𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Glosniki / Głośniki nie do końca gitarowe♔

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly/Glosniki

◀️ Poprzedni: Głośniki monitory odsłuchowe♔
Głośniki_gitarowe♔ Następny: ▶️

Głośniki nie do końca gitarowe♔

Mówią o tym w telewizjach gitarowych, mówią o tym w magazynach. Głośniki pokroju Celestion V30 czy Greenback kosztują krocie. Specjalne wykonania na magnesie ALNICO (specjalnym stopie magnetycznym) kosztują jeszcze więcej tak około 1000zł. Każdy z tych głośników ma swoją historie swoich fanów, rzesze zwolenników i przeciwników. Wszystkie są specyficzne. Gdy dany glośnik doskonale się sprawdza z gitarą elektryczną w pozycji clean na gitarze typu Stratocaster. Gdzie szklanka po prostu gryzie po kręgosłupie. Gdy natomiast przełączamy na pozycje distortion lub fuzz - wzmacniacz pokazuje jazgotliwe piaszczyste denerwujące brzmienie, brakuje tylko by jakiemuś okularnikowi w ostatnim rzędzie przy oknie pękły szkiełka. Lub po prostu wzmacniacz przez dane głośniki nie ma "kopa" nie ma basu, wysokie tony wszystko zabijają.



Napaleni na opinie o głośniku, nagraniami z youtube, przemasteringowanymi w studio mikrofonami i programami za setki tysięcy złotych przez człowieka, który gra 30 lat na gitarze. Okazuje się, że nasz głośnik u nas nie gra tak fajnie. Przegrywa z głośnikami GDS 30/30 czy GD 30/50 czy z byle głośnikiem 6,5" małej średnicy zz naszego mini combo lampowego.

Obecnie gram na wyżej sfotografowanym sprzęcie - opór wyjściowy około 3 Ohmy - na dole subbas gitarowy - na 4 Ohmach i 600Watach :D powyżej głośniki Eminence przetwarzające wyższe częstotliwości 16 Ohm 8+8 w szereg. Szerokie spektrum duży zapas.  

Historia



Moja historia doboru sprzętu zaczyna się bardzo dawno temu.
W czasach technikum ze względu na zerowe przychody sprzęt robiłem z tego co było w domu. Bardzo dobrze grały głośniki typu GDS 16, lub podobne z chińskich wież czy duboxów. Oczywiście to wszystko jeszcze lepiej brzmiało pod cyfrowymi efektami - ale jak się potem z innej perspektywy popatrzy to w obecnym wszechświecie gitarowym stary efekt gitarowy na dowolnych głośnikach brzmi jak mp3. Dużo lepiej sprawowały się ELTRONy 60 z głośnikami z rodzinnego TONSILA GDS 30/30 4Ohm - rozsławione wielkie paki przez cyfrowy preamp i stereofoniczną końcówkę audio.
 Głośniki zamontowane w środku ELTONÓW miały lejek - wszyscy się z nich śmieją, mówią że charczą pierdzą nie są gitarowe. Ale w niskich strojach te głośniki pokazują pazura. A niższy rezonans głośnika o jakie 20Hz daje prawdziwego kopa na gitarach 7 i 8 strunowych. Podobnie sprawa się ma jeśli chodzi o gitary basowe. Przypomina to trochę Beymę. Słynne 30 watów z głośniczka - liczone jest wtedy w zwarciu akustycznym - głośnik chwilowej mocy ma na pewno ze 3x więcej.

GD 30/30 - czyli GDS bez lejka - wersja fabryczna - ze zregenerowany, wyjsciem


Wersja głośnika od tyłu - 30cm 30W 30 lat :D (ponad)
Eminence Gamma 12A - subbas do gitary :D
To taka ostatnia ciekawostka. Stałem się posiadaczem tych głośników - bo źle były dobrane do za dużych obudów kolumnach nadstawkach. W zamian za nie wrzuciłem do obudów GDS 30/30 - a te Eminency w sumie bodajże  mają 2x300W. Czyli mam de facto 600W pakę gitarową. W sumie nawet charakterystyka głośnika jest bliska gitarowcom:



parametry:

Nominal Basket Diameter 12" / 304.8mm
Impedance 8 ohms
RMS Power Rating 300 Watts
Frequency Response 55Hz - 5kHz
Sensitivity (1W/1m) 98dB
Voice Coil Diameter 2.5" / 63.5mm
Max. Crossover Frequency 5kHz
Rec. Enclosure Volume(Vented) 42-71 Liters/1.5-2.5 cu. ft.
Rec. Enclosure Volume(Closed) 31-54 Liters/1.1-1.9 cu. ft.
Mounting Information
Overall Diameter 12.02" / 305.2mm
Bolt Circle Diameter 11.63" / 295.3mm
Baffle Cutout Diameter 10.97" / 278.6mm
No. Of Mounting Holes 8
Mounting Hole Diameter 0.275" / 7mm
Overall Depth 5.25" / 133.35mm
Magnet Weight 42 oz.
Shipping Weight 12.1 lbs. / 5.6kg.
 Thiele-Small Parameters
Resonant Frequency (fs) 57 Hz
Impedance (Re) 6.52 ohms
Coil Inductance (Le) 0.95mH
Electromagnetic Q (Qes) .75
Mechanical Q (Qms)
6.86
Total Q (Qts) .67
Compliance Equivalent Vol. (Vas) 74.1 Liters/2.62cu. ft.
Voice Coil Overhang (Xmax) 1.6mm
Surface Area of Cone (Sd) .05067m2


Głośnika tego używam jako subbasu gitarowego. Coś bardzo rzadkiego - ale jest to w sumie kontrowersyjne rozwiązanie - paczka ma 4 Ohmy i dwa wielkie 2,5calowe cewki głośnikowe o zawadzie 8 ohmów. Gra na pewno lepiej niż Eminence 1258 - które miałem zaraz nad tym głośnikiem w innej paczce. I w zasadzie ze względu na wysoką emisję hałasu poprzez głośność tej paczki [pękające okulary, krew z uszu] - pożyczyłem je basmanowi - bardzo fajnie na 1258 działa klang pod gitarą basową i basik się miło przebija bez horna. W sumie paczka na Eminence gamma 12 A też jest rekomendowana do basu. I w tej perspektywie grała na ostatnim koncercie mojej kapeli.

Najciekawiej ze wszystkiego gra paczka złożona z dwóch poprzedników stockowych modeli Eminenca z lat 80-tych. Przypominających V12 - paczka daje nimi pazura, dodatkowo uzupełniona subem gitarowym przesuwa ściany. Tak gra na dzień dzisiejszy. Fajnie to gra zarówno ze ścierwometalowymi piecami pokroju BUGERY 6262 - oraz na starych japońskich wzmacniaczach z lat 60-tych przypominających Fendera. 


Eminence 1258 

Kupiłem te dwa głośniki w fajnej paczce - pod pretekstem, że to V12 - ale trafiły do mnie głośniki 1258 - historia rodem z horroru - bo głośnik co prawda gra dźwięcznie i śpiewnie. Ale nie ma to dołu. Nie ma mięcha - dobre do Bluesa i szklanki, ale jak mam zagrać riff to pękają okulary zupełnie jak na głośniku HARTKE GH410. 4x celestion10. Clean jest przepiękny! 

Parametry:
Nominal Basket Diameter
12" / 305mm
Impedance
8 ohms
RMS Power Rating
75 Watts
Usable Frequency Response
80Hz - 4kHz
Voice Coil Diameter
1.5" / 38.1mm
Sensitivity (1W/1m)
100.1dB
Magnet Weight
34 oz.
Net Weight 7.8lbs. / 3.5kg.
Shipping Weight 9.9lbs. / 4.5kg.
MOUNTING INFORMATION
Overall Diameter 12.02" / 305.2mm
Bolt Circle Diameter 11.63" / 295.3mm
Baffle Cutout Diameter 10.97" / 278.6mm
No. Of Mounting Holes 8
Mounting Hole Diameter 0.25" / 6.4mm
Overall Depth 4.9" / 124mm
MATERIALS
Basket Pressed Steel
Voice Coil Polyamide-Imide Coated Copper
Dust cap Solid Composition paper
Cone Paper
Surround Paper Cone Edge
Magnet Ferrite
THIELE-SMALL PARAMETERS
Resonant Frequency (fs) 94 Hz
Impedance (Re) 7.44 ohms
Coil Inductance (Le) 0.7mH
Electromagnetic Q (Qes) 1.18
Mechanical Q (Qms) 6.15
Total Q (Qts) .99
Compliance Equivalent Vol. (Vas) 32.5 Liters / 1.15cu.ft.
Voice Coil Overhang (Xmax) 0.5mm
Surface Area of Cone (Sd) .05067m2
BL Product (BL) 10.9 T-M
Displacement Volume (Vd) 24 cc
Diaphragm Mass Inc. Airload (Mms) 32 grams
Mechanical Compliance (Cms) .09mm/N
Mechanical Resistance (RMS) 3.07N*sec/M
Efficiency Bandwidth Product (EBP) 79
Impedance at Resonance (Zmax) 46 ohms

 

Bas

Do basu używam zamiennie tych subbasów gitarowych no i paczki z subbasu - 15 calowy głośnik B&C lub coś takiego. Do tego Gamma 12A lub 1258 - w zależności od humoru - siedzi to pod Ashdownem Little Giantem. 

Zobacz też

Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej: o piecach, wnętrzu elektronicznym gitar i Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu, akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.

Tematyka gitarowa i basowa

wg typów urządzeń

Efekty gitarowe

Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.

Patrz też schematy Efekty A-Z

Gitara i techniki grania na gitarze

W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy Gitary elektryczne, przystawki

Poradniki PDF download

Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.

Gitarzyści i wymiatacze

Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.

Głośniki gitarowe, domowe i estradowe

O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.

Artykuły o elektronice i wzmacniaczach lampowych

Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy Wzmacniacze, amps, transistor power stages | Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz | Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |

Akustyka gitarowa

Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...

Schematy

Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.

Strona główna - powrót