Power break redukcja mocy pieca lampowego♔
Attenuator, power break, czy jak kto woli tłumik.
W tym momencie możesz już ten artykuł udostępniać. Bo się bardzo przydaje pomimo użycia fizyki.
Piece lampowe, marzenie każdego true-gitarzysty mają pewien ważny problem. Są bardzo głośne, ładnie grają powyżej połowy mocy znamionowej. Uzyskanie ciekawego brzmienia to niekiedy nielada gratka i wysupłanie gigantycznych mocy z transformatora. Piece, których brzmienie tak bardzo chcemy uzyskać przy użyciu komputera, tranzystorowych Tube Screamerów to generatory harmonicznych, ciepła, urządzenia zmniejszające ilość przestrzeni w standardowym mieszkaniu. Dodatkowo, taki piecyk czy to Combo wyposazony jest w obowiązkowo 12-calowe głośniki, które już same z siebie są głośne, ba - nawet "jedynka" na 10-stopniowej skali - przy delikatnym gainie powoduje drżenie w środku człowieka. Dlatego przedstawiam proste urządzenie. Redukuje znakomicie moc wzmacniacza - jest to potężny tłumik akustyczny... W tym momencie u mnie pracuje z głośnikiem TONSIL typu Elipsa, ze starego radia. Urządznie pozwala przetestować lampowce od 5-watowych po 120W Bugery, Marshalle - też te basowe...niekiedy po 450Watów.
Schemat
Zasada działania jest banalnie prosta: Napięcie wychodzące ze wzmacniacza dzieli się w stosunku R1 : (R2||R3||LS1||Z) * , gdzie R1 - to rezystor 100Watowy z radiatorem (o oporności zbliżonej do oporności pieca - powiedzmy 8,6Ohm, 10Ohm - w przypadku pieca ustawionego na 8 Ohm), R2,R3 - dobrane na ucho oporniki - tak by wypadkowa wyniosła około1-2Ohm. LS- żarówka samochodowa lub halogen (20W) , SPK1 - nasz wewnętrzny głośnik - ja umieściłem go w power breakerze - ale można użyć dowolnych głośników połaczonych dowolnie, zwłaszcza, że ich opór nie wpływa w zasadzie na opór takiego hamulca.
R1 : (R2 || R3 ||LS1 ||Z) = R1 / (1/R2 + 1/R3 + 1/LS1 +1/Z))
Nudne wzory
Załóżmy że R1=8,6 Ohm, R2, R3 - 2 Ohm - żarówka 12V 20W - głośnik 4Ohm
Policzmy żarówkę, żarnik ma opór około 6 Ohm (20W/12V - ~2A 12/2=6Ohm...)
Zatem napięcie dzieli się w stopniu: (R2||R3||LS1||Z) / [(R2||R3||LS1||Z) +R] =
(R2||R3||LS1||Z)
R2||R3 = 1Ohm // co wynika z ((2*2)/(2+2)=1Ohm)
LS1||Z = 6||4 = (6*4)/(6+4)=24/10 = 2,4Ohm
zatem:
(R2||R3||LS1||Z) = 1||2,4 = 0,7Ohm
(R2||R3||LS1||Z) / [(R2||R3||LS1||Z) +R] = 2,4 / (2,4+8,6) = ~0,22 - czyli tylko 22% mocy trafi na głosnik. Jeżeli dopniemy jeszcze jeden głośnik to napięcie w obwodzie głośnika będzie malało - a co za tym idzie moc wyjsciowa.
100%-22% = 78% redunkcji
Reduktor mocy z dodatkowym obwodem zewnętrznym.
----------------------
* - używam oznaczenia równoległości - żeby niepotrzebnie nie psuć zapisu.
a||b = (a*b)/(a+b)
a||b||c = abc / [(bc)(ac)(ab)] itd
Zobacz też
Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej:
o piecach,
wnętrzu elektronicznym gitar i
Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu,
akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.
1.
Akordy do popularnych piosenek♔
2.
Akustyka 📁
3.
B-52 AT412a opis paczki gitarowej♔
4.
Buczenie, Hum identyfikacja przyczyn buczenia♔
5.
Charakterystyki przetworników gitarowych♔
6.
Chwyty gitarowe♔
7.
Czy wzmacniacze gitarowe są w 100 procentach lampowe♔
8.
Dobór materiałów na wygłuszenia♔
9.
Dyfuzor na głośnik gitarowy - diffuser♔
10.
Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔
11.
Efekty 📁
12.
Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp♔
13.
Elektronika 📁
14.
Elementy bierne♔
15.
Elementy czynne♔
16.
Elementy elektroniki gitarowej♔
17.
Flażolety piski - techniki gitarowe♔
18.
Gibson - Flying V♔
19.
Gibson Les Paul Copy HSS special 3molo edition♔
20.
Gitara elektryczna a gitara klasyczna♔
21.
Gitara stereofoniczna 2 w jednym♔
22.
Gitara z płyty meblowej z Ikei♔
23.
Gitarowe efekty dynamiczne♔
24.
Gitarowe efekty modulacyjne♔
25.
Gitarowe efekty polifoniczne♔
26.
Gitarowe przestery♔
27.
Gitary 📁
28.
Gitarzysci 📁
29.
Glosniki 📁
30.
Głośniki - monitory studyjne i odsłuchowe♔
31.
Głośniki do gitar basowych - liczenie obudów i tuneli BR♔
32.
Głośniki gitarowe - kompendium♔
33.
Głośniki gitarowe - prowizoryczne zastępniki firmowych rozwiązań♔
34.
Jak podlaczyc gitare do komputera♔
35.
Jak zrobić pętle efektów gdy jej nie ma♔
36.
Katalog elementów elektronicznych♔
37.
Katalog głośników gitarowych♔
38.
Kill Switch in Fender Stratocaster♔
39.
Lampy elektronowe diody triody i pentody♔
40.
Les Paul czy Stratocaster♔
41.
Lutnicy gitary klasyczne akustyczne oraz instrumenty smyczkowe♔
42.
Lutnicy w Polsce - najlepszy lutnik♔
43.
Lutowanie przystawek i piecy gitarowych♔
44.
Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔
45.
Moje gitary - Robert Gabor♔
46.
MosTube one it is solid state vacuum tube equivalent 📝️
47.
Mostki gitarowe♔
48.
Nagrywanie gitar elektrycznych♔
49.
Obciążenia standardowe wybranych efektów gitarowych♔
50.
Ogrzewanie promiennikami ciepła sali prób♔
51.
Oprzewodowanie wzmacniaczy gitarowych♔
52.
Paczka gitarowa do gitary barytonowej - low end♔
53.
Piec lampowy - renowacja gruchota♔
54.
Pierwsza gitara jak kupić (2010)♔
55.
Podstawy kablowania gitar elektrycznych♔
56.
Potwór z małego combo gitarowego♔
57.
Power break redukcja mocy pieca lampowego♔
58.
Presto Lang 3molo Edition HB and SC 3sw 2014♔
59.
Przełączniki w gitarach♔
60.
Przewody gitarowe wg pojemności♔
61.
Regeneracja TEISCO 50 Checkmate wzmacniacz gitarowy♔
62.
Regeneracja kopii Marshall 1959 Plexi♔
63.
Reverby, echa i pogłosy♔
64.
Skale gitarowe♔
65.
Solówki w utworach metalowych i rockowych♔
66.
Stereofoniczny BAS♔
67.
Struny gitarowe - gitara elektryczna klasyczna i basowa♔
68.
Struny gitarowe♔
69.
Subwoofer nietypowy♔
70.
Tabulatury czyli czytanie tabulatorów♔
71.
Tani chinski Hot Rail opis przystawki z testami♔
72.
Techniki grania na gitarze♔
73.
Teoria dzwieków - równomierne temperowanie♔
74.
Testy serwisowe kabli gitarowych♔
75.
Tuning Squier Stratocaster z 2001♔
76.
Twoja pierwsza gitara♔
77.
Wyciszanie domowego studio gitarowego♔
78.
Wygłuszanie pomieszczeń na sale prób♔
79.
Wymiana przystawek HB♔
80.
Wzmacniacz Ibanez ValBee naprawa i modernizacja♔
81.
Wzmacniacz pentodowy - jak wyliczyć w konfiguracji SE♔
82.
Wzmacniacz tetrodowy - jak policzyć elementy elektroniczne do SE♔
83.
Wzmacniacze 📁
84.
Zamienniki lamp♔
85.
Zmiana brzmienia głośników gitarowych poprzez ich uszkodzenie♔
86.
pdf 📁
87.
Łączenie głośników gitarowych w obudowach♔
88.
Łączenie paczek gitarowych w różne konfiguracje♔
89.
Życie z gitarą♔
Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. Wytłumianie, gitary, akustyka.
Tematyka gitarowa i basowa
wg typów urządzeń
Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.
Patrz też schematy Efekty A-Z
W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy
Gitary elektryczne, przystawki
Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.
Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.
O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.
Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy
Wzmacniacze, amps, transistor power stages |
Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz |
Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |
Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...
Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.