tremolo elektronika gitarowa

Sciezka tremolo / sch / Artykuly / Efekty / Gitarowe efekty dynamiczne [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Efekty

    ← Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp [doc] | Gitarowe efekty modulacyjne [doc] →

Gitarowe efekty dynamiczne [doc]

Efekty modulacyjne nak豉da造 do sygna逝 faz - czyli przesuniecie okresu d德i瘯owego, cz瘰totliwo嗆 - odstrajaj帷 j nieco. Amplitud - nak豉daj帷 na amplitud sygna逝 amplitud o innej cz瘰totliwo軼i np. efekt tremolo. Efekty syntezy polifonicznej dodawa造 d德i瘯i dope軟iaj帷e do d德i瘯u oryginalnego, przesuni皻ego w cz瘰totliwo軼i o regularne odst瘼y interwa這we. Efekty przestrzenne dzia豉造 na sygna w czasie. Efekty filtracyjne wycina造 d德i瘯i o okre郵onej charakterystyce. Efekty przesterowania sygna這wego podnosi造 amplitud do granic mo磧iwo軼i, tak, 瞠 sygna g豉dki szklisty stawa si sygna貫m ostrym, metalicznym.

Wyobra幟y sobie, ze mamy efekt gitarowy, kt鏎y podniesie nam si喚 sygna逝 cichych przystawek gitarowych nie powoduj帷 jego przesterowania jak efekty przesterowania, w dodatku przy okazji wytnie nam niepotrzebne szumy, przyd德i瘯i jak efekt filtracyjny. Taki efekt mo積a zakwalifikowa do grupy efekt闚 dynamicznych.

Opr鏂z prostych podbijaczy i limiter闚 efekty dynamiczne to grupa ca趾iem ciekawych i nowoczesnych efekt闚 gitarowych i basowych.

Kompresor

Wyobra幟y sobie teraz prosty efekt gitarowy posiadaj帷y jedno pokr皻這 o dzia豉niu podobnym do g這郾o軼i. Wyobra幟y sobie teraz, 瞠 niezale積ie od tego jak cichy d德i瘯 damy na wej軼iu efekt podniesie nam jego g這郾o嗆 do odpowiedniej nastawy. Taki efekt elektroakustyczny zwany jest kompresorem. Podnosi on si喚 s豉bszych sygna堯w.

Kolorem zielonym zaznaczona zosta豉 amplituda mi璠zyszczytowa sygna逝 s豉bego z czarnymi kropkami, kt鏎y kompresor przekszta販a w sygna du篡 o wielko軼i zaznaczonej kolorem czerwonym. Taki kompresor przekszta販a wszystkie d德i瘯i bez wzgl璠u na ich wysoko嗆 czyli cz瘰totliwo嗆. Pierwszy w捫 sygna逝 sinusoidalnego posiada najni窺z cz瘰totliwo嗆, dwa nast瘼ne posiadaj cz瘰totliwo嗆 2x wi瘯sza od swojego poprzednika. Ostatnie trzy szpice s 4x szybsze od pierwszego. Jak wida ten kompresor jest kompresorem idealnym, bez op騧nie po za tym jest inteligentny, gdy sygna przed i po jest taki sam co do kszta速u jak sygna pierwotny.

Wa積a charakterystyka tego efektu jest pokr皻這 zwane ATTACK TIME - czas ataku, zwi您any z pr璠ko軼i narastania d德i瘯u czyli sinusoidy.

Kompresor mo瞠 nie wychwyci zbyt szybkich dla jego czu這軼i d德i瘯闚. Powy窺zy wykres przedstawia piki d德i瘯闚 o r騜nej cz瘰totliwo軼i - zupe軟ie schematycznie, w rzeczywisto軼i w gitarze piki maj rozrzut szeroko軼i o 100x od 50Hz do 5000Hz (w przybli瞠niu)

Graficzne przedstawienie kompresora dzia豉j帷ego z sygna貫m o r騜nych g這郾o軼iach i cz瘰totliwo軼iach

 

Kompresor ze zmienn nastawa w zale積o軼i od cz瘰totliwo軼i. Attack equalizer.

Jest to urz康zenie podobne do equalizera, z tym, ze zamiast tylko t逝mi lub tylko wzmacnia o dane wzmocnienie, podbija dan cz瘰totliwo嗆 do danego limitu lub je郵i mamy moc wi瘯sz ni nastaw w danym pa鄉ie kompresor nic nie robi z sygna貫m. Zaznaczono na poni窺zym schemacie przez +0.

 

Limiter

Jest to urz康zenie dzia豉j帷e odwrotnie od kompresora. Dzia豉 na takiej zasadzie, 瞠 je瞠li sygna ma napi璚ie wi瘯sze ni limitowa nastawa to t逝mi go do niej. D德i瘯i cichsze s pozostawiane przy bie膨cej g這郾o軼i. Najcz瘰tszym zastosowaniem jest ograniczenie mocy wzmacniacza estradowego przed niepotrzebnym przesterowaniem ko鎍闚ek mocy. Przekszta販enie sygnalu przez limiter jes przedstawione na poni窺zym rysunku.

 

Limiter ze zmienna nastaw w zale積o軼i od cz瘰totliwo軼i

Dzia豉 podobnie jak kompresor z podzia貫m na pasma, tyle, 瞠 limituje zamiast kompresuje d德i瘯i o r霩nych cz瘰totliwo軼iach i g這郾o軼iach wi瘯szych od limitu

 

Kompresor/limiter

Jest to po陰czenie jednego urz康zenia z drugim. Dostosowuje sygna do danego poziomu niezale積ie od tego czy jest wy窺zy czy ni窺zy od limitu, zostanie do niego odpowiednio wzmocniony lub st逝miony.

Exciter

Jest dynamicznym equalizerem o podobna zasadzie dzia豉nia jak i kompresor/limiter z podzia貫m na pasma, tyle, 瞠 mo積a uzale積i si喚 g這su na wyj軼iu od tego jak mocne s sygna造 na wej軼iu, jak si one maj w stosunku do nastaw lub jak szybko narastaj. Opr鏂z tego efekt zawiera odszumiacz. A jego charakterystyczn cecha jest generacja ciekawych harmonicznych mi造ch dla ucha i wzbogacaj帷ych brzmienie naszego instrumentu. Jako ciekawostk mo積a powiedzie, 瞠 excitery s wykorzystywane w przypadku remasteringu starych nagra dla odzyskania ich dawnej dynamiki i czysto軼i.

Enhancer

Jest jeszcze bardziej rozbudowanym urz康zeniem, faza sygna逝 i barwa tego co na wyj軼iu jest uzale積iona od tego co gramy na wej軼iu. Barwa d德i瘯u w nastawach jest realizowana dynamicznie, zale積ie od czasu narastania d德i瘯u i nastaw potencjometr闚 na panelu urz康zenia.

 

P皻la ADSR

Jest to blok urz康zenia wchodz帷y w sk豉d ka盥ego starego syntezatora gitarowego, klawiszowego, samplera czy instrumentu elektronicznego. Oryginalny d德i瘯 z gitary przetwarzany jest na swoj posta cyfrow. Nast瘼nie kszta速 fali d德i瘯owej jest przetwarzany w procesorze audio. Zmieniane s podstawowe parametry d德i瘯u instumentu:

Attack - atak d德i瘯u czyli pr璠ko嗆 narastania po przyci郾i璚iu struny

Decay - zanikanie sygna逝 po uzyskaniu maksimum

Sustain - przytrzymanie sygna逝 na odpowiednim poziomie, w normalnej gitarze bez efekt闚 jest funkcj rodzaju drewna, grubo軼i strun jako軼i przetwornik闚 w gitarze.

Release - upuszczenie d德i瘯u, czyli wyzerowanie amplitudy sygna逝 do zera po okresie przytrzymania.

W urz康zeniu zostaje wygenerowany nowy kszta速 fali, w zale積o軼i od ustawienia mo瞠my przyspieszy attack, wyd逝篡 decay, podnie嗆 lub obni篡 sustain - czyli przed逝篡 d德i瘯, i spowodowa odpowiednie jego d逝gie wybrzmiewanie release.

Dzi瘯i temu diametralnie mo瞠my zmieni d德i瘯 gitary czy innego instrumentu na co imituj帷ego w du篡m przybli瞠niu tr帳k, akordeon, flet.

Peda g這郾o軼i

Jest to po prostu potencjometr wbudowany w puszk lub peda typu Wah-wah. Kr璚enie potencjometrem powoduje 軼iszanie o ile razy sygna oryginalny. Mo瞠 to imitowa technik grania Stevego morsa lub Eddiego van Halena przy zabawie potencjometrem w gitarze.

Slow attack - automatyczny peda g這郾o軼i

Jest to urz康zenie, kt鏎e powoduje spowolnienie ataku d德i瘯u do poziomu ustalonego przez graj帷ego. Najlepsze ustawienie to takie, kt鏎e pokrywa si z rytmem wybrzmiewanych nut. Przypomina to gr Stevego Morsea czy Van Halena bawi帷ego si potencjometrem gitary. Efekt ten mo積a pr鏏owa na郵adowa na gitarze pod efektem przesterowania: aby to zrobi podczas uderzenia kostk lub paznokciem o strun jednocze郾ie trzeba kr璚i ga趾 Volume od minimum do maksimum.

Sustainer

Urz康zenie przed逝瘸j帷e trwanie d德i瘯u. Wyd逝瘸 ono brzmienie gitary nie powoduj帷 zmian jego charakterystyki czy tez odbi charakterystycznych dla urz康ze przestrzennych wyd逝瘸j帷ych d德i瘯 np. delay, hall, echo. Nale篡 ono w zasadzie do grupy kompresor闚.

Sustainer w oparciu o uk豉d aktywny

Urz康zenia tego typu montowane s w gitarach Fernandes. Jego dzia豉nie opiera si na uk豉dzie montowanym do gitary. Kt鏎y zap皻li w sprz篹eniu zwrotnym sygna z gitary doci庵aj帷 go do maksimum.

Sustain ze zwyk造m wzmacniaczem, efekt pojawia si gdy sprz璕niemy gitar blisko g這郾ika gitarowego, przy wzmacniaczu odpowiednio odkr璚onym, w闚czas d德i瘯 si wyd逝篡, jest to tez zale積e od akustyki pomieszczenia czy Sali. Jest to tak zwane dodatnie sprz篹enie zwrotne. Jest to zawracanie cz窷ci energii z g這郾ika w postaci fali akustycznej na struny gitary i tak w k馧ko. Zbyt mocne odkr璚enie g這郾o軼i powoduje tak zwany sprz璕 i ca造 wzmacniacz si nasyca do mocy maksymalnej.

Compression sustainer

Sustainer kt鏎ego g堯wnym urz康zeniem jest kompresor gitarowy. Kompresuje g這郾iejsze sygna造, a uwypukla sygna造 ni窺ze, dla delikatnego efektu Sustain bez obni瘸nia jako軼i brzmienia oryginalnego. Pok豉dowy Equalizer pozwoli na precyzyjn kontrol nad brzmieniem. Do kontroli nad urz康zeniem s逝膨 ga趾i: LEVEL, TONE, ATTACK oraz SUSTAIN.

Bramka szum闚, noise gate, denoiser

Bardzo wa積e urz康zenie, kt鏎e pozwala gra bez obawy nawet na najmocniejszych przesterowaniach. W ka盥ym mieszkaniu, budynku, studiu Sali koncertowej z instalacj elektryczn rodem z minionej epoki z aluminiowymi o郾iedzionymi przewodami po陰czonymi na iskrz帷ych stykach znajduje si szum, przyd德i瘯, buczenie, z angielskiego hum. Je郵i gracie na naszym kontynencie, to waszym problemem b璠zie 50Hz, 100Hz i 150Hz i wy窺ze je郵i bawicie si gitara za oceanem to Waszym problemem b璠zie 60Hz, 120Hz, 180Hz.

Gra mo積a w ro積ych dziwnych miejscach, mnie zdarza這 si w gara瘸ch nieopodal podstacji kolejowej, gdzie ka盥y przeje盥瘸j帷y poci庵 - to by豉 lawina zak堯ce. W dodatku lider pragn掖, pot篹nego przesterowanego brzmienia z mojej gitary i wszystkie ga趾i przesteruj zawsze dokr璚ali mi do maksimum.

 

Jak to dzia豉?

Bramka nie wzmacnia zbyt s豉bych sygna堯w. Czyli dzia豉 podobnie do kompresora i limitera.

Zadanie bramek szum闚.

Najwa積iejszym zadaniem bramek szum闚 jest wsp馧praca z fuzzami, distortionami, tube screamerami i innymi urz康zeniami przesterowa. Gitara silnie przesterowana, nawet w uk豉dzie przystawek typu humbacker czyli odwrotnie nawini皻a par r闚noleg陰 lub podw鎩nym singlem po陰czonym szeregowo jak w gitarach stratocaster b璠zie wzmacnia豉 szum sieci energetycznej i inne z這郵iwe 鄉ieci elektromagnetyczne z komputera, telewizora i wszystkiego co mamy w pobli簑. Aby temu zapobiec do obwodu wpinamy bramk szum闚 powoduje ona to, 瞠 je瞠li w gitarze nie zostanie poruszona struna do odpowiedniej g這郾o軼i, w闚czas na wyj軼iu nie b璠zie d德i瘯u. Zatem po zagraniu akordu i przyt逝mieniu strun lada moment bramka szum闚 zlimituje nam sygna prawie do zera pomijaj帷 niepotrzebne sygna造 z sieci elektrycznej, lub nawet w niekt鏎ych przypadkach z radia - bo i takie przypadki prze篡貫m na w豉snej sk鏎ze. Czyli jest to jednym s這wem wzmacniacz nieliniowy podobnie jak kompresor i limiter.

Opr鏂z tego dobra bramka szum闚 wycina tak瞠 jak efekt filtracyjny cz瘰totliwo軼i 50Hz, 100Hz oraz zniekszta販enia wysokich cz瘰totliwo軼i.

Bramka szum闚 jest te nieodzownym elementem gdy gramy z u篡ciem du瞠j liczby efekt闚, w闚czas bramka szum闚 wyt逝mi nam szumy powstaj帷e w samych urz康zeniach efektowych po drodze mi璠zy gitar a wzmacniaczem. Istniej ro積e bramki szum闚, niekt鏎e s zintegrowane w uk豉dy przesterowania sygna這wego.

 

Poziom szum闚 elektromagnetycznych w statystycznym polskim mieszkaniu

Sygna nagrany w bloku mieszkalnym przy u篡cia humbackera jako pojedyncza przystawka (single coil) i jako pe軟ego urz康zenia podw鎩nego. Gitara zosta豉 pozbawiona strun. Wszystkie potencjometry gitary zosta造 ustawione w pozycjach maksymalnych. Na wykresie wida kolejno piki cz瘰totliwo軼i 50Hz, 100Hz,150Hz, 200Hz. Na obu wykresach i mimo ,i 陰czenie przystawek daje dobre rezultaty to i tak nie do ko鎍a redukuje przyd德i瘯. W zasadzie istniej miejsca na wykresie, gdzie przyd德i瘯 jest por闚nywalny przed i po w陰czeniu humbackera, a nawet szumy s tam wi瘯sze. W zasadzie granie w takim pomieszczeniu bez bramki szum闚 przy u篡ciu przesterowa to generacja jeszcze wi瘯szych szum闚.

Zadaniem bramki szum闚 jest wyzbycie si nier闚no軼i powy窺zego wykresu oraz obni瞠nie wzmocnienia do takiego poziomu, 瞠by efekt przesterowania zosta wyciszony i nie wzmacnia niepotrzebnie szumu.

Bardziej rozbudowane bramki szum闚 zawieraj kompresory, odszumiacze, filtry wysokich cz瘰totliwo軼i. W ca這軼i urz康zenie dzia豉 tak, 瞠 je瞠li nie gramy to szum nie przechodzi. Je瞠li zagramy to dzia豉 kompresor do limitu kompresora, kt鏎y doci庵a sygna do odpowiedniej nastawy, lub je瞠li sygna jest za cichy to bramka go t逝mi. Dlatego konieczna jest regulacja nastaw.

Dzia豉nie bardziej skomplikowanego efektu przedstawia poni窺zy schemat:

Podsumowanie:

Efekty gitarowe czy basowe to z這穎na grupa urz康ze elektronicznych. Przez lata nie tylko zmieni豉 si ich konstrukcja, przesz造 metamorfoz z technologii analogowej do cyfrowej, ale tak瞠 zmieni豉 si nomenklatura w 鈍iecie efekt闚. Kostk pod這gow nazywano kiedy przystawk. Dzi przystawka zakwalifikowana jest dla przetwornika gitarowego umieszczonego w gitarze. Nazwa kompresor te ma r騜ne znaczenia. Najszersze rozumienie tego s這wa to wzmacniacz nieliniowy, w zasadzie i limiter i bramka, sustainer to kompresor. Z innej strony kompresor to bramka podbijaj帷a sygna造 o s豉bej dynamice.

Niekt鏎e efekty ci篹ko zakwalifikowa do grup, dlatego zosta造 one zakwalifikowane do grup w spos鏏 intuicyjny. W zasadzie ci篹ko znale潭 ksi捫k, kt鏎a opisuje ca這軼iowo i przyst瘼nie z pomini璚iem slangu elektronicznego wszystkie efekty. W dodatku producenci z dnia na dzie wymy郵aj co nowego. Co jest efektem przesterowania a w 鈔odku znajduje si praktycznie pot篹ny procesor d德i瘯owy o mo磧iwo軼iach wi瘯szych ni karta d德i瘯owa w komputerze.

Robert Gabor
Facebook Twitter Stumble it Email More..




kod: heavy3

Komentarze i pytania

0 komentarzy dla tego widoku