Widok ikon Widok miniatur Do artykulu
Kategoria /Artykuly/Akustyka
← Ogrzewanie promiennikami ciep³a sali prób [doc] | Wyg³uszanie pomieszczeñ na sale prób [doc] →Wyciszanie domowego studio gitarowego [doc]
Jak wyciszyæ swoje domowe studio?
Istnieje mo¿liwo¶æ zrobienia sobie ma³ego dobrze izolowanego studia w domu, do¶æ dobrze brzmi±cego. O wiele lepiej gra siê na ¿ywo ni¿ dogrywaj±c ¶cie¿ki w programie typu Audacity. Ca³o¶æ brzmi lepiej i ma siê przy tym wiêcej frajdy. Jak to zrobiæ, by s±siedzi wiedzieli o naszych projektach jak najmniej. najmniej vice versa: jak zrobiæ, by¶my my nie s³yszeli s±siadów na naszych nagraniach. My¶lê, ¿e ten cykl odpowie na najczê¶ciej pojawiaj±ce siê pytania.
Wynajêcie profesjonalnego studia czy sali prób to czêsto wydatek wielu polskich z³otych. Koszt wynajmu techników, sprzêtowców, nag³o¶nieniowców, realizatorów d¼wiêku, dodatkowych muzyków to czêsto zatrwa¿aj±ce pieni±dze dla m³odego adepta sztuki gitarowej. Wynajêcie powierzchni w domu kultury to czêsto umowa wi±zana. M³odzi muzycy bior± klucz do sali, czêsto miernej jako¶ci technicznej lub wspó³dzieli j± z innymi zespo³ami.
Wynajêcie taniej sali gdzie¶ na terenach podmiejskich w gara¿ach to cena o wiele ni¿sza. Ale tu ograniczaj± nas sta³e koszty dojazdu, benzyny, paliwa, a i tak ca³o¶æ trzeba wyt³umiæ akustycznie. Kwesti± dodatkow± jest konieczno¶æ wo¿enia sprzêtu lub dok³adnego i kosztownego zabezpieczenia gara¿u przed kradzie¿±, gitar, konsoli mikserskich, g³o¶ników bo zazwyczaj czê¶æ sprzêtu wozimy ze sob± na próby.
Granie w domu to czêsto igranie z nerwami s±siadów. Wielu d¼wiêków o wysokich natê¿eniach i g³o¶no¶ciach nie da siê pozbyæ. Mo¿na co najwy¿ej zmniejszyæ ich intensywno¶æ, tak aby zmie¶ciæ siê w normach przewidzianych w prawie budowlanym.
Podstawowe sprawy w wyg³uszaniu i poprawianiu brzmienia to:
- wybór odpowiedniego pomieszczenia
- pozbycie siê przedmiotów rezonuj±cych w pomieszczeniu
- poznanie orientacyjnej g³o¶no¶ci naszego sprzêtu (ilo¶æ zastosowanych g³o¶ników moc piecyka)
- wybór odpowiednich ustrojów akustycznych, które wycisz± nasz sprzêt graj±cy (kieruj±c siê parametrami, cen± i ciê¿arem)
- uszczelnienie pomieszczenia
Wymiary pomieszczenia
Pierwsz± podstawow± spraw± w lokalizacji domowego studia jest wybór pokoju, lub pokojów na tak± ewentualno¶æ (jeden pokój z urz±dzeniem nagrywaj±cym drugi pokój do grania). Pokoje najlepiej o nierównoleg³ych ¶cianach i niepowtarzaj±cych siê i nieproporcjonalnych do siebie wymiarów ¶cian. Zapobiega to powstaniu fal stoj±cych, podbarwieñ, i rezonansów.
Je¶li jest taka mo¿liwo¶æ, dobrze jest by pokój nie s±siadowa³ bezpo¶rednio z mieszkaniem s±siadów, bokiem budynku. Mamy tu na celu ich s³uch jak i mo¿liwo¶æ dostania siê niepo¿±danych d¼wiêków do ¶rodka.
Wymiary pomieszczenia to d³ugo¶æ pokoju, szeroko¶æ i wysoko¶æ. Standardowe polskie mieszkania maj± czêsto pokrywaj±ce siê wymiary ¶cian. S± bardzo w±skie, malutkie, sufit ma wysoko¶æ oko³o 2,5 metra.
Rys. 1. Nieprawid³owe wymiary pokoju. Pokój ¿ó³ty - idealny sze¶cian o wymiarach 2,5m x 2,5m x 2,5m. Pokój czerwony pokrywaj±ce siê wymiary d³ugo¶ci i szeroko¶ci. Pokój zielony to czêsty b³±d wychodz±cy w praktyce: wysoko¶æ pokoju pokrywa siê z d³ugo¶ci±, szeroko¶æ natomiast jest 2x wiêksza ni¿ pozosta³e wymiary.
G³o¶no¶æ i natê¿enie d¼wiêku pieca gitarowego - to czego nie lubi± nasi s±siedzi
Decybel -
jednostka akustyków i elektroników s³u¿y do wielu ró¿nych rzeczy. Z punktu widzenia ha³asu jest to miara natê¿enia d¼wiêku i ci¶nienia akustycznego zapisana w sposób nieliniowy.Minimalne ci¶nienie akustyczne oznaczono jako 0dB (czyt. 0 decybeli), ci¶nienie 10x wiêksze to 20dB natomiast 100x wiêksze od 0dB - 40dB, 1000x wiêksze 60dB i tak dalej. Dok³adne odzwierciedlenie przeliczenia decybeli na ci¶nienie oraz natê¿enie d¼wiêku przedstawiono na rys. 2.
Ucho ludzkie s³yszy d¼wiêki w sposób nieliniowy; tak samo odczujemy wzrost g³o¶no¶ci od 10dB do 30dB jak od 100dB do 120dB.
Rys 2. Skala g³o¶no¶ci wybranych ¼róde³ ha³asu.
Tabela 1. Maksymalny poziom d¼wiêku w wybranych pomieszczeniach mieszkalnych w dzieñ i w nocy.
Kuchnia |
45dB |
40dB |
Pokoje mieszkalne |
40dB |
30dB |
Pomieszczenia do pracy |
35dB |
- |
|
dzieñ |
noc |
Rys 2. Przedstawia nam ilo¶æ decybeli jaka p³ynie do naszych uszu z wybranych ¼róde³ ha³asu. Istnieje prosty sposób na przeliczenie ile dB ma nasz piecyk gitarowy korzystaj±c z parametrów g³o¶ników i orientacyjnej mocy naszego wzmacniacza.
G³o¶no¶æ ma³ego COMBO
Standardowy ma³y piecyk gitarowy o mocy 4Wat przy g³o¶niku 20cm potrafi wygenerowaæ ¶rednio 98dB z odleg³o¶ci 1 metra (rys. 3). Dla ró¿nych wysoko¶ci d¼wiêku g³o¶nik taki ma ró¿n± g³o¶no¶æ. Dla czêstotliwo¶ci oko³o 4000Hz g³o¶niki gitarowe maj± silny rezonans i generuj± ponad 100 decybeli. Pech chcia³, ¿e ucho ludzkie jest najczulsze w tym pa¶mie w rezultacie ha³as jest jeszcze bardziej spotêgowany.
Rys 3. Przebieg natê¿enia d¼wiêku w zale¿no¶ci od wysoko¶ci d¼wiêku standardowego ma³ego g³o¶nika gitarowego Super 8 firmy Celestion przy mocy 1W (1wata).
Du¿e g³o¶niki stosowane pojedyñczo
Standardowy du¿y g³o¶nik koncertowy typu Celestion Vintage 30 lub Eminencje V12 s³u¿±cy do grania z wiêksz± moc± generuje d¼wiêki o du¿o wiêkszej g³o¶no¶ci ni¿ g³o¶nik 8 calowy (rys. 4 i 5). Posiada wiêksz± membranê, wiêc potrafi ruszyæ wiêksz± mas± powietrza. Jego magnes posiada wiêksz± si³ê. Cewka jest grubsza i mo¿e przyj±æ na siebie wiêksz± moc elektryczn± ze wzmacniacza. Czêsto muzycy graj± na tym samym sprzêcie w domu co na koncertach. Pamiêtajmy, ¿e nad wiêkszym ha³asem jest trudniej zapanowaæ w domu ni¿ nad mniejszym.
Rys 4. Przebieg czêstotliwo¶ci du¿ego g³o¶nika Celestion V30
Rys. 5 Charakterystyka g³o¶nika Eminencje Legend 105
Zwiêkszanie mocy
Akustycy maj± uproszczony sposób wyliczania tego, jak piec gitarowy jest s³yszany z wiêkszej odleg³o¶ci i przy innej mocy.
Podwojenie odleg³o¶ci s³uchacza od g³o¶nika z 1 metra do 2 metrów zmniejsza ha³as o 6dB. Zmniejszenie odleg³o¶ci o pó³ pog³a¶nia d¼wiêk o 6dB.
Tabela 2: Zmiana g³o¶no¶ci g³o¶nika w decybelach w zale¿no¶ci od odleg³o¶ci i mocy
|
Moc dana na g³o¶nik w watach |
|||||||||||||
0,25W |
0,5W |
1W |
2W |
4W |
8W |
10W |
20W |
40W |
100W |
200W |
400W |
1000W |
||
Odleg³o¶c od g³o¶nika |
0,25m |
+6dB |
+9dB |
+12dB |
+15dB |
+18dB |
+20dB |
+22dB |
+25dB |
+28dB |
+32dB |
+35dB |
+38dB |
+42dB |
0,5m |
0dB |
+3dB |
+6dB |
+9dB |
+12dB |
+14dB |
+16dB |
+19dB |
+22dB |
+26dB |
+29dB |
+32dB |
+36dB |
|
1m |
-6dB |
-3dB |
0dB |
+3dB |
+6dB |
+8dB |
+10dB |
+13dB |
+16dB |
+20dB |
+23dB |
+26dB |
+30dB |
|
2m |
-12dB |
-9dB |
-6dB |
-3dB |
0dB |
2dB |
+4dB |
+7dB |
+10dB |
+14dB |
+17dB |
+20dB |
+24dB |
|
4m |
-18dB |
-15dB |
-12dB |
-9dB |
-6dB |
-4dB |
-2dB |
+1dB |
+4dB |
+8dB |
+11dB |
+14dB |
+18dB |
|
8m |
-24dB |
-21dB |
-18dB |
-15dB |
-12dB |
-10dB |
-8dB |
-5dB |
-2dB |
+2dB |
+5dB |
+8dB |
+12dB |
|
16m |
-30dB |
-27dB |
-24dB |
-21dB |
-18dB |
-16dB |
-14dB |
-11dB |
-8dB |
-4dB |
-1dB |
+2dB |
+6dB |
|
32m |
-36dB |
-33dB |
-30dB |
-27dB |
-24dB |
-22dB |
-20dB |
-17dB |
-14dB |
-10dB |
-7dB |
-4dB |
0dB |
Powy¿sza tabela 2 okre¶la zwiêkszenie lub zmniejszenie natê¿enia d¼wiêku w wolnym polu (powietrze) lub du¿ych pomieszczeniach. W ma³ych pomieszczeniach d¼wiêk odbija siê od ¶cian i mo¿e wzmocniæ wzajemnie. Trzeba te¿ wzi±æ pod uwagê zakresy mocy na jakie skonstruowany jest zestaw g³o¶nikowy.
£±czenie wielu g³o¶ników
Je¿eli w paczce znajduje siê wiêcej g³o¶ników ni¿ jeden to regu³a szacowania jak g³o¶ny bêdzie zestaw jest nastêpuj±ca: ka¿de podwojenie liczby takich samych g³o¶ników to wzrost skuteczno¶ci o 3 decybele przy tej samej mocy . Zwiêkszenie skuteczno¶ci pokazano na
Przed pod³±czeniem wiêkszej ilo¶ci g³o¶ników skonsultuj siê z akustykiem lub elektronikiem, aby przypadkiem nie spaliæ pieca.
Rys. 6. Wzrost g³o¶no¶ci zestawów wraz ze zwiêkszaniem ilo¶ci g³o¶ników (przy tej samej mocy nadanej na ca³y zestaw) - w decybelach podano orientacyjne zwiêkszenie g³o¶no¶ci - 3dB - wyra¼ny wzrost
£±czenie wielu pieców
Je¿eli mamy wiêcej piecyków gitarowych wówczas ka¿de dostawienie piecyka o podobnej mocy i podobnym g³o¶niku to wzrost o +6dB. W przypadku wzmacniaczy o ró¿nej g³o¶no¶ci systemów szacujemy mniejsze podbicie d¼wiêku.
Gra wielu muzyków na raz
Wszystkie powy¿sze metody szacowania uznaj±, ¿e wszystkie g³o¶niki wydaj± z siebie te same d¼wiêki, w przypadku dwóch muzyków graj±cych co innego w danym momencie czy te¿ uzupe³niaj±cych siê (riff wraz z gitar± solow±) trzeba dodaæ mniej decybeli ni¿ podaj± powy¿sze zestawienia
Izolacja i walka z pog³osem - materia³y d¼wiêkoch³onne i d¼wiêkoizolacyjne
D¼wiêkoizolacyjno¶æ
Decybel opisany w artykule poprzednim tego cyklu jako jednostka ha³asu jest te¿ jednostk± d¼wiêkoizolacyjno¶ci materia³ów. Im wiêksza d¼wiêkoizolacyjno¶æ tym dla domowego ha³a¶nika lepiej. Upraszczaj±c liczba mówi nam o ile decybeli zmniejszy siê nam ha³as poza pomieszczeniem, gdy na ¶cianie pomieszczenia u¿yjemy danego rozwi±zania akustycznego. Ten parametr izoluje nas od ¶wiata zewnêtrznego.
>Tabela 3. D¼wiêkoizolacyjno¶æ wzrasta wraz ze zwiêkszeniem gêsto¶ci i ceny materia³u...
>
|
Masa metra kwadratowego w kilogramach |
D¼wiêkoizolacyjno¶æ w decybelach |
Cena w PLN za m2 |
Twarda we³na mineralna |
7,2 |
21 |
41,5 |
Miêkka we³na mineralna |
4,3 |
23 |
66 |
Styropian |
0,7 |
16 |
14 |
Wata szklana |
2,4 |
11 |
Materia³ zu¿yty |
Pianka PE |
1 |
10 |
22 |
Rys. 7. D¼wiêkoizolacyjno¶æ materia³ów dla ró¿nych czêstotliwo¶ci
Rys. 8. Wp³yw zmiany grubo¶ci we³ny mineralnej na d¼wiêkoizolacyjno¶æ.
Dobre rozwi±zania d¼wiêkoizolacyjne potrafi± odj±æ a¿ 60 decybeli d¼wiêku przy grubo¶ci pow³oki materia³u równej 10cm. W dodatku nie wp³ywaj± nadmiernie na ubytek jako¶ci d¼wiêku.
Rys. 9. Ró¿ne materia³y d¼wiêkoizolacyjne Rys. 10. Pianka polietylenowa
Ró¿ne materia³y d¼wiêkoizolacyjne przedstawiono na rys. 9. Od góry to: styropian, pianka polietylenowa (wyk³adzina podpanelowa rys. 10), stara wata szklana i ró¿nego rodzaju we³ny mineralne, które k³adzie siê zazwyczaj pod p³yty kartonowo-gipsowe, pomiêdzy pustaki, pod panele pod³ogowe, dywany.
D¼wiêkoch³onno¶æ
Drugim sposobem porównywania materia³ów jest wspó³czynnik poch³aniania d¼wiêku. Mówi on nam o tym jaki u³amek energii d¼wiêku pozosta³ w materiale - czyli pomiêdzy w³ókienkami waty szklanej, pomiêdzy dziurkami w kasetonie pomiêdzy blachami w ustroju akustycznym. Ten parametr zwalcza pog³os w pomieszczeniu
Pog³os i jego kierunki przedstawiono na rys.11 i 12. S³abo wyt³umione pomieszczenia maj± d³ugi czas pog³osu, d¼wiêk w nich odbija siê w ró¿nych kierunkach i wielu miejscach przenika przez ¶cianê. Czêsto uniemo¿liwia zrozumienie mowy, powodujê dudnienia i podbicia d¼wiêku. Dlatego te¿ przy wyt³umianiu bierzemy pod uwagê wszystkie p³aszczyzny i wszystkie ¶ciany ³±cznie z sufitem i pod³og±.
Rys. 11. Ró¿ne drogi odbicia fali d¼wiêkowej
Rys 12. Schematyczna ilustracja pog³osu w pomieszczeniu
Tabela 4. Pog³osowy wspó³czynnik dla wybranych materia³ów w odpowiednich przedzia³ach czêstotliwo¶ci. Im wiêcej tym lepiej.
|
125Hz |
250Hz |
500Hz |
1000Hz |
2000Hz |
4000Hz |
¶rednia |
Marmur |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
0,02 |
0,02 |
0,01 |
Powierzchnia wody |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
0,02 |
0,02 |
0,03 |
0,01 |
Ceg³a malowana |
0,01 |
0,01 |
0,02 |
0,02 |
0,02 |
0,03 |
0,02 |
Linoleum, Asfalt, guma na betonie |
0,02 |
0,03 |
0,03 |
0,03 |
0,03 |
0,02 |
0,03 |
Ceg³a surowa |
0,03 |
0,03 |
0,03 |
0,04 |
0,05 |
0,07 |
0,04 |
Drewniany parkiet na betonie |
0,04 |
0,04 |
0,07 |
0,06 |
0,06 |
0,07 |
0,06 |
Beton malowany |
0,10 |
0,05 |
0,06 |
0,07 |
0,09 |
0,08 |
0,08 |
P³yta gipsowa |
0,29 |
0,10 |
0,05 |
0,04 |
0,07 |
0,09 |
0,11 |
Lekki welur na ¶cianie |
0,03 |
0,04 |
0,11 |
0,17 |
0,24 |
0,35 |
0,16 |
Szk³o okienne |
0,35 |
0,25 |
0,18 |
0,12 |
0,07 |
0,04 |
0,17 |
Dywan na betonie |
0,02 |
0,06 |
0,14 |
0,37 |
0,60 |
0,65 |
0,31 |
Dywan z podk³adem |
0,08 |
0,27 |
0,39 |
0,34 |
0,48 |
0,63 |
0,37 |
Beton chropowaty |
0,36 |
0,27 |
0,39 |
0,34 |
0,48 |
0,63 |
0,41 |
Mata z waty szklanej w osnowie welonu szklanego |
0,32 |
0,44 |
0,54 |
0,52 |
0,54 |
0,67 |
0,51 |
Welur pofa³dowany na ¶cianie |
0,14 |
0,35 |
0,55 |
0,72 |
0,70 |
0,65 |
0,52 |
We³na mineralna 100mm |
0,15 |
0,39 |
0,85 |
1,00 |
0,98 |
1,00 |
0,73 |
P³yta z w³ókna szklanego |
0,11 |
0,73 |
0,95 |
0,89 |
0,95 |
0,80 |
0,74 |
We³na mineralna pokryta welonem i malowana |
0,39 |
0,85 |
1,00 |
0,98 |
1,00 |
0,95 |
0,86 |
Poliuretan 100mm |
0,46 |
0,88 |
1,00 |
0,92 |
1,00 |
0,94 |
0,87 |
Istnieje ca³a gama materia³ów wykorzystuj±cych ró¿ne zjawiska, aby pozbyæ siê jak najwiêcej d¼wiêku. Niektóre bazuj± na porowato¶ci materia³ów, d¼wiêk wnika w kanaliki materia³u, gdzie powstaje tarcie powietrza o materia³. Stosuje siê watolinê, we³nê mineraln±, pustaki. Dziêki czemu ³agodzony jest impet fali akustycznej. Tak zbudowane s± wszelkiego typu ustroje akustyczne zbudowane z trocinobetonu. Stosowanego g³ównie przy drogach ze wzglêdu na brak estetyki.
Proste materia³y zbudowane z wat, p³yt, przegród, kszta³tek maja pewn± wadê. Przepuszczaj± czêstotliwo¶ci niskie - czyli basowe o d³ugo¶ci fali wiêkszej ni¿ grubo¶æ danego materia³u.
W nastêpnym artykule opiszê fachowe rozwi±zania pozwalaj±ce zwalczaæ bas w pomieszczeniach oraz kilka sprawdzonych tricków z wykorzystaniem prostych rzeczy, które ma ka¿dy z nas w swoim mieszkaniu, a które równie¿ walcz± z ha³asem i z³ym humorem naszych s±siadów.
Jak wyciszyæ swoje domowe studio?
Obecna czê¶æ opisze rozwi±zania bud¿etowe i fachowe, które mo¿na stosowaæ w naszym domu w kwestii zmniejszania oddzia³ywania naszego talentu na resztê ¶wiata, która nie zawsze tak uwa¿a.
Rozwi±zania bud¿etowe
Dobrze jest u¿yæ du¿ych szaf, z ksi±¿kami u³o¿onymi papierem w kierunku s³uchacza i umie¶ciæ je w pokoju ods³uchowym. Tworz±c ma³e szparki pomiêdzy kartkami papieru. Jest to rozwi±zanie do¶æ tanie, gdy¿ ka¿dy z nas ma jakie¶ ksi±¿ki, przedstawione na rys. 13.
Rys. 13. Prosta szafa wype³niona ksi±¿kami - dzia³aj±ca jako poch³aniacz pog³osu
Inne tanie rozwi±zanie to stosowanie prostych urozmaiceñ na ¶cianach i szafach w postaci obrazów, kasetonów.
Rys 14. Kasetony styropianowe z p³ytkim wzorkiem
Dywany, zas³ony, obicia, meble tapicerowane
Dobrym rozwi±zaniem i czêsto stosowanym jest zastosowanie jednej lub wielu warstw dywanów i kasetonów z ciê¿kich materia³ów. Materia³y te zmniejszaj± nie tylko pog³os, ale i izoluj± nas od ¶wiata pod wzglêdem akustycznym. Gruba warstwa firan, grubych kotar ma o wiele lepsze w³a¶ciwo¶ci ni¿ stosowane czêsto papierowe wyt³oczki jaj.
Rys. 15. Dobrze t³umi±ca zas³ona okienna
Przesada i niebezpieczeñstwa w wyt³umianiu
Sugerujê siê, aby materia³y silnie t³umi±ce na przyk³ad we³na mineralna, pianka poliuretanowa wstawiaæ wewn±trz ¶cian. Nie nale¿y przesadzaæ z wyt³umianiem ca³ej powierzchni ¶cian, gdy¿ stracimy na akustyce, ponadto takie materia³y s± pyl±ce, tworz±ce ma³e drobne bardzo lekkie i ostre skrawki, które przemieszczaj±c siê w powietrzu mog± powodowaæ zadrapania na skórze i erodowaæ w miarê up³ywu czasu (patrz rys. 16. przedstawiono star± watê szklan±).
Rys 16. Wyeksploatowana p³yta z waty szklanej, poddana wieloletniemu nas³onecznieniu i kontaktowi z powietrzem oraz nowa we³na mineralna
Materia³ izolacyjny dobrze jest wstawiæ wewn±trz struktury ¶ciany, tam gdzie nie pyli. Aby znale¼æ kompromis miedzy brzmieniem, izolacyjno¶ci± wynaleziono specjalne materia³y i ustroje, które zapewniaj± kompromis pomiêdzy dobrym rozprowadzaniem pog³osu oraz niwelacja basu.
Rozwi±zania fachowe - niwelacja basu
Tradycyjne metody ekranowania ¶cian w studio, oparte o materia³y u³o¿one w postaci mat, pustaków, paneli maj± jedn± g³ówn± wadê. Patrz±c na tabele i wykresy dotycz±ce d¼wiêkoch³onno¶ci i d¼wiêkoizolacyjno¶ci wszystkie materia³y w stanie surowym maj± problemy z t³umieniem basu. Najlepszy poliuretan przepuszcza ponad 50% d¼wiêku o czêstotliwo¶ci 125Hz (czyli p³ytkiego basu). Patrz±c na ni¿sze czêstotliwo¶ci jest jeszcze gorzej. Oprócz tego rozwi±zania bud¿etowe maja nierównomiern± charakterystykê, i przepuszczaj± pewne czêstotliwo¶ci.
Aby lepiej t³umiæ niskie czêstotliwo¶ci stosuje siê zjawiska fizyczne bazuj±ce na:
- rezonansie powietrza w rowkach czy pomiêdzy ¶ciankami materia³u o rozwiniêtej powierzchni.
- Stosuje siê rozbudowane ustroje rezonansowe z³o¿one z komór o bardzo niskich czêstotliwo¶ciach rezonansowych
- Stosuje siê membrany na¶cienne, o czêstotliwo¶ci rezonansowej w dolnym pa¶mie u¿ywanym w studio. Impet fali akustycznej odbierany jest przez membranê i zamieniany na energie ruchu membrany
Ustroje akustyczne RPG
Skyline
Rys. 17. Rysunek p³yty poch³aniaj±cej typu Skyline.
Jest elementem systemu akustycznego firmy RPG. Jest to jakby miasto drapaczy chmur zminiaturyzowane i ustawione na naszej ¶cianie. Posiada bardzo wyrównan± charakterystykê d¼wiêkoch³onno¶ci i d¼wiêkoizolacyjno¶ci. Znakomicie nadaje siê do pokoju ods³uchowego jak i do mini sali prób.
Abflector
Jest p³yt± ustawion± pod k±tem do ¼ród³a d¼wiêku. Jest to znakomity materia³ ³±cz±cy w sobie kompromis pomiêdzy odbiciem i ch³oniêciem d¼wiêku.
Rys. 18. RPG Abflector.
Tabela 5. Wp³yw kszta³tu p³yty na wspó³czynnik poch³aniania
100Hz |
200Hz |
500Hz |
1000Hz |
2000Hz |
4000Hz |
|
P³aski absorber |
0,1 |
0,2 |
0,2 |
1 |
1 |
1 |
Abflector |
0,18 |
0,4 |
0,75 |
1 |
1 |
1 |
Pu³apka basowa
- jest zazwyczaj trapezowym ustrojem membranowym jest to najlepsze rozwi±zanie je¶li chodzi o wyzbycie siê nadmiaru czêstotliwo¶ci basowych trafiaj±cych poza nasze ma³e amatorskie studio. Oczywi¶cie nie wszystkiego da siê wyzbyæ - zawsze co¶ zostanie. Dodatkow± zalet± jest to, ¿e poprawia równomierno¶æ basów w naszym materiale i jako¶æ ods³uchu. Pu³apkê basow± umieszczamy zazwyczaj w rogu pomieszczenia, gdzie koncentracja niskich czêstotliwo¶ci jest najwiêksza.
Rys. 19. Pu³apka basowa membranowa
Rys. 20. Pu³apka basowa rezonacyjna
Rezonator szczelinowy i rezonator membranowy
Rys. 21. Rezonator szczelinowy i rezonator membranowy
Rezonatory s± z³o¿one zazwyczaj z zamkniêtych s³upów powietrza ograniczonych z jednej strony nasz± ¶cian± a z drugiej otworem lub membran±. Wymiary otworu ewentualnie masa membrany i objêto¶æ wnêtrza rezonatorów s± ¶ci¶le wyliczone dla danego pomieszczenia w celu walki z opisan± wcze¶niej fal± stoj±c±. membrana mo¿e byæ wykonana ze skaju, gumy, skóry, dykty. Rezonans otworu lub membrany musi byæ taki sam jak czêstotliwo¶ci fal stojacych w pomeiszczeniu.
Szczelno¶æ pomieszczenia
Dobr± rad± jest zapewnienie szczelno¶ci pomieszczenia przez stosowanie plastikowych okien i drzwi z wype³nieniem argonowym o bardzo wysokiej d¼wiêkoizolacyjno¶ci (mo¿na je kupiæ bardzo tanio w sklepach budowlanych). Nie zapominajmy te¿ o obiciu drzwi materia³em t³umi±cym - kocem, we³n± mineraln± obit± skajem itp.
Zapewnienie szczelno¶ci to kwestia podstawowa, gdy¿ d¼wiêk ma tendencjê do odbiæ ugiêæ, penetrowania przestrzeni na du¿ych odleg³o¶ciach. Stracimy ca³y efekt ekranowania, gdy bêdziemy mieli dziurawe ¶ciany.
Dodatkowe niepotrzebne d¼wiêki
Czêsto stosuje siê rozdzia³ urz±dzeñ nagrywaj±cych (komputerów) od urz±dzeñ, na których gramy wykorzystuj±c w tym celu dwa pokoje. W jednym umie¶ciæ instrumenty, panele poch³aniaj±ce, dywany, gotowe lub eksperymentalne wype³nienia, kasetony, pu³apki basowe; czyli rozwi±zania opisane w numerze poprzednim. Kwestia rozmieszczenia instrumentów to juz metoda prób i b³êdów, sprawa o wiele bardziej dyskusyjna ni¿ kwestia ustrojów akustycznych.
Je¿eli bêdziemy mieli problem z perkusj± to j± mo¿na dodatkowo os³oniæ specjalnym panelem ze szk³a organicznego (pleksi) lub ustawiæ za innego rodzaju przeszkod±.
Gotowe nagranie i jego ods³uch
Gotowe nagranie lub wersjê robocz± do przemiksowania dobrze jest przes³uchaæ w dobrze zaprojektowanym pomieszczeniu pod wzglêdem akustycznym czyli spe³niaj±cym warunek nieproporcjonalno¶ci ¶cian, braku podbiæ czy niepotrzebnych odbiæ (podobne warunki jak miejsce grania). Umieszczamy w nim system stereofoniczny wg wskazañ producenta monitorów ods³uchowych lub ewentualnie innego sprzêtu na jakim akurat s³uchamy. Najlepiej jest u¿yæ do tego mniejszej ¶ciany, gdzie umieszczamy na podestach lub przytwierdzamy do niej kolumny w sposób jak najbardziej symetryczny. Kolumny odsuwamy od ¶cian, ¿eby wokó³ kolumny nie powstawa³y podbicia basowe oko³o 100Hz.
Efekt koñcowy
Jak ju¿ wszystko ³adnie obijemy, wyszczelnimy, wymyjemy to co nabrudzili¶my przy monta¿u materia³ów gotowy materia³ dobrze jest przes³uchaæ w kilku ¼ród³ach d¼wiêku. Na profesjonalnym Hi-Fi, monitorach studyjnych, s³uchawkach, zwyk³ym radio, wie¿y, g³o¶niczkach komputerowych, i sprawdziæ czy pod ka¿dym urz±dzeniem nasze nagranie by³o ciekawe i dobrze brzmia³o.
Je¿eli za pierwszym razem siê nam nie uda³o, nie poddawajmy siê. Poeksperymentujmy z rozmieszczeniem muzyków czy te¿ mikrofonów nagrywaj±cych lub zmieñmy konfiguracjê (odejmijmy lub dodajmy kasetonów czy paneli poch³aniaj±cych). A je¶li mimo du¿ej szczelno¶ci i kilogramom we³ny mineralnej w ¶cianie s±siadom dalej siê nie podoba i denerwuje ich nawet ma³y pisk zza ¶ciany to s± dwie mo¿liwo¶ci, albo uwziêli siê na Was albo rzeczywi¶cie za g³o¶no gracie.
Wyt³umianie domowego studio - elektronika i schematy- fachowiec gitarowy - Akustyka - Wyciszanie-domowego-studio-gitarowego [doc]