𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Glosniki / Katalog głośników gitarowych♔

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly/Glosniki

◀️ Poprzedni: Głośniki_gitarowe♔
Łączenie glośników gitarowych♔ Następny: ▶️

Katalog głośników gitarowych♔


Głośniki gitarowe to specjalna podgrupa głośników estradowych i studyjnych, służąca do nagłaśniania gitar lub basów akustycznych i elektrycznych. Do każdego typu gitary i stylu grania przypisuję się grupy głośników, które najlepiej ogarną daną dynamikę, pasmo przenoszenia gitary, barwe instrumentów i wiele innych zmiennych niepisanych w bazach katalogowych.

Najważneijsze parametry gitarowca

Są parametry ważne, które od razu mogą nam odrzucić głośnik w przedbiegach - musimy sobie zdać sprawę, zę wielu chińckich producentów głosników zawyża swoje parametry takie jak moc i głośność więc trzeba tanie głośniki przetestować, zaryzykowac lub poszukac opinii.

Karty katalogowe popularnych głośników

W większości katalogów znajdziemy pewne usystematyzowane parametry: kliknij na link: katalog głośników. Opisane są poniżej. W powyższym linku znajdziesz najpopularniejsze głośniki dostepne w internecie: Jensen, Eminence, Fane, Celestion...

Impedancja

Impedancja: jest to najniższa wartość modułu impedancji (oporności biernej) głośnika w pasmie przenoszenia. Zazwyczaj najniższą impedancje głośnik posiada w dolnym paśmie przenoszenia. Impedancja jest zmienna, ponieważ przy zmianie częstotliwości prądu układy bierne np. głośnik stawiaja zmienny opór prądowi zmiennemu. Po angielsku jest to opisane jako Impedance, Impedanz z niemieckiego luc coś podobnego. Czasami pisza niepoprawnie resistance itp.

Na górę

Moc znamionowa WATY

obecnie w handlu znajduje się mnóstwo głośników (handel na przełomie 1990-2000), jesteśmy często informowani, ile dany głosnik ma Watów. Wat to oczywiście nie jest jednostka głośności, ale mocy. Moc nalezy do najczęściej okłamywanych parametrów głosnika. Szczególnie chodzi tu o tzw. PMPO, która jest po za swoja definicją znakomitym czynnikiem reklamowym dla danego głosnika. Jeśli kupujesz dobry głosnik nie nadziejesz się na ten parametr. Ale moc nie jest jednoznacznie określona. Moc głośnika jest to maksymalna moc która może być dostarczona przy znamionowej impedancji wzmacniacza i glośnika, w której to głośnik bedzie długo działał.

Moc znamionowa - jest to moc jaką głośnik może przyjmować w pracy ciągłej, mierzona w watach. Nie ma jednej normy w której jest to mierzone. Wg DIN45-573 jest to: sygnał 1 min, włączony, 2 min wyłączony przez 5 minut. Wg IEC 268-5 do głośnika doprowadzony jest sygnał 100 godzinny. Z tego wynika, że ten sam głośnik może mieć różną moc znamionową w zależności od normy w której został mierzony (przy IEC jego moc na pewno będzie mniejsza).

Na górę

Parametry Thielle'a-Small'a

VAS - objętość ekwiwalentna w litrach lub decymetrach sześciennych. Jest to objętość zastępcza obliczana na podstawie podatności zawieszenia i powierzchni membrany, czym te obie wartości są większe tym VAS jest większe.

Qms - dobroć mechaniczna, czyli tarcie występujące na górnym zawieszeniu oraz resorze.

Qes - dobroć elektryczna, wynika z wykonania ukąłdu elektrycznego - jakości cewki, miedzi w cewce itp.

Qts - dobroć całkowita określana wzorem: Qts=(Qms*Qes)/(Qms+Qes). Na podstawie tego parametru w połączeniu z Fs i VAS możemy określić charakterystykę głośnika w zakresie niskich częstotliwości. Do obliczenia obudowy należy obliczyć Qts zastępcze:

Qts - jest podane w katalogu.

FS - częstotliwośc rezonansowa głośnika, dla głośników gitarowych wynosi około 100Hz - taki dość wysoki bas - dzięki wysokiemu rezonansowi głośniki gitarowe maja wysoką skutecznosć i są głośne oraz nie przymulają tak jak w przypadku podpięcia zwykłego głośnika Hi-Fi do wzmacniacza.

dia, d - Diameter - czyli średnica mierzona w różny sposób. Najwazniejsza w obliczeniach jest średnica liczona od polowy zawieszenia. Ale w celach konstrukcyjnych można podac średnice pomiedzy wkrętami albo zewnętrzną średnice głosnika.

Sd - powierzchnia membrany która promieniuje dźwięku (powierzchnia membrany + powierzchnia połowy zawieszenia) podawana zazwyczaj w centymetrach kwadratowych. Im głębsza membrana, im większa średnica dia tym SD większe - jak tłok w silniku.

Efektywnosć - jest to miara ciśnienia akustycznego w pewnej odleglości od głosnika przy pomocy sygnału napięciowego lub mocy.

Standardowo podaje się dwa typy efektywości: mocową gdzie sprawdza sie natężenie ciśnienia akustycznego w odległosci metra przy użyciu mocy 1Wata

Druga skuteczność to miara napięciowa, gdzie podaje się napięcie 2,83V mierzy natężenie dźiweku w odległości 1 metra.

Obie te efektywności sa wyliczane jako średnia z całego pasma przenoszenia.

I tu uwaga do parametru Efektywność: Nie należy się sugerować tylko mocą głośnika, do najważniejszych parametrów nalezy efektywnosć.

Jest to miara logarytmiczna, głośnik o 3 dB słabszy na efektywnosci gra dwa razy słabiej jesli chodzi o ciśnienie.. A głośnik słabszy o 12dB gra w rezultacie 16 razy słabiej.

Logarytmiczność efektywnosci polega na tym iż jeżeli zwiekszymy ilość głośników 2 razy efektywność zwrośnie o 3 dB

PASMO PRZENOSZENIA

Pasmo przenoszenia: jest to taki interwał częstotliwości, w którym efektywność nie spada poniżej linii prostej bardziej niż o 3dB.


Przykładowy wykres pasma przenoszenia

Ważna sprawa

Na góre Należy sprawdzić na wykresie, czy głośnik posiada szybki spadek efektywnosci powyżej 5kHz - czy na wykresie krzywa sie zapada. Od tego zależy jak nasz głosnik bedzie sobie radził "z piaskiem" wysokich tonów. W przypadku głośników Vintage i grania bluesa, Rock'n'Rolla nie ma takiego dużego nacisku na ten parametr.

Głośniki gitarowe

Głośniki gitarowe - to ważny element wchodzący w skład nagłaśniający każdej gitary elektrycznej. Ma specjalną budowę - podpina się go do wzmacniacza gitarowego.

Głośniki basowe

Jak wyżej, tyle, żę tego typu głośniki podpina się do wzmacniacza gitary basowej lub wzmacniacza estradowego podpiętego do przedwzmacniacza gitary basowej.

Głośniki w Combo gitarowym

Głośniki są fabrycznie zabudowane, od czasu do czasu jest podpięcie na zewnętrzny głośnik rozszerzający parametry naszej skrzynki.

Zobacz też

Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej: o piecach, wnętrzu elektronicznym gitar i Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu, akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.

Tematyka gitarowa i basowa

wg typów urządzeń

Efekty gitarowe

Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.

Patrz też schematy Efekty A-Z

Gitara i techniki grania na gitarze

W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy Gitary elektryczne, przystawki

Poradniki PDF download

Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.

Gitarzyści i wymiatacze

Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.

Głośniki gitarowe, domowe i estradowe

O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.

Artykuły o elektronice i wzmacniaczach lampowych

Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy Wzmacniacze, amps, transistor power stages | Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz | Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |

Akustyka gitarowa

Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...

Schematy

Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.

Strona główna - powrót