schematy wzmacniaczy gitarowych

tremolo / sch / Artykuly / Glosniki / G這郾iki_gitarowe [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Glosniki

  1. B-52 AT412a opis paczki gitarowej [doc]
  2. Barytonowa i 8 strunowa paczka gitarowa z grubym do貫m [doc]
  3. G這郾iki do gitar basowych [doc]
  4. G這郾iki monitory ods逝chowe [doc]
  5. G這郾iki nie do ko鎍a gitarowe [doc]
  6. G這郾iki_gitarowe [doc]
  7. Katalog g這郾ik闚 gitarowych [doc]
  8. ㄠczenie glo郾ik闚 gitarowych [doc]
  9. ㄠczenie paczek gitarowych [doc]
  10. Subwoofer nietypowy [doc]
  11. monitory_studyjne

G這郾iki_gitarowe [doc]

Wst瘼

G這郾iki gitarowe to specjalna podgrupa glosnik闚, s u篡wane tylko do nag豉郾iania gitar. Gitarowce zazwyczaj s jednodro積e. Bez zwrotnicy (bez dodatkowych cewek i kondensator闚 filtruj帷ych). W obudowie g這郾ika (paczce) lub obudowie Combo znajduje si zazwyczaj jeden typ g這郾ika. Zdarzaj si wyj徠ki, jednak瞠 czo這wi producenci nie mieszaj g這郾ik闚 w jednej komorze. W przeciwienstwie do g這郾ik闚 stosowanych do nag豉sniania koncert闚 czy Radia w domu walory brzmieniowe s inne. G這sniki stosowane w domu musza by jak najbardziej p豉skie, neutralne w dynamice, ci璚ia i przesuni璚ia fazowe nie powoduja wi瘯szych efekt闚 nieporz康anych bo muzyka miksowana w studiach jest tak bogata w alikwoty, delikatne chorusy, echa, harmoniczne, 瞠 ucho ludzkie jest mniej podatne i nie zauwa瘸 tego co robi w zestawie wielodro積ym zwrotnica, bo po prostu zazwyczaj muzyka jest batali kilkunastu instrument闚 i kilkuset wieloton闚. Nie sam gitar przecie cz這wiek 篡je, gitara elektryczna to tylko wycinek pasma akustycznego

Natomiast g這郾ik gitarowy jest jak instrument, musi mie swoje naturalne podbicia, bo gitara gra豉by bez niego jak k御ek patyka. A jakby powiedzmy w kolumnie dwudro積ej z ci璚iem 5000Hz wyemitowa na ostrym przesterze tak w豉郾ie cz瘰totliwo嗆 no to mia豚y tam nieciekawy efekt - po cz窷ci by strasznie harata這 wysokotonowym po drugie nier闚nomiernie by dwa g這郾iki ze soba interferowa造. Po jeszcze tam kt鏎es; jakby przygra 5000Hz przy ostrym przesterowaniu odezwa造 by si wy窺ze harmoniczne powiedzmy 10000Hz - czyli w grze gitarowej tak zwany "piasek" nieprzyjemne brzmienia. Najprawdopodobniej g這郾ik wysokotonowy by si spali.

Glosnik gitarowy w okolicach 10000Hz ju praktycznie nie przenosi.

G這郾ik gitarowy powinien mie pasmo przenoszenia do oko這 5000Hz

Dzi瘯i takim oto za這瞠niom g這郾ik gitarowy przy prostej konstrukcji nie pe軟ym pasmie, mo磧iwosci podbijania podbarwiania. Mo瞠 mie du膨 skuteczno嗆, niez造 polot a przy tym i naturalno嗆.

Czyli budowanie paczek gitarowych i niegitarowych...

Na g鏎

| WST襾 | DEFINICJA | CO SI NIE NADAJE DO GITARY | PARAMETRY GΜSNIKA | Parametry - Moc | Parametry Thielle'a-Small'a | Obudowa | Obudowa cd. | ㄠczenie g這郾ik闚, wzory | Obudowa - wykonanie | Obudowa zamkni皻a | Obudowa wentylowana (BR) | Obudowa wentylowana (BR) Metoda na s逝ch i przesuw tylnej scianki | G這郾iki nadajace sie w miare lub lepiej do grania na gitarze elektrycznej

Na g鏎

WST襾

G這郾iki gitarowe nale膨 do urzadze najbardziej wp造waj帷ych na d德i瘯 naszego systemu gitarowego. S przetwornikami sygna逝 wysokiego poziomu na d德iek. Skomplikowana tyrada d德iek闚 po przej軼iu przez efekty, przedwzmacniacze, wzmacniacze korekcyjne trafia kablami do g這snika lub g這snik闚. Generalnie cz瘰to s造sze jak kto pod豉cza sw鎩 system do g這郾ik闚 z wie篡, starych g這郾ik闚 z rubina (ju lepiej), albo pod g這郾iki, kt鏎e mimo swojej nazwy czy przeznaczenia sie do tego celu nie nadaj.

Na g鏎

DEFINICJA

O g這郾iku m闚i nam definicja encyklopedyczna: GΜ吉IK, przetwornik elektroakust. przetwarzaj帷y przebiegi (sygna造) elektr. o cz瘰totliwo軼i akust. (sygna造 foniczne) na fale akust. (mowa, muzyka itp.). Najwa積iejszymi cechami charakteryzuj帷ymi g這郾ik s: pasmo przenoszenia, poziom ci郾ienia akust., zniekszta販enia nieliniowe, skuteczno嗆, sprawno嗆, moc znamionowa i impedancja znamionowa. W g這郾iku dynamicznym (magnetoelektr.) - najbardziej rozpowszechnionym - przekszta販any pr康 elektr. przep造wa przez umieszczon w sta造m polu magnet. cewk, wskutek czego dzia豉 na ni si豉 elektrodynamiczna proporcjonalna do chwilowej warto軼i pr康u elektr.; drgania cewki s przenoszone na po陰czon z ni mechanicznie membran, kt鏎a staje si 廝鏚貫m d德i瘯u; g這郾iki dynamiczne mog by niskotonowe, przenosz帷e dolne pasma cz瘰totliwo軼i (zawieraj ci篹k, du膨, mi瘯ko zawieszon membran sto磬ow), 鈔edniotonowe, wysokotonowe, przenosz帷e g鏎ne pasmo cz瘰totliwo軼i (ma豉, lekka, sztywno zawieszona membrana); 2 ostatnie g這郾iki maj membrany sto磬owe lub - odznaczaj帷e si b. r闚nomiern charakterystyk kierunkow - membrany kopu趾owe; rozr騜nia si te g這郾iki wysokotonowe o du瞠j sprawno軼i (tubowe), szerokopasmowe i in. W g這郾iku elektrostatycznym membrana z cienkiej (10 痠) metalizowanej folii jest zawieszona mi璠zy 2 perforowanymi elektrodami, mi璠zy kt鏎ymi istnieje silne pole elektrostat.; doprowadzony do elektrod sygna foniczny modeluje pole elektrostat., wprawiaj帷 membran w drgania. Na odmiennych zasadach dzia豉j g這郾iki plazmowe (jonowe; bezmembranowe), w kt鏎ych do wytworzenia d德i瘯u wykorzystuje si pulsacje zjonizowanego powietrza, znajduj帷ego si w pobli簑 elektrody w kszta販ie perforowanej kuli, oraz .g這郾iki piezoelektryczne, w kt鏎ych drgania membrany s powodowane odkszta販eniami materia逝 piezoelektr. pod wp造wem przy這穎nego do niego napi璚ia o cz瘰totliwo軼i akustycznej.

W celu uzyskania wyr闚nanego pasma przenoszenia stosuje si zestawy r騜nych g這郾ik闚 w jednej obudowie, czyli kolumny g這郾ikowe. W kolumnie g這郾ikowej pasmo przenoszonych cz瘰totliwo軼i dzieli si zazwyczaj na 3 cz窷ci za pomoc filtr闚 elektr. (zw. zwrotnicami), doprowadzaj帷ych przebiegi sk豉dowe do odpowiednich g這郾ik闚; kolumny g這郾ikowe aktywne zawieraj ponadto w swojej obudowie wzmacniacz mocy. Do cz瘰to stosowanych nale膨 kolumny typu bass- reflex, zawieraj帷e m.in. g這郾ik niskotonowy pobudzaj帷y do drga powietrze zawarte w obudowie i emituj帷y d德i瘯 przez znajduj帷y si w niej otw鏎 (zwi瘯sza to skuteczno嗆 kolumny, rozszerza pasmo przenoszenia niskich cz瘰totliwo軼i, zmniejsza zniekszta販enia), oraz kolumny typu compact, maj帷e obudow ca趾owicie zamkni皻, kt鏎e przy zestawieniu odpowiednio dobranych g這郾ik闚 mimo ma造ch rozmiar闚 do嗆 dobrze odtwarzaj niskie tony. Przyk豉dowy g這郾ik szerokopasmowy ARZ 6604: w rysunku technicznym:

Na g鏎e

Na g鏎

CO NIE NADAJE SIE DO GITARY:


Co nie bedzie nadawa這 si do gitary:

- membrana z zawieszeniem g帳czastym - zbyt du瞠 wychylenie membrany sprawia, 瞠 gitara gra bardzo mulasto, nieciekawie, w dodatku tego typu g這郾ik nadaje si bardziej do gitry basowej, aczkolwiek nie ka盥y. Tego typu g這郾iki mozna stosowa w subwooferach w g這snikach Hi-Fi do przetwarzania muzyki ju nagranej, a nie takiej, kt鏎a akurat jest tworzona przez nas.

- membrana z zawieszeniem gumowym o du篡m skoku, bardziej wytrzyma豉 od zawieszenia g帳czastego jesli chodzi o parametry s antygitarowe jak wyzej (skok roznica miedzy maksymalnym wychyleniem g這郾ika a najgl瑿szym)

- G這郾ik ze zwrotnic - nie stosuje sie go dlatego, i zwrotnice, po za ci璚iem i rozdzielaniem pasma przenoszenia wbudowuj w sygna przesuniecia fazowe i inne nieciekawe elementy d德iekowe.

- G這snik piezoelektryczny - dziadostwo stosowane bardziej w budzikach, telefonach, zegarkach i tanich zestawach estradowych - nieciekawy d德iek, obci您enie pojemno軼iowe, brak paramet闚

- G這郾ik z napisem ALPHARD !! Uwaga - straszny szajs szczeg鏊nie seria HW i HWC

- G這郾ik lub zestaw o ma貫j skuteczno軼i - g這郾ik o skutecznosci poni瞠j 90dB nie nadaje si z faktu trudnego uzyskania czytelno軼i d德i瘯u. O wiele lepiej takie g這郾iki l帷zy po dwa a najlepiej po cztery, w starych zestawach znajdziemy wzmianke nawet o 9 g這郾ikach w jednej obudowie, a wszystko dla skuteczno軼i. Jesli zwi瘯szymy ilo嗆 g這snik闚 (陰cz帷 je rownolegle - niestety spada impedancja) o jeden w闚czas skuteczno嗆 napi璚iowa wzrasta o +3dB. Glo郾ik o mocy 100W i skuteczno軼i 87dB da nam to samo co g這郾ik 50W i skuteczno軼i 90dB

Zatem najlepszymi glo郾ikami do gitary sa glo郾iki sztywno zawieszone, kiedy zawieszenia by造 wykonane z zagi皻ego papieru lub tkaniny (takie te teraz spotkamy), teraz mamy niskoskokowe gumy (Visaton).

Na g鏎

Na g鏎e

PARAMETRY GΜ吉IKA:

Impedancja

Impedancja: jest to najni窺za warto嗆 modu逝 impedancji (oporno軼i biernej) g這snika w pasmie przenoszenia. Zazwyczaj najni窺z impedancje g這郾ik posiada w dolnym pa鄉ie przenoszenia. Impedancja jest zmienna, poniewa przy zmianie cz瘰totliwo軼i pr康u uk豉dy bierne np. g這郾ik stawiaja zmienny op鏎 pr康owi zmiennemu.

Uk豉d zast瘼czy glo郾ika to cewka, cewka posiada swoja indukcyjno嗆, a co za tym idzie reaktancje indukcyjn ponadto rezystancje i reaktancje pojemno軼iow, gdy niechciana pojemno嗆 znajduje sie pomi璠zy uzwojeniami cewki. Rezystancja sie zmienia w czasie poniewa cewka w wyniku tarcia i przep造waj帷ego pr康u nagrzewa si. Pojemno嗆 te mo瞠 by zmienna w funkcji d逝go terminowej, a opor kt鏎y nadaje taki niechciany kondensator pomiedzy uzwojeniami zmniejsza swoj wielko嗆 gdy zwi瘯szamy cz瘰totliwo嗆. Odwrotnie jest z cewk ona zwi瘯sza sw鎩 op鏎 dla pr康闚 o wy窺zej cz瘰totliwo軼i.

Ponadto jest to uk豉d dynamicznie si poruszaj帷y, ci庵le znajduje si w polu magnetycznym magnesu sta貫go (czasami stosuje si elektromagnes), kt鏎y tak瞠 wprowadza zmiane parametr闚 cewki. W rezultacie na g這sniku mamy napisany parametr zwany impedancj znamionowa. niekiedy jest podana absolutnie najni窺za warto嗆 impedancji (mozna to znale潭 w katalogu) . Wa積e jest to, 瞠by impedancja g這snika by豉 taka sama lub wi瘯sza ni impedancja wyj軼ia wzmacniacza, jesli b璠zie mniejsza, to wzmacniacz bedzie si po pierwsze bardziej grza, po drugie mo瞠 to zaowocowa spaleniem wyjscia wzmacniacza, ko鎍owki, zasilacza wzmacniacza. Jesli impedancja g這snika bedzie wieksza ni wzmacniacza, wowczas uk豉d b璠zie posiada mniejsz moc, a co za tym idzie bedzie p造n掖 mniejszy pr康. Uk豉d mo瞠 straci na dynamice. Na g鏎e

Na g鏎

Moc znamionowa WATY

obecnie w handlu znajduje si mn鏀two g這郾ik闚, jeste鄉y cz瘰to informowani, ile dany g這snik ma Wat闚. Wat to oczywi軼ie nie jest jednostka g這郾o軼i, ale mocy. Moc nalezy do najcz窷ciej ok豉mywanych parametr闚 g這snika. Szczeg鏊nie chodzi tu o tzw. PMPO, kt鏎a jest po za swoja definicj znakomitym czynnikiem reklamowym dla danego g這snika. Je郵i kupujesz dobry g這snik nie nadziejesz si na ten parametr. Ale moc nie jest jednoznacznie okre郵ona. Moc g這郾ika jest to maksymalna moc kt鏎a mo瞠 by dostarczona przy znamionowej impedancji wzmacniacza i glo郾ika, w kt鏎ej to g這郾ik bedzie d逝go dzia豉.

Moc znamionowa - jest to moc jak g這郾ik mo瞠 przyjmowa w pracy ci庵貫j, mierzona w watach. Nie ma jednej normy w kt鏎ej jest to mierzone. Wg DIN45-573 jest to: sygna 1 min, w陰czony, 2 min wy陰czony przez 5 minut. Wg IEC 268-5 do g這郾ika doprowadzony jest sygna 100 godzinny. Z tego wynika, 瞠 ten sam g這郾ik mo瞠 mie r騜n moc znamionow w zale積o軼i od normy w kt鏎ej zosta mierzony (przy IEC jego moc na pewno b璠zie mniejsza).

Stare zasady doboru g這snika do wzmacniacza opowiada造 si o 2 razy s豉bszym wzmacniaczu. Dzisiaj mo積a dac troche wi璚ej mocy. Byle nie przekracza mocy maksymalnej, kt鏎a to niekorzystnie moze wp造n望 na mechaniczne aspekty 篡cia g這郾ika. W kr鏒kich okresach wzmacniacz przy przesterowaniu mo瞠 oddawac wi璚ej mocy ani瞠li wynika z jego parametr闚, napisu na obudowie. Chodzi g堯wnie o przesterowania, sygna造 nieczyste. jest to tak zwana moc muzyczna pojawiajaca sie w u豉mku sekundy, i mo瞠 by nawet dwa razy wi瘯sza od mocy znamionowej. jest to po prostu zwi您ane z cz窷ciow nieokre郵ono軼i mocy zestaw闚.

Cz瘰to odpowiadam na pytanie czy stanie sie cos, jezeli m鎩 g這snik bedzie mia wi瘯sza moc od wzmacniacza, to czy spale wzmacniacz. Z pewno軼i nie je郵i bedzie mia w豉sciwa niemniejsza impedancje. Wzmacniacz interesuje tylko impedancja g這郾ika im mniejsza tym przy takim samym sygnale prad bedzie wi瘯szy co mo瞠 zaowocowa spaleniem ko鎍闚ki. Wi璚 mo積a podnipa kolumny 100Watowe pod wzmacniacz 10W

Dob鏎 wzmanciacza.

Impedancja powinna by taka sama jak g這郾ika lub zespo逝 g這snikowego (przy czym stosuje si popularne wzory na op鏎 zastepczy).

Na g鏎

Parametry Thielle'a-Small'a

VAS - obj皻o嗆 ekwiwalentna w litrach lub decymetrach sze軼iennych. Jest to obj皻o嗆 zast瘼cza obliczana na podstawie podatno軼i zawieszenia i powierzchni membrany, czym te obie warto軼i s wi瘯sze tym VAS jest wi瘯sze.

Qms - dobro mechaniczna, czyli tarcie wyst瘼uj帷e na g鏎nym zawieszeniu oraz resorze.

Qes - dobro elektryczna

Qts - dobro ca趾owita okre郵ana wzorem: Qts=(Qms*Qes)/(Qms+Qes). Na podstawie tego parametru w po陰czeniu z Fs i VAS mo瞠my okre郵i charakterystyk g這郾ika w zakresie niskich cz瘰totliwo軼i. Do obliczenia obudowy nale篡 obliczy Qts zast瘼cze:

Qts(zast瘼cze)=Qts*(Re+Rs)/Re ( Re - rezystancja cewki g這郾ikowej, Rs - rezystancja cewki w陰czonej szeregowo z g這郾ikiem). Obliczenie tego parametru pozwala na wyb鏎 obudowy najodpowiedniejszej dla danego typu g這郾ika

Qts - jest podane w katalogu.

FS - cz瘰totliwo軼 rezonansowa g這郾ika

dia, d - Diameter - czyli 鈔ednica mierzona w r騜ny spos鏏. Najwazniejsza w obliczeniach jest 鈔ednica liczona od polowy zawieszenia. Ale w celach konstrukcyjnych mo積a podac 鈔ednice pomiedzy wkr皻ami albo zewn皻rzn 鈔ednice g這snika.

Sd - powierzchnia membrany kt鏎a promieniuje d德i瘯u (powierzchnia membrany + powierzchnia po這wy zawieszenia) podawana zazwyczaj w centymetrach kwadratowych

Efektywnos - jest to miara ci郾ienia akustycznego w pewnej odleglo軼i od g這snika przy pomocy sygna逝 napi璚iowego lub mocy.

Standardowo podaje si dwa typy efektywo軼i: mocow gdzie sprawdza sie nat篹enie ci郾ienia akustycznego w odleg這sci metra przy u篡ciu mocy 1Wata

Druga skutecznos to miara napi璚iowa, gdzie podaje si napi璚ie 2,83V mierzy nat篹enie d履weku w odleg這軼i 1 metra.

Obie te efektywno軼i sa wyliczane jako 鈔ednia z ca貫go pasma przenoszenia.

I tu uwaga do parametru Efektywnos: Nie nale篡 si sugerowa tylko moc g這郾ika, do najwa積iejszych parametr闚 nalezy efektywnos.

Jest to miara logarytmiczna, g這郾ik o 3 dB s豉bszy na efektywnosci gra dwa razy s豉biej jesli chodzi o ci郾ienie.. A g這郾ik s豉bszy o 12dB gra w rezultacie 16 razy s豉biej.

Logarytmicznosc efektywnosci polega na tym i je瞠li zwiekszymy ilo嗆 g這郾ik闚 2 razy efektywnosc zwro郾ie o 3 dB

PASMO PRZENOSZENIA

Pasmo przenoszenia: jest to taki interwa cz瘰totliwo軼i, w kt鏎ym efektywno嗆 nie spada poni瞠j linii prostej bardziej ni o 3dB.


Przyk豉dowy wykres pasma przenoszenia Na g鏎e

Na g鏎

OBUDOWA

Obudowa jest konstrukcj wykonan z twardego materia逝, ktorej zadaniem jest odizolowanie drga powietrza sprzed g這郾ika od drga za g這郾ikiem - ma to na celu zwi瘯szenie efektywno軼i g這郾ika. Robi si bardzo ro積iste obudowy, typ闚 obud闚 jest bardzo wiele, nas beda interesowa obudowy zamkni皻e i otwarte. Inne typy jak Bass reflex - bed nas mniej interesowa造 - sa cie窺ze do policzenia, a nadto ci瞛ko znale潭 tanie g這郾iki nadajace si do tego celu i w dodatku do gitary. Bas reflex swoim rezonansem zmniejsza predkos dzia豉nia g這郾ika w dodatku obni瘸 pasmo w tych rejestrach, w kt鏎ych bardziej dzia豉 gitara basowa ani瞠li elektryczna.

Obudowa zamkni皻a jest tak dobrana, aby wsadzony do niej g這郾ik wykaza jak najwi瘯sza liniowo嗆. Zatem rezonans obudowy powinien byc ciut poni瞠j rezonansu g這snika - oczywi軼ie w hercach. W przypadku kolumn Hi-Fi nie mo積a przekracza parametru Vas (obj皻o軼i nominalnej). W konstrukcjach gitarowych mo積a t zasade omin望. Buduj帷 na przyk豉d kolumny otwarte.

Kolumna otwarta to powierzchnia bry造, kt鏎ej cz窷 za glo郾ikiem jest cz窷ciowo otwarta, zazwyczaj otwiera si 2/3 powierzchni 軼iany za g這郾ikiem. Na g鏎e

Na g鏎

OBUDOWA - rozeznanie

Aby wykonac obudowe nawet otwart, trzeba zapoznac si z parametrami glosnik闚. Najlepsze glo郾iki do gitary powinny mie skutecznos wi瘯sz od 97dB. Jednak wi瘯szo軼 tanich g這snik闚 takiej skutecznosci nie posiada. M闚ie tu oczywi軼ie o Alphardach i innych tego typu urzadzeniach. Dlatego w zestawach gitarowych stosuje si cz瘰to od dw鏂h do czterech a nawet dziewi璚iu g這snik闚 zazwyczaj takich samych. Na g鏎e

Na g鏎

GΜ吉IKI - ㄠCZENIE WIELU GΜ吉IK紟

A teraz przedstawie to jak mo積a l帷zy ze sob g這sniki w spos鏏 r闚noleg造 i szeregowy:


Tak oto mo積a laczy ze sob g這sniki

Gdy do kolumny w這篡my jeszcze jeden g這郾ik powierzchnie membrany wzro郾ie dwukrotnie, w przypadku trzech g這郾ik闚 wiadomo. Jednocze郾ie zwi瘯sza si nam gabaryty oraz skuteczno嗆. Generalnie im wi瘯sza powierzchnia membran tym lepiej. Skuteczno嗆 dla zestawu dwug這郾ikowego wzrasta o 3dB, dla 3 g這郾ik闚 o 4,7dB - oczywi軼ie skuteczno軼 napi璚iowa i to tylko przy polaczeniu r闚noleg造m. Impedancja w przypadku szereg闚 glo郾ikowych wzrasta, a w przypadku r闚noleg貫go po豉czenia maleje. ㄠczenie ze sob wi瘯szej ilo軼i g這郾ik闚 ma sens nie tylko w zestawach gitarowych. To o ile zmieni si skuteczno嗆 i impedancja pokazane jest na rysunku poni瞠j.

Jak wida z powy窺zych wzor闚, nie mo積a sobie 陰czy g這郾ik闚 w szeregi ile nam sie chce, gdy impedancja nam wzrasta i moc maleje - nie wykorzystujemy ca貫j mocy. Nie mo積a l帷zy r闚nolegle bo impedancja maleje tylukrotnie ile g這snik闚 w這zyli鄉y. Dlatego stosuje si po陰czenia mieszane. S one pokazane na rysunku poni瞠j

Na g鏎

ㄠczenie g這郾ik闚 ze wzmanciaczem

G這郾iki najlepiej 陰czy lutuj帷 miedziane kable w obr瑿ie wyprowadze wok馧 magnesu. Wszelkie w瞛造 najlepiej ustawi na blaszcze wychodzacej z g這郾ika. I zalutowywa. jest to wazne, gdy mied pozbawiona izolacji zacznie korodowa, pokrywa si 郾iedzi, tlenkiem i w璕lanem miedzi. Dlatego nie wystarczy pod豉czy g這郾ika na okr皻ke.

Trzeba teraz obali przes康y audiofil闚 jakoby kable bardzo wp造wa造 na prace systemu muzycznego. Gl闚nym naszym parametrem jaki bedzie nas obchodzi jesli chodzi o kable to jego przekroj podany w mm2. Im on wi瘯szy tym kabel mo瞠 przepu軼i wi瘯sz moc. Obecnie na rynku jest mn鏀two rodzaj闚 kabli. Ceny zaczynaj si na 80 groszy a ko鎍z na 5000 z. Nie daj se nabi w butelke nie kupuj drogo. Zazwyczaj kabel glosnikowy w zintegrowanym piecu gitarowym jest, krotki zatem my郵e przy mocy do 100 W kabel 1,5-2,5 mm2 powinien starczy.

Na g鏎

OBUDOWA WYKONANIE

Obudowe najlepiej wykonac z p造ty wi鏎owej, jest sztywna i wytrzyma豉, MDF mo瞠 okazac si zbyt delikatny na koncerty, za to lepszy, jesli chodzi o w豉sciwo軼i akustyczne. Trzeba bedzie si zaopatrzy w odpowiednia ilo嗆 p造t wi鏎owych, pilke do drewna, scyroryk, no篡k do drewna, cyrkiel, linia, pilnik, wiertarke, 鈔ubokr皻 no i oczywi軼ie g這sniki, co lepiej zaopatrzeni mog zaopatrzy sie w wy篡narke do drewna, tokarke z no瘸mi do drewna i wszystkim czym b璠ziemy mogli swobodnie "rze嬌i".

Zapewne, kazdy kto ma tokarke wie jak si ni obs逝giwa, ale udowodnie teraz 瞠 najta雟zym sposobem bez wyrafinowanego sprz皻u mo積a nasz projekt zi軼i.

CI犴IE PΧT (spos鏏 domowy)

Zakreslamy linie prost w miejscu ci璚ia na p造cie z obu stron. Nastepnie tak oznaczone 郵ady pog喚biamy scyzorykiem, no瞠m z pi趾 lub no瞠m do drewna. Po czym pi逝jemy od kraw璠zi wgl帳 deski na gl瑿oko嗆 5 milimetr闚. Wystarczy teraz u篡 si造 i z豉ma tak p造te. Tak p造te najlepiej teraz zeszlifowa pilnikiem albo na szorstkim kamieniu trzymaj帷 p造te r瘯oma.

WIERCENIE OTWOR紟 (metoda si這wa)

Zakre郵amy ko豉 cyrklem, kt鏎e bed 鈔ednic zewn皻rzn kosza g這郾ika. Trzeba oczywi軼ie wzi捷 pewien naddatek - to nie mo瞠 wchodzi na "styk". Wiertark wiercimy tak, aby k鏊ka powsta貫 wskutek wiercenia styka造 si wewn皻rznie z ko貫m nakreslonym cyrklem. Nastepnie wykonujemy odwierty dooko豉. Po czym powsta貫 otwory mo積a rozwierca lub wy豉mywa 鈔ubokr皻em. I teraz wystarczy to wszystko zeszlifowa r闚no. Aby powsta這 ko這 lub cos podobnego. Metoda ma pare wad - d逝go trwa wywiercenie otworu, nie majac w tym wprawy mo積a zniszczy p造te lub przesadzi z wymiarami otworu. Dlatego lepiej to wykonac na tokarce, niestety nie s to tanie maszyny.

Je郵i uda這 si nam ju to zrobi, wystarczy zaopatrzy sie w zestaw 鈔ub do drewna i wier豉. nastepnie zamontowac g這郾iki. Nast瘼nie w miare regularnie zamontowa 鈔uby na kraw璠ziach obudowy.

Na g鏎

OBUDOWA ZAMKNI邛A

Obudowa zamkni皻a zwana te czasami obudow typu COMPACT jest to zamkni皻a skrzynka w kt鏎ej od przodu znajduje sie g這snik, lub wiecej g這郾ik闚 ustalonych w tej samej fazie. Jest to proste uog鏊nienie, g這郾iki bowiem moga byc w przeciwfazach lub umieszczone z r騜nych stron. Taka sytuacja ma miejsce w kolumnach kina domowego, gdzie uzyskuje si w ten spos鏏 efekt d德i瘯u zdelokalizowanego. Wada jest spadek skutecznosci kolumny, na kt鏎y w gitarze pozwoli sobie nie mo瞠my.

Obudowy mog by z cz窷ciowo pochylona scianka przedni lub tez ca這軼iowo pochylone. Ma to na celu polepszenie charakterystyki kierunkowej paczki gitarowej.

Wi瘯szo軼 glo郾ik闚 mo瞠 bez w徠pienia dzia豉c bez problemu w obudowie zamkni皻ej, bez sprawdzania nawet parametr闚 TS.

Wydawa這 by si, ze ta obudowa jest niebezpieczna dla g這郾ika. Gdy g這郾ik sciska powietrze uchodzace donik康... j ednak瞠 jak okazuje sie jest ona bezpieczniejsza od obud闚 p馧otwartych i BR.

Jedynym skutkiem z貫go dobrania g這郾ika nadaj帷ego si do BR w obudowe zamkniet jest fakt i g這郾ik straci troche dolnego pasma przenoszenia. Jednak,gdy paramatry sa niepewne zawsze warto stosowa ten typ obudowy. Chodzi o wszelkie g這sniki Alphard itp...

Oto wykres jak zmienia sie zakres cz瘰totliwo軼i, gdy bedziemy zmienia wielko嗆 litra簑 g這郾ika w obudowie zamknietej. Jak wida z wykresu zamieszzonego powy瞠j przy zwiekszeniu obudowy. Za wzrostem obudowy pojawia si podbicie charakterystyki, kt鏎e moze nam uwydatni Basy i zmienia brzmienie paki. Mo瞠 nam to ulepszy brzmienie, moze stac si twardsze, ci篹sze, r闚nie skrzynia staje si ci篹ka. Zauwazmy jednak, 瞠 mimo zmiany wielkosci obudowy o kilkadziesi徠 litr闚 pasmo przenoszenia w Closed pozostaje niezmienione.

Przedstawiony powy瞠j rysunek jest tylko symulacj z programu WINISD uzyskane wyniki trzeba okie透na pod pryzmatem rzeczywistej charakterystyki g這郾ika zawsze dostepnej u solidnych producent闚 g這郾ik闚. W realiach nie mozna w niesko鎍zonos zwi瘯szac obudowy, niesie to za soba problem parametru zwanego Vas - obj皻o嗆 ekwiwalentna. przekroczenie Vas niekorzystnie wp造wa na wytrzyma這嗆 mocow. G這郾ik 100Watowy w zbyt wielkiej skrzyni przy niekt鏎ych czestotliwo軼iach moze wytrzymywa zaledwie 5% tej mocy...

Jezeli zwi瘯szymy ilo嗆 g這郾ik闚 w obudowie (bez zmieny obj皻o軼i) to tak jakbysmy podzielili obj皻o嗆 obudowy przez 2. Ka盥y g這郾ik widzia b璠zie mniejsza obj皻o嗆 - charakterystyka skuteczno嗆 wzro郾ie dla wy窺zych cz瘰totliwo軼i bardziej ni dla ni窺zych w obr瑿ie cz瘰totliwo軼i rezonansowej.

Co by by這 gdyby: Wstawiac do jednej obudowy g這郾iki o ro積ym Vas:

Na g鏎

OBUDOWY WENTYLOWANE

G這郾iki gitarowe ze wzgl璠u na swoje zastosowanie posiadaj wysokie czestotliwo軼i rezonansowe. Charakterystyki u do逝 cz瘰to s zniekszta販one ze wzgl璠u na bardzo szerokie pasmo przenoszenia i du瞠j mocy g這snika. Aby temu zaradzi, a tak瞠 m鏂 budowa mneijsze skrzynki gitarowe dobrym rozwi您aniem dla g這郾ika gitarowego jest skrzynka wentylowana.

Patrz帷 od pewnej strony obudowa gitarowa otwarta mo瞠 by traktowana jako obudowa typu bass reflex. Z tym 瞠 otw鏎 rezonansowy jest prostok徠ny. Cz窷to gitarzy軼i mylnie nazywaj tak obudowe tub stawiaj帷 paczke gitarowa pod biurko czy inny mebel.

To jak wielki jest otw鏎 rezonansowy zalezy od wielu czynnik闚. Tak oto mo積a w skr鏂ony spos鏏 pokazac co sie dzieje z czestotliwosci otworu, gdy bedziemy zmienia parametry otworu:

1. Wyd逝瞠nie rury czy tez otworu liczonego od kraw璠zi zewn皻rznej obudowy do ko鎍a rury wewn徠rz czy te ko鎍a otworu prostok徠nego wewn徠rz obudowy powoduje zmniejszenie cz瘰totliwo軼i rezonansowej otworu. Skr鏂enie - zwi瘯szenie cz瘰totliwo軼i - tracimy pasmo u do逝.

2. Poszerzenie otworu rezonansowego niesie za sob zwi瘯szenie czestotliwo軼i rezonansowej, tracimy pasmo czestotliwo軼i u do逝. Je郵i b璠ziemy zmniejsza otw鏎 do pewnych granic cz瘰totliwos rezonansowa spadnie, b璠ziemy mieli g喚bsze pasmo. Stosowanie zbyt w御kich otwor闚 powoduje swisty powietrza

3. Dwa otwory rezonansowe o tych samych cz瘰totliwo軼iach rezonansowych, a ro積ych 鈔ednicach maj odpowiednio wielkie d逝go軼i. Im wi瘯sza 鈔ednica tym wi瘯sza d逝go嗆.

4. Zwi瘯szenie ilo軼i otwor闚 rezonasnsowych niesie za sob konieczno嗆 wyd逝瞠nia ka盥ego z nich. ze wzgl璠u na wysokie cz瘰totliwo軼i rezonansowe g這郾ika kolumne tez trzeba odpowiednio wysoko stroi dlatego mo磧iwe jest w pewnych przypadkach nie stosowanie "tradycyjnych" otwor闚 BR tylko normalnych wielkich szczelin. Mo積a tak dobrac obudowe zeby otw鏎 w jej tyle by otworem rezonansowym. Zwi瘯szaj帷 pole przekroju wylotowego zwi瘯szamy czestotliwo嗆 rezonansowe. Otwory powinny byc du篡ch rozmiar闚 w przeciwie雟twie do subwoofer闚 kina domowego gdzie czestotliwo軼i rezonansowe sa o wiele inne, a przeznaczenie g這郾ikow to odtwarzanie prawie infrad德iek闚. Pewne wybi鏎cze obliczenia da nam program zwany WIN ISD LINEARTEAM Mo瞠my mu tam zada odpowiednio profilowany, wymiarowany prostok徠ny albo kulisty otw鏎 BR o okreslonej czestotliwo軼i. I tu wa積a uwaga, wielkosci otworu rezonansowego i jego rezonansem mo瞠my poprawiac charakterystyke paczki gitarowej w obr瑿ie minim闚 lokalnych (pomiedzy rezonansami, gdzie skuteczno嗆 spada).

S to czestotliwo軼i 200-300Hz i odpowiadaj one otworom w tyle obudowy 1/3 do 2/3 otwartego ty逝 obudowy. W kazdym b康 razie to co uzyskamy w WinISD to teoria. Fachowe firmy maj zapewne wi璚ej czasu ni standardowy domowy konstruktow uk豉d闚 graj帷ych. Zatem pozostaje nam program AUDUA SPEAKER WORKSHOP

- AUDUA pozwala on na zbadanie charakterystyki czestotliwosciowej kolumny g這郾ikowej w funkcji czestotliwo軼i, op騧nie czasowych itp. Wymagany jest tylko wmiare dobry czyli drogi niestety mikrofon, aczkolwiek pomiary ogolne zrobimy na zwyk造m elektrotecie.

Na g鏎

Budowa otwartych paczek w spos鏏 na "s逝ch"


Du穎 prostsz metod dostrajania otwartych skrzynek g這郾ikowych od liczenia parametr闚 TS (kt鏎e nie daj w zasadzie zadowalaj帷ych wynik闚, ale w miare jako tako ukazuj charakterystyke g這snika) jest metoda na s逝ch Polega ona na tym 瞠 budujemy skrzynk interesuj帷ych nas wymiar闚, jesli mamy parametry TS to jest to objeto嗆 oko這 Vas/2 .. 3/4 Vas. Sk豉damy wszystkiwe 軼iany skrzyni w prostopad這軼ian bez 軼iany tylnej - robimy dziure na g這郾ik, wstawiamy go tam, podpinamy do pieca, na kt鏎ym bedziemy pracowa (Heada, modu逝)

Nastepnie konstruujemy p造te wielko軼i 軼ianki tylnej. Przyk豉damy j do dziury w skrzyni. Mo瞠my teraz sprawdzi czy lepiej gra obudowa zamkni皻a czy obudowa wentylowana, stopniowo poszerzamy wielko嗆 otworu rezonansowego, tak, aby powstaj帷y bas najbardziej nas interesowa. Najlepszy otw鏎 rezonansowy trzeba pomierzy policzy podstaw i wysoko嗆 wyrazi w centymetrach. Teraz trzeba policzy pole czyli pomno篡c te dwie warto軼i centymetrowe przez siebie. Nastepnie tworzymy otwory rezonansowe o polu powierzchni r闚nym otworowi w wyniku wykonania pr鏏y.

Warto te pr鏏e przeprowadzi w okolicach mocy znamionowej w pomieszczeniu do kt鏎ego przeznaczony jest piecyk, jesli okarz si, 瞠 lepiej gra w obudowie zamkni皻ej, to tak obudow zostawi i zamontowac.

Pomiaru dokona na brzmieniu Clean.

Na g鏎

Moje typy

przynajmniej, 瞠by s御iedzi nie uciekali.

G這郾iki przystosowane do gitar elektrycznych:

sprawdzone przeze mnie lub znajomych lub pewniki:

TESLA TVM VALMEZ

TESLA (TVM: ARZ 6604, ARZ 6608, ARA 312-00-8, ARA 312-00-4, ARA-389-00/4, ARA-389-00/8

Na g鏎

Tonsil

TONSIL (Tonsil, Tonsil prof.): GDS 30/30, GD 30/50, GD30/100, GD 30/50/3, GDG (kazdy jaki znajdziecie), GD25/50, GDS 30/100; GD 30/100E (nowy), GD 38/300 , GD 20/40

Selenium

Selenium 8G1, Selenium 8G1 / 8G1PE, Selenium 12G1 / 12G1PE, Selenium 10G1 / 10G1PE, Selenium G12M Modern Lead, Selenium 15B1 / 15B1PE, Selenium 15B1 / 15B1PE

Eminence

EMINENCE pewniaki:(www.eminence.com): LEGEND: B15, CB15, 151, 121, V12, GB12, 125, 122, Modeling 12, FS12, V101, 105, 102, BP102, 875, 675, PATRIOT: The Copperhead, Ragin Cajun, Delta Demon,: Blue Tick Hound, Black Powder, Blue Tick Hound, Black Powder, Stonehenge, Swamp Thang, The Governor, Red White and Blues, Red Fang, Screamin Eagle, The Wizard, Red Ryder, Cannabis Rex, The Tonespotter, Man O War, The Tonker, BIG BEN

Celestion

CELESTION (http://celestion.com) : Rocket 50, Super 65, Seventy 80, G12T *Hot 100*, G12K-100, G12M, G12H, V12-60, Super 8, Tube 10, G12 Century, G12 Century Vintage, Celestion Blue, G12M *Greenback*, Vintage 30, G12H, G12T-75, Classic Lead, G10 Vintage

Beyma

BEYMA, (BEYMA.com), 12GU/EM, 12G350, 12M300, 12K200

Fane

FANE (http://www.fane-acoustics.com/): AXA10, AXA.12, AX.12, AX.12.75, AX.12.100, AX.12.150, AX.10.75, AX.15.300B

Dexon

DEXON (http://www.dexon.pl - BRB 8*/100/01,8 - 05 029, DRFD 20/15/01,8 - 05 008

Syf:

A teraz g這郾iki, kt鏎e si nie nadaj do gitary - nie kupujcie tego SYFU:
ALPHARD - nie podaje strony, 瞠by nikt nie kupi... Chodzi o serie HW800, HW1000, HW1200, HW1500, HW1800, HWC-100...
Facebook Twitter Stumble it Email More..

Skomentuj stron


kod: heavy3

Komentarze i pytania

2 komentarzy dla tego widoku

G這郾iki gitarowe - - elektronika i schematy- - fachowiec gitarowy - Glosniki - G這郾iki gitarowe


sprostowania odautorskie niekt鏎e g這郾iki nie sa ju produkowane, np. TVM VALMEZ, podobnie jak Alphard. Zostawi貫m te dane gwoli rysu historycznego. Nie ma si co pastwi nad nast瘼cami Alphard闚. Co do TVM Tesli - to ci瞛ko b璠zie co takiego znale潭, jedynie gdzie z jakich prywatnych skarb闚 z czas闚, gdy budowanie kolumn to by這 hobby. Moje cztery Tesle le膨 gdzie u kumpla, rozwali造 mu kiedy baga積ik.
2016-07-23 22:39:49, a22f2ed4 skomentuj #2329

G這郾iki gitarowe - - elektronika i schematy- - fachowiec gitarowy - Glosniki - G這郾iki gitarowe


Wielka baza danych o g這郾ikach gitarowych... Polecam, jak kto chc lizn望 troszk teorii, taki na luzie artyku napisany dawno temu przez m這kosa - czyli mnie. Mo積a sobie przejrze, jest tu troch teorii opisujacej wp造w obudowy na brzmienie g這郾ika, przy za這瞠niu, 瞠 g這郾ik gitarowy zachowuje si jak g這郾ik typowo basowy i dzia豉j na niego regu造 takie jak rezonans obudowy. Oczywi軼ie w praktyce wygl康a to ciutk inaczej. Jednakowo dalej uwa瘸m, 瞠 otwarta obudowa 豉dnie wsp馧gra z g這郾ikami gitarowymi. Poza precedensami i graniu z du膨 ilo軼i efekt闚, jednak my郵e, 瞠 typowo g這郾ik gitarowy b璠zie lepszy ni byle co udaj帷ego g這郾ik gitarowy. Czasami mo積a jednak si mile zaskoczy pod陰czaj帷 do gitary antyczny g這郾ik RFT, Tonsil, jajowy g這郾ik z adapteru i kilka innych konstrukcji na przyk豉d g這郾ik z telewizora Rubin - ch皻nie bym takowy kupi. Standard gitarowy to 12 cali. Takie g這郾iki to jest to to, co tygryski lubi najbardziej. Z drugiej storny du穎 pro軼iej jest u篡 symulacji niz ogarn望 jak dobrze nagra gitar prosto z piecya u篡waj帷 mikrofonu.
2016-05-21 10:10:20, a22ffe8d skomentuj #2314
Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Preamp | Pickup | Lutnik | G這sniki