𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Gitary / Skale-gitarowe♔

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly/Gitary

◀️ Poprzedni: Przewody gitarowe wg pojemności♔
Solówki w utworach metalowych i rockowych♔ Następny: ▶️

Skale gitarowe♔

Poniższy artykuł nie ma klauzuli o nie kopiowaniu, dlatego kopiuje go od kogoś kto to skopiował i puszczam dalej :) Mam nadzieje, że z pożytkiem dla Nas wszystkich.

Witajcie, znalazłem dzisiaj takie coś, jak znakomity spis skal. Pochodzi on z forum TopGuitar, ale nie jest opatrzony jakąś klauzulą wyłączności/niekopiowalności. Z tego powodu wklejam go z lekkim formatowaniem, dla Waszego i swojego pożytku. W oryginale autorstwa użytkownika Yagyu.

Format: nazwa | interwały w konwencji amerykańskiej | odległości między dźwiękami w półtonach | dźwięki od przykładowej podstawy | charakter | uwagi

Skala durowa i jej skale modalne:

Durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa
Dorycka (mollowa jazzowa – rzadka nazwa) | 1 2 b3 4 5 6 b7 | 2122212 | E F# G A H C# D | mollowa | podstawowa skala mollowa w jazzie
Frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D | mollowa | mroczne brzmienie, dobra do metalu
Lidyjska | 1 2 3 #4 5 6 7 | 2221221 | E F# G# A# H C# D# | durowa | podstawowa skala do ogrywania akordów durowych (maj7) w jazzie i fusion
Miksolidyjska | 1 2 3 4 5 6 b7 | 2212212 | E F# G# A H C# D | dominantowa
Mollowa naturalna (eolska) | 1 2 b3 4 5 b6 b7 | 2122122 | E F# G A H C D | mollowa
Lokrycka | 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 | 1221222 | E F G A B(A#) C D | półzmniejszona | rzadko używana, lekko orientalne/mroczne brzmienie

Skala harmoniczna mollowa i jej skale modalne:

Harmoniczna mollowa | 1 2 b3 4 5 b6 7 | 2122131 | E F# G A H C D# | mollowa (właściwie mollowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych – Xm(maj7)
Lokrycka 13 | 1 b2 b3 4 b5 6 b7 | 1221312 | E F G A B(A#) C# D |półzmniejszona
Jońska zwiększona (durowa zwiększona) | 1 2 3 4 #5 6 7 | 2213121 | E F# G# A H#(C) C# D# | durowa/zwiększona | dobra do akordów Xaug(maj7) i do zwyklych durowych (wprowadza napięcie)
Dorycka #11 | 1 2 b3 #4 5 6 b7 | 2131212 | E F# G A# H C D | mollowa, dobra do bluesa
Frygijska dominantowa (Żydowska) | 1 b2 3 4 5 b6 b7 | 1312122 | E F G# A H C D | dominantowa | do akordów X7b9, arabskie brzmienie
Lidyjska #9 | 1 #2 3 #4 5 6 7 | 3121221 | E F## (G) G# A# H C# D# | durowa | charakterystyczne brzmienie, dużo koloru (napiecia) wprowadza
Harmoniczna zmniejszona (nie ma ustalonej jednej nazwy) | 1 b2 3 b4 b5 b6 bb7 | 1212213 | E F G Ab(G#) B(A#) C Db(C#)| zmniejszona

Melodyczna mollowa i jej skale modalne:

Mollowa melodyczna (wersja jazzowa, bądź klasyczna w górę) | 1 2 b3 4 5 6 7 | 2122221 | E F# G A H C# D# | mollowa (mollowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych – Xm(maj7)
Dorycka b9 (Frygijska 13) | 1 b2 b3 4 5 6 b7 | 1222212 | E F G A H C# D | mollowa
Lidyjska zwiększona | 1 2 3 #4 #5 6 7 |2222121 | E F# G# A# H#(C) D# | durowa/zwiększona | do akordów Xaug(maj7), dobrze też koloruje (wprowadza napięcie) zwykłe durowe
Lidyjska dominantowa (Miksolidyjska #11) | 1 2 3 #4 5 6 b7 | 2221212 | E F# G# A# H C# D | dominantowa
Miksolidyjska b13 (Góralska) | 1 2 3 4 5 b6 b7 | 2212122 | E F# G# A H C D | dominantowa
Lokrycka 9 (Eolska b5) | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | 2121222 | E F# G A B(A#) C D | półzmniejszona
Alterowana (superlokrycka, całotonowa zmniejszona) | 1 b2 b3 b4 b5 b6 b7 | 1212222 | E F G Ab(G#) B(A#) C D | półzmniejszona/dominantowa| ma w sobie wszystkie alteracje akordu dominantowego, lepiej myslec o niej jako o (stopniami): 1 b2 #2 3 b5 #5 b7

Skale bopowe (8-tonowe):

Bopowa durowa | 1 2 3 4 #4 5 6 7 | 22111221 | E F# G# A A# H C# D#| durowa
Bopowa dominantowa | 1 2 3 4 5 6 b7 7 | 22122111 | E F# G# A H C# D D# | dominantowa | uzywajac nieeksponować D#
Bopowa mollowa | 1 b2 2 b3 4 5 b6 b7 | 11122122 | E F F# G A H C D | mollowa | dobra też do metalu

Pentatonika:

Pentatonika mollowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A H D | mollowa
Pentatonika durowa | 1 2 3 5 6 | 22323 | E F# G# H C# | Durowa
Pentatonika mollowa Parkera | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | E F# G H C# | mollowa
Pentatonika indyjska (pentatonika dominantowa, pentatonika miksolidyjska, nie ma ściśle określonej nazwy) | 1 3 4 5 b7 | 41232 | E G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Prometejska | 1 2 3 #4 b7 | 22242 | E F# G# A# D | dominantowa
Scriabin | 1 b2 3 5 6 | 13323 | E F G# H C# | dominantowa/durowa
Egipska | 1 2 4 5 b7 | 23232 | E F# A H D | dominantowa/mollowa

Skale egzotyczne:

In Sen | 1 b2 4 5 b7 | 14232 | E F A H D | ta skala to również rozłożony akord frygijski
Cygańska I (Węgierska) | 1 2 b3 #4 5 b6 7 | 2131131 | E F# G A# H C D# | mollowa (mollowa toniczna)
Mahometańska (Bizantyjska, Cygańska II) | 1 b2 4 5 b6 7 | 1312131 | E F G# A H C D# |durowa | bardzo fajne brzmienie
Hiszpańska 8-tonowa (Frygijska 8-tonowa, Cygańska 8-Tonowa) | 1 b2 b3 3 4 5 b6 b7 | 12112122 | E F G G# A H C D | mollowa/dominantowa
Arabska | 1 2 b3 4 #4 #5 6 7 | 21212112 || mollowa (mollowa toniczna)
Perska | 1 b2 3 4 b5 b6 7 | 1311231 | E F G# A B(A#) C D# | durowa | bardzo charakterystyczne brzmienie, wprowadza dużo napięcia jesli się ja gra nad akordem durowym
Orientalna | 1 b2 3 4 b5 6 b7 | 1311312 | E F G# A B(A#) C# D |dominantowa
Rumuńska | 1 2 b3 #4 5 6 7 | 2131221 | E F# G A# H C# D# | mollowa (mollowa toniczna)
Hirajoshi | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | A H C E F | mollowa | podstawowa pentatonika w koma-gaku (japońska muzyka prawa, muzyka lewa, ga-gaku, używa zwykłej pentatoniki durowej)
Kumoijoshi | 1 b2 4 5 b6 | 14214 | E F A H C | nieokreślone | druga co do znaczenia pentatonika w koma-gaku
Iwato | 1 b2 4 b5 7 | 14142 | H C E F A | zmniejszona | ostatnia pentatonika z koma-gaku
Ritusen (Ritsu, Pentatonika szkocka, Zheng, Ujo) | 1 2 4 5 6 | 23223 | G A C D E |nieokreślony | bardzo fajna pentatonika, używana w muzyce chińskiej (od G zwykle), arabskiej, japońskiej lewej (gagaku) i szkockiej
Piongio | 1 2 4 5 6 b7 | 232212 | E F# A H C# D | dominantowa/mollowa | bardzo nieokreślony charakter
Pelog | 1 b2 b3 5 b6 | 12414 | E F G H C | mollowa

Skale symetryczne (nie piszę stopniami):

Półton-cały ton | 12121212 | E F G G# A#H C# D | zmniejszona/półzmniejszona/mollowa/dominantowa
Cały ton – półton | 21212121 | E F# G A A# C C# D# | zmniejszona/mollowa toniczna | czasami nią ogrywa sie akordy durowe
Całotonowa | 222222 | E F# G# A# C D | zwiększona/dominantowa | czasami ogrywa sie nią akordy zmniejszone
Rozłożony akord zmniejszony | 3333 | E G A# C# | zmniejszona
Pólton – półton – cały ton | 112112112 | E F F# G# A A# C C# D | dominantowa/zwiększona
Chromatyczna | 111111111111 | E F F# G G# A A# H C C# D D# | dowolny charakter

Inne skale (nie wiem gdzie je wcisnąć ):

Bluesowa | 1 b3 4 #4 5 b7 | 321132 | E G A A# H D | mollowa
Dorycka bluesowa | 1 2 b3 4 #4 5 6 b7 | 21211212 | E F# G A A# H C# D | mollowa
Heksatonika miksolidyjska (miksolidyjska bez 6 stopnia) | 1 2 3 4 5 b7 | 221232 | E F# G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Harmoniczna durowa | 1 2 3 4 5 b6 7 | 2212131 | E F# G# A H C D# | durowa | rzadko używana
Rozłożony akord 7sus4 | 1 4 5 b7 | 5232 | E A H D | dominantowa/mollowa | bardzo specyficzne brzmienie
Neapolitańska mała | 1 b2 b3 4 5 b6 7 | 1222131 | E F G A H C D# | mollowa (mollowa toniczna) | przyjemne mroczno-wchodnie brzmienie
Neapolitańska wielka | 1 b2 b3 4 5 6 7 |1222221 | E F G A H C# D# | mollowa (mollowa toniczna)
Lokrycka durowa | 1 2 3 4 b5 b6 b7 | 2211222 | E F# G# A B(A#) C D | dominantowa | dobra jeśli w akordzie dominantowym alterujemy kwintę
Całotonowa durowa | 1 2 3 #4 #5 #6 7 | 2222211 | E F# G# A# H#(C) C##(D) D# | durowa/dominantowa
Enigmatyczna | 1 b2 3 #4 #5 #6 7 | 1322211 | E F G# A# H#(C) C##(D) D#| durowa/dominantowa | utwór satrianiego Enigmatic jest oparty na tej skali

Przeanalizujmy: instrukcja obsługi

Durowa (jońska) – nazwa, nie wymaga komentarza. 1 2 3 4 5 6 7 – interwały – tutaj pryma, sekunda wielka, tercja wielka, kwarta czysta, kwinta czysta, seksta wielka, septyma wielka. 2212221 – zapis liczby półtonów między dźwiękami, dla przykładu w skali C jońskiej (CDEFGAH) masz od C do D dwa półtony, od D do E znów 2, ale od E do F już 1. E F# G# A H C# D# – dźwięki – tutaj zapisana E jońska. durowa – charakter – w tym wypadku durowa znaczy w uproszczeniu „wesoła”.
Tekst przygotowany na podstawie materiałów z Topguitar.pl dla serwisu Gitarzysci.pl

Zobacz też

Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej: o piecach, wnętrzu elektronicznym gitar i Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu, akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.

Tematyka gitarowa i basowa

wg typów urządzeń

Efekty gitarowe

Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.

Patrz też schematy Efekty A-Z

Gitara i techniki grania na gitarze

W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy Gitary elektryczne, przystawki

Poradniki PDF download

Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.

Gitarzyści i wymiatacze

Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.

Głośniki gitarowe, domowe i estradowe

O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.

Artykuły o elektronice i wzmacniaczach lampowych

Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy Wzmacniacze, amps, transistor power stages | Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz | Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |

Akustyka gitarowa

Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...

Schematy

Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.

Strona główna - powrót