Robert Gabor alias Tremolo

Start / sch [katalog] / Artykuly [katalog] / Akustyka [katalog] / Wyciszanie-domowego-studio-gitarowego [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Akustyka

← Ogrzewanie promiennikami ciep³a sali prób [doc] | Wyg³uszanie pomieszczeñ na sale prób [doc] →

Wyciszanie domowego studio gitarowego [doc]

Jak wyciszyæ swoje domowe studio?

Istnieje mo¿liwo¶æ zrobienia sobie ma³ego dobrze izolowanego studia w domu, do¶æ dobrze brzmi±cego. O wiele lepiej gra siê na ¿ywo ni¿ dogrywaj±c ¶cie¿ki w programie typu Audacity. Ca³o¶æ brzmi lepiej i ma siê przy tym wiêcej frajdy. Jak to zrobiæ, by s±siedzi wiedzieli o naszych projektach jak najmniej. najmniej vice versa: jak zrobiæ, by¶my my nie s³yszeli s±siadów na naszych nagraniach. My¶lê, ¿e ten cykl odpowie na najczê¶ciej pojawiaj±ce siê pytania.

Wynajêcie profesjonalnego studia czy sali prób to czêsto wydatek wielu polskich z³otych. Koszt wynajmu techników, sprzêtowców, nag³o¶nieniowców, realizatorów d¼wiêku, dodatkowych muzyków to czêsto zatrwa¿aj±ce pieni±dze dla m³odego adepta sztuki gitarowej. Wynajêcie powierzchni w domu kultury to czêsto umowa wi±zana. M³odzi muzycy bior± klucz do sali, czêsto miernej jako¶ci technicznej lub wspó³dzieli j± z innymi zespo³ami.

Wynajêcie taniej sali gdzie¶ na terenach podmiejskich w gara¿ach to cena o wiele ni¿sza. Ale tu ograniczaj± nas sta³e koszty dojazdu, benzyny, paliwa, a i tak ca³o¶æ trzeba wyt³umiæ akustycznie. Kwesti± dodatkow± jest konieczno¶æ wo¿enia sprzêtu lub dok³adnego i kosztownego zabezpieczenia gara¿u przed kradzie¿±, gitar, konsoli mikserskich, g³o¶ników bo zazwyczaj czê¶æ sprzêtu wozimy ze sob± na próby.

Granie w domu to czêsto igranie z nerwami s±siadów. Wielu d¼wiêków o wysokich natê¿eniach i g³o¶no¶ciach nie da siê pozbyæ. Mo¿na co najwy¿ej zmniejszyæ ich intensywno¶æ, tak aby zmie¶ciæ siê w normach przewidzianych w prawie budowlanym.

Podstawowe sprawy w wyg³uszaniu i poprawianiu brzmienia to:

  • wybór odpowiedniego pomieszczenia
  • pozbycie siê przedmiotów rezonuj±cych w pomieszczeniu
  • poznanie orientacyjnej g³o¶no¶ci naszego sprzêtu (ilo¶æ zastosowanych g³o¶ników moc piecyka)
  • wybór odpowiednich ustrojów akustycznych, które wycisz± nasz sprzêt graj±cy (kieruj±c siê parametrami, cen± i ciê¿arem)
  • uszczelnienie pomieszczenia

Wymiary pomieszczenia

Pierwsz± podstawow± spraw± w lokalizacji domowego studia jest wybór pokoju, lub pokojów na tak± ewentualno¶æ (jeden pokój z urz±dzeniem nagrywaj±cym drugi pokój do grania). Pokoje najlepiej o nierównoleg³ych ¶cianach i niepowtarzaj±cych siê i nieproporcjonalnych do siebie wymiarów ¶cian. Zapobiega to powstaniu fal stoj±cych, podbarwieñ, i rezonansów.

Je¶li jest taka mo¿liwo¶æ, dobrze jest by pokój nie s±siadowa³ bezpo¶rednio z mieszkaniem s±siadów, bokiem budynku. Mamy tu na celu ich s³uch jak i mo¿liwo¶æ dostania siê niepo¿±danych d¼wiêków do ¶rodka.

Wymiary pomieszczenia to d³ugo¶æ pokoju, szeroko¶æ i wysoko¶æ. Standardowe polskie mieszkania maj± czêsto pokrywaj±ce siê wymiary ¶cian. S± bardzo w±skie, malutkie, sufit ma wysoko¶æ oko³o 2,5 metra.

Rys. 1. Nieprawid³owe wymiary pokoju. Pokój ¿ó³ty - idealny sze¶cian o wymiarach 2,5m x 2,5m x 2,5m. Pokój czerwony pokrywaj±ce siê wymiary d³ugo¶ci i szeroko¶ci. Pokój zielony to czêsty b³±d wychodz±cy w praktyce: wysoko¶æ pokoju pokrywa siê z d³ugo¶ci±, szeroko¶æ natomiast jest 2x wiêksza ni¿ pozosta³e wymiary.

G³o¶no¶æ i natê¿enie d¼wiêku pieca gitarowego - to czego nie lubi± nasi s±siedzi

Decybel -

jednostka akustyków i elektroników s³u¿y do wielu ró¿nych rzeczy. Z punktu widzenia ha³asu jest to miara natê¿enia d¼wiêku i ci¶nienia akustycznego zapisana w sposób nieliniowy.

Minimalne ci¶nienie akustyczne oznaczono jako 0dB (czyt. 0 decybeli), ci¶nienie 10x wiêksze to 20dB natomiast 100x wiêksze od 0dB - 40dB, 1000x wiêksze 60dB i tak dalej. Dok³adne odzwierciedlenie przeliczenia decybeli na ci¶nienie oraz natê¿enie d¼wiêku przedstawiono na rys. 2.

Ucho ludzkie s³yszy d¼wiêki w sposób nieliniowy; tak samo odczujemy wzrost g³o¶no¶ci od 10dB do 30dB jak od 100dB do 120dB.

Rys 2. Skala g³o¶no¶ci wybranych ¼róde³ ha³asu.

Tabela 1. Maksymalny poziom d¼wiêku w wybranych pomieszczeniach mieszkalnych w dzieñ i w nocy. 

Kuchnia

45dB

40dB

Pokoje mieszkalne

40dB

30dB

Pomieszczenia do pracy

35dB

-

 

dzieñ

noc

Rys 2. Przedstawia nam ilo¶æ decybeli jaka p³ynie do naszych uszu z wybranych ¼róde³ ha³asu. Istnieje prosty sposób na przeliczenie ile dB ma nasz piecyk gitarowy korzystaj±c z parametrów g³o¶ników i orientacyjnej mocy naszego wzmacniacza.

G³o¶no¶æ ma³ego COMBO

Standardowy ma³y piecyk gitarowy o mocy 4Wat przy g³o¶niku 20cm potrafi wygenerowaæ ¶rednio 98dB z odleg³o¶ci 1 metra (rys. 3). Dla ró¿nych wysoko¶ci d¼wiêku g³o¶nik taki ma ró¿n± g³o¶no¶æ. Dla czêstotliwo¶ci oko³o 4000Hz g³o¶niki gitarowe maj± silny rezonans i generuj± ponad 100 decybeli. Pech chcia³, ¿e ucho ludzkie jest najczulsze w tym pa¶mie w rezultacie ha³as jest jeszcze bardziej spotêgowany.

Rys 3. Przebieg natê¿enia d¼wiêku w zale¿no¶ci od wysoko¶ci d¼wiêku standardowego ma³ego g³o¶nika gitarowego Super 8 firmy Celestion przy mocy 1W (1wata).

Du¿e g³o¶niki stosowane pojedyñczo

Standardowy du¿y g³o¶nik koncertowy typu Celestion Vintage 30 lub Eminencje V12 s³u¿±cy do grania z wiêksz± moc± generuje d¼wiêki o du¿o wiêkszej g³o¶no¶ci ni¿ g³o¶nik 8 calowy (rys. 4 i 5). Posiada wiêksz± membranê, wiêc potrafi ruszyæ wiêksz± mas± powietrza. Jego magnes posiada wiêksz± si³ê. Cewka jest grubsza i mo¿e przyj±æ na siebie wiêksz± moc elektryczn± ze wzmacniacza. Czêsto muzycy graj± na tym samym sprzêcie w domu co na koncertach. Pamiêtajmy, ¿e nad wiêkszym ha³asem jest trudniej zapanowaæ w domu ni¿ nad mniejszym.

Rys 4. Przebieg czêstotliwo¶ci du¿ego g³o¶nika Celestion V30

Rys. 5 Charakterystyka g³o¶nika Eminencje Legend 105

Zwiêkszanie mocy

Akustycy maj± uproszczony sposób wyliczania tego, jak piec gitarowy jest s³yszany z wiêkszej odleg³o¶ci i przy innej mocy.

Podwojenie odleg³o¶ci s³uchacza od g³o¶nika z 1 metra do 2 metrów zmniejsza ha³as o 6dB. Zmniejszenie odleg³o¶ci o pó³ pog³a¶nia d¼wiêk o 6dB.  

Tabela 2: Zmiana g³o¶no¶ci g³o¶nika w decybelach w zale¿no¶ci od odleg³o¶ci i mocy

 

Moc dana na g³o¶nik w watach

0,25W

0,5W

1W

2W

4W

8W

10W

20W

40W

100W

200W

400W

1000W

Odleg³o¶c od g³o¶nika

0,25m

+6dB

+9dB

+12dB

+15dB

+18dB

+20dB

+22dB

+25dB

+28dB

+32dB

+35dB

+38dB

+42dB

0,5m

0dB

+3dB

+6dB

+9dB

+12dB

+14dB

+16dB

+19dB

+22dB

+26dB

+29dB

+32dB

+36dB

1m

-6dB

-3dB

0dB

+3dB

+6dB

+8dB

+10dB

+13dB

+16dB

+20dB

+23dB

+26dB

+30dB

2m

-12dB

-9dB

-6dB

-3dB

0dB

2dB

+4dB

+7dB

+10dB

+14dB

+17dB

+20dB

+24dB

4m

-18dB

-15dB

-12dB

-9dB

-6dB

-4dB

-2dB

+1dB

+4dB

+8dB

+11dB

+14dB

+18dB

8m

-24dB

-21dB

-18dB

-15dB

-12dB

-10dB

-8dB

-5dB

-2dB

+2dB

+5dB

+8dB

+12dB

16m

-30dB

-27dB

-24dB

-21dB

-18dB

-16dB

-14dB

-11dB

-8dB

-4dB

-1dB

+2dB

+6dB

32m

-36dB

-33dB

-30dB

-27dB

-24dB

-22dB

-20dB

-17dB

-14dB

-10dB

-7dB

-4dB

0dB

Powy¿sza tabela 2 okre¶la zwiêkszenie lub zmniejszenie natê¿enia d¼wiêku w wolnym polu (powietrze) lub du¿ych pomieszczeniach. W ma³ych pomieszczeniach d¼wiêk odbija siê od ¶cian i mo¿e wzmocniæ wzajemnie. Trzeba te¿ wzi±æ pod uwagê zakresy mocy na jakie skonstruowany jest zestaw g³o¶nikowy.

£±czenie wielu g³o¶ników

Je¿eli w paczce znajduje siê wiêcej g³o¶ników ni¿ jeden to regu³a szacowania jak g³o¶ny bêdzie zestaw jest nastêpuj±ca: ka¿de podwojenie liczby takich samych g³o¶ników to wzrost skuteczno¶ci o 3 decybele przy tej samej mocy . Zwiêkszenie skuteczno¶ci pokazano na

Przed pod³±czeniem wiêkszej ilo¶ci g³o¶ników skonsultuj siê z akustykiem lub elektronikiem, aby przypadkiem nie spaliæ pieca.

Rys. 6. Wzrost g³o¶no¶ci zestawów wraz ze zwiêkszaniem ilo¶ci g³o¶ników (przy tej samej mocy nadanej na ca³y zestaw) - w decybelach podano orientacyjne zwiêkszenie g³o¶no¶ci - 3dB - wyra¼ny wzrost

£±czenie wielu pieców

Je¿eli mamy wiêcej piecyków gitarowych wówczas ka¿de dostawienie piecyka o podobnej mocy i podobnym g³o¶niku to wzrost o +6dB. W przypadku wzmacniaczy o ró¿nej g³o¶no¶ci systemów szacujemy mniejsze podbicie d¼wiêku.

Gra wielu muzyków na raz

Wszystkie powy¿sze metody szacowania uznaj±, ¿e wszystkie g³o¶niki wydaj± z siebie te same d¼wiêki, w przypadku dwóch muzyków graj±cych co innego w danym momencie czy te¿ uzupe³niaj±cych siê (riff wraz z gitar± solow±) trzeba dodaæ mniej decybeli ni¿ podaj± powy¿sze zestawienia

Izolacja i walka z pog³osem - materia³y d¼wiêkoch³onne i d¼wiêkoizolacyjne

D¼wiêkoizolacyjno¶æ

Decybel opisany w artykule poprzednim tego cyklu jako jednostka ha³asu jest te¿ jednostk± d¼wiêkoizolacyjno¶ci materia³ów. Im wiêksza d¼wiêkoizolacyjno¶æ tym dla domowego ha³a¶nika lepiej. Upraszczaj±c liczba mówi nam o ile decybeli zmniejszy siê nam ha³as poza pomieszczeniem, gdy na ¶cianie pomieszczenia u¿yjemy danego rozwi±zania akustycznego. Ten parametr izoluje nas od ¶wiata zewnêtrznego.

>Tabela 3. D¼wiêkoizolacyjno¶æ wzrasta wraz ze zwiêkszeniem gêsto¶ci i ceny materia³u...

>

 

Masa metra kwadratowego w kilogramach

D¼wiêkoizolacyjno¶æ w decybelach

Cena w PLN za m2

Twarda we³na mineralna

7,2

21

41,5

Miêkka we³na mineralna

4,3

23

66

Styropian

0,7

16

14

Wata szklana

2,4

11

Materia³ zu¿yty

Pianka PE

1

10

22

 

Rys. 7. D¼wiêkoizolacyjno¶æ materia³ów dla ró¿nych czêstotliwo¶ci

Rys. 8. Wp³yw zmiany grubo¶ci we³ny mineralnej na d¼wiêkoizolacyjno¶æ.

Dobre rozwi±zania d¼wiêkoizolacyjne potrafi± odj±æ a¿ 60 decybeli d¼wiêku przy grubo¶ci pow³oki materia³u równej 10cm. W dodatku nie wp³ywaj± nadmiernie na ubytek jako¶ci d¼wiêku.

 

Rys. 9. Ró¿ne materia³y d¼wiêkoizolacyjne        Rys. 10. Pianka polietylenowa

Ró¿ne materia³y d¼wiêkoizolacyjne przedstawiono na rys. 9. Od góry to: styropian, pianka polietylenowa (wyk³adzina podpanelowa rys. 10), stara wata szklana i ró¿nego rodzaju we³ny mineralne, które k³adzie siê zazwyczaj pod p³yty kartonowo-gipsowe, pomiêdzy pustaki, pod panele pod³ogowe, dywany.

D¼wiêkoch³onno¶æ

Drugim sposobem porównywania materia³ów jest wspó³czynnik poch³aniania d¼wiêku. Mówi on nam o tym jaki u³amek energii d¼wiêku pozosta³ w materiale - czyli pomiêdzy w³ókienkami waty szklanej, pomiêdzy  dziurkami w kasetonie pomiêdzy blachami w ustroju akustycznym. Ten parametr zwalcza pog³os w pomieszczeniu

Pog³os i jego kierunki przedstawiono na rys.11 i 12. S³abo wyt³umione pomieszczenia maj± d³ugi czas pog³osu, d¼wiêk w nich odbija siê w ró¿nych kierunkach i wielu miejscach przenika przez ¶cianê. Czêsto uniemo¿liwia zrozumienie mowy, powodujê dudnienia i podbicia d¼wiêku. Dlatego te¿ przy wyt³umianiu bierzemy pod uwagê wszystkie p³aszczyzny i wszystkie ¶ciany ³±cznie z sufitem i pod³og±.

Rys. 11. Ró¿ne drogi odbicia fali d¼wiêkowej

Rys 12. Schematyczna ilustracja pog³osu w pomieszczeniu

Tabela 4. Pog³osowy wspó³czynnik dla wybranych materia³ów w odpowiednich przedzia³ach czêstotliwo¶ci. Im wiêcej tym lepiej.

 

125Hz

250Hz

500Hz

1000Hz

2000Hz

4000Hz

¶rednia

Marmur

0,01

0,01

0,01

0,01

0,02

0,02

0,01

Powierzchnia wody

0,01

0,01

0,01

0,02

0,02

0,03

0,01

Ceg³a malowana

0,01

0,01

0,02

0,02

0,02

0,03

0,02

Linoleum, Asfalt, guma na betonie

0,02

0,03

0,03

0,03

0,03

0,02

0,03

Ceg³a surowa

0,03

0,03

0,03

0,04

0,05

0,07

0,04

Drewniany parkiet na betonie

0,04

0,04

0,07

0,06

0,06

0,07

0,06

Beton malowany

0,10

0,05

0,06

0,07

0,09

0,08

0,08

P³yta gipsowa

0,29

0,10

0,05

0,04

0,07

0,09

0,11

Lekki welur na ¶cianie

0,03

0,04

0,11

0,17

0,24

0,35

0,16

Szk³o okienne

0,35

0,25

0,18

0,12

0,07

0,04

0,17

Dywan na betonie

0,02

0,06

0,14

0,37

0,60

0,65

0,31

Dywan z podk³adem

0,08

0,27

0,39

0,34

0,48

0,63

0,37

Beton chropowaty

0,36

0,27

0,39

0,34

0,48

0,63

0,41

Mata z waty szklanej w osnowie welonu szklanego

0,32

0,44

0,54

0,52

0,54

0,67

0,51

Welur pofa³dowany na ¶cianie

0,14

0,35

0,55

0,72

0,70

0,65

0,52

We³na mineralna 100mm

0,15

0,39

0,85

1,00

0,98

1,00

0,73

P³yta z w³ókna szklanego

0,11

0,73

0,95

0,89

0,95

0,80

0,74

We³na mineralna pokryta welonem i malowana

0,39

0,85

1,00

0,98

1,00

0,95

0,86

Poliuretan 100mm

0,46

0,88

1,00

0,92

1,00

0,94

0,87

Istnieje ca³a gama materia³ów wykorzystuj±cych ró¿ne zjawiska, aby pozbyæ siê jak najwiêcej d¼wiêku. Niektóre bazuj± na porowato¶ci materia³ów, d¼wiêk wnika w kanaliki materia³u, gdzie powstaje tarcie powietrza o materia³. Stosuje siê watolinê, we³nê mineraln±, pustaki. Dziêki czemu ³agodzony jest impet fali akustycznej. Tak zbudowane s± wszelkiego typu ustroje akustyczne zbudowane z trocinobetonu. Stosowanego g³ównie przy drogach ze wzglêdu na brak estetyki.

Proste materia³y zbudowane z wat, p³yt, przegród, kszta³tek maja pewn± wadê. Przepuszczaj± czêstotliwo¶ci niskie - czyli basowe o d³ugo¶ci fali wiêkszej ni¿ grubo¶æ danego materia³u.

W nastêpnym artykule opiszê fachowe rozwi±zania pozwalaj±ce zwalczaæ bas w pomieszczeniach oraz kilka sprawdzonych tricków z wykorzystaniem prostych rzeczy, które ma ka¿dy z nas w swoim mieszkaniu, a które równie¿ walcz± z ha³asem i z³ym humorem naszych s±siadów.


Jak wyciszyæ swoje domowe studio?

Obecna czê¶æ opisze rozwi±zania bud¿etowe i fachowe, które mo¿na stosowaæ w naszym domu w kwestii zmniejszania oddzia³ywania naszego talentu na resztê ¶wiata, która nie zawsze tak uwa¿a.

Rozwi±zania bud¿etowe

Dobrze jest u¿yæ du¿ych szaf, z ksi±¿kami u³o¿onymi papierem w kierunku s³uchacza i umie¶ciæ je w pokoju ods³uchowym. Tworz±c ma³e szparki pomiêdzy kartkami papieru. Jest to rozwi±zanie do¶æ tanie, gdy¿ ka¿dy z nas ma jakie¶ ksi±¿ki, przedstawione na rys. 13.

Rys. 13. Prosta szafa wype³niona ksi±¿kami - dzia³aj±ca jako poch³aniacz pog³osu

Inne tanie rozwi±zanie to stosowanie prostych urozmaiceñ na ¶cianach i szafach w postaci obrazów, kasetonów.

Rys 14. Kasetony styropianowe z p³ytkim wzorkiem

Dywany, zas³ony, obicia, meble tapicerowane

Dobrym rozwi±zaniem i czêsto stosowanym jest zastosowanie jednej lub wielu warstw dywanów i kasetonów z ciê¿kich materia³ów. Materia³y te zmniejszaj± nie tylko pog³os, ale i izoluj± nas od ¶wiata pod wzglêdem akustycznym. Gruba warstwa firan, grubych kotar ma o wiele lepsze w³a¶ciwo¶ci ni¿ stosowane czêsto papierowe wyt³oczki jaj.

Rys. 15. Dobrze t³umi±ca zas³ona okienna

Przesada i niebezpieczeñstwa w wyt³umianiu

Sugerujê siê, aby materia³y silnie t³umi±ce na przyk³ad we³na mineralna, pianka poliuretanowa wstawiaæ wewn±trz ¶cian. Nie nale¿y przesadzaæ z wyt³umianiem ca³ej powierzchni ¶cian, gdy¿ stracimy na akustyce, ponadto takie materia³y s± pyl±ce, tworz±ce ma³e drobne bardzo lekkie i ostre skrawki, które przemieszczaj±c siê w powietrzu mog± powodowaæ zadrapania na skórze i erodowaæ w miarê up³ywu czasu (patrz rys. 16. przedstawiono star± watê szklan±).

Rys 16. Wyeksploatowana p³yta z waty szklanej, poddana wieloletniemu nas³onecznieniu i kontaktowi z powietrzem oraz nowa we³na mineralna

 Materia³ izolacyjny dobrze jest wstawiæ wewn±trz struktury ¶ciany, tam gdzie nie pyli. Aby znale¼æ kompromis miedzy brzmieniem, izolacyjno¶ci± wynaleziono specjalne materia³y i ustroje, które zapewniaj± kompromis pomiêdzy dobrym rozprowadzaniem pog³osu oraz niwelacja basu.

Rozwi±zania fachowe - niwelacja basu

Tradycyjne metody ekranowania ¶cian w studio, oparte o materia³y u³o¿one w postaci mat, pustaków, paneli maj± jedn± g³ówn± wadê. Patrz±c na tabele i wykresy dotycz±ce d¼wiêkoch³onno¶ci i d¼wiêkoizolacyjno¶ci wszystkie materia³y w stanie surowym maj± problemy z t³umieniem basu. Najlepszy poliuretan przepuszcza ponad 50% d¼wiêku o czêstotliwo¶ci 125Hz (czyli p³ytkiego basu). Patrz±c na ni¿sze czêstotliwo¶ci jest jeszcze gorzej. Oprócz tego rozwi±zania bud¿etowe maja nierównomiern± charakterystykê, i przepuszczaj± pewne czêstotliwo¶ci.

Aby lepiej t³umiæ niskie czêstotliwo¶ci stosuje siê zjawiska fizyczne bazuj±ce na:

  • rezonansie powietrza w rowkach czy pomiêdzy ¶ciankami materia³u o rozwiniêtej powierzchni.
  • Stosuje siê rozbudowane ustroje rezonansowe z³o¿one z komór o bardzo niskich czêstotliwo¶ciach rezonansowych
  • Stosuje siê membrany na¶cienne, o czêstotliwo¶ci rezonansowej w dolnym pa¶mie u¿ywanym w studio. Impet fali akustycznej odbierany jest przez membranê i zamieniany na energie ruchu membrany

Ustroje akustyczne RPG

Skyline

Rys. 17. Rysunek p³yty poch³aniaj±cej typu Skyline.

Jest elementem systemu akustycznego firmy RPG. Jest to jakby miasto drapaczy chmur zminiaturyzowane i ustawione na naszej ¶cianie. Posiada bardzo wyrównan± charakterystykê d¼wiêkoch³onno¶ci i d¼wiêkoizolacyjno¶ci. Znakomicie nadaje siê do pokoju ods³uchowego jak i do mini sali prób.

Abflector

Jest p³yt± ustawion± pod k±tem do ¼ród³a d¼wiêku. Jest to znakomity materia³ ³±cz±cy w sobie kompromis pomiêdzy odbiciem i ch³oniêciem d¼wiêku.

Rys. 18. RPG Abflector.

Tabela 5. Wp³yw kszta³tu p³yty na wspó³czynnik poch³aniania

100Hz

200Hz

500Hz

1000Hz

2000Hz

4000Hz

P³aski absorber

0,1

0,2

0,2

1

1

1

Abflector

0,18

0,4

0,75

1

1

1

Pu³apka basowa

- jest zazwyczaj trapezowym ustrojem membranowym jest to najlepsze rozwi±zanie je¶li chodzi o wyzbycie siê nadmiaru czêstotliwo¶ci basowych trafiaj±cych poza nasze ma³e amatorskie studio. Oczywi¶cie nie wszystkiego da siê wyzbyæ - zawsze co¶ zostanie. Dodatkow± zalet± jest to, ¿e poprawia równomierno¶æ basów w naszym materiale i jako¶æ ods³uchu. Pu³apkê basow± umieszczamy zazwyczaj w rogu pomieszczenia, gdzie koncentracja niskich czêstotliwo¶ci jest najwiêksza.

 

Rys. 19. Pu³apka basowa membranowa

Rys. 20. Pu³apka basowa rezonacyjna

Rezonator szczelinowy i rezonator membranowy

Rys. 21. Rezonator szczelinowy i rezonator membranowy

Rezonatory s± z³o¿one zazwyczaj z zamkniêtych s³upów powietrza ograniczonych z jednej strony nasz± ¶cian± a z drugiej otworem lub membran±. Wymiary otworu ewentualnie masa membrany i objêto¶æ wnêtrza rezonatorów s± ¶ci¶le wyliczone dla danego pomieszczenia w celu walki z opisan± wcze¶niej fal± stoj±c±. membrana mo¿e byæ wykonana ze skaju, gumy, skóry, dykty.  Rezonans otworu lub membrany musi byæ taki sam jak czêstotliwo¶ci fal stojacych w pomeiszczeniu.

Szczelno¶æ pomieszczenia

Dobr± rad± jest zapewnienie szczelno¶ci pomieszczenia przez stosowanie plastikowych okien i drzwi z wype³nieniem argonowym o bardzo wysokiej d¼wiêkoizolacyjno¶ci (mo¿na je kupiæ bardzo tanio w sklepach budowlanych). Nie zapominajmy te¿ o obiciu drzwi materia³em t³umi±cym - kocem, we³n± mineraln± obit± skajem itp.

Zapewnienie szczelno¶ci to kwestia podstawowa, gdy¿ d¼wiêk ma tendencjê do odbiæ ugiêæ, penetrowania przestrzeni na du¿ych odleg³o¶ciach. Stracimy ca³y efekt ekranowania, gdy bêdziemy mieli dziurawe ¶ciany.

Dodatkowe niepotrzebne d¼wiêki

Czêsto stosuje siê rozdzia³ urz±dzeñ nagrywaj±cych (komputerów) od urz±dzeñ, na których gramy wykorzystuj±c w tym celu dwa pokoje. W jednym umie¶ciæ instrumenty, panele poch³aniaj±ce, dywany, gotowe lub eksperymentalne wype³nienia, kasetony, pu³apki basowe; czyli rozwi±zania opisane w numerze poprzednim. Kwestia rozmieszczenia instrumentów to juz metoda prób i b³êdów, sprawa o wiele bardziej dyskusyjna ni¿ kwestia ustrojów akustycznych.

Je¿eli bêdziemy mieli problem z perkusj± to j± mo¿na dodatkowo os³oniæ specjalnym panelem ze szk³a organicznego (pleksi) lub ustawiæ za innego rodzaju przeszkod±.

Gotowe nagranie i jego ods³uch

Gotowe nagranie lub wersjê robocz± do przemiksowania dobrze jest przes³uchaæ w dobrze zaprojektowanym pomieszczeniu pod wzglêdem akustycznym czyli spe³niaj±cym warunek nieproporcjonalno¶ci ¶cian, braku podbiæ czy niepotrzebnych odbiæ (podobne warunki jak miejsce grania). Umieszczamy w nim system stereofoniczny wg wskazañ producenta monitorów ods³uchowych lub ewentualnie innego sprzêtu na jakim akurat s³uchamy. Najlepiej jest u¿yæ do tego mniejszej ¶ciany, gdzie umieszczamy na podestach lub przytwierdzamy do niej kolumny w sposób jak najbardziej symetryczny. Kolumny odsuwamy od ¶cian, ¿eby wokó³ kolumny nie powstawa³y podbicia basowe oko³o 100Hz.

Efekt koñcowy

Jak ju¿ wszystko ³adnie obijemy, wyszczelnimy, wymyjemy to co nabrudzili¶my przy monta¿u materia³ów gotowy materia³ dobrze jest przes³uchaæ w kilku ¼ród³ach d¼wiêku. Na profesjonalnym Hi-Fi, monitorach studyjnych, s³uchawkach, zwyk³ym radio, wie¿y, g³o¶niczkach komputerowych, i sprawdziæ czy pod ka¿dym urz±dzeniem nasze nagranie by³o ciekawe i dobrze brzmia³o.

Je¿eli za pierwszym razem siê nam nie uda³o, nie poddawajmy siê. Poeksperymentujmy z rozmieszczeniem muzyków czy te¿ mikrofonów nagrywaj±cych lub zmieñmy konfiguracjê (odejmijmy lub dodajmy kasetonów czy paneli poch³aniaj±cych). A je¶li mimo du¿ej szczelno¶ci i kilogramom we³ny mineralnej w ¶cianie s±siadom dalej siê nie podoba i denerwuje ich nawet ma³y pisk zza ¶ciany to s± dwie mo¿liwo¶ci, albo uwziêli siê na Was albo rzeczywi¶cie za g³o¶no gracie.

Facebook Twitter Email More..

Skomentuj stronê


kod: heavy3

Komentarze i pytania

1 komentarzy dla tego widoku

Wyt³umianie domowego studio - elektronika i schematy- fachowiec gitarowy - Akustyka - Wyciszanie-domowego-studio-gitarowego [doc]


próbownia to miejsce grania. D¼wiêk siê w próbowni t³umi, rozprasza i odbija. Dodatkowo elementy umieszczone w naszym studio rezonuj±. Okazuje siê ¿e standardowe mieszkanie zagra lepiej ni¿ mocno wyt³umiona nawet w po³owie próbownia. Gdy¿ bêdzie problem z docieraniem d¼wiêków do ka¿dego z muzyków graj±cych w akustycznej puszce. Izolacja od bêbnów zapewni mniejsz± potrzebn± moc doprzebicia siê przez centrale.Co sprawi, ¿e bêd± nas mniej uszy bola³y. Postawienie na ¶cianach obrazków, szafek, zas³onek spowoduje rozproszenie d¼wiêku, pozbycie siê echa, pog³osu, rozbicieprostych efektow. Zbytnie wyt³umienie powoduje utratê pog³osu, ale mo¿na nie s³yszeæ drugiej gitary, bas bêdzie siêzlewa³ z gitar±. Bas bêdzie nies³yszalny (tu te¿chodzi o granie i u¿ywanie ¶rodkowych tonów przez gitarê po to by wokalistê wspieraæ a nie gubiæ siê pomiêdzy jego g³owskami, przy u¿yciu 200 watowej g³owy i ¶ciany Marchalli.
2018-10-14 13:13:40, aee998d0 #3726
Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Gitara basowa | Pickup | Lutnik | Glosniki