𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Wzmacniacze / Koncowka mocy - Wzmacniacz pentodowy♔

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly/Wzmacniacze

◀️ Poprzedni: Katalog elementów elektronicznych♔
Koncowka mocy - Wzmacniacz tetrodowy SE♔ Następny: ▶️

Koncowka mocy - Wzmacniacz pentodowy♔



Lampy to wcale nie relikt minionej epoki. S± oczywi¶cie nieodł±cznie zwi±zane z poczatkiem rozwoju elektroniki analogowej i cyfrowej, ze stylem retro, budow± starych odbiorników lampowych, kóre odbierały sygnał nadawany przez wielkie lampy nadawcze w sposób radiowy.

Wydawac sie może nienaturalne, jednak w próżni może płyn±ć pr±d,nad to w prózni moga zachodzić zjawiska odpowiedzialne za sterowanie wielko¶ci± pradu czy napięcia.niektórzy elektronicy porównywaj± ich charakterystyki do charakterystyk tranzystorow unipolarnych. jednak jest to tylko podobieństwo naskórkowe.

DĽwięk lamp est charakterystycznym brzmieniem, wydawać się może, ze wzmacniacze tranzystorowe wyparły lampówki, tylko z tego faktu iż maja o niebo lepsze charakterystyki. Jednak użycie tranzystorów zabiło po częsci dusze sprzętu graj±cego. S± jednak rejony elektroniki gdzie użycie tranzystorow jest albo niemożliwe na skutek warunków pracy, albo po prostu niezasłużone. Chodzi oczywiscie o sprzet nadawczy oraz o strefe nagłosnienia instrumentów muzycznych, a wszystko za sprawa ciepłego brzmienia, które poniek±d jest cech± wzmacniaczy lampowych z wyższych pułek cenowych, dla ludzi zasobnych w portfele, maj±cych specyficzne wymagania brzmieniowe dla sprzetu i tych, których dusza przepełniona jest snobizmem.

Pentoda składa się ze szklanej banki z odpompowanym powietrzem w której zalane jest 5 elektrod: sa to anoda, katoda - miedzy tymi dwiema emitowany jest prad elektryczny, na drodze tego pradu stoj± 3 elektrody zwane siatkami, które steruj± tymże pr±dem. Pr±d elektronowy wychodzi z katody i emitowany jest do anody. Anoda psiada zatem dodatnie napiecie względem katody. Nazewnictwo anoda i katoda jest tak samo dobrane jak w chemii elektrolitycznej z tymże tutaj jonami sa elektrony o ładunku ujemnym. Zjawisko wyrzutu z katody elektronów jest potegowane, gdy sama katoda jest ogrzewana, tudzież w blisko¶ci tejże katody znajduje się drut oporowy umieszczony wewn±trz szklanej bańki. oddziałuje on termicznie na katode.

Oddziaływania miedzy elektrodami

Siatka 3 nazywana jest siatka hamuj±ca, jej potencjał jest zerowy względem katody, znaczy miedzy katoda i siatka S3 wystepuje zwarcie, jest ono albo wykonywane technologicznie wewnatrz lampy lub takie połaczenie trzeba dorobic. Jest to przypadek szczególny istnieja układy o innym potencjale katody i siatki hamujacej. Tej elektrody hamuj±cej brak w tetrodach (lampach czteroelektrodowych) dlatego nie moga one być stosowane w audio s powodu wystepowania zjawiska dynatronowego. Odrębna grupe stanowi± tetrody strumieniowe, w których ten efekt jest nieobecny.

Siatka S2 jest siatka ekranuj±c± - zmniejsza pojemnosć między anoda i siatk± steruj±c± S1, zwieksza to współczynnik wzmocnienia (amplifikacji) , zwiększamy tez rezystancje wewnętrzn± lampy.

Siatka S1 jest siatka steruj±c±, bezpo¶rednio stanowi wej¶cie wzmacniacza.

Oto symbol uproszczony pentody:

Polaryzacja lampy pięcioelektrodowej.

Siatka S2 jest na wysokim napięciu względem masy Us2. Jeżeli Us2 < Uzas - gdzie indeks zas odnosi się do napięcia zasilaj±cego - to wtedy w układ włacza się rezystor Rs2. Siatka jest zwarta dla sygnałow zmiennych przez Is2. Rezystancje oblicza się z zaleznosci opisanej na schemacie powyzej. Do siatki s1 doprowadzamy napięcie ujemne względem masy

Wzmacniacz pentodowy

Wzmacniacz wymaga polaryzacji, która jest uzależniona od parametrów wewnętrznych lampy, skatalogowanych w nocie kazdego elementu, głównie bedzie nam chodzic o tzw. rezystancje wewnetrzn± oznaczon± przez greck± litere "ro" na powyższym rysunku przedstawiłem popularn± polaryzacje wzmacniacza na pentodzie.

Zacznijmy od rezystora i kondensatora między katoda a masa. Rezystancja ta jest rzędów 150R ze wzoru Rk = Us0/Ia. Kondensator przyjmuje się taki, aby jego reaktancja przy dolnym pasmie około 100Hz wynosiła około 15R stanowi±ce 10% rezystancji Rk. Co w praktyce daje nam warto¶c około od 20 do 100uF.

Niestety impedancja wyj¶ciowa takiego wzmacniacza jest za duża, aby prad mogł napedzic dĽwiękiem głosnik o małej impedancji, dlatego też stosuje sie proste rozwiazanie transformator, który zmienia poprzez indukcje warto¶ć napiec i pradów w rezultacie impedancji. Warto¶ć przekładni transformatora czyli stosunku uzwojeń pierwotnych do wtornych jest pierwiastkiem z rezystancji wewnetrznej podzielonej przez 5 do 10 przez rezystancje czy tez impedancje obci±żaj±cego gło¶nika. (wzór drugi od lewej u góry) Warto¶ć rezystancji wej¶ciowej podzielic przez 5 oznacza rezystancjre odbiornika Ra ze schematu poprzedniego. Wartość Ra jest wartościa przetransformowana w sytuacji gdy zamiast głośnika byłby zwykły rezystor dopasowany prawidłowo.

Wzór na kondensator Cw - jest ukazany na schemacie wzmacniacza. Poprawia on charaktrystyke wzmacniacza, także wzmacniacza w oparciu o tetrode strumieniow±. Kondensator zmniejsza wzmocnienie przy wyższych czestotliwo¶ciach.W pewnych przypadkach można w układ wmontować dodatkowy opór Rw, który może sie równać Ra, który wyliczamy ze wzorów.

ten układ wymaga dodatkowego przedwzmacniacza triodowego na wej¶ciu, aby spróbowac wykonac taki wzmacniacz najlepiej zaopatrzyć sie w lampy typu PCL 86, ECL 82 , ECL 86 - które już w ¶rodku zawieraj± po dwie lampy triode i pentode działaj±ce razem jako wzmacniacz mocy.

Rs2 - przyjmuje się od 200kOhm do 400kOhm.

Wzmocnienie ku=(Ka*Ra)/(Ra+Rwew)


Data i godzina wpisu:20:11:09 20.01.2006 * Adres hosta kwestuj±cego:aww82.internetdsl.tpnet.pl


lampowy



andreas.brauer@neostrada.pl

Data i godzina wpisu:23:17:34 22.02.2007 * Adres hosta kwestuj±cego:azq18.neoplus.adsl.tpnet.pl


Jest Pan dobrym fachowcem!Strona to wielkie do¶wiadczenie ale i lata pracy oraz zamiłowania. Pozdrawiam!



Nie takim najlepszym..

Data i godzina wpisu:20:34:30 12.02.2008 * Adres hosta kwestuj±cego:staticline13478.toya.net.pl




Marshall 1959

Data i godzina wpisu:0:21:42 18.07.2008 * Adres hosta kwestuj±cego:staticline13478.toya.net.pl


Przykładowy wzmacniacz na 4 lampach EL34. Przester w lampie!



PENTODY

Data i godzina wpisu:0:24:00 18.07.2008 * Adres hosta kwestuj±cego:staticline13478.toya.net.pl


Kolejny inny dziwny wzmacniacz pentodowy



Zobacz też

Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej: o piecach, wnętrzu elektronicznym gitar i Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu, akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.

📂 Kategoria /Artykuly


1. Akordy do popularnych piosenek♔
2. Akustyka 📁
3. B-52 AT412a opis paczki gitarowej♔
4. Buczenie, Hum identyfikacja przyczyn buczenia♔
5. Charakterystyki przetworników gitarowych♔
6. Chwyty gitarowe♔
7. Czy wzmacniacze gitarowe są w 100 procentach lampowe♔
8. Dobór materiałów na wygłuszenia♔
9. Dyfuzor na głośnik gitarowy - diffuser♔
10. Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔
11. Efekty 📁
12. Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp♔
13. Elektronika 📁
14. Elementy bierne♔
15. Elementy czynne♔
16. Elementy elektroniki gitarowej♔
17. Flażolety piski - techniki gitarowe♔
18. Gibson - Flying V♔
19. Gibson Les Paul Copy HSS special 3molo edition♔
20. Gitara elektryczna a gitara klasyczna♔
21. Gitara stereofoniczna 2 w jednym♔
22. Gitara z płyty meblowej z Ikei♔
23. Gitarowe efekty dynamiczne♔
24. Gitarowe efekty modulacyjne♔
25. Gitarowe efekty polifoniczne♔
26. Gitarowe przestery♔
27. Gitary 📁
28. Gitarzysci 📁
29. Glosniki 📁
30. Głośniki - monitory studyjne i odsłuchowe♔
31. Głośniki do gitar basowych - liczenie obudów i tuneli BR♔
32. Głośniki gitarowe - kompendium♔
33. Głośniki gitarowe - prowizoryczne zastępniki firmowych rozwiązań♔
34. Jak podlaczyc gitare do komputera♔
35. Jak zrobić pętle efektów gdy jej nie ma♔
36. Katalog elementów elektronicznych♔
37. Katalog głośników gitarowych♔
38. Kill Switch in Fender Stratocaster♔
39. Lampy elektronowe diody triody i pentody♔
40. Les Paul czy Stratocaster♔
41. Lutnicy gitary klasyczne akustyczne oraz instrumenty smyczkowe♔
42. Lutnicy w Polsce - najlepszy lutnik♔
43. Lutowanie przystawek i piecy gitarowych♔
44. Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔
45. Moje gitary - Robert Gabor♔
46. MosTube one it is solid state vacuum tube equivalent 📝️
47. Mostki gitarowe♔
48. Nagrywanie gitar elektrycznych♔
49. Obciążenia standardowe wybranych efektów gitarowych♔
50. Ogrzewanie promiennikami ciepła sali prób♔
51. Oprzewodowanie wzmacniaczy gitarowych♔
52. Paczka gitarowa do gitary barytonowej - low end♔
53. Piec lampowy - renowacja gruchota♔
54. Pierwsza gitara jak kupić (2010)♔
55. Podstawy kablowania gitar elektrycznych♔
56. Potwór z małego combo gitarowego♔
57. Power break redukcja mocy pieca lampowego♔
58. Presto Lang 3molo Edition HB and SC 3sw 2014♔
59. Przełączniki w gitarach♔
60. Przewody gitarowe wg pojemności♔
61. Regeneracja TEISCO 50 Checkmate wzmacniacz gitarowy♔
62. Regeneracja kopii Marshall 1959 Plexi♔
63. Reverby, echa i pogłosy♔
64. Skale gitarowe♔
65. Solówki w utworach metalowych i rockowych♔
66. Stereofoniczny BAS♔
67. Struny gitarowe - gitara elektryczna klasyczna i basowa♔
68. Struny gitarowe♔
69. Subwoofer nietypowy♔
70. Tabulatury czyli czytanie tabulatorów♔
71. Tani chinski Hot Rail opis przystawki z testami♔
72. Techniki grania na gitarze♔
73. Teoria dzwieków - równomierne temperowanie♔
74. Testy serwisowe kabli gitarowych♔
75. Tuning Squier Stratocaster z 2001♔
76. Twoja pierwsza gitara♔
77. Wyciszanie domowego studio gitarowego♔
78. Wygłuszanie pomieszczeń na sale prób♔
79. Wymiana przystawek HB♔
80. Wzmacniacz Ibanez ValBee naprawa i modernizacja♔
81. Wzmacniacz pentodowy - jak wyliczyć w konfiguracji SE♔
82. Wzmacniacz tetrodowy - jak policzyć elementy elektroniczne do SE♔
83. Wzmacniacze 📁
84. Zamienniki lamp♔
85. Zmiana brzmienia głośników gitarowych poprzez ich uszkodzenie♔
86. pdf 📁
87. Łączenie głośników gitarowych w obudowach♔
88. Łączenie paczek gitarowych w różne konfiguracje♔
89. Życie z gitarą♔

Tematyka gitarowa i basowa

wg typów urządzeń

Efekty gitarowe

Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.

Patrz też schematy Efekty A-Z

Gitara i techniki grania na gitarze

W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy Gitary elektryczne, przystawki

Poradniki PDF download

Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.

Gitarzyści i wymiatacze

Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.

Głośniki gitarowe, domowe i estradowe

O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.

Artykuły o elektronice i wzmacniaczach lampowych

Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy Wzmacniacze, amps, transistor power stages | Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz | Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |

Akustyka gitarowa

Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...

Schematy

Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.

Strona główna - powrót