schematy wzmacniaczy gitarowych

Sciezka tremolo / sch / Artykuly / Efekty / Gitarowe efekty modulacyjne [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Efekty

    ← Gitarowe efekty dynamiczne [doc] | Gitarowe efekty polifoniczne [doc] →

Gitarowe efekty modulacyjne [doc]

Aby rozpocz望 podr騜 w krainie efekt闚 modulacyjnych trzeba by dowiedzie si co to takiego jest ta modulacja. Jest to termin, patrz帷 od strony elektroniki czy mechaniki stosunkowo stary. Ca這嗆 polega na tym, 瞠 sygna g堯wny, b璠帷y w naszym przypadku baz, jest mieszany za pomoc urz康zenia zwanego mieszaczem (modulatorem) z innym sygna貫m lub sygna豉mi. O innej charakterystyce. Mi璠zy jednym a drugim sygna貫m mog by pewne zale積o軼i lub nie np. przesuni璚ie w czasie, przesuni璚ie w fazie, zmiana amplitudy, cz瘰totliwo軼i lub po陰czenie kilku mo磧iwo軼i.

Przyk豉dem modulacji, mo瞠 by fala powsta豉 na tafli jeziora powsta豉 przez wrzucenie dw鏂h kamieni r騜nej wielko軼i, jednego ma貫go o ma貫j wielko軼i wywo逝j帷ego p豉ska fal o malej amplitudzie, drugiego wi瘯szego daj帷ego fale niczym tsunami. Ca這嗆 mechanicznie mo瞠 si na這篡 na siebie i obie fale b璠 razem wsp馧istnie. Widzimy mieszank fal, kt鏎e ze sob oddzia逝j w specyficzny spos鏏.

Podobnie wpinaj帷 do gitary efekt z grupy modulacyjnej, sygna z naszej gitary jest modulowany, czyli przetwarzany z innym sygna貫m, lub nawet ze samym sob. Sygna oryginalny wsp馧istnieje z sygna貫m przetworzonym. Wsp馧czesne funkcjonalne efekty akustyczne pozwalaj na regulacj ilo軼i d德i瘯u oryginalnego w stosunku do przetworzonego.

Tak mieszank w efektach modulacyjnych 陰czy si z innym sygna貫m o specyficznych w豉軼iwo軼iach. Sygna dodany, mo瞠 by op騧niony, przyspieszony, przesuni皻y w fazie. Czasami daje to wr璚z kosmiczne wra瞠nia ods逝chowe.

Aby zrozumie sam esencj tego co si kryje w chorusach, flangerach czy vibratach trzeba pozna co takiego jak sinusoida. Nie wszyscy lubili trygonometri. Ale ma ona pewne zalety, w przypadku opisu d德i瘯u.

Muskaj帷 pi鏎kiem czy palcem strun ta wychyla si z po這瞠nia r闚nowagi, w zale積o軼i od grubo軼i struny i od tego jak wysoko nacisn瘭i鄉y na gryfie. Na pocz徠ku struna rozci庵a si do po這瞠nia maksymalnego po czym wraca do pocz徠ku i osi庵a przeciwne maksimum, w przeciwnym kierunku jak muskali鄉y strun. Po czym struna wraca znowu cyklicznie osi庵aj帷 maksimum i minimum, tworz帷 cykl powtarzalny tym d逝窺zy im lepsza gitara, lepsze struny, w idealnym przypadku struna gra豉 by w niesko鎍zono嗆. Je郵i strun nieruchom oznaczymy jako 0 i mieliby鄉y bardzo szybka kamer rejestruj帷a wychylenia w czasie no to ca這嗆 wygl康a豉by tak jak na rysunku poni窺zym.

Czas w milisekundach

 

Czas pomi璠zy pierwszym mu郾i璚iem a nast瘼nym u這瞠niem struny do po這瞠nia pierwotnego nazywamy okresem drgania i oznaczamy T. Odwrotno嗆 jego czyli 1 podzieli przez T to cz瘰totliwo嗆 f. Im cie雟za struna i kr鏒sza tym T b璠zie mniejsze i sinusoida b璠zie w篹sza. Im grubsza struna tym sinusoida b璠zie szersza.

To co mamy w pionie na wykresie to amplituda, czyli to jak mocno musn瘭i鄉y strun, albo jak bardzo mieli鄉y odkr璚ony potencjometr VOLUME. W zale積o軼i od tego jak mocno uderzyli鄉y w strun tym sinusoida b璠zie wi瘯sza lub mniejsza.

Sygna CLEAN gitary z przystawk HB Seymoura JB Model Trembucker

 

 

W rzeczywistej gitarze nawet mu郾i璚ie jednej struny powoduje powstanie kilkunastu wykres闚 sinusoidy, s to tak zwane harmoniczne, nie widzimy ich razem, bo wzajemnie is dodaj i odejmuja na wykresie. Dla potrzeby tej serii artyku堯w pos逝篡my si uproszczonym sygna貫m sinusoidalnym. Dla naszych potrzeb uznamy tez ze odst瘼 w ka盥ym miejscu mi璠zy po這瞠niem maksim闚 i minim闚 jest sta造 i r闚ny okresowi T.

 

 

FLANGER

podejrzyj najpopularniejsze schematy flanger闚


Flanger bazuje na flangingu; czyli modulacji jednego sygna逝 drugim. Drugi sygna jest sygna貫m oryginalnym (jakby duchem) przesuni皻ym w czasie (w podstawowej wersji), o zmniejszonej amplitudzie. Sygna堯w skopiowanych przesuni皻ych w czasie mo瞠 by wi璚ej. W przeciwie雟twie do echa, czy te delaya, flanger zazwyczaj stosuje si do czas闚 op騧nie nie wi瘯szych ni 20ms. Dzia豉 to jak filtr grzebieniowy; powstaj dodatkowe harmoniczne ubarwiaj帷e nam wyj軼iowe spektrum w relacji do wszystkich innych serii harmonicznych czyli w przypadku d德i瘯u 220,440, 880Hz Flanger wykorzystuje sprz篹enie zwrotne miedzy wyj軼iem a wej軼iem w celu wi瘯szych mo磧iwo軼i i pewnego zap皻lenia.

 

Rys 1. Flanger: Uproszczona zasada dzia豉nia Czas pomi璠zy sygna貫m oryginalnym a drugim, op騧nionym jest sta造 dla sygna堯w o r騜nym okresie T i r霩nej amplitudzie

 

Jak widzimy na powy窺zym rysunku mamy cztery przebiegi. Dwa oryginalne nie przesuni皻e oznaczone granatowym k馧kiem i turkusowym kwadratem. Oraz dwa przesuni皻e oznaczone odpowiednio przez zielone k馧ko i czerwony kwadrat, powsta貫 przez przetworzenie we flangerze. S dwie fale oryginalne i dwie przetworzone przez flanger. Mimo i obie fale s r騜ne co do amplitudy, przebieg z zielonymi k馧kami jest 2x ni窺zy od granatowego w dodatku, ni窺zy przebieg czerwony ma kr鏒szy okres w czasie (oznacza to wy窺zy d德i瘯) to przesuni璚ie dla nich jest takie same.

 

Jest to uproszczony schemat graficzny dzia豉nia flangera. Tak na prawd na wyj軼iu efektu dostajemy oba przebiegi zmiksowane wielokrotnie ze sob, w ro積ych proporcjach. W zalezno軼i od nastaw闚 jakie ustawili鄉y pokr皻lami naszego efektu.

 

Mysle, 瞠 ka盥y kiedy s造sza helikopter. Efekt flangera na przesterowanej wst瘼nie gitarze przy odpowiednim ustawieniu daje nam taki efekt ods逝chowy jakby d德i瘯 zbli瘸 si lub oddala podobnie jak helikopter.

 

PHASER

podejrzyj najpopularniejsze schematy phaser闚


Phaser - w zasadzie efekt podobny do flangera, tyle, ze sygna wt鏎ny, b璠帷y kopi orygina逝 jest przesuni皻y nie tyle w czasie co w fazie. Poni瞠j mamy sygna oryginalny oznaczony kolorem czerwonym oraz kopi: kolorem granatowym, przesuni皻 w prawo.

Z jednej strony patrz帷 na ten rysunek zauwa瘸my, ze jest to co podobnego do flangingu: ale nie do ko鎍a.

 

Zauwa禦y poni瞠j (rys 2): co si stanie gdy, przez phaser pu軼imy dwa r騜ne sygna造 o r騜nych cz瘰totliwo軼iach,

 

 

Rys 2. Phaser: Czas op騧nienia pomiedzy sygnalem skopiowanym a oryginalnym

zalezy od wysoko軼i d德i瘯u. Por闚naj rys. 1

 

Phaser przesuwa proporcjonalnie do cz瘰totliwo軼i, w przeciwie雟twie do flangera, kt鏎y nie bierze tego pod uwag. Sygna造 basowe b璠 bardziej op騧niane, ni te o wy窺zych cz瘰to軼iach.

 

Oba efekty: phaser oraz flanger, dzi瘯i kopiowaniu d德i瘯u stwarzaj efekt wzajemnego wzmacniania lub os豉biania si harmonicznych w ca造m spektrum s造szalnym, przesuni璚ia czasowe (flanger) czy tez fazowe (phaser), dzi瘯i czemu uzyskujemy zaskakuj帷e kombinacje brzmie w zale積o軼i od ustawie odpowiednich potencjometr闚 w efektach.

 

Oba efekty PHASER i FLANGER moga miec co takiego jak sprz篹enie zwrotne czyli uk豉d, kt鏎y zawraca cz窷 sygna逝 z wyj軼ia na wej軼ie, dzi瘯i temu wyj軼iowa fala mo瞠 si ponownie rekombinowa z fal wej軼iowa z gitary pot璕uj帷 efekt przetw鏎czy.

 

silnie zniekszta販aj帷y flanger na czystej gitarze (zmiana wychylenia g這郾ika w czasie)

 

 

 

CHORUS

podejrzyj najpopularniejsze schematy chorus闚


Dzia豉nie efektu chorus daje wra瞠nie brzmienia kilku, lekko odstrojonych instrument闚, graj帷ych unisono t sam parti. Efekt tworzy du膨 przestrze stereofoniczn i jest szczeg鏊nie zalecany do stosowania z keyboardami i gitarami.

Podobny efekt daje granie na 12-strunowej gitarze lub zagranie dw鏂h takich samych d德i瘯闚 na r騜nych strunach. D德i瘯i, b璠 i przesuni皻e w fazie i delikatnie rozstrojone, gdy nie da si idealnie tak samo nastroi strun.

Stereofoniczno嗆 osi庵a si przez zrealizowanie dw鏂h innych zestaw闚 rozstroje dla kana逝 lewego i prawego, daje to wra瞠nie przestrzeni w nagraniu.

Gitara elektryczna w takim zestawie uzyskuje g喚bie, przestrze, gra przypomina bardzo gitar klasyczna w pomieszczeniu z ma造m echem.

 

VIBRATIO

podejrzyj najpopularniejsze schematy chorus闚


Vibrato - jest to efekt podobny do chorusa, tyle, 瞠 odstrojenia od d德i瘯u s du穎 wi瘯sze i zahaczaj o wysoko軼i ca造ch ton闚. Efekt ten ma imitowa u篡wanie wajchy czy tez granie tudzie taka technik. Jest to modulowanie d德i瘯u oryginalnego wibracjami naszych palc闚. W przypadku wersji elektronicznej - kostki o tej nazwie, wibruje za nas sprz皻. Jest to przyk豉d modulacji cz瘰totliwo軼iowej podobnej do tej stosowanej w radiu i TV (FM)

 

modulacja cz瘰totliwo軼iowa w Vibrato

Sygna z generatora wewn徠rz urz康zenia: sygna koloru czerwonego przekszta販a cz瘰totliwo嗆 sygna逝 niebieskiego (na przyk豉d z gitary).

 

Tremolo

podejrzyj najpopularniejsze schematy tremolo


Tremolo to stara technika zdobnicza w grze na gitarze, polegaj帷a na szybkim kostkowaniu jednakowych d德i瘯闚. Mo積a ja imitowa wajch, szybkim 軼iszaniem i zg豉snianiem potencjometru Volume. Od strony fizycznej jest to modulacja amplitudowa.

 

 

Efekt daje wra瞠nie zanikania i pojawiania si d德i瘯u, mi璠zy cisz a sygna貫m przej軼ie jest mo磧iwe do regulowania, od twardego i szybkiego jak w przypadku kostkowania do 豉godnego niczym powolna zabawa potencjometrem VOLUME.

a) b)

Sygna silnie wychylonych strun w efekcie tremolo z modulacja fal a) prostok徠n b) sinusoidaln z prze陰czaniem optycznym

 

Sygna w czasie czystej gitary przetworzony w Leslie

ROTARY SPEAKER (LESLIE)- obracaj帷y si g這郾ik

Jest to troszk archaiczny efekt modulacyjny. Polega na tym, i wewn徠rz kolumny znajdowa造 si dwie tuby, kt鏎e obraca造 si dooko豉 w豉snej osi: dawa這 to ciekawy efekt. D德i瘯 raz kierowa si w stron s逝chacza po czym oddala si. G這郾iki p璠zi造 do嗆 szybko. Tak szybko ze dawa這 to efekt Dopplera. Podobny efekt us造szymy przy przeje盥瘸j帷ej nieopodal nas stra篡 po瘸rnej na sygnale, czy te poruszaj帷ym si aucie z za陰czonym klaksonem. Wida wyra幡e odstrojenie d德i瘯u od orygina逝. W dodatku d德i瘯 zdaje si traci punktowo嗆, nie jeste鄉y w stanie powiedzie gdzie jest 廝鏚這.

Efekt ROTARY SPEAKER to ju historia, jednak jest czasami dodawany do modu堯w procesorowych. Bardzo obecnie popularnych w鈔鏚 gitarzyst闚.

Przyk豉dowe nazwy pokr皻e regulacyjnych dla r騜nego rodzaju modulator闚:

 

Szybko嗆 - ang. SPEED - reguluje pr璠ko嗆 dzia豉nia i zmiany cz瘰totliwo軼i w danym uk豉dzie. Dla chorusa jest to pr璠ko嗆 wyra穎na w hercach natomiast dla flanger闚 pr璠ko嗆 jest w sekundach a w豉軼iwie w tysi璚znych cz窷ciach sekundy: milisekundach (chodzi o czas).

Depth - oznacza g喚boko嗆 dzia豉nia efektu na fale pierwotn.

Delay - op騧nienie sygna逝. Czyli dla chorusa moment, w kt鏎ym pojawi si sygna odstrojony, dla flangera, jego kopia.

Phase (stereo phase) - reguluje przesuni璚ie fazowe lub jego zmian pomi璠zy kana貫m lewym a prawym w przypadku efekt闚 stereofonicznych. Zazwyczaj stosuj si r闚ne warto軼i tego parametru 45d, 60d, 90d, 180d.

LFO Wave - rodzaj fali u篡wanej do modulacji (np, tr鎩k徠na, sinusoidalna, kwadratowa i inne.

Baza (Base) - baza do prze陰czania, zazwyczaj jest kilka wbudowanych modeli efektowych, i mo積a je prze陰czac w spos鏏 skokowy bazowy program

Cz瘰totliwo嗆 ci璚ia ruchomych g這郾ik闚 (Split) - dla efektu Leslie. Efekt Leslie mia wysokotonowe Tuby wysokiej mocy obracaj帷e si dooko豉. Dzi瘯i czemu mo積a by這 w nim regulowa cz瘰totliwo嗆 odk康 mia造 grac g這郾iki wysokotonowe w takim uk豉dzie mechanicznym. Zmienia這 to charakterystyki w zakresie wysokiego 鈔odka.

Feedback (wielko嗆 sprz篹enia zwrotnego. Je郵i mamy taki potencjometr znaczy, ze mo瞠my cze嗆 sygna逝 z wyj軼ia pos豉 na wej軼ie efektu, w celu ponownej rekombinacji z sygna貫m wej軼iowym.

Mix - oznacza w procentach to ile sygna逝 przetworzonego ma si znale潭 na wyj軼iu efektu, kr璚帷 w lewo mo積a stopniowo ujmowa efektu na wyj軼iu dochodz帷 a do sygna逝 nieprzetworzonego.

PODㄐCZANIE

 

Efekty modulacyjne zazwyczaj wpina si do p皻li efektowych wzmacniaczy instrumentalnych: czyli gitary, lub je郵i jest taka mo磧iwo嗆 na wej軼ie wzmacniacza lub pomi璠zy inne modu造 efektowe. Nie wszystkie flangery maj na tyle du膨 czu這嗆 aby wysterowa sygna z gitary. W闚czas poratowa nas mo瞠 co najwy瞠j przedwzmacniacz gitarowy lub przester gitarowy i stosunkowo du篡m sygnale wyj軼iowym.

Efekt chorus jest tworzony w ten spos鏏, ze opr鏂z kopiowania d德i瘯u jak w przypadku phasera czy flangera, sygna skopiowany zmienia swoja cz瘰totliwo嗆 o drobne kawa趾i ton闚.

Robert Gabor


kaes

Data i godzina wpisu:12:33:00 18.02.2007 * Adres hosta kwestuj帷ego:dki136.neoplus.adsl.tpnet.pl


Niestety s tu pomieszane r霩ne poj璚ia. Niekt鏎e wyjasnienia prawdziwe, niekt鏎e fa連zywe. Jedynie wibrato i tremolo jest rzeczywi軼ie modulacj. Phasing, flanging i chorus to po prostu sumowanie sygna堯w.



Autor

Data i godzina wpisu:23:46:09 08.05.2007 * Adres hosta kwestuj帷ego:dvq229.neoplus.adsl.tpnet.pl


Tak, ale w slangu gitarowym, phaser, chorus itp to efekty modulacyjne. Na podstawie wikipedii: The position of the notches/peaks typically modulated, so they vary over time, creating a sweeping effect. For this purpose, phasers usually include a low frequency oscillator.



zdzich46@interia.pl

Data i godzina wpisu:8:46:53 02.09.2007 * Adres hosta kwestuj帷ego:eme63.neoplus.adsl.tpnet.pl


strona znakomita aje郵i ju mo積a to prosz co o efekcie typu Ring Modulator pozdrawiam



Po angielsku z WIKI

Data i godzina wpisu:23:59:19 01.10.2007 * Adres hosta kwestuj帷ego:system858917525.mtvk.pl


Ring modulation is an effect in electronics, related to amplitude modulation or frequency mixing, performed by multiplying two audio signals, where one is typically a sine-wave or another simple waveform. It is referred to as \"ring\" modulation because the analog circuit of diodes originally used to implement this effect took the shape of a ring. This circuit is similar to a bridge rectifier, except that instead of the diodes facing \"left\" or \"right\", they go \"clockwise\" or \"anti-clockwise\".

Ring modulation to dwa sygna造 wykorzystuj帷e \"ko這wa\" modulacje. Oryginalny uk豉d diodowy by w kszta販ie k馧kiem. W zasadzie jest to prostownik efekt jest bardzo prosty, ma jednak raczej dziwne brzmienie jakby odwr鏂one.




Data i godzina wpisu:0:00:38 02.10.2007 * Adres hosta kwestuj帷ego:system858917525.mtvk.pl


Sorry nie prostownik tylko uklad goniacych si diod... dooko豉. Sygna zapodany jako modyuluj帷y jest albo zmienny w czestotliwo軼i albo staly...




Data i godzina wpisu:22:48:36 08.02.2008 * Adres hosta kwestuj帷ego:staticline13462.toya.net.pl


\"



Instrukcja do Phasera

Data i godzina wpisu:12:12:13 17.07.2008 * Adres hosta kwestuj帷ego:87-205-178-226.adsl.inetia.pl


Je郵i znajdziesz co jeszcze do堯!



Flanger

Data i godzina wpisu:12:13:18 17.07.2008 * Adres hosta kwestuj帷ego:87-205-178-226.adsl.inetia.pl


j/w




Data i godzina wpisu:12:27:14 04.11.2008 * Adres hosta kwestuj帷ego:gam44.internetdsl.tpnet.pl




test

Data i godzina wpisu:21:00:56 22.01.2009 * Adres hosta kwestuj帷ego:87-205-176-144.adsl.inetia.pl


Fajny artyku :)


Facebook Twitter Stumble it Email More..




kod: heavy3

Komentarze i pytania

0 komentarzy dla tego widoku