𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Akustyka / Dyfuzory-akustyczne---Ekrany-rozpraszające♔

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly/Akustyka

◀️ Poprzedni: Dobor materialow na wygluszenia♔
Jak podlaczyc gitare do komputera♔ Następny: ▶️

Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔

Niegdyś pisałem o ekranach akustycznych ich roli w walce z hałasem. Napisałem też kilka artykułów o tłumieniu sal do grania i adaptacji pomieszczeń domowego zacisza do grania.

Jest coś takiego jak rozproszenie fali dźwiękowej - technika adaptacji akustycznej polegająca na zastosowaniu ekranów rozpraszających jak i urozmaiconej faktury pomieszczenia celem polepszenia właściwości pogłosu, wyraźności mowy i muzyki.


Pomieszczenie idealnie wytłumione
Pomieszczenie idealnie wygłuszone jest źle odbierane przez nasz słuch. Dźwięk jest pochłaniany i nie wraca do słuchacza czy muzyka. Trzeba to kompensować mocą, co za tym idzie spada jakość zwiększają się zniekształcenia. Trzeba mówić i śpiewać głośniej. Głośniki na wprost grają bardzo głosno, podczas gdy pod ukosem moc jest dużo niższa...

Nasza mapa tonotopowa, czyli specjalny obszar w ślimaku naszego ucha nie wie co z tym zrobić. Ciężko zlokalizować i rozpoznać instrumenty. Tzn. gdzie jest na jakim poziomie gra.

Jak zbudowany jest slimak w uchu


Pomieszczenie idealnie odbijające
Pomieszczenie idealnie odbijające z dużym echem nasz słuch reaguje to pewnego poziomu głośności dobrze. Gdyż część fali naturalnie zanika w powietrzu, a część fali powraca po kilku milisekundach odbita od ścian.



W momencie istnienia większej ilości źródeł dźwięku całość doprowadza do podobnego stanu jak w przypadku całkowitego wytłumienia pomieszczenia.

W naturze nasz umysł słyszy dźwięki odbite, stłumione i rozproszone od trawy, drzew, skał o rozbudowanej fakturze. W pomieszczeniach domowych od żyrandoli, zdjęć, mebli, książek, kasetonów, dywanów. TO sprawia, że amatorsko urządzone studio czy próbowania nie gra dobrze. Gra gorzej niż zwykłe pomieszczenie mieszkalne, z telewizorem, obrazami babci, szafą na ciuchy.


Na dźwięk z gitary czy to akustycznej, elektrycznej czy basowej wpływają w zasadzie 3 zjawiska:

1. Pochłonięcie dźwięku przez materiał, np przez dywan w pokoju lub zasłonę, ekran akustyczny z wełny mineralnej przy drodze. Chłonność definiuje się porównując materiał do wyciętego w studiu okna o wielkości jednej stopy kwadratowej i jednostki sabin. Dwa takie okna to dwa sabiny.
2. Odbicie dźwięku np. od ściany

Trzeci podpunkt jest praktycznie pomijalny przez stare polskie opracowania a jest bardzo ważny. Mianowicie rozpraszanie dźwięku. Czyli ugięcie od powierzchni rozwiniętej. W przypadku odbić, cały dźwięk wraca do nas w kierunku praktycznie łamanym. Natomiast w przypadku rozpraszania dźwięk wraca do nas z wielu punktów. Dlatego też pomieszczenia dobrze rozpraszające brzmią lepiej niż pomieszczenia całkowicie odbiciowe albo całkowicie pochłaniające dźwięk.

Jest to naturalniejsze da naszego ucha. Dźwięk w pomieszczeniu z ekranami rozpraszającymi jest bardziej regularny, bez podbić, równo umieszczony, bez gradientu, interferencji znacznych, dostepny dla wszystkich uczestników próby, zgromadzenia. Pomieszczenia zagęszczone w ekrany tłumiące powodują nieporozumienia dźwiekowe takie jak niesłyszenie się miedzy muzykami. Wówczas gitarzyści zwiekszają poziomy nastaw VOLUME. Aż do totalnego miszmaszu.

Każdy ekran nie dość, że zmienia kierunek, to do tego jeszcze zmienia ten kierunek inaczej dla każdej długości fali. Kształt i faktura przedmiotu, ekranu ma tu kluczowe znaczenie. Wszystko to aby uniknąć monotonnie zorientowanych fali.


Ekrany rozpraszające - szybki przegląd

Dyfuzor typu Skyline - losowo rozmieszczone wysokości


Dyfuzory Schroedera


Dyfuzor 1 wymiarowy - jego częstotliwość działania zależy od szerokości szczeliny - głebokości spełniaja równanie resuduum kwadratowego


Dyfuzor 2 wymiarowy - spełnia równania residuum w dwóch wymiarach.

Do obliczania wysokości dyfuzorów można się posłużyć gotowym programikiem QrDude.

Program ten można ściągnąć tutaj: https://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm

Dla przykładu dyfuzor 7:7

==========================
Raport z programu

QRDude report for 2D QRD diffuser
===================================

STANDARD PANEL is based on a modulated series of STANDARD 1D QRD panels
Panel does have fins

Panel order =  7
Design frequency  1304 Hz
Number of wells =  49
Panel is shifted 4 wells to the left and pulled 4 rows towards the front

One depth unit is equivalent to 18.9 mm
Build depth is 113 mm

Panel width including additional end fin is 415 mm

Period width is larger than design wavelength - good!


Block Heights in mm
-----------------------------------

Row 6 (Back) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
38,   0,   57,   75,   57,   0,   38

Row 5 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
0,   94,   19,   38,   19,   94,   0

Row 4 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
57,   19,   75,   94,   75,   19,   57

Row 3 ... equivalent to 1D panel N7+0,4
75,   38,   94,   113,   94,   38,   75

Row 2 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
57,   19,   75,   94,   75,   19,   57

Row 1 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
0,   94,   19,   38,   19,   94,   0

Row 0 (Front) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
38,   0,   57,   75,   57,   0,   38



Block Heights in depth units (w przeliczeniu na jednostkę głębokości 1Unit = 18,9mm)
-----------------------------------

Row 6 (Back) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
2,   0,   3,   4,   3,   0,   2

Row 5 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
0,   5,   1,   2,   1,   5,   0

Row 4 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
3,   1,   4,   5,   4,   1,   3

Row 3 ... equivalent to 1D panel N7+0,4
4,   2,   5,   6,   5,   2,   4

Row 2 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
3,   1,   4,   5,   4,   1,   3

Row 1 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
0,   5,   1,   2,   1,   5,   0

Row 0 (Front) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
2,   0,   3,   4,   3,   0,   2



Well depths in mm (głębokości - lub pomiar odwrotnej siatki)
-----------------------------------

Row 6 (Back) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
75,   113,   57,   38,   57,   113,   75

Row 5 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
113,   19,   94,   75,   94,   19,   113

Row 4 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
57,   94,   38,   19,   38,   94,   57

Row 3 ... equivalent to 1D panel N7+0,4
38,   75,   19,   0,   19,   75,   38

Row 2 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
57,   94,   38,   19,   38,   94,   57

Row 1 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
113,   19,   94,   75,   94,   19,   113

Row 0 (Front) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
75,   113,   57,   38,   57,   113,   75



Well depths in depth units
-----------------------------------

Row 6 (Back) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
4,   6,   3,   2,   3,   6,   4

Row 5 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
6,   1,   5,   4,   5,   1,   6

Row 4 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
3,   5,   2,   1,   2,   5,   3

Row 3 ... equivalent to 1D panel N7+0,4
2,   4,   1,   0,   1,   4,   2

Row 2 ... equivalent to 1D panel N7+1,4
3,   5,   2,   1,   2,   5,   3

Row 1 ... equivalent to 1D panel N7+4,4
6,   1,   5,   4,   5,   1,   6

Row 0 (Front) ... equivalent to 1D panel N7+2,4
4,   6,   3,   2,   3,   6,   4



Block details - program podaje jakie trzeba zrobić klocki - pisze że trzeba 2,38metra materiału.
=============
Block width 25 mm

Number of empty wells 8
8 blocks of height 1 depth units, or 19 mm
8 blocks of height 2 depth units, or 38 mm
8 blocks of height 3 depth units, or 57 mm
8 blocks of height 4 depth units, or 75 mm
8 blocks of height 5 depth units, or 94 mm
1 blocks of height 6 depth units, or 113 mm
----------------------------------------
Total block length 2.38 metres


Fin details
===========
Fin thickness 30 mm
Fin height 113 mm

Number of fins slotted to form cross-matrix =  12    cut to length = 355 mm  plus any allowance to rebate into sides
Side fins (not slotted) = 2    cut to length = 355 mm
Front and back fins (not slotted) = 2    cut to length = 415 mm  .. plus any allowance for flush-trimming with router
---------------------------------------------------
Total fin length 5.8 metres  .. plus any allowances


Volume based on hollow build using fins plus well bottoms made of same material as fins (no backboard)
---------------------------------------------------
Volume =  .0197 cubic metres


Estimated weight using various materials
---------------------------------------------------
Hoop pine ply  10.8 kg
MDF  13.8 kg
Cedar  7.5 kg
Styrofoam  1.9 kg
Balsa  2.3 kg
Cork  4.9 kg
Oregon (Douglas Fir)  9.8 kg
Normal Plywood  11.3 kg
Birch ply  13.8 kg
Oak  14.8 kg
Hardwood  15.8 kg
Plaster  16.8 kg
Red Gum  17.8 kg
Glass  49.4 kg
Granite  53.2 kg
Aluminium  53.4 kg
Steel  155.3 kg


Przykładowy obrazek płyty 7x7




  1. Efekty gitarowe 🎛️ 📁
  2. Wzmacniacze kompletne - Top marki 📁
  3. Katalogi głośników gitarowych 📁 🔉🔉
  4. Przedwzmacniacze - preampy gitarowe - kanały wzmacniaczy 🎙️ 📁
  5. Elektronika gitarowa, przetworniki gitarowe 🎸🎸 - wewnątrz gitary - układy przystawek 📁
  6. Elektronika gitarowa 🎸 - pickupy gitarowe wg ilości - układy przystawek 📁
  7. Końcówki mocy gitarowe (różne) 📁
  8. Wzmacniacze firmowe - custom amps PA i piece gitarowe/basowe 📁
  9. Aukcje i fotki sprzętu - częsci NOS 📁
gitara elektryczna.
Wnętrze polskiej kopii wzmacniacza Marshall - RARE
Struny to poczatkowy etap naszej podróży, to tu powstaje drganie przez muśnięcie wykonane paznokciem, plektronem, kostką, piórkiem. Na skutek skomplikowanych praw spisanych przez XIX-wiecznych fizyków Faradaya, Maxwella i innych jegomości magistrów, drganie zamienia się magicznie w prąd. To tu trafiamy na pierwszy etap, jakim zajęła się nasza strona. Po krótce. Wzmacniacz wzmacnia napięcie jakie wychodzi z gitary. Mostek i podstawa gniazda JACK (sleeve) to uziemienie. Struna drga tj. jej długość i grubość oraz naciąg odpowiedają za wysokość tonu tudzież zwaną częstotliwością. Przetwornik w gitarze taki najprostszy składa się z magnesu, lub magnesów tzw. nabiegunników wokół których jest nawinięta cewka. Kilka tysięcy drobniutkich drucików lub par drucików wokół magnesów. Nie poruszają się. Nie indukuje się prąd. Z praw Maxwella tylko zmienne pole magnetyczne generuje prąd elektryczny. Magnes magnesuje strunę nad nim, struna drgając falą stojącą zakłóca pole magnetyczne magnesów. Ta różnica odkłada się na cewce przetwornika lub przetworników bo może ich być więcej, jako prąd. Co za tym idzie gdzies to musi wyjść. Te elektorny są wypychane do wyjścia... Aby trafić w końcu do głośnika. Magia by się na tym skończyła, ale tak nie jest. Wiele tysięcy zwojów posiada swój rezonans, ze względu, że w przewodach cewki odklada się urojona pojemność elektryczna. CO za tym idzie, rezonuje to z indukcyjnością. Konstrukcja gitary jest z drewna, nie jest nieskończenie sztywna. Drgania drewna powodują dodatkowe zniekształcenia i delikatne przesunięcia się przetworników. Przetworniki są na sprężynach. Drgają mechanicznie zawieszone tak jakby na resorach. Taki skomplikowany zestaw rezonansów mechanicznych i elektrycznych buduje gitarę elektryczną jako profesjonalny instrument z duszą.
Jeżeli nie interesują Cię schematy, a bardziej artykuły zapraszam do działu artykułów: tutaj - dział artykułów/poradników.

Strona główna

Nowości na stronie i strona główna..

Index

Schematy, fora i artykuły...

Przetworniki gitarowe - schematy gitar

Znajduja się pod strunami. Pod każdą struną znajduje się nabiegunnik. To w niej powstaje pole elektryczne, skad wzięła się nazwa całej gitary: elektryczna. Dział zawiera różnej maści uklady przystawek wraz z innymi częściami, które sa powkładane do gitary i sprzedawane w tym sprzętem potencjalnym ofiarom.

Wyprowadzenia Humbacker'ów HB

Rozpiska popularnych przystawek podwójnych ze względu na polaryzacje i konfiguracje wyprowadzeń. Kolory oznaczeń, wszystko co przyda się przy zamianie tanich Ibanezów na Seymoury, Gibsony itp.

Głosniki gitar elektrycznych i basowych

Jedna z nowszysch kategorii na stronie, dane głośnikow w formacie PDF - takie jak impedancja, skuteczność, średnice, wymiarowania, masa netto bez kolumny.

Efekty 🎛️

Czyli Fuzzy, distortiony, kaczki, filtratory, equalizery, imitatory lamp, tube screamery, chorusy, kompresory, limitery, zasilacze do efektów, overdrive...

To kolejna stacja naszej podróży. Jako, że dźwięk gitary wymyślonej w latach 30-tych może znudził się muzykom, wymyślono, że można zastosowac kilka zjawisk elektrycznych czy mechanicznych by zmodulować, wyostrzyć, zmienić dźwięk gitary. A gdy już urządzenie będzie gotowe: zamknąc w puszce i opatentować jako efekty gitarowe. Wszystko; aby w miarę naszych chęci i możliwości znieksztalcić, uwydatnic, uszczuplic, odszumic, upiększyc, wysublimowac dźwiek naszego wiosła.

Przedwzmacniacze gitarowe

Dział zawiera schematy i częściowo opisy kilkunastu przedwzmacniaczy gitarowych wymontowanych z konstrukcji firmowych. Chodzi o to, że sygnał z gitary ma inne poziomy, inna barwę, charakterystyke, impedancje jak sygnał z CD, adaptera czy licznika rowerowego, dlatego tez do gitary potrzebny jest coś takiego jak przedwzmacniacz, żeby to jakoś gadało wraz z wpakowaną na wyjscie końcówką mocy. Preamp może być wbudowany do całej machiny zwanej piecem, ale o tym poniżej

Wzmacniacze firmowe - markowe

Zawierają schematy najbardziej zasłużonych i ciekawych konstrukcji, głównie gitarowych, ale znaleźć można kilka ciekawostek ze świata mody, część wzmacniaczy posiada opisy brzmienia, opisy budowy i to czego można się spodziewać po budowie.
||MARKI:| AI Ampeg Ankoru CJ Copland Dynaco Eltron Fender Genelec Gibson Grant Harmakandon Heathkit Hiwatt Laney Londoncity Marantz Marshall Mcintosh MESABOOGIE Musicman Orange Peavey Radford Radmor Riviera Selmer Simms Soldano SoundCity Polish Vermona Vox

Wzmacniacze różne (losowo dobrane) - Końcowki Mocy

Dział zawiera kilka ciekawostek odnośnie wzmacniaczy nie tylko gitarowych, znajdziemy tu też schematy wzmacniaczy PA, Hi-Fi i innych rzeczy, są one opisane w miarę mozliwości technicznych. jak juz wpakowalismy w struny naszą rękę, wzmocnilismy szumy, które przeszły jak przez sito przez efekty, to warto ten sygnal wzmocnić, aby mógł zostac odtworzony na zywo w glośnikach - do tego służa wzmacniaczem czy tez końcówki mocy z wpiętymi na wejście przedwzmacniaczami (aby brzmiało madrzej PREAMPAMI).

A jeśli czegoś szukasz no to:

klikaj w ten link - spis wszystkich schematów i działów w których są od początku działania witryny - AD 2002

Głośniki i kolumny

łączenie ze sobą sprzętów grających takich jak kolumny i głośniki gitarowe.