1

Robert Gabor alias Tremolo

/ tremolo / sch [katalog] [katalog] / Artykuly [katalog] / Efekty [katalog] / Gitarowe efekty polifoniczne [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Efekty

← Gitarowe efekty modulacyjne [doc] | Gitarowe przestery [doc] →

Gitarowe efekty polifoniczne [doc]

Efekty syntezy polifonicznej. Nale膨 do grupy urz康ze modulacyjnych, jednak ze wzgl璠u na specyfik pracy z nimi, r騜norodno嗆 i mo磧iwo軼i mo積a je spokojnie wydzieli z tej grupy.

Synteza polifoniczna brzmi gro幡ie. Modulacja polega豉 na tym, 瞠 w pewnym miejscu nast瘼owa豉 kombinacja dw鏂h sygna堯w oryginalnego i przesuni皻ego w fazie, b康 troszk przesuni皻ego w czasie, zmodyfikowanie jednego przebiegu z drugim. Tu sygna貫m mieszaj帷ym si jest sygna przesuni皻y w swojej wysoko軼i (czyli ni窺zy o tercj, oktaw, wy窺zy o sekund, wy窺zy o 50Hz, lub mieszanka sygna堯w tworz帷ych akord) po z sumowaniu jednego b康 wi璚ej takich sygna堯w uzyskujemy polifonie o pewnych zasadach zale積ych od pracy i rodzaju urz康zenia. Polifonie czyli wsp馧brzmienie.

Sygna oryginalny pochodz帷y z gitary lub innego urz康zenia mog si miesza lub t逝mi w zale積o軼i od zastosowania.

Przesuwniki widma, pitch shiftery

Przesuwnik przenosi widmo, czyli wypadkow drga elektrycznych, jakie pojawiaj si na jego wej軼iu. Widmo czyli kombinacj wszystkich ton闚 prostych wyst瘼uj帷ych w ca造m pa鄉ie s造szalnym. Dla fizyka odczytuj帷ego rentgenogramy, odg這sy wybuch闚, czy badaj帷ego 鈍iat這 s這neczne widmo s kombinacjami cz瘰totliwo軼i i nat篹enia. Dla muzyk闚 jest to kombinacja ton闚 prostych ? harmonicznych, alikwot闚 i ich g這郾o軼i. D德i瘯i s przesuwane w g鏎 albo do do逝 z pewnym op騧nieniem sprz皻owym.

W pierwszym artykule badali鄉y efekty modulacyjne, w oparciu o idealne przebiegi, w kt鏎ych wyst瘼owa豉 tylko jedna cz瘰totliwo嗆, po to by je nieco rozmy, upi瘯szy, ud德i璚zni. Dwa kolejne artyku造 m闚i造 o tym, jak urozmaici d德i瘯 o nowe harmoniczne czyli tony wy窺ze lub ni窺ze od oryginalnych. W efektach przesterowania uzyskiwane to by這 przez rwanie sygna逝 na elementach wzmacniaj帷ych, w efektach filtracyjnych mo瞠my kr璚帷 ga趾ami dozowa pewne zakresy cz瘰totliwo軼iowe, w kt鏎ych znale潭 mo瞠my harmoniczne. Efekty przesuwaj帷e widmo maj na celu uzyskanie mo磧iwo軼i przesuwania kombinacji powy窺zych d德i瘯闚 o oktawy lub wycinki oktaw.

Przesuwnik widma o jedna oktaw do g鏎y:

Aby opisac najpro軼iej, to jak dzia豉j przesuwniki widma i wszystkie inne efekty syntezy polifonicznej trzeba opanowa kilka prostych wykresik闚. Za堯禦y, 瞠 gramy czysty d德i瘯 C na gitarze elektrycznej o matowym brzmieniu. Okazuje si 瞠 ton C przedstawia kilka ton闚 C z s御iaduj帷ych ze sob oktaw:

Gamy i oktawy maj to do siebie, 瞠 d德i瘯i o tej samej nazwie z s御iaduj帷ych ze sob oktaw r騜ni si dok豉dnie dwa razy cz瘰totliwo軼i. Nie zale積ie od nazwy d德i瘯闚. Czy to sa d德i瘯i C czy D, Dis czy Eis. D德i瘯i nie r騜ni si tak jak to bywa na linijce o r闚ne rz璠y tylko o ile razy. To ile razy sprawia這 przez wiele lat du穎 problem闚, a w ko鎍u kto zaproponowa wymy郵enie podzia趾i logarytmicznej na wykresie.

D德i瘯i A to szereg 55Hz, 110Hz, 220Hz, 440Hz, 880Hz, 1760Hz itd? Nazwa d德i瘯u Cz瘰totliwo嗆

Tablica 1 Wykaz niekt鏎ych d德i瘯闚 jakie mo積a uzyska na gitarze

Przesuwniki widma o jedn oktaw wzwy przesuwaj kombinacj widma czyli powiedzmy barwy gitarowej z這穎nej w naszym uproszczonym przypadku z 5 d德i瘯闚 prostych C o jedn oktaw wzwy. A w uproszczeniu mno膨 cz瘰totliwo嗆 ka盥ego tonu o 2x

Po przej軼iu przez przesuwnik:

Na wykresie wida, 瞠 d德i瘯 69Hz (w przybli瞠niu C) zosta przesuni皻y do ?nast瘼nego? C czyli 139Hz. Wykres powy窺zy ma t w豉軼iwo嗆, 瞠 miedzy tonami s御iaduj帷ymi ze sob s r闚ne odleg這軼i.

Pitch shiftery, czyli przesuwniki pozwalaj na przesuni璚ie d德i瘯u o dowolne cz窷ci ton闚, interwa堯w powiedzmy ca造 ton, p馧 ton闚 w zakresie od +2 do -2 oktaw. Mo瞠my te przestroi si o centy, czyli setne cz窷ci tonu, gdyby鄉y chcieli powiedzmy zagra z Berli雟k Orkiestra stroj帷a si nieco ni瞠j z normalnie nastrojona gitar ? przy przesuwniku widma ? 瘸den problem. Octaver

Octavery w przeciwie雟twie do harmonizer闚 przesuwaja o +12 albo -12 p馧ton闚 czyli ca陰 oktaw w g鏎 lub w d馧. Zasada dzia豉nia harmonizera przesuwaj帷ego w g鏎e jest taka sama jak przedstawiona powy瞠j zasada dzia豉nia harmonizera. Zatem mo積a powiedzie, 瞠 octavery to taka podgrupa harmonizer闚. Zar闚no pierwsze i drugie urz康zenie w zale積o軼i od rozwi您a technicznych potrafi 豉czy ze sob wi璚ej d德i瘯闚.

Dubling

Jest urz康zeniem, nie przesuwaj帷ym pasma, jego zadaniem jest stworzenie kopii d德i瘯u wydobywaj帷ego si z instrumentu i nast瘼nie przesuni璚ie go ineco w czasie. Tak aby imitowa gr unisono. Podobny efekt uzyska mo積a graj帷 harmonizerem ustawionym bez przesuni璚ia pasmowego czyli na +0.

Auto Chord

Jest to urz康zenie polifoniczne, kt鏎ego zadaniem jest przekszta販enie pojedynczego tonu gitary pochodz帷ego z naci郾i璚ia jednej struny na jednym progu w celu uzyskania odpowiedniego akordu.

Akord to wsp馧brzmienie co najmniej trzech d德i瘯闚 o r騜nej wysoko軼i i nazwie, z kt鏎ych jeden jest podstawowy (pryma akordu), pozosta貫 za (tercja, kwinta oraz dodane: septyma, seksta, itd...) s w okre郵onych zale積o軼iach od d德i瘯u podstawowego.

W harmonii klasycznej, z kt鏎 zwi您any jest system dur-moll, budowanie akord闚 tercjami (czyli poszczeg鏊ne d德i瘯i tworz帷e akord s odleg貫 od siebie o tercj) daje nast瘼uj帷e rodzaje akord闚:

* ze wzgl璠u na ilo嗆 sk豉dnik闚:
o tr鎩d德i瘯
o czterod德i瘯, np. akord septymowy
o pi璚iod德i瘯, np. akord nonowy
o sze軼iod德i瘯, np. akord undecymowy
o siedmiod德i瘯, np. akord tercdecymowy


* ze wzgl璠u na funkcje:
o tonika
o subdominanta
o dominanta

* ze wzgl璠u na brzmienie:
o akord konsonansowy - zawiera tylko konsonansowe wsp馧brzmienia
o akord dysonansowy - zawiera co najmniej jedno dysonansowe wsp馧brzmienie

Zasada dzia豉nia:

Lewy wykres przedstawia d德i瘯 F przed przej軼iem przez auto chord. Po prawej stronie widzimy natomiast efekt dzia豉nia efektu auto chords.

Przekszta販enie jednego d德i瘯u przy pomocy urz康zenia polifonicznego cyfrowego jest proste. Uk豉d analizuje jaka struna na jakiej wysoko軼i zosta豉 naci郾i皻a. Nast瘼nie do d德i瘯u oryginalnego dodawane s d德i瘯i poni瞠j danego tonu lub powy瞠j zupe軟ie jak w oktawerze. Dzi瘯i takiemu urz康zeniu mo瞠my zagra kombinacje chwyt闚 prostych chwyt闚 molowych, durowych jak i wsp馧brzmie nie mo磧iwych ze wzgl璠闚 technicznych do zagrania na gitarze elektrycznej czy basowej. D德i瘯 akordu trwa tak d逝go, a przestanie wybrzmiewa d德i瘯 pojedynczego d德i瘯u na strunie. W przeciwie雟twie do p騧niej omawianego systemu Auto Arpeggio system automatycznego tworzenia akord闚 wykonuje wszystkie d德i瘯i na raz.

Samo przekszta販enie nie jest trudne wi捫e si z zastosowaniem wewn徠rz kilku przesuwnik闚 do przodu i do ty逝. Przekszta販enie na prostych wzorach matematycznych dzi瘯i kt鏎ym urz康zenie wie jakie d德i瘯i maj by dla danego akordu. Wzory te s wzorami wyk豉dniczymi, zasady harmonii s stare jak historia Grecji, ale czym one s dla supernowoczesnych procesor闚 gitarowych niekiedy wyposa穎nych w 32 bitow obr鏏ke d德i瘯u. Na wyj軼iu uzyskujemy sum kilku poprzesuwanych d德i瘯闚. Jest to w zasadzie po陰czenie kilku octaver闚 po陰czonych z jak捷 logiczno軼i muzyczn, wybieraj帷 chwyty z danej grupy akord闚.

Je瞠li naci郾iemy dwa d德i瘯i na dw鏂h strunach i przepu軼imy tak kombinacj przez automatyczny system akord闚 mo瞠my uzyska d德i瘯 ?przedobrzony? og鏊nie nie ciekawy brzmieniowo ze wzgl璠u na nadmiar d德i瘯闚.

Zazwyczaj systemy automatycznego tworzenia akord闚 bazuj na chwytach molowych. Co lepsze urz康zenia z wy窺zej p馧ki w zasadzie same tworz akompaniament do tego co gramy bazuj帷 na skalach jakie zaprogramujemy. Uzyskujemy w ten spos鏏 jakby gotowy podk豉d, kt鏎y jest osobnym torem audio, kt鏎y mo瞠my dalej przetwarza zgodnie z wyobra瞠niami w豉snej szko造 transformacji d德i瘯闚, poprzez dopi璚ie na przyk豉d chorusa, phasera, echa cyfrowego osobnego pieca.

Urz康zenia tego typu wyst瘼uj w formie hardwareowej jak i softwarowej.

Auto Arpeggio

Arpeggio jest to technika gitarowa nale膨ca do grupy zaawansowanych. Trzeba mie nie幢e wy獞iczone d這nie by na gitarze elektrycznej m鏂 bez szczeg鏊nych ubytk闚 dla s逝chu wykonywa j przy pe軟ej pr璠ko軼i. Wa積a jest dok豉dno嗆 i szybko嗆 i pewne wyczucie. Technika ta polega na specjalnym wykonaniu akordu, nie w spos鏏 jednoczesnego wykostkowania wszystkich d德i瘯闚 lecz po kolei. Wi瘯szo嗆 pocz徠kuj帷ych gitarzyst闚 po prostu wyk豉da si przy tej technice albo woli o niej nie m闚i.

Przyk豉dowe arpeggio wyprodukowane automatycznie przez procesor gitarowy. Naciskamy strun E na 9 progu a uzyskujemy molowe arpeggio.

Arpeggio durowe C w lewym takcie d德i瘯 zagrany w rzeczywisto軼i na gitarze po prawej Arpeggio bazuj帷e na 9 d德i瘯ach wyemitowane przez procesor gitarowy

Arpeggio w przeciwie雟twie do chwyt闚 mo瞠 by 陰czone powiedzmy z innymi technikami zaraz przed arpeggio mo瞠my wykona hammer-ona czy pull-ofa w zalezno軼i czy idziemy po harmonii w g鏎 czy w d馧. Nie jest to oczywi軼ie proste, ale w ten spos鏏 na gitarze 6-strunowej mo積a zagra 8 d德i瘯闚 wywodz帷ych si z jakiej obmy郵anej skali dobrze brzmi帷ych wsp馧brzmie. Ale co zrobi jakby鄉y chcieli ten uk豉d zagra powiedzmy graj帷 w uk豉dzie nie mo磧iwym do wykostkowania ze wzgl璠u na pr璠ko嗆 lub w kombinacji losowej? Powiedzmy zagra fragment Arpeggia Michaelangello Batio, ale w kombinacji i pr璠ko軼i, ze s nie do zagrania nawet przez niego? Na przyk豉d co takiego:

Na takie kombinacje i inne przyda nam si urz康zenie zwane Auto arpeggio. Dzia豉 ono w zasadzie na tych samych procesorach co automatyczne urz康zenia akompaniamentowi. Jednak d德i瘯i w przeciwie雟twie do auto chord nie s grane razem tylko osobno a oddzielane s kr鏒kimi pauzami lub delikatnie na siebie nachodz w czasie.

Posiadaj帷 porz康ne urz康zenie auto arpeggio mo瞠my regulowa pr璠ko嗆 wykonywania arpeggio tak, 瞠by pasowa這 to nam do rytmu. Mo瞠my wykona kombinacje nie mo磧iwe do zagrania, mo瞠my d德i瘯 dalej kombinowa dodaj帷 echo, chorus, efekt przesterowania sygna這wego. Arpeggio b璠帷e przekszta販eniem danego d德i瘯u na strunie podobnie jak w poprzednio omawianym urz康zeniu b璠zie wykonywane do p鏒y gitara nie przestanie gra.

Zmieniaj帷 d德i瘯i na gryfie urz康zenie przechodzi do nast瘼nego arpeggio jakie wychodzi z jakiego wewn皻rznego algorytmu danego urz康zenia.

Chromatyzer

Jest to urz康zenie bardzo przydaj帷e si dla os鏏 ze s豉bszym s逝chem muzycznym. Urz康zenie ma takie przeznaczenie, 瞠 doci庵a lekko odstrojone d德i瘯i do pe軟ych r闚nomiernie temperowanych ton闚 lub temperowanych w inny spos鏏 np. wg u豉mk闚, przybli瞠 itp. Pozwala na przyk豉d uzyska skale inaczej ci皻e, ni te normalnie obecne w muzyce nowoczesnej. Powiedzmy Sitar itp.

Zasada dzia豉nia. Przyk豉dowo nacisn瘭i鄉y d德i瘯 A na 5 progu struny E. Zamiast A = 440Hz kt鏎e tam powinny wychodzi uzyskali鄉y 445Hz ? czyli lekkie odstrojenie. Urz康zenie pozwala na transformacj cz瘰totliwo軼i: por闚nuje d德i瘯 ze wzorcem powiedzmy takim jak na tablicy nr 1. Je郵i jednak naci庵aliby鄉y strun jeszcze bardziej, powiedzmy nieudolnym bendem do powiedzmy 460Hz w闚czas uk豉d przetworzy nam d德i瘯 gitary do tonu nast瘼nego czyli do Ais = 466,16Hz.

Uk豉d zawsze doci庵a do tonu najbli窺zego w wybranej skali.

Przyk豉d zaokr庵lania do ca造ch ton闚 za pomoc chromatyzera. D德i瘯i w otoczeniu TONU B s przekszta販ane do czystego TONU B. Ka盥y d德i瘯 pomi璠zy 65,406391Hz a 73,416192 jest zaokr庵lany do czystego B = 69,295658Hz

Podsumowanie

Efekty syntezy polifonicznej to g堯wnie efekty, kt鏎e bazuj na nowoczesno軼i, na modelowaniu cyfrowym. D德i瘯 z gitary jest analizowany przez procesor. Badany co si znajduje w jego sk豉dzie nast瘼nie wykonywana jest operacja maj帷a na celu, przesuni璚ie d德i瘯u wy瞠j lub ni瞠j, przez okres tak d逝gi, jak d逝go b璠zie wybrzmiewa豉 struna.

Ca這嗆 polega na tym, 瞠 sygna analogowy z gitary, przetwarzany jest na cyfrowy o dobrej rozdzielczo軼i i jako軼i, nast瘼nie przetwarzany procesorem. Ten przetworzony obraz d德i瘯闚 jest w przetworniku zamieniany zn闚 na analogowy i kierowany do wzmacniacza czy te na kolejne efekty.

Je郵i urz康zenie polifoniczne nale篡 do bardziej skomplikowanych, powstaje kilka ? kilkana軼ie czy kilkaset d德i瘯闚, nalo穎nych na siebie w odpowiednich proporcjach, odpowiednio ze sob muzycznie powi您anych. Opisano tylko najprostsze urz康zenia polifoniczne.



Robert Gabor
Facebook Twitter Email More..

Skomentuj stron


kod: heavy3

Komentarze i pytania

1 komentarzy dla tego widoku

[popular] Gitarowe Efekty gitarowe fuzz distortion...


Gitarowe Efekty gitarowe fuzz distortion etc.y polifoniczne, Efekty gitarowe schematy, fachowiec gitarowy, , [Oznaczone jako NEWS]
2017-02-26 16:41:59, 423741d8 #2826
Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Gitara basowa | Pickup | Lutnik | Glosniki