi瘯szy od 50 w闚czas g這郾ik bedzie mia upo郵edzone pasmo najni窺zych czestotliwo軼i w obudowie zamknietej, charakterystyka b璠zie p豉sko opada ale przy stosunkowo wysokich cz瘰totliwo軼iach oko這 100Hz. Czasami warto zrezygnowac z zejscia kosztem niskich op騧nie czasowych.

Nie zapominajmy o op騧nieniach czasowych, jakie s wewn徠rz kolumn g這郾ikowych. Aby nast徙i ruch membrany pod wp造wem zmiennego pola magnetycznego cewki musi up造n望 troch czasu, jest to pot璕owane przez spr篹yste w豉軼iwo軼i powietrza. W dodatku rzadz tym skomplikowane procesy sprz篹one z przesunieciami fazowymi. Wa積e aby nie przesadza ze strojeniem je郵i chodzi o dolne pasmo cz瘰totliwo軼i. Im ni窺ze strojenie tym niestety wolniejsza praca g這郾ika, wi瘯sze op騧nienia. Co w przypadku kina domowego jeszcze by przesz這, na estradzie lub pr鏏ie ju nie przejdzie.

Rozbie積o軼i mi璠zy programami symulacyjnymi a rzeczywisto軼i.

W wielu przypadkach okazuje si, ze g這郾ik wrzucony do obudowym wyliczonej przez program na przyk陰d WinISD, dla kt鏎ej charakterystyka powinna by liniowa na dole, okazuje si, 瞠 tak nie jest. Bierze sie tak z przekonania, 瞠 to co jest na wykresie podawanym przez ten program jest 鈍i皻e. Programy podaj na wykresie wp造w parametr闚 obudowy na zmiane charakterystyki g這snika podanej przez producenta na przyk豉d podany wcze郾iej:


Jego parametry to: fs=50Hz, Qes=0,57, Qms=5,82, Qts=0,52, VAS=114,7litra

Wyliczone przez podany wczesniej wz鏎 EBP wynosi 88 co jakby desygnuje ten g這郾ik do obudowy Bas Refleks.

Rzeczywisto嗆 contra symulacja

ZACHOWANIE W OBUDOWIE ZAMKNI邛EJ

Na powy窺zym wykresie kolorem granatowym, podano typowy przebieg charakterystyki podanej przez program symulacyjny. Jest to ma豉 obudowa zamkni皻a 32 litry. Kolorem turkusowym oznaczono rzeczywist charakterystyke g這郾ika w obudowie BR. Jak wida w rzeczywisto軼i pasmo przy -3dB ko鎍zy si w 100Hz a pasmo zak豉dane symulacyjne pokrywa si z realnym. Co oznacza 瞠 robienie obud闚 zamknietych, nie wentylowanych, po pierwsze jest prostsze a po drugie otrzymujemy pewniejsze zej軼ie, mniejsze op騧nienia i dodatkowym atutem jest to, 瞠 czy to 30 litr闚 czy 50 lit闚 du瞠go bl璠u nie b璠zie. Obudowa zamkni皻a ma stabilniejsze parametry dla ro積ych wielko軼i obudowy. Wnioskuj帷 z wykresu wida od razu, ze w rzeczywisto軼i t逝mienno嗆 g這snika realnego jest du穎 wi瘯sza cni takiego z wykresu.

Rzeczywisto嗆 contra symulacja

ZACHOWANIE W OBUDOWIE WENTYLOWANEJ

Kolorem niebieskim oznaczono charakterystyke g這郾ika w obudowie BR, zaleconej przez program symulacyjny - 157 litr闚 (o jaka wielka!) strojona na 41 Hz. Tylko popatrzcie jakie idealne kszta速y. Charakterystyka lekko opada i uzyskujemy 40Hz przy -3dB i a 35Hz przy -6 dB.

Kolorem fioletowym widzimy nag prawd: zej軼ie przy -3dB wykres przecina si w 90Hz a -6 dB 50Hz. Jak wida lepiej polega na sobie ni na programie.

Teraz ju mo積a tylko dolac do oliwy do ognia programom symulacyjnym: Kolorem zielonym ukazano zej軼ie wg symulacji czyli 70Hz, dalej jest to wi璚ej niz na wykresie jasnobr您owym 85Hz, ale mimo, i obudowa jest mniejsza, to wykres jasnobr您owy w mniejszej obudowie 80litr闚 (dwa razy mniejszej niz polecana przez program) i strojeniu 70Hz, jak wida g這郾ik schodzi ni瞠j ni 90Hz o 5 Hz, nie jest to du穎, ale Eminence Beta 12 to specyficzny g這郾ik o ma造m skoku membrany, przy innym g這郾iku, przy wi瘯szych skokach membrany rozrzut zej嗆 w przypadku r騜nych wielko軼i obudowy i ro積ych tunel闚 mi璠zy charakterystykami idealnymi a z udzia貫m charakterystyki g這郾ika m鏬豚y by o wiele wi瘰kzy!

Sztuczki kruczki otwor闚 BR

To jak wielki i jak d逝gi jest otw鏎 rezonansowy zalezy od wielu czynnik闚. Kazdy przecie wie, 瞠 BR to rura lub kwardat wyci皻y w obudowie, skierowany od kraw璠zi kolumny do 鈔odka. O pewnej 鈔ednicy i o d逝go軼i (wi瘯szo嗆 ludzi zapomina o niej). Wewn徠rz takiej rury lub rur zachodzi rezonans Helmholtza, kt鏎y podbija pewne pasmo cz瘰totliwosci w dolnych partiach pracy g這snika basowego. Tak oto mo積a w skr鏂ony spos鏏 pokazac co sie dzieje z czestotliwosci otworu, gdy bedziemy zmienia parametry otworu:

1. Wyd逝瞠nie rury czy tez otworu liczonego od kraw璠zi zewn皻rznej obudowy do ko鎍a rury wewn徠rz czy te ko鎍a otworu prostok徠nego wewn徠rz obudowy powoduje zmniejszenie cz瘰totliwo軼i rezonansowej otworu. Skr鏂enie - zwi瘯szenie cz瘰totliwo軼i - tracimy pasmo u do逝.

2. Poszerzenie otworu rezonansowego niesie za sob zwi瘯szenie czestotliwo軼i rezonansowej, tracimy pasmo czestotliwo軼i u do逝. Je郵i b璠ziemy zmniejsza otw鏎 do pewnych granic cz瘰totliwos rezonansowa spadnie, b璠ziemy mieli g喚bsze pasmo. Stosowanie zbyt w御kich otwor闚 powoduje swisty powietrza

3. Dwa otwory rezonansowe o tych samych cz瘰totliwo軼iach rezonansowych, a ro積ych 鈔ednicach maj odpowiednio wielkie d逝go軼i. Im wi瘯sza 鈔ednica tym wi瘯sza d逝go嗆.

4. Zwi瘯szenie ilo軼i otwor闚 rezonasnsowych niesie za sob konieczno嗆 wyd逝瞠nia ka盥ego z nich nawet o kilka razy.

5. Im wi瘯szy przekr鎩 otworu BR tym mniejsze 鈍isty z otworu.

6> Zwi瘯szenie obudowy pozwala na skr鏂enie otwor闚 BR na dan cz瘰totliwos. W ma貫j obudowie strojenie 50Hz mo瞠 by wykonane bardzo d逝gim BR, a w 150 litrach bardzo kr鏒kim.

Jak zbudowac BR na dan cz瘰totliwo嗆

Trzabe skorzysta z jednego z dw鏂h wzor闚: Wz鏎 pierwszy odpowiada otworowi o przekroju ko這wym o danej 鈔ednicy. Drugi wz鏎 odnosi si do przekroj闚 innych ni okr庵造ch, gdzie wystarczy poda pole otworu, drugi wz鏎 jest uniwersalny.

Gdzie:
Dv = 鈔ednica wewn皻rzna otworu (portu) (cm) Fb = cz瘰totliwo嗆 rezonansowa wybrana przez nas (Hz) Vb = wielkos obudowy wybrana przez nas (litry) Lv = D逝go嗆 otworu obliczona (cm) Np = ilo嗆 otwor闚 S = pole przekroju otworu

Oba wzory nie uwzgl璠niaj poprawek zwi您anych z korekcj na ko鎍u otworu

INSTRUKCJA OBSΣGI WINISD BETA: przydatne przy BR.

Skomentuj stron


kod: heavy3

Komentarze i pytania

2 komentarzy dla tego widoku

G這郾iki basowe - fachowiec gitarowy - Glosniki - G這郾iki gitar basowych


g這郾iki gitar basowych reedycja, wznowienie artyku逝 sprzed 10 lat !
2017-05-26 20:49:19, c84215e7 skomentuj #3026

[popular] G這郾iki gitar basowych, Glosniki, facho...


G這郾iki gitar basowych, Glosniki, fachowiec gitarowy, , [Oznaczone jako NEWS]
2017-02-18 03:50:55, 61b241d8 skomentuj #2794

Tag cloud:

fachowiec gitarowy Glosniki G這郾iki basowych