𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Akustyka / Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly/Akustyka

◀️ Poprzedni: Dobor materialow na wygluszenia♔
Jak podlaczyc gitare do komputera♔ Następny: ▶️

Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔

Niegdyś pisałem o ekranach akustycznych ich roli w walce z hałasem. Napisałem też kilka artykułów o tłumieniu sal do grania i adaptacji pomieszczeń domowego zacisza do grania.

Jest coś takiego jak rozproszenie fali dźwiękowej - technika adaptacji akustycznej polegająca na zastosowaniu ekranów rozpraszających jak i urozmaiconej faktury pomieszczenia celem polepszenia właściwości pogłosu, wyraźności mowy i muzyki.


Pomieszczenie idealnie wytłumione
Pomieszczenie idealnie wygłuszone jest źle odbierane przez nasz słuch. Dźwięk jest pochłaniany i nie wraca do słuchacza czy muzyka. Trzeba to kompensować mocą, co za tym idzie spada jakość zwiększają się zniekształcenia. Trzeba mówić i śpiewać głośniej. Głośniki na wprost grają bardzo głosno, podczas gdy pod ukosem moc jest dużo niższa...

Nasza mapa tonotopowa, czyli specjalny obszar w ślimaku naszego ucha nie wie co z tym zrobić. Ciężko zlokalizować i rozpoznać instrumenty. Tzn. gdzie jest na jakim poziomie gra.

Jak zbudowany jest slimak w uchu


Pomieszczenie idealnie odbijające
Pomieszczenie idealnie odbijające z dużym echem nasz słuch reaguje to pewnego poziomu głośności dobrze. Gdyż część fali naturalnie zanika w powietrzu, a część fali powraca po kilku milisekundach odbita od ścian.



W momencie istnienia większej ilości źródeł dźwięku całość doprowadza do podobnego stanu jak w przypadku całkowitego wytłumienia pomieszczenia.

W naturze nasz umysł słyszy dźwięki odbite, stłumione i rozproszone od trawy, drzew, skał o rozbudowanej fakturze. W pomieszczeniach domowych od żyrandoli, zdjęć, mebli, książek, kasetonów, dywanów. TO sprawia, że amatorsko urządzone studio czy próbowania nie gra dobrze. Gra gorzej niż zwykłe pomieszczenie mieszkalne, z telewizorem, obrazami babci, szafą na ciuchy.


Na dźwięk z gitary czy to akustycznej, elektrycznej czy basowej wpływają w zasadzie 3 zjawiska:

1. Pochłonięcie dźwięku przez materiał, np przez dywan w pokoju lub zasłonę, ekran akustyczny z wełny mineralnej przy drodze. Chłonność definiuje się porównując materiał do wyciętego w studiu okna o wielkości jednej stopy kwadratowej i jednostki sabin. Dwa takie okna to dwa sabiny.
2. Odbicie dźwięku np. od ściany

Trzeci podpunkt jest praktycznie pomijalny przez stare polskie opracowania a jest bardzo ważny. Mianowicie rozpraszanie dźwięku. Czyli ugięcie od powierzchni rozwiniętej. W przypadku odbić, cały dźwięk wraca do nas w kierunku praktycznie łamanym. Natomiast w przypadku rozpraszania dźwięk wraca do nas z wielu punktów. Dlatego też pomieszczenia dobrze rozpraszające brzmią lepiej niż pomieszczenia całkowicie odbiciowe albo całkowicie pochłaniające dźwięk.

Jest to naturalniejsze da naszego ucha. Dźwięk w pomieszczeniu z ekranami rozpraszającymi jest bardziej regularny, bez podbić, równo umieszczony, bez gradientu, interferencji znacznych, dostepny dla wszystkich uczestników próby, zgromadzenia. Pomieszczenia zagęszczone w ekrany tłumiące powodują nieporozumienia dźwiekowe takie jak niesłyszenie się miedzy muzykami. Wówczas gitarzyści zwiekszają poziomy nastaw VOLUME. Aż do totalnego miszmaszu.

Każdy ekran nie dość, że zmienia kierunek, to do tego jeszcze zmienia ten kierunek inaczej dla każdej długości fali. Kształt i faktura przedmiotu, ekranu ma tu kluczowe znaczenie. Wszystko to aby uniknąć monotonnie zorientowanych fali.


Ekrany rozpraszające - szybki przegląd

Dyfuzor typu Skyline - losowo rozmieszczone wysokości


Dyfuzory Schroedera


Dyfuzor 1 wymiarowy - jego częstotliwość działania zależy od szerokości szczeliny - głebokości spełniaja równanie resuduum kwadratowego


Dyfuzor 2 wymiarowy - spełnia równania residuum w dwóch wymiarach.

Do obliczania wysokości dyfuzorów można się posłużyć gotowym programikiem QrDude.

Program ten można ściągnąć tutaj: https://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm

Dla przykładu dyfuzor 7:7

==========================
Raport z programu

QRDude report for 2D QRD diffuser
===================================

STANDARD PANEL is based on a modulated series of STANDARD 1D QRD panels
Panel does have fins

Panel order =  7
Design frequency  1304 Hz
Number of wells =  49
Panel is shifted 4 wells to the left and pulled 4 rows towards the front

One depth unit is equivalent to 18.9 mm
Build depth is 113 mm

Panel width including additional end fin is 415 mm

Period width is larger than design wavelength - good!


Block Heights in mm
-----------------------------------

Row 6 (Back) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
38,   0,   57,   75,   57,   0,   38

Row 5 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
0,   94,   19,   38,   19,   94,   0

Row 4 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
57,   19,   75,   94,   75,   19,   57

Row 3 ... equivalent to 1D panel N7+0,4
75,   38,   94,   113,   94,   38,   75

Row 2 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
57,   19,   75,   94,   75,   19,   57

Row 1 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
0,   94,   19,   38,   19,   94,   0

Row 0 (Front) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
38,   0,   57,   75,   57,   0,   38



Block Heights in depth units (w przeliczeniu na jednostkę głębokości 1Unit = 18,9mm)
-----------------------------------

Row 6 (Back) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
2,   0,   3,   4,   3,   0,   2

Row 5 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
0,   5,   1,   2,   1,   5,   0

Row 4 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
3,   1,   4,   5,   4,   1,   3

Row 3 ... equivalent to 1D panel N7+0,4
4,   2,   5,   6,   5,   2,   4

Row 2 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
3,   1,   4,   5,   4,   1,   3

Row 1 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
0,   5,   1,   2,   1,   5,   0

Row 0 (Front) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
2,   0,   3,   4,   3,   0,   2



Well depths in mm (głębokości - lub pomiar odwrotnej siatki)
-----------------------------------

Row 6 (Back) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
75,   113,   57,   38,   57,   113,   75

Row 5 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
113,   19,   94,   75,   94,   19,   113

Row 4 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
57,   94,   38,   19,   38,   94,   57

Row 3 ... equivalent to 1D panel N7+0,4
38,   75,   19,   0,   19,   75,   38

Row 2 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
57,   94,   38,   19,   38,   94,   57

Row 1 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
113,   19,   94,   75,   94,   19,   113

Row 0 (Front) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
75,   113,   57,   38,   57,   113,   75



Well depths in depth units
-----------------------------------

Row 6 (Back) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
4,   6,   3,   2,   3,   6,   4

Row 5 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
6,   1,   5,   4,   5,   1,   6

Row 4 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
3,   5,   2,   1,   2,   5,   3

Row 3 ... equivalent to 1D panel N7+0,4
2,   4,   1,   0,   1,   4,   2

Row 2 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
3,   5,   2,   1,   2,   5,   3

Row 1 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
6,   1,   5,   4,   5,   1,   6

Row 0 (Front) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
4,   6,   3,   2,   3,   6,   4



Block details - program podaje jakie trzeba zrobić klocki - pisze że trzeba 2,38metra materiału.
=============
Block width 25 mm

Number of empty wells 8
8 blocks of height 1 depth units, or 19 mm
8 blocks of height 2 depth units, or 38 mm
8 blocks of height 3 depth units, or 57 mm
8 blocks of height 4 depth units, or 75 mm
8 blocks of height 5 depth units, or 94 mm
1 blocks of height 6 depth units, or 113 mm
----------------------------------------
Total block length 2.38 metres


Fin details
===========
Fin thickness 30 mm
Fin height 113 mm

Number of fins slotted to form cross-matrix =  12    cut to length = 355 mm  plus any allowance to rebate into sides
Side fins (not slotted) = 2    cut to length = 355 mm
Front and back fins (not slotted) = 2    cut to length = 415 mm  .. plus any allowance for flush-trimming with router
---------------------------------------------------
Total fin length 5.8 metres  .. plus any allowances


Volume based on hollow build using fins plus well bottoms made of same material as fins (no backboard)
---------------------------------------------------
Volume =  .0197 cubic metres


Estimated weight using various materials
---------------------------------------------------
Hoop pine ply  10.8 kg
MDF  13.8 kg
Cedar  7.5 kg
Styrofoam  1.9 kg
Balsa  2.3 kg
Cork  4.9 kg
Oregon (Douglas Fir)  9.8 kg
Normal Plywood  11.3 kg
Birch ply  13.8 kg
Oak  14.8 kg
Hardwood  15.8 kg
Plaster  16.8 kg
Red Gum  17.8 kg
Glass  49.4 kg
Granite  53.2 kg
Aluminium  53.4 kg
Steel  155.3 kg


Przykładowy obrazek płyty 7x7





Zobacz też

Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej: o piecach, wnętrzu elektronicznym gitar i Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu, akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.

📂 Kategoria /Artykuly


1. Akordy do popularnych piosenek♔
2. Akustyka 📁
3. B-52 AT412a opis paczki gitarowej♔
4. Buczenie, Hum identyfikacja przyczyn buczenia♔
5. Charakterystyki przetworników gitarowych♔
6. Chwyty gitarowe♔
7. Czy wzmacniacze gitarowe są w 100 procentach lampowe♔
8. Dobór materiałów na wygłuszenia♔
9. Dyfuzor na głośnik gitarowy - diffuser♔
10. Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔
11. Efekty 📁
12. Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp♔
13. Elektronika 📁
14. Elementy bierne♔
15. Elementy czynne♔
16. Elementy elektroniki gitarowej♔
17. Flażolety piski - techniki gitarowe♔
18. Gibson - Flying V♔
19. Gibson Les Paul Copy HSS special 3molo edition♔
20. Gitara elektryczna a gitara klasyczna♔
21. Gitara stereofoniczna 2 w jednym♔
22. Gitara z płyty meblowej z Ikei♔
23. Gitarowe efekty dynamiczne♔
24. Gitarowe efekty modulacyjne♔
25. Gitarowe efekty polifoniczne♔
26. Gitarowe przestery♔
27. Gitary 📁
28. Gitarzysci 📁
29. Glosniki 📁
30. Głośniki - monitory studyjne i odsłuchowe♔
31. Głośniki do gitar basowych - liczenie obudów i tuneli BR♔
32. Głośniki gitarowe - kompendium♔
33. Głośniki gitarowe - prowizoryczne zastępniki firmowych rozwiązań♔
34. Jak podlaczyc gitare do komputera♔
35. Jak zrobić pętle efektów gdy jej nie ma♔
36. Katalog elementów elektronicznych♔
37. Katalog głośników gitarowych♔
38. Kill Switch in Fender Stratocaster♔
39. Lampy elektronowe diody triody i pentody♔
40. Les Paul czy Stratocaster♔
41. Lutnicy gitary klasyczne akustyczne oraz instrumenty smyczkowe♔
42. Lutnicy w Polsce - najlepszy lutnik♔
43. Lutowanie przystawek i piecy gitarowych♔
44. Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔
45. Moje gitary - Robert Gabor♔
46. MosTube one it is solid state vacuum tube equivalent 📝️
47. Mostki gitarowe♔
48. Nagrywanie gitar elektrycznych♔
49. Obciążenia standardowe wybranych efektów gitarowych♔
50. Ogrzewanie promiennikami ciepła sali prób♔
51. Oprzewodowanie wzmacniaczy gitarowych♔
52. Paczka gitarowa do gitary barytonowej - low end♔
53. Piec lampowy - renowacja gruchota♔
54. Pierwsza gitara jak kupić (2010)♔
55. Podstawy kablowania gitar elektrycznych♔
56. Potwór z małego combo gitarowego♔
57. Power break redukcja mocy pieca lampowego♔
58. Presto Lang 3molo Edition HB and SC 3sw 2014♔
59. Przełączniki w gitarach♔
60. Przewody gitarowe wg pojemności♔
61. Regeneracja TEISCO 50 Checkmate wzmacniacz gitarowy♔
62. Regeneracja kopii Marshall 1959 Plexi♔
63. Reverby, echa i pogłosy♔
64. Skale gitarowe♔
65. Solówki w utworach metalowych i rockowych♔
66. Stereofoniczny BAS♔
67. Struny gitarowe - gitara elektryczna klasyczna i basowa♔
68. Struny gitarowe♔
69. Subwoofer nietypowy♔
70. Tabulatury czyli czytanie tabulatorów♔
71. Tani chinski Hot Rail opis przystawki z testami♔
72. Techniki grania na gitarze♔
73. Teoria dzwieków - równomierne temperowanie♔
74. Testy serwisowe kabli gitarowych♔
75. Tuning Squier Stratocaster z 2001♔
76. Twoja pierwsza gitara♔
77. Wyciszanie domowego studio gitarowego♔
78. Wygłuszanie pomieszczeń na sale prób♔
79. Wymiana przystawek HB♔
80. Wzmacniacz Ibanez ValBee naprawa i modernizacja♔
81. Wzmacniacz pentodowy - jak wyliczyć w konfiguracji SE♔
82. Wzmacniacz tetrodowy - jak policzyć elementy elektroniczne do SE♔
83. Wzmacniacze 📁
84. Zamienniki lamp♔
85. Zmiana brzmienia głośników gitarowych poprzez ich uszkodzenie♔
86. pdf 📁
87. Łączenie głośników gitarowych w obudowach♔
88. Łączenie paczek gitarowych w różne konfiguracje♔
89. Życie z gitarą♔

Tematyka gitarowa i basowa

wg typów urządzeń

Efekty gitarowe

Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.

Patrz też schematy Efekty A-Z

Gitara i techniki grania na gitarze

W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy Gitary elektryczne, przystawki

Poradniki PDF download

Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.

Gitarzyści i wymiatacze

Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.

Głośniki gitarowe, domowe i estradowe

O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.

Artykuły o elektronice i wzmacniaczach lampowych

Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy Wzmacniacze, amps, transistor power stages | Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz | Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |

Akustyka gitarowa

Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...

Schematy

Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.

Strona główna - powrót