1

Robert Gabor alias Tremolo

/ tremolo / sch [katalog] [katalog] / Artykuly [katalog] / Efekty [katalog] / Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Efekty

← Casiotone - rewolucja 30 lat CASIO [doc] | Gitarowe efekty dynamiczne [doc] →

Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp [doc]

Bior帷 pod uwag histori muzyki gitarowej na przestrzeni 40 lat 豉twiej powiedzie, kto nie u篡wa efekt闚 wah-wah ni kto u篡wa. Wi瘯szo嗆 ludzi, g堯wnie starzy bluesmani, kt鏎zy si nie przekonali i tak na tym przez jaki czas gra豉 na kaczkach. Natomiast liczba gitarzyst闚 w og鏊e nie reguluj帷ych brzmienia i korekcji d德i瘯u wynosi praktycznie 0. Nawet graj帷 na gitarze klasycznej kostkuj帷 na r騜nej d逝go軼i strun i r騜nymi technikami regulujemy brzmienie, poprzez wyb鏎 innej kostki inne ostrzenie paznokci lub granie opuszkami. Zmiana barwy czyli korekcja jest zapisana do muzyki na sta貫.

 

Filtry. Filtr jest jak sitko, przez kt鏎e brzd帷 bawi帷y si w piaskownicy mo瞠 wychwyci interesuj帷e go grube kawa趾i piasku, jakie kamyczki, przy okazji znajduj帷 jakiego peta. Filtry obecne s praktycznie w ka盥ym urz康zeniu, spe軟iaj one ro積e zadania. Nas interesowa b璠zie tylko zastosowanie w efektach gitarowych. Filtry wyst瘼uj praktycznie we wszystkich sekcjach uk豉du gitarowego, pieca, efekt闚 czy tez symulator闚., multiefekt闚 itd. Schemat (po prawej) przedstawia zarys miejsc, gdzie znajdziemy filtry. Jak wida, jest to ca趾iem spory zestaw sitek.

 

Dzi瘯i ca貫mu uk豉dowi gitary ruch struny mo瞠 by zamieniony na przebieg pr康u w kablu gitarowym i doprowadzony do wzmacniacza przez szereg efekt闚. Ruch struny to szereg r騜nych drga spr篹ystych. W przypadku gitar starczy jak b璠ziemy analizowa pasmo od 60Hz do 7000Hz. Takie s kraw璠zie pasma przenoszenia g這郾ik闚 gitarowych stosowanych dla elektryk闚. Dla gitar basowych i akustycznych przebieg jest szerszy. W zale積o軼i od tego jakimi technikami grania i gitarami basowymi czy akustycznymi dysponujemy i co chcemy osi庵n望.

 

Przyk豉dowy przebieg pasma g這郾ika gitarowego dobrej jako軼i:

 

 

Pasmo przenoszenia dzieli si oktawowo, dekadowo lub w瞛iej - na tercje czy kwarty. Oktawowo czyli 65Hz - 110Hz - 220Hz - 440Hz - 880Hz - 1760Hz - 3520Hz - 7040Hz itd. Dekadowo to: 10-100-1000-10000 itd. Powy窺zy przebieg dla s造nnego Vintage 30 jest podzielony dekadowo. Dla lepszego zobrazowania, in篡nierowie wpadli na decybele i nier闚ne logarytmiczne odwzorowanie herc闚, wszystko ze wzgl璠u na charakterystyk ludzkiego s逝chu, kt鏎a jest wyk豉dnicza.

 

Jak wida pasmo gitary elektrycznej to w zasadzie 7 oktaw. Im lepsza gitara, g這郾ik gitarowy tym pasmo przenoszenia bogatsze o w豉軼iwsze harmoniczne i podbite we w豉軼iwych miejscach. Powiedzmy graj帷 d德i瘯 A 440Hz mamy w nim troszk harmonicznych 220Hz, 110Hz , 65Hz czyli podharmonicznych. Pojawiaj si te harmoniczne wy窺ze 8807040Hz. w odpowiednich proporcjach, a wszystko za sprawa skomplikowanych r闚na mechanicznych opisuj帷ych ruch struny no i zjawiska, kt鏎e powstaj w drewnie, metalu. Skomplikowane r闚nania struny s w naturalny spos鏏 zaburzane przez charakterystyk g這郾ika, t逝mienie drga w pudle gitarowym (w zale積o軼i od zastosowanego na gitar drewna), ca陰 zbiornice efekt闚 gitarowych, kt鏎e obcinaj ko鎍闚ki pasma od do逝 i od g鏎y, charakterystyk ko鎍闚ki mocy, przedwzmacniaczy a wreszcie charakterystyk paczki gitarowej i g這郾ika, a nawet ustawienie tego ostatniego wzgl璠em sluchacza. Aby m鏂 nad tym wszystkim zapanowa i pozmieniac wg swojego widzimisi stosuje si przer騜nego rodzaju regulatory zwane filtrami, equalizerami, podbijaczami, wycinaczami, reduktorami t皻nie sieciowych w zale積o軼i od tego jak bardzo rozlegle i z jakim skutkiem przesiewaj to co wypowie nasza r瘯a na kracie z這穎nej ze strun.

 

Krok pierwszy: Filtracja w gitarze:

podejrzyj schematy wszelakich gitar


 

Pierwszy filtr zazwyczaj znajduje si ju w gitarze i jest oznaczany Tone. Zazwyczaj jest to jedno lub dwa pokr皻豉 w przeliczeniu na gitare albo przetwornik. Fender Stratocaster posiada dwa regulatory Tone i jedno Volume, Gibson Les Paul ma na ka盥 przystawk jedn regulacje i jedno Volume. Odr瑿n spraw stanowi regulatory w gitarach z aktywn elektronik. Tam mog by bardziej rozbudowane systemy reguluj帷e dok豉dniej

 

 

 

 

Stratocaster

 

Ma貫 k馧ka o wybranych kolorach symbolizuj po這瞠nie prze陰cznika od lewej do prawej. Czerwony - to przystawka pod gryfem, niebieski - 鈔odkowa, zielony - mostkowa. Prze陰czaj帷 standardowo po陰czone przystawki wg my郵i Fendera 5-pozycyjnym suwakiem uzyskujemy brzmienia z odpowiednio oznaczonych kolorami przystawek. Kolory fioletowy i turkusowy s mieszaninami czerwonego i niebieskiego oraz niebieskiego i zielonego.

 

Filtr w postaci dw鏂h potencjometr闚 TONE jest sprz篹ony z prze陰cznikiem przystawek. Prze陰cznik przystawek te jest pewnego rodzaju filtrem. Analizuje wychylenie struny z r騜nych po這瞠, dok豉dnie tam gdzie ustawione s zazwyczaj r騜ne przetworniki. Jest to filtr skokowy. Mo積a diametralnie zmieni brzmienie gitary maj帷 zestaw r騜nych przetwornik闚 gitarowych. Je郵i wyobrazi sobie, 瞠 brzmienie przystawki to kolor (patrz rysunek), to prze陰czaj帷 odpowiednio prze陰cznik mo瞠my 陰czy ze sob kolory tak samo jak 陰czymy barwy 鈍iate w projektorze filmowym czyli 陰czy lub separowa brzmienia pochodz帷e z r騜nych przystawek. Po這瞠nia nieparzyste 1, 3, 5 - s po陰czone tak by odpowiednie przetworniki gra造 samodzielnie. Natomiast parzyste 2 i 4 to sumy; odpowiednio 1+3 i 3+5.

 

Fender jest dobrym edukacyjnym przyk豉dem odno郾ie scharakteryzowania pewnej wady tych gitar oraz przyda si do dalszej cz窷ci artyku逝. Mianowicie prze陰cznik w po這瞠niu 1, 3 i 5 je郵i nie s tam jakie wielowarstwowe przystawki Fendera lub DiMarzio ew. Humbackery Seymoura to na wyj軼iu przys逝chuj帷 si temu co si dzieje w g這郾iku us造szymy tzw. Buczenie. Po prostu cewki wy豉puj z przestrzeni w pomieszczeniu sygna sieci elektrycznej danego budynku, przewod闚 czy wydobujacy si zewsz康 szum elektroniczny. Ka盥e pomieszczenie to jak paj璚zyna przewod闚 b璠帷a w istocie wielkim transformatorem. W Europie pod poj璚iem slangowym brumienie, przyd德i瘯, buczenie rozumiemy cz瘰totliwo嗆 sinusoidaln 50Hz a w Stanach tzw. Hum to: 60Hz. Prze陰czniki w ustawieniu : pomi璠zy czyli 2 i 4 pozwalaj na samodzielne odj璚ie si tych zniekszta販e na skutek odwrotnego nawini璚ia cewki przystawki 鈔odkowej. Powsta貫 przeciwne pr康y przyd德i瘯u sieciowego pochodz帷e od przystawek same si znosz po ich zsumowaniu w prze陰czniku. Inn opcj w pozbywaniu buczenia jest przystawka typu Humbacker - czyli przystawka cofaj帷a buczenie.

 

Filtr przeciw zak堯ceniom sieciowym - przyk豉d filtra pasmowozaporowego

 

Je瞠li jednak nasza gitara ma jedn przystawk, w dodatku pojedyncz; siedzimy w pomieszczeniu nie spe軟iaj帷ym norm nat篹enia pola elektromagnetycznego, to co wtedy zrobi? Pom鏂 nam mo瞠 co takiego jak filtr obcinaj帷y przyd德i瘯 sieciowy. Jest to urz康zenie silnie t逝mi帷e bardzo ma貫 fragmenty pasma cz瘰totliwo軼i pomi璠zy 48Hz..52Hz w otoczeniu 50Hz oraz pochodz帷e od wy窺zych harmonicznych tego sygna逝: 100 i 150 Hz. Filtry tego typu s ju zazwyczaj zintegrowane w procesory d德i瘯u na przyk豉d w Zoomach 505II PFX-9003 jest uk豉d ZNR - Zoom Noise Reduction, kt鏎y opr鏂z wycinania szumu, bierze pod uwag felerno嗆 instalacji elektrycznej. W nowszych wersjach efekt闚 ZOOMa G1 - znajdziemy tez bramki szum闚, o kt鏎ych w nast瘼nych artyku豉ch.

 

Spos鏏 dzia豉nia takich filtr闚 jest nast瘼uj帷y. Sygna z gitary poddany dzia豉niu zak堯ce miesza si z pikami pochodz帷ymi od przyd德i瘯u sieciowego: 50Hz, 100Hz, 150Hz i nast瘼ne. Je瞠li dodamy do tego sygna逝 sygna, kt鏎y t逝mi te cz瘰totliwo軼i. Suma sumarum uzyskujemy sygna bez buczenia. Z praktyki mo積a powiedzie, 瞠 przy du篡ch efektach przesterowania sygna這wego, takie proste oczyszczanie nie przynosi skutku.

Zasada dzia豉nia filtr闚 przeciw przyd德i瘯owi sieciowemu

 

 

Podzia og鏊ny filtr闚

 

Filtry s dla naszego u篡tku urz康zeniami elektronicznymi, kt鏎e jak cedzaki o odpowiedniej szeroko軼i otworu odcedzaj nam d德i瘯i o odpowiednim dla nas pa鄉ie przenoszenia z charakterystyki cz瘰totliwo軼iowej. Mog je albo t逝mi albo podbija, albo i jedno i drugie.

 

Wyr騜niamy filtry dolnoprzepustowe, g鏎noprzepustowe, 鈔odkowoprzepustowe i srodkowo zaporowe., wielopunktowe (equalizery) , regulowane, efekty filtracyjne z modulowan obwiedni np. Wah-wah, automatycznie modulowan obwiedni, przestrajane, w przypadku gitar mo積a jeszcze doda tak zwane analogowe symulatory paczek gitarowych itp.

 

Filtr jednopotencjometrowy pasywny i aktywny

Charakterystyka pasywnego filtra z jednym suwakiem w zale積o軼i od po這瞠nia suwaka

 

Jest to filtr wyposa穎ny w jeden potencjometr - pokr皻這 lub suwak. Minimalne ustawienie - w lewo oznacza , 瞠 tony po prawej stronie pasma b璠 t逝mione - wykres czerwony. Maksymalne odkr璚enie to t逝mienie bas闚 i przepuszczanie wysokich ton闚 - kolor niebieski. Wykres zielony to sygna oryginalny, podobny wykres uzyskuje si na 鈔odku ustawienia potencjometru. Takie pokr皻這 jest w ta雟zych efektach lub takich, nie wymagaj帷ych precyzyjnego ustawienia barwy. Wersja gitarowa jest jeszcze prymitywniejsza to w豉軼iwie pokr皻這 wpi皻e do kondensatora wycinaj帷e praktycznie g鏎ne pasmo. Jak wida filtry tego typu w豉軼iwie tylko t逝mi. Sygna na wyj軼iu licz帷 鈔ednio jest mniejszy ni oryginalny na wej軼iu - czyli cichszy. Aby temu zapobiec stosuje si filtry aktywne, kt鏎e pr鏂z tego 瞠 t逝mi to czego nie chcemy to wzmacniaj to co chcemy. Wyglada to mniej wiecej tak:

 

Charakterystyka aktywnego filtra z jednym suwakiem w zale積o軼i od po這瞠nia suwaka

 

 

Jak wida aktywna korekcja daje wi瘯sze mo磧iwo軼i zr騜nicowania brzmienia.

Filtry wielopokr皻這we - dwu- i trzypunktowe

niekt鏎e filtry wielopokretlowe


 

Daj jeszcze wi瘯sza dok豉dno軼i w dok豉dno軼i regulacji. Wyobra幟y sobie powy窺ze przebieg d德i瘯u oryginalnego, podpi皻y pod dwa pokr皻豉 z odpowiednimi uk豉dami. Jedno pokr皻這 by regulowa這 a drugie soprany. To filtr dwupotencjometrowy. Bardzo popularny w uk豉dach przesterowania Bossa np. Megadistortion MD-2 i niekt鏎ych wzmacniaczach Voxa albo Jamesa. Uk豉d z trzema potencjometrami reguluje jeszcze pasmo 鈔odkowe, czyli co co jest pomi璠zy basami a 鈔ednimi tonami. Podzia nie jest dok豉dny ze wzgl璠u na r騜nice w budowie przer騜nych uk豉d闚. Trzeba pami皻a, 瞠 ustawienie jednego pokr皻豉 zazwyczaj. Taki uk豉d jest wykorzystywany w BOSS Metalzone MT-2. W obu Bossach regulatory maj mechanizm koncentryczny jeden potencjometr w drugim. Metalzome MT-2 ma dodatkowo mo磧iwo嗆 przesuwania cz瘰totliwo軼i punktu odpowiedzialnego za 鈔ednie tony.

Uk豉d tr鎩punktowy we wzmacniaczu gitarowym

Uk豉d potr鎩ny jest najcz窷ciej stosowany we wzmacniaczach mocy. Jednak瞠 trzeba pami皻a, 瞠 s to do嗆 specyficzne regulatory ruszaj帷 jednym pokr皻貫m powiedzmy TREBLE - mieszamy w ca造m pa鄉ie przenoszenia ze wzgl璠u na specyficzn zagmatwan budow takich uk豉d闚. Cz瘰to mo瞠my tez znale潭 potencjometr PRESENCE dodatkowo reguluj帷y specyfik pasma przenoszenia w tonach 鈔ednich i wysokich i pozwala przebi si przez zesp馧 i perkusje na pr鏏ie lub na koncercie. Wzmacniacze mog mie albo jeden zbiorczy korektor wyj軼iowy na szereg kana堯w lub w ka盥ym kanale osobny.

Equalizer czyli korektor wielopunktowy

niekt鏎e filtry wielopokretlowe - schematy


Jest to wielopokr皻這we urz康zenie lub cz窷 uk豉du, kt鏎e pozwala na korekcj brzmienia w w御kich przedzia豉ch cz瘰totliwo軼i - pojedynczych oktawach lub w篹szych partiach na przyk豉d tercjach. Sama nazwa equalizer pochodzi od slowa angielskiego wyr闚nywa. Chodzi o takie ustawienie by odpowiada這 to naszym uszom i uszom naszych s逝chaczy.

 

Przyk豉dowa nastawa equalizera oraz przemienione pasmo przenoszenia danego przebiegu - kolor zielony.

 

 

Podbijacze pasm, psychoakustyczne efekty

Ich celem jest korekcja pasm, podbijanie bas闚, wysokich ton闚. Podbijacze wysokich ton闚 by造 stosowane kiedy, gdy kondensatory mia造 s豉b jako嗆. Przyk豉dem takiego urz康zenia jest Horn-by-Kues u篡wane w latach 70-tych przez Ritchiego Blackmoorea. Co ciekawe Ritchie u篡wa tego efektu, jako przed逝瘸cza d德i瘯u, bo efekt mia spore op騧nienia.

Klasyczne i mniej klasyczne

 

Klasyczne filtry maj okre郵on cz瘰totliwo嗆 ci璚ia czy tez rezonansu czy tez miejsca, w kt鏎ym dzia豉j jako t逝miki - np wycinaj帷e buczenie 50Hz z d德i瘯u gitary. A co by by這, gdyby ta cz瘰totliwo嗆 rezonansowa zmienia豉 si podobnie jak to robimy szukaj帷 stacji w radio? W dodatku w spos鏏 zale積y od g這郾o軼i sygna逝 czy tez od naci郾i璚ia dajmy na to peda逝 no積ego?

FILTRY OBWIEDNIOWE

 

niekt鏎e filtry obwiedniowe - WAH WAH i AUTO WAH WAH - ich schematy


Wah-wah czyli kaczka (polskie 這-這) - jest to s這wo - onomatopeja. Powsta這 na skutek przedstawienia w formie liter tego co przedstawia efekt akustyczny o takiej nazwie. Zamienia on pojedyncze piki d德i瘯u z gitary, basu czy innych instrument闚 (zazwyczaj wpinany na pocz徠ku ca貫go modu逝 efekt闚) i powoduje to, 瞠 d德i瘯 "kwacze" lub jak w przypadku cry-baby "p豉cze". Akustycznie efekt przedstawia si w formie czego przypominaj帷ego aparat ludzkiej mowy odpowiedzialny za przerabianie samog這sek.

 

W encyklopedii fizyki odnajdziemy bardzo ciekawy schemat zast瘼czy elektryczny aparatu strun g這sowych, prze造ku, gard豉, nosa - czyli aparatu mowy, tego samego, kt鏎ym si pos逝guj ludzie. Zmieniaj帷 u這瞠nie jezyka, czy kszta速 ust wypowiada mo瞠my skomplikowane rezonuj帷e d德i瘯i, w dodatku zmienia mo瞠my je dynamicznie, przechodz帷 od jednej sylaby do drugiej - po prostu tak m闚imy i 酥iewamy . Odpowiada to praktycznie wianuszkowi filtr闚 pocz患szy od g喚bi gard豉 a sko鎍zywszy na wargach, prze陰czanych kontrol naszego umys逝. Wah-wah to w豉軼iwie taka kostka roz酥iewana kostka poprawiaj帷a artykujacje.

Pozwala ona regulowa, przesuwa widmo sygna逝, zmienia kszta速 obwiedni w zale積o軼i od po這瞠nia potencjometra steruj帷ego. 圭iskaj帷 wokali軼ie gard這 uzyska mo積a ten sam efekt, ale nie namawiam do z貫go. W jednym ze swoich numer闚, wokalista The Doors Jim Morison nawet udaje gitar podpi皻a pod taki efekt.

Ca造 ten wyw鏚 mo積a prosto skr鏂i: Wah-wah to filtr z modulowan obwiedni. Istotn rzecz odr騜niaj帷a Wah-wah od reszty efekt闚 jest to, 瞠 posiada ona potencjometr typu Hot-Potz - taki, ktory jest sprz篹ony mechanicznie z peda貫m, ale to tylko rozwi您anie mechaniczne. Oporno嗆 takiego potencjometru czyli rezystora nastawnego zmienia si w zale積o軼i od nacisku nogi na peda. Ma to ciekawe prze這瞠nie jedno przekr璚enie peda逝 powoduje, to to samo jakby鄉y jednym pokr皻貫m zmieniali po這瞠nie cz瘰totliwo軼i filtrowanej a drugim pokr皻貫m zmieniali g這郾o嗆 tego dygocz帷ego zakresu cz瘰totliwo軼i. Efekt wygl康a na analizatorze spektralnym jakby przez alikwoty d德i瘯闚 przesz豉 fala uderzeniowa i odbi豉 si gdzie od kra鎍a pasma s造szalnego. Poziom kolejno znajduj帷ych si obok siebie d德i瘯闚 podnosi si niczym meksyka雟ka fala.

 

Podzia kaczek i filtr闚 obwiedniowych

 

Pierwsze Wah-wah zostalo skonstruowane w 1946 roku w USA przez Fendera. Wynalazek odsta w szafie a do lat 60-tych. W 1966 powsta造 kaczki Hoffnera w Niemczech, prototypowa szara kaczka Voxa oraz w 1967 Crybaby oraz nast瘼na kaczka Voxa sygnowana imieniem Clydea McCoya. Kaczki wychodzi造 p騧niej masowo:Halifax, Elka Dizzy, Vox V846, Shaller-Bow-Bow joj-joj, Ibanez Fuzz-wau (po陰czenia kaczek z fuzami z 鈔odkowych lat 70-tych), Stereo Fuzz-Wah, CBS Wah-Fuzz, Ibanez Fuzz-wah. I dalsze kombinacje firm Maestro, Shinei, Elektro-Harmonix muff-fuzz-crying-tone pedal, Colorsound, Guild. Lata 80-te to w skr鏂ie: Morley (black gold basic, WVO), Ibanez Blubber wah pedals, Musitech tube-talker, Boss pw-1 Rockerwah, Jim Dunlop Jimi-Hendrix. Lata 90-te to emisja Voxa V847, RMC1 Teese, oraz w 1997 Snarling Dogsa z Cherlie Singer, chromowanego Chybaby 535 oraz Rogera Mayera, Budda-wah, Boston wahwah

W zale積o軼i od typu efektu Wah-wah, firmy, sygnatury, efekty te mog si od siebie r騜ni. Brzmieniem, jako軼i czy tez samymi opcjami dodatkowymi ( na przyk豉d dodatkowe prze陰czniki, mo磧iwo嗆 stosowania jako peda g這郾o軼i).

Wah-wah jest stosowane praktycznie w ka盥ego rodzaju muzyce, nie koniecznie gitarowej, mo積a nawet znale潭 muzyk闚 graj帷ych na instrumentach d皻ych u篡waj帷ych kaczek. Pocz患szy od czas闚 Hendrixa, Reggae, a po mroczniejsze klimaty gotyckie np. w Paradise Lost.

 

Kaczki mo積a podzieli na zawieraj帷e d豉wiki i bezd豉wikowe czyli zawieraj帷e lub nie male transformatorni indukcyjne magazynuj帷e energie elektroakustyczn lub wykonuj帷e bezw豉dno嗆 w inny spos鏏. D豉wiki tez r騜ni si miedzy sob kszta速em. A ich indukcyjno軼 wynosi w okolicach 0,5H

 

Mo積a tez podzielic ze wzgl璠u na przeznaczenie czy tez barw d德i瘯u jak z siebie daj. W poprzednim Top-Guitar znalaz豉 si recenzja uk豉du sygnowanego nazwiskiem Zakka Wyldea. Wylde operuje w g鏎nym pa鄉ie sygna逝 przesterowanego, zatem ta kaczka jest stworzona do takiego grania. Graj帷ym w innych klimatach nale篡 poleci cos bardziej klasycznego Voxa, Cry-Baby, lub Dunlopa. Osobom, kt鏎e chc oszcz璠zi pieni康ze mo積a poleci modu造 w multiefektach, ale ma這 to ma wsp鏊nego z oryginalnymi efektorami na prawdziwej cewce. Mo積a zatem kaczki podzieli na cyfrowe i analogowe.

AUTO-WAH-WAH

 

niekt鏎e filtry obwiedniowe - WAH WAH i AUTO WAH WAH - ich schematy


P鎩d幟y jeszcze dalej, zr鏏my tak, aby automat za nas wykonywa ruchy peda貫m stopowym. Okazuje si, 瞠 takie urz康zenie jest proste do skonstruowania. Jest to automat, kt鏎y z odpowiednim ruchem wirtualnym naciska na nas na zintegrowany w struktur efektu potencjometr, czyli zmienia impedancje jednego z element闚 strukturalnych efektu. To przy odpowiednim zsynchronizowaniu takiego Auto-wah-wah mo瞠my gra prawie tak samo jak na Wah-wah. Niekt鏎e wah-wah maj tak opcj wbudowan. Inne umo磧iwiaj dopi璚ie peda逝, kt鏎y zastepuje wewn皻rzny automat.

Efekt tego typu wygl康a na wykresie z oscyloskopu jak jaki potw鏎 morski. Ale w rzeczywisto軼i efekt jest prosty do opisania. Jak wida na pocz徠ku kto uderzy w strun. Po czym g堯wny alikwot d德i瘯u powiedzmy ze struny A 440Hz zanikn掖 kosztem nast瘼nych d德i瘯闚 z wy窺zych szereg闚: 880Hz 1760Hz 3520Hz. Nast瘼uj帷e po sobie alikwoty odpala造 kolejno jak fala wraz z dzia豉lno軼i naszego automatu i odbi造 si od maksymalnego zakresu w danej kaczce. W wah-wah robi造 to nasze stopy dociskaj帷 r騜nego rodzaju stopowe wynalazki. Opisa貫m prosty sygna 4 alikwotowy, chcecie wi璚ej, wystarczy podpi望 pod wah-wah efekty przesterowania, o kt鏎ych by這 tydzie temu.

 

EFEKTY FILTRACYJNE TYPU AKUSTYCZNEGO W PACZKACH

Bior si z konstrukcji samej paczki gitarowej. Puszka jak jest skrzynia jest pewnego rodzaju wzmacniaczem. W pewien spos鏏 oddziela ona fal akustyczna sprzed g這郾ika i zza g這郾ika. W przypadku g這郾ik闚 gitarowych mamy do dyspozycji paczki otwarte i zamkni皻e oraz bardzo rzadko paczki z rurami typu bass-refleks. Bass reflex i kolumny otwarte maj na celu zmieszanie cz窷ci sygna逝 z tylnej cz窷ci membrany z tym co wychodzi sprzed g這郾ika. Bass reflex to obudowa z rurami, w kt鏎ym zachodzi rezonans powietrza. Podbijaj帷 dolne partie tego co gramy. Rzadko stosowane, ze wzgl璠u na przesuni璚ia fazowe i op騧nienia, co innego w przypadku gitar basowych, gdzie ma to wi璚ej zalet ni wad. Kolumny otwarte i zamkni皻e to natomiast bardzo szeroko stosowane rozwi您anie. Niekt鏎e paczki gitarowe maj mo磧iwo嗆 otwarcia tylnej 軼ianki, i modyfikacji brzmienia. Zazwyczaj kolumna otwarta gra bardziej liniowo i ma mniej basu. Tak si stosuje w przypadku kolumn jedno- i dwug這郾ikowych. W przypadku 4x12 czy 4x10 czy tez powiedzmy innych kosmicznych kombinacji 8x10 4x12+4x10. Stosuje si inna modyfikacj polegaj帷a na 軼i璚iu g鏎nej cz窷ci paczki gitarowej i umieszczeniu g這郾ik闚 tak aby gra造 pod pewnym k徠em do g鏎y.

 

SYMULATORY PACZEK GITAROWYCH

Jak wida z powy窺zego rozwa瘸nia, paczek jest wiele rodzaj闚 o r騜nym brzmieniu, lista g這郾ik闚 gitarowych jest ogromna, maj one r騜ne brzmienia. ㄠcz帷 ze sob brzmienie kilku paczek uzyskujemy niezliczone ilo軼i brzmie. Co zrobi gdy siedzimy sami w studio czy przed komputerem i nie mamy ani miejsca, ani czasu ani pieni璠zy na kombinowanie. Po prostu szukamy odpowiedniej barwy dla naszego rozwa瘸nia? I co wtedy.

 

Pomo瞠 nam zmy郵ny efekt kostkowy lub zintegrowany, wpinany zazwyczaj za p皻le efekt闚 zawiera on w sobie filtry i efekty dzia豉j帷e na dynamik d德i瘯u tak, aby na wyj軼iu podrobi charakterystyk i charakter paczki i g這郾ika gitarowego.

 

G這郾ik gitarowy jest ci篹ko podrobi, dlatego, 瞠 paczka z za這瞠nia gra nieliniowo, g這郾iki maj bardzo du穎 harmonicznych, aby doda siarki do brzmienia. Nie wystarczy po prostu ustawi Equalizer tak, 瞠by podrobi charakterystyk g這郾ika przedstawiona na pocz徠ku.

 

Przyk豉dem takich efekt闚 mog by cyfrowe efekty z zaimplementowanymi gotowymi barwami, gdzie d德i瘯owi wej軼iowemu poprzez modelling przyporz康kowywana jest odpowiednia barwa wybrana z palety kilku czy kilkunastu g這郾ik闚. S tez efekty analogowe wykorzystuj帷e proste prawa elektryczne i filtracje niczym nie r騜ni帷 od korektor闚 przedstawionych wcze郾iej. Przyk豉dem takiego urz康zenia jest Marshall SE100

 

Opis pokr皻e guzik闚, normalnie instalowanych w korektorach:

 

PRE, GAIN - g這郾o嗆 wej軼iowa na korektorze

 

SENS - czu這嗆 efektu - na przyk豉d Auto-Wah na sygnal narastaj帷y

 

RATE - zazwyczaj szeroko嗆 dzia豉nia efektu obwiedniowego

 

MOD, MODE - tryb pracy, rodzaj dzia豉nia danego efektu filtracyjnego, ewentualnie nastaw z pami璚i danej barwy

 

DEPTH - g喚boko嗆 modulacji obwiedni

 

ATTACK - pr璠ko軼 narastania zmian obwiedni w uk豉dach typu Auto-Wah

 

THRESHOLD - pr鏬 zadzia豉nia filtra czy te modulacji amplitudy.

 

BASS, LOW, LO - regulacja bas闚 polskie BAS, lub znak klucza basowego ;

MID (MIDDLE) - regulacja 鈔ednich ton闚

 

TREBLE (HIGH, HI) - regulacja wysokich ton闚, polskie WYSOKIE lub SOPRANY, czasami oznaczane kluczem wiolinowym :

MID FREQ. - cz瘰totliwo嗆 po這瞠nia regulacji 鈔ednich ton闚 (middle frequency) wyra穎na w hercach

 

PRESENCE - regulacja napi璚ia na lampach steruj帷ych ko鎍闚k mocy lampow maj帷a wp造w na brzmienie zestawu

 

TONE - jednopokr皻lowa regulacja barwy d德i瘯u (polskie Barwa, oznaczane niekiedy dwoma znakami kluczem wiolinowym obok basowego) - spotykana w gitarze.

 

X Hz, gdzie X = to liczba, oznacza jakiego pasma dotyczy regulacja. Damy na to mamy 3 pokr皻豉 60Hz, 120Hz i 200Hz. Pokr皻這 120Hz reguluje zakres mniej wi璚ej od 90Hz do 150Hz (po這wa odleg這軼i na wykresie pasma przenoszenia)

 

Y dB - gdzie Y to wzgl璠na r騜nica wyra穎na w decybelach, jednostce por闚nawczej dw鏂h wielko軼i, nieliniowej - logarytmicznej. Je郵i mi璠zy dwoma suwakami ustawimy sobie 6dB r騜nicy w wysoko軼i to mi璠zy poziomami napi耩 na dw鏂h s御iaduj帷ych pasmach jest dok豉dnie 2x r騜nicy. Bez wzgl璠u na to jaki jest sygna na wej軼iu (o ile na wyj軼iu nie pojawi si przesterowania). 12dB to 4x r騜nicy a 20dB to ju 10x r騜nicy, id帷 dalej jednostka jeszcze bardziej przyspiesza 40dB to 100x itd. Id帷 w druga stron mamy sytuacj odwrotn -20dB = x 0,1 czyli 1/10; -40dB = x 0,01 czyli 1/100. W tym przypadku decybel jest jednostka wzgl璠n. Decybele wprowadzono do r騜nicy napie, gdy w sygnale mog nasta pot篹ne r騜nice mi璠zy wyst瘼uj帷ymi obok siebie napi璚iami, poziomami d德i瘯u itp.

 

BYPASS - omini璚ie efektu, mo積a podzieli na pasywny i aktywny. Aktywny to uk豉d tranzystorowy pomijaj帷y g堯wny efekt. Natomiast pasywny to prosty prze陰cznik kt鏎y pomija ca趾owicie efekt, przy okazji wy陰czaj帷 go.

 

 

Podsumowanie

Ka盥y ma nie do嗆, 瞠 r騜ne preferencje muzyczne to jeszcze ucho ka盥ego z nas jest zupe軟ie innym 鈍iatem kumuluj帷ym d德i瘯i z otoczenia. Ca這嗆 kumuluje si w zmys豉ch bo inaczej my郵imy. Aby ka盥y m鏬 szuka swojego idea逝 d德i瘯u powsta造 r騜nego rodzaje filtry, korektory, polepszacze d德i瘯u. S one tym samym, czym dobra przyprawa czy glutaminian sodu dla chips闚. Pozwalaj uzyska czy wzmocni odpowiedni barw, ale tak瞠 pomiesza zale積o軼i pomi璠zy tonami w sygnale audio jak to robi efekty wah-wah.

Wszystko pocz患szy od deski drewnianej w gitarze a sko鎍zywszy na naszym uchu w ka盥ym z tych urz康ze istnieje silna zale積o嗆 pozornej g這郾o軼i od wysoko軼i d德i瘯u. W dodatku zmienia si to wraz z wiekiem. 疾by dobrze si powodzi這 producentom, konstruktorzy pozwolili nam na regulacj barwy praktycznie na ka盥ym z etap闚 przetw鏎stwa d德i瘯u.

Robert Gabor
NAJBARDZIEJ zakr璚ony artyku

Data i godzina wpisu:15:26:39 20.01.2008 * Adres hosta kwestuj帷ego:staticline13462.toya.net.pl


jaki w og鏊e czytalem o elementach filtracyjnych.



Test

Data i godzina wpisu:11:37:56 17.07.2008 * Adres hosta kwestuj帷ego:87-205-178-226.adsl.inetia.pl


ewentualnie mo瞠 byc





muzykalny@wp.pl

Data i godzina wpisu:21:29:22 10.08.2008 * Adres hosta kwestuj帷ego:48-mo4-5.acn.waw.pl


Dobrze przygotowany materia na prezentacj. takie dobre przygotowanie polega na okre郵eniu zakresu tematycznego, pokazaniu jego cz窷ci sk豉dowych \"jak dziecku\" - ale z mo磧iwo軼i powa積iejszej dygresji. To wbrew pozorom nie takie proste, bo bardzo cz瘰to popularyzacja ko鎍zy si nic nie znacz帷ym be趾otem (jak w ulotkach handlowych niektorych firm z wielu bran).


Facebook Twitter Email More..

Skomentuj stron


kod: heavy3

Komentarze i pytania

0 komentarzy dla tego widoku

Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Gitara basowa | Pickup | Lutnik | Glosniki