1

Robert Gabor alias Tremolo

/ tremolo / sch [katalog] [katalog] / Artykuly [katalog] / Gitary [katalog] / Techniki grania na gitarze [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Gitary

← Tani chinski Hot Rail opis przystawki z testami [doc] | Teoria dzwiekow [doc] →

Techniki grania na gitarze [doc]

Przes豉niem tego artykulu niech b璠zie propagacja nietypowych technik, kt鏎ych tak bardzo nam brakuje w naszej muzyce. Jest to artyku skierowany dla ka盥ego 'szarpidruta' i ka盥ego, kt鏎y nie boi si pot瞛nych wyobra瞠 i wielkiej gamy efekt闚 jakich mo積a uzyska tymi palcami (Niech ka盥y popatrzy na swoje d這nie no i do dzie豉.)

Jak wielka jest rodzina d德i瘯闚 powsta造ch na gitarze, w efekcie r騜nego podej軼ia do grania i r騜nego podej軼ia do uzywania palc闚 w obr瑿ie gryfu, strun, wajch, przester闚 czy te nawet samych motylk闚 s逝膨cych niekiedy do podci庵ania. W technice gitarowej ca豉 rasa gitarzyst闚 u篡wa豉 juz prawie wszystkiego aby grac na gitarze. W豉軼iwie pierwsze zmiany narodzi造 si w czasach genialnego Hendrixa i w闚czach, gdy bluesowcy pokroju Johnego Lee Hookera dorwali gitary, a dok豉dniej jej wersji elektrycznej.

Barok

Ju w czasach barokowych - czasach Monteverdiego czy Bacha zacz皻o upi瘯szac technike grania utwor闚. Upi瘯szanie wzielo swoj obraz z materii sztuki jako plastyki. Wp造wy orientalne na wzornictwo czy te przesadzanie w ornamentalistyce tamtego okresu wzie這 sw鎩 wyraz tak瞠 i muzyce. Powsta造 specyficzne ozdobniki, kt鏎e przetrwa造 do dzisiaj. Ozdobniki typu trill i tremolo, d逝go si przebija造 do naszych czas闚 jako elementy struktury muzyki rockowej, czy te 鈍iata szybkich gitarzyst闚. Na prze這mie wiek闚 genialny Nicollo Paganini - cz這wiek kt雡 r闚nie grywa na gitarze przywr鏂i swiatu te techniki. Trille czy inne tego typu ozdobniki wykorzystywa Jimmy Page z Led Zeppelin (starsze p造ty) i Joe Satriani w utworze Baroque.

Eddie Van frontman grupy Van Halen pono wprowadzi w 鈍iat這 dzinne inna technike - tapping, czyli granie po gryfie obiemna r瘯ami (lecz kto ju wczesniej zauwazy ten Trick na p造tach legendanrego zespo逝 FOCUS). Obecnie ta technika jest bardzo popularna mo積a j us造szec pocz患szy od bar闚 a sko鎍zywszy na koncertach i konkursach gitarowych (Enver Izmailov). Ale znajduj si w repertuarze gitarzyst闚 i triki innego typu. generuj帷e innego typu sztuczki, bardziej chyba uwodz帷e sfere video ni幢i audio - mianowicie Hendrix pali gitary The Who rozwalali je na scenie - po prostu Show Must Go On. S te inni np. genialny Polak, nie trzeba daleko szuka - Adam Fulara, graj帷y nietypow technik tappingu dwur璚znego, gra na dwugryfowej gitarze, a jego gra pzypomina bardziej popisy mistrz闚 fotepianu, czy organow ko軼ielnych.

Jesli chcia豚y sam przestudiowac i doj嗆 do paru technik mozesz od razu przegl康n望 zawarto嗆 bazy z nagranymi w mp3 technikami gitarowymi: WYSTARCZY KLIK﹉ TU


SLIDE

Jest to technika polegaj帷a na tym, 瞠 przy przej軼ie z jednego do drugiego d德i瘯u na okreslonej strunie dokonujemy przez 郵izg czyli je郵i w notacji odczytamy 瞠 slide ma by wykonywany z progu 2 do progu 5 - to nale篡 chwyci na drugim progu zagra d德i瘯 i p造nnie wykona 郵izg dociskaj帷 do gryfu i prog闚 strune az do "przejechania" do 5 progu. W notacji tabularytorowej znajdziemy w闚czas co takiego:

---------------------
--------2/5----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------

Slide mo瞠 by wykonywany z g鏎y na d馧 i z do逝 do g鏎y. Fachowo mo積a znale潭 rozro積ienie tego:

---------------------
--------5\2----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------

Takie oznaczenie oznacza 郵izg w d馧. Wykonywane jest przez przed逝瞠nie wybrzmiewaj帷ego dxwi瘯u o zjazd w tym wypadku z pi徠ego progu na drugi.

Mo積a takze w notacji znale潭 inne oznaczenia:

---------------------
----5S2--5s2---------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------

Slide'y moga by r騜nego typu i laczy si z innymi technikami. Slide mog si 豉czy w bardzo szybkie wibratia i inne tego typu sprawy, mog si 豉czyc ze sob. Do grania na gitarze ta technik niekt鏎zy uzywaja specjalnych rurek, daje to pewn swobode grania i uzyskujemy mozliwo嗆 grania poza gryfem. Slide niekoniuecznie musi by wykonywany na jednej strunie, mo積a tego dokona na wielu strunach na raz, slidem mo積a traktowac ca貫 akordy. Do嗆 przesterowane i ciekawe brzmienia wychodz na silnie uwydatnionej gitarze elektrycznej:

---------------------
-------7/9-----------
-------7/9-----------
-------7/9-----------
---------------------
---------------------
Kilka slid闚 mozna us造szec tutaj:

Slide


LEGATO - PULL OFF i HAMMER ON

Hammer On jest to technika polegaj帷a na tym 瞠 po wykonaniu d德ieku na jednym progu wykonuje si d德i瘯 pacem tej samej reki na progu o wyzszym numerze - z tym, 瞠 przy wykonaniu drugiego d德ieku nie palcuje si go. D德i瘯 ma by wykonany przez uderzenie palca lewej r瘯i. St康 ta nazwa odwo逝j帷a si do Hammera - czyli m這tka. Przyk豉dowo aby wykona hammera z progu 5 na pr鏬 7 zaczynamy granie od wykonania d德ieku z progu 5, palcem wskazuj帷ym, nast瘼nie uderzamy palcem serdecznym o pr鏬 7. W zapisie wygl康a to tak:

---------------------
--------5H7----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------

Mo積a 陰czy hammer ony w uk豉dy 2,3,4 palcowe, mo積a tak瞠 u篡wa palc闚 drugiej d這ni przechodz帷 w inn rodzine technik czyli tapping. Hammer ony cz瘰to nazywane sa legato w g鏎e.

---------------------
------5H6H7H8--------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------

Szybkie opuszczenie palca z progu wy窺zego i wykonanie d德ieku powsta貫go przez ucisk palca na ni窺zym progu lub pustej struny nazywane jest Pull Off. Klasyczny pull of jest wykonywany bardzo szybko, przez natychmiastowe puszczenie palca powiedzmy serdecznego i wybrzmienie d德i瘯u chwytanego palcem wskazuj帷ym na ni窺zym progu. Oczywi軼ie palce s ustalone przypadkowo. Mo積a Pull Offy 豉czyc w ca貫 grupy, wykorzystuj帷 ca陰 d這 (lew).

Technike Pull Off oznacza si w tabulaturach tak:

---------------------
--------7P5----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
--------7P6P5P4------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------


Tutaj ponizej zaprezentuje kilka ro積ych legat:

Hammer On i Pull Off
Hammer On i Pull Off - wykonany 3 palcami
Pull off - wykonany 4 palcami
Pull off - wykonany przez 4 struny 4 palcami


MORDENT

Mordent jest typowym ozdobnikiem wykorzystywanym od czas闚 klawesynowc闚 francuskich. Wystepowa造 dwa rodzaje tego typu ozdobnik闚 tak zwany mordent dolny i g鏎ny. Ten pierwszy polega na szybkim opuszczeniu jednego d德i瘯u sekunde czyst w d馧 - w gitarze u篡wano techniki pull-off - a nast瘼nie poprzez hammer-on d德i瘯 wraca do pierwotnej cz瘰totliwo軼i. W mordencie do g鏎y u篡wano najpierw hammer-ona o jedn sekunde do g鏎y nast瘼nie pull-offa do pocz徠kowej nuty..


BEND

- podci庵anie, opuszczanie, wajcha typu tremolo mostki floyd rose itp.

Podci庵ni璚ie polega na tym, 瞠 przytrzymujemy strune wybranym palcem lewej r瘯i nast瘼nie ci庵niemy do siebie lub od siebie trzymaj帷 strune pod paznokciem lub opuszkiem. Istnieje wiele pogl康a闚 na temat jak powinien wygl康a podci庵ni璚ie. Niekt鏎zy nie uznaj innych podci庵ni望 ni tych wykonanych przy u篡ciu ca貫go nadgarstka.Wyrozniamy dwa typy podci庵ni耩 jedne wykonywane sa do oporu, w tabulaturze znajdziemy opis FULL - znaczy pe軟y. Lub za oznaczneiem "B" b璠zie wolne miejsce.

---------------------
--------7B-----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Drugi typ podci庵ni璚ia nakazuje nam tak podwyzszy naci庵 by uzyska brzmienie d德ieku znajduj帷ego si za oznaczeniem. Czyli je郵i mamy wykona:
---------------------
--------7B9----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
to znaczy musimy nacisn望 na strunie drug na 7 progu tak podci庵ac a w rezultacie otrzymamy d德iek z progu 9. Istotn role ma taki fakt, aby d德i瘯 by jak najbli廣zy d德iekowi z progu dziewi徠ego. Mo瞠 si zda篡 瞠 trzeba bedzie tak podwy窺zony d德i瘯 opu軼i w闚czas odnajdziemy cos takiego w notacji:
---------------------
--------7B9B7--------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Znaczy tyle, 瞠 musimy podci庵n望 d德i瘯 "7" do "9" a nast瘼nie zmniejsza naci庵, a do pocz徠kowego d德i瘯u "7". Takiego podci庵ni璚ia mo瞠my dokona w mostkach typu Floyd Rose, ci庵n帷 wajche do siebie. Natomiast wajch typu tremolo mo瞠my tylko opuszcza d德i瘯i. Opuszczamy odpowiednio przekr璚aj帷 wajch i do ciskaj帷 do gryfu. Specjalne spr篹yny daj帷e zawieszenie strunom i struny zmniejsz cz瘰totliwo嗆 draga.

Przyk豉dowe pr鏏ki:

Podci庵niecie i opuszczenie
Podci庵ni璚ie 'poza skale'


VIBRATIO BENDEM LUB WAJCH

Vibratio - czyli wibracja mo瞠 by wykonywana na kilka sposob闚. Jednym z nich jest bardzo szybkie podci庵anie i opuszczanie strun albo poprzez cykliczne drgania palca (palc闚) lewej d這ni w g鏎e i w d馧 na przemian podci庵aj帷 i opuszczaj帷. Mo積a takiego czego dokonac tak瞠 poprzez dzia豉nia sam wajch. Naprzemian szybko w g鏎e i w d馧.

Do嗆 popularnym oznaczeniem w tabulaturach jest litera "V".

---------------------
--------7V-----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
lub
---------------------
--------7~-----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
W praktyce mo瞠 to wyglada tak:
---------------------
---7B8B7B8B7B8B7B8---
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Innymi metodami s zmiany ustawienia palca w obr瑿ie progu.

Przyk豉dy:

Wibracja strun H poza gryf
Slide w momencie wibratia


TRILL (Tryl)

Trill jest czym l帷zacym hammer-ony i pull-ofy - polega na szybkim powtarzaniu hammer-ona i pull-ofa lub odwrotnie. Powtarzane sa cyklicznie dwa d德ieki. tego typu sztuczke mo積a znale潭 na Baroque Satrianiego. Co do trilli nie ukszta速owa si znormalizowany zapis, wykonanie wygl康a natomiast tak:

---------------------
---7h8p7h8p7h8p7h8---
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Popularne jest oznaczenie:
       Trill
---------------------
--------7(8)---------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Przyk豉d:

tryll


TRILL plus podci庵anie

Jest to zaawansowane technika, kt鏎 mo積a zaobserwowac s逝chaj帷 pocz徠kowych dzie Led Zeppelina. Sztuczka polega na tym, aby po陰czy na gryfie dwa ruchy - jeden to trill drugi po podci庵anie palca graj帷ego ni窺zy d德i瘯. Oczywi軼ie wszystko wymaga praktyki.

Przyk豉d:

Trill + podci庵anie


TRILL technik SLIDE

Tryll slidem przeznaczone jest dla bardziej wy獞iczonych gitarzyst闚. Polega na ustawieniu palc闚 na progu i cykliczne zje盥瘸nie paznokciem lewej d這ni to do jednego d德i瘯u to do drugiego.

Wykonanie wygl康a tak.

---------------------
---7/8\7/8\7/8\7/8---
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------


Przyk豉d:

Trill przez u篡cie techniki slide


TAPPING

Tapping jest technik bardzo podobn do legato i hammeringu. Tappingiem mozna nazywa bardzo rozbudowane szybkie pasa瞠 legatowe przy u篡ciu jednej r瘯i (lewej) lub te dw鏂h r彗. Technika tapping w odniesieniu do prawaej r瘯i oznacza sformowanie kilku regu tego sportu - tak tak tego u篡waj gitarowi sportowcy. trzeba niestety samemu doj嗆 do wprawy i perfekcji. D德i瘯 wydobywamy r瘯a praw albo za pomoca kostki uderzaj帷 z nad gryfu dobijaj帷 strune do niego, b康 te w poprzek korzystaj帷 z nier闚no軼i u do逝 pi鏎ka, do tego typu zmaga bardzo dobre bedzie grube pi鏎ko oko這 2 mm grubo軼i - mo瞠 by Dunlop. Technika ta daje du穎 inn barwe brzmienia niz standardowa gra, gdy inna jest zawarta ilo嗆 alikwot闚 czyli ton闚 sk豉dowych d德i瘯u.

Do tapingu mo積a u篡wa paznokci - nalezy w闚czas uderza zagi皻ym palcem, b康 terz samego opuszka trzymi帷 kci鏦 prawej d這ni owini皻y wok馧 podstrunnicy. Mo積a tak瞠 puj嗆 na ca這嗆 ograrniaj帷 wszystkimi palcami d這ni strefe gryfu. B康 te zamienia miejscami d這nie. Oto przyk豉dowa sztuczka tappingowa.

---------------------
---3H5T10THT5T10-----
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Pocz徠kowe d德i瘯i zgrywamy ze sob u篡waj帷 hammeringu nastepnie dziesi徠ke gramy praw d這ni.

Przyk豉dowe brzmienia:

Tapping wykonany paznokciem
Tapping wykonany pi鏎kiem
Tapping wykonany do palcowania chwytu
Tapping i slide prawej d這ni
Tapping przez boczne uderzenia pi鏎ka podci庵aj帷e i opuszczaj帷e dwie struny


FLA烙LETY

Fla穎lety s to d德i瘯i powsta貫 poprzez odpowiednie lekkie dotchni璚ie struny w tzw. w篥le i wykonanie d德ieku sk豉dowego - alikwotu - d德i瘯u nazywanego czasami fletowym. tego typu d德i瘯i mog by wytwarzane jedynie przez instrumenty d皻e i strunowe. Istniej dwa podstawowe rodzaje flazolet闚.

Pierwszy rodzaj nazywamy fla穎letami czystymi. Pochodza one przez podzia ca貫j struny na odpowiednie cz窷ci w w瞛豉ch lekkie dotchni璚ie i uzyskanie d德ieku alikwotowego. Najlepsze rezultaty uzyskujemy nad 5, 7 i 12 progu jednak dobra gitara potrafi takich d德iekow wi璚ej wydusi z siebie.

Drugi typ flazolet闚 wykonywany jest na strunie skr鏂onej. Na przyk豉d jesli lew r瘯 skr鏂imy strune na drugim progu to w瞛el znajduje si nad 14 progiem. Pami皻ajmy o tym ze fla穎lety si gra g堯wnie nad sam blaszka progu nie nad samym miejscem gdzeie normalnie przyciskamy. Flazolety cz瘰to mo積a 陰czy w t逝mione d德i瘯i, udaj帷 na przyk豉d helikopter na gitarze. Jak to robi zesp鏊 Wrath.

Przyk豉dowe oznaczenie:

----------<7>--------
---<7>---------------
---------------<5>---
---------------------
---------------------
---------------------

INNE:

  Harm.
E|-----------------------|-
H|-12--------------------|-
G|-----------------------|-
D|-----------------------|-    - Natural harmonics - flazolety naturalne
A|-----------------------|-
E|-----------------------|-

  A.H.(24)
E|-----------------------|-
H|-7---------------------|-
G|-----------------------|-
D|-----------------------|-   - Artifical harmonics (PISKI) - fla穎lety sztuczne
A|-----------------------|-     w nawiasie sugestia, nad kt鏎ym progiem wykona mu郾i璚ie
E|-----------------------|-     pi鏎kiem lub paznokciem i przytrzymanie kciukiem


Przyk豉dowe brzmienia:

Flazolety
T逝mione flazolety na podstawie power chords闚


TΣMIENIE - MUTING

T逝mienie w swojej istocie dzieli si na dwa podrozdzia造. Mozna t逝mi albo poprzez niedociskanie strun do ko鎍a, do嗆 ciekawe efekty z tego przychodz przy graniu chwytami na basowych strunach (Smells Like Teen Spirit) albo przez t逝mienie nadgarstkiem - czyli podczas kostkowania nadgarstek r瘯i kostkuj帷ej spoczywa na ko鎍ach strun tu przy mostku. Drgania sa przyt逝miane. Taki efekt mo積a spotka w Ain't Talkin' 'bout Love - Van Halena.

T逝mienie lew r瘯
T逝mienie nadgarstkiem


TREMOLO

Technika ta polega na tym 瞠 kostkujemy jeden d德i瘯 wiele razy - w praktyce cz御to is tak zdarza 瞠 kostkujemy tyle ile si w r璚e. Tremolo nie zawsze jest powtarzaniem jednego d德ieku - w praktyce spotykamy si z powt鏎zeniami do trzech d德i瘯闚 w takiej jakby petli. Ro積e szko造 r霩nie ucz, zar闚no klasyczne jak i te mniej klasyczne. Mozna grac jednym palcem (trzeba miec paznokcie niesamowicie obszlifowane) lub trzema, dwoma na przyk豉d na basie. Tremolo najcz瘰ciej jest jednak wykonywane kostk, a bardzo 瘸dko na wielu strunach.

Tremolo moze wygladac tak

E|-----------------------|-
H|-----------------------|-
G|-77777777777777777777--|-
D|-----------------------|-
A|-----------------------|-
E|-----------------------|-

         R闚na si

E|-----------------------|-
H|-----------------------|-
G|-7---------------------|-
D|-/---------------------|-
A|-/---------------------|-
E|-----------------------|-
Lub inny styl Tremolo:
E|-----------------------|-
H|-----------------------|-
G|-78787878787878787878--|-
D|-----------------------|-
A|-----------------------|-
E|-----------------------|-

Najci篹szym w calym Tremolo jest przeplatanie wielokrotnego powtarzania d德i瘯闚 z w豉snym akompaniamentem do tego. PRZEDSTAWIONE PONI浩J:


     Am trem.
E|---000-000-000-000-000-000--|-
H|----------1-------1---------|-
G|----------------------------|-
D|------2-------2-------2-----|-
A|--0-----------------------0-|-
E|----------------------------|-

TREMOLO BAR

Jest to technika podobna do tremolo z uzyciem wi瘯szej ilo軼i d德i瘯闚 ni jeden z ta roznic, 瞠 te dolne d德i瘯i gra si obni瘸j帷 wajch o podan nad tabulatura wysoko嗆

  w/trem. bar
   1   1
  \/  \/
E|-----------------------|-
H|-----------------------|-
G|-7---9-----------------|-
D|-----------------------|-
A|-----------------------|-
E|-----------------------|-
Mo積a te obni瘸c i podci庵a struny w wypadku d逝gich fraz. Uzywaj帷 wajchy.
  w/trem. bar---------------------------|
                -4   0               +1
E|-----------------------------------------|-
H|-----------------------------------------|-
G|-0--------------------12-----------------|-
D|-0--------------------12-----------------|-
A|-----------------------------------------|-
E|-----------------------------------------|-

ARPEGGIO

Polega na odegraniu szybkiego 豉鎍ucha d德iek闚 na przyk豉d chwytu C major (C du瞠) na 12-progu. Czyli id帷 od g鏎y 0-1-0-2-3-0 +12 prog闚 od e do E: 12-13-12-14-15-12. Technika jest o tyle trudna 瞠 trzeba tak to zagrac by nie bylo s造chac pustych strun i wsp馧brzmienia d德i瘯ow z s御iednich strun, Mo積a to zagra albo palcem albo piurkiem. Wa積a jest dok豉dno嗆.

-------------------12---
-----------------13--13---
---------------12-------
-----------14-----------
-------15---------------
---12-------------------

Ca這嗆 mo積a upi瘯szy: jakim slidem u do逝, 
czy hammeremu g鏎y. Albo nawet po drodze 
do這瞠niem dodatkowego d德i瘯u
na przyk豉d TAPsem

-------------------12h15-
-----------------13------
---------------12-------
-----------14-----------
-------15---------------
-8/12-------------------

Arpeggio zagrane Sweepem.

Mo積a te zagra Arpeggia tapingiem.
--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
---0---h3---h7---t12---p7----p3----p0-------
--------------------------------------------

--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
---0---h5---h9---t12---p9----p5----p0-------
--------------------------------------------

--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
---0---h3---h7---t12---p7----p3----p0-------
--------------------------------------------
--------------------------------------------

--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
---0---h5---h9---t12---p9----p5----p0-------
--------------------------------------------
--------------------------------------------

Mniej wi璚ej to w mp3 - taping arpeggiowy
Facebook Twitter Email More..

Skomentuj stron


kod: heavy3

Komentarze i pytania

1 komentarzy dla tego widoku

drugie znaczenie tremolo - technika gitarowa - fachowiec gitarowy - Gitary - Techniki grania na gitarze


TREMOLO Technika ta polega na tym 瞠 kostkujemy jeden d德i瘯 wiele razy - w praktyce cz御to is tak zdarza 瞠 kostkujemy tyle ile si w r璚e. Tremolo nie zawsze jest powtarzaniem jednego d德ieku - w praktyce spotykamy si z powt鏎zeniami do trzech d德i瘯闚 w takiej jakby petli. Ro積e szko造 r霩nie ucz, zar闚no klasyczne jak i te mniej klasyczne. Mozna grac jednym palcem (trzeba miec paznokcie niesamowicie obszlifowane) lub trzema, dwoma na przyk豉d na basie. Tremolo najcz瘰ciej jest jednak wykonywane kostk, a bardzo 瘸dko na wielu strunach.
2017-07-17 14:22:14, 8415ac49 #3236
Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Gitara basowa | Pickup | Lutnik | Glosniki