1

Robert Gabor alias Tremolo

/ tremolo / sch [katalog] [katalog] / Artykuly [katalog] / Efekty [katalog] / Gitarowe przestery [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Efekty

← Gitarowe efekty polifoniczne [doc] | Ile pr康u je Tw鎩 efekt - lista obci掉enia w mA [doc] →

Gitarowe przestery [doc]

Efekty przesterowania sygna這wego.

 

Przesterowanie generalnie dzielimy na te porz康ane i nieporz康ane. Przester jest zjawiskiem cz瘰to niepo膨danym. Wiedz to wszyscy realizatorzy d德ieku, wiedz audiofile, i inne grupy zwi您ane z technologi audio. Przester zazwyczaj sprawia, 瞠 urz康zenie audio zaczyna szarpa membranami g這郾ik闚, traci kontrole psu jako嗆 d德i瘯u. Zasada omijania przesterowania to w豉軼iwie za這瞠nie dobrego hi-fi czy nag這郾ienia estrady. Przesterowanie to efekt przepuszczenia przez urz康zenie audio sygna逝 o amplitudzie wi瘯szej ni przewidywane przez konstruktora klasycznego audio. Ale urz康zenia gitarowe, to osobna para kaloszy. Pocz患szy od konstrukcji g這郾ika, a sko鎍zywszy na przystawce i samej gitary jako lity kawa貫k drewna, urz康zenia gitarowe po pierwsze s specjalnie przystosowane do przesterowa po drugie powinny wytrzymywa silnie zniekszta販one d德i瘯i gitary w szczeg鏊no軼i elektrycznej. Efekty tego typu od lat 60-tych sta造 si podstawa pocz患szy kapel rocknrollowych a sko鎍zywszy na muzyce ekstremalnej.

 

Jak sobie to por闚na do jakich zjawisk w przyrodzie? Wyobra幟y sobie, 瞠 sygna czystej gitary, to fala w d逝gim akwarium. nast瘼nie wyobra幟y sobie, 瞠 cz窷 tego akwarium jest przykryta od g鏎y. To tak zwany sygna limituj帷y - obcinaj帷y - czyli maksymalny mo磧iwy sygna do osi庵ni璚ia. Teraz falujmy d這ni w akwarium pocz患szy od ma造ch fal o niskich grzbietach, poprzez wy窺ze, a do takich, 瞠 b璠 uderza o g鏎n, zakryt cz窷 d逝giego akwarium. Zauwa禦y, 瞠 g鏎ne cz窷ci fali zosta造 obci皻e. Takie same zjawisko powstaje we wszelkiego rodzaju fuzzach, tyle, 瞠 na spos鏏 elektryczny w dodatku w spos鏏 kontrolowany.

FUZZ

podejrzyj najpopularniejsze schematy fuzz闚


 

Fuzz - to stopowy efekt gitarowy bazuj帷y na przesterowaniu dw鏂h uk豉d闚 tranzystorowych o du篡m wzmocnieniu. jeden tranzystor jako element funkcjonalny w efekcie jest urz康zeniem, zwi瘯szaj帷ym amplitud ile razy, to ile razy zale篡 od rodzaju tranzystora i konkretnego zastosowania. Je郵i dwa tranzystory po陰czymy do siebie nawzajem, jeden do drugiego. To wzmocnienie jednego pomno篡 si przez wzmocnienie drugiego kosztem energii pobieranej z baterii. I w rezultacie uzyskamy pot篹ne wzmocnienie, kt鏎e z sygna逝 sinusoidalnego czy te tr鎩k徠nego zrobi nam sygna praktycznie prostok徠ny. Aby sygna nie zniszczy wej軼ia wzmacniacza, na wyj軼iu jest ogranicznik w postaci diod zmniejszaj帷ych napi璚ie. Ca這嗆 jest solidnie ekranowana aluminium lub miedzi, gdy fuzz jest urz康zeniem bardzo czu造m na wszelkie przyd德i瘯i z sieci elektrycznej.

 

Poni瞠j mamy proste wyt逝maczenie dzia豉nia fuzza. Sygna fioletowy, jest mno穎ny w dw鏂h etapach. W naszym przypadku tylko przez 9, zupe軟ie przypadkowo, czyli 3x3xSygna, uzyskujemy ju sygna na tyle du篡, 瞠 nie mie軼i si w limicie napi璚ia: 2 wolt闚. I tylko tyle tego sygna逝 zostaje wys豉ne na wyj軼ie Fuzza. Kszta速 wyj軼iowego sygna逝 zosta zaznaczony dwiema strza趾ami. Nasz fuzz jest tylko pokazowy i teoretyczny. W rzeczywistych Fuzzach wzmocnienie tranzystora mo瞠 wynosi i 200x ! A wykres mo瞠 mie o wiele bardziej zmodyfikowany rzeczywisty przebieg, w odr騜nieniu od teoretycznego.

 

 

Do regulacji fuzza s逝篡 nam GAIN, czyli regulator wzmocnienia wst瘼nego, mo瞠my nim wyregulowa napi璚ie dawane z przystawek gitary. Co mocniejsze przystawki firmowe, b璠 juz na wst瘼ie powodowa造 olbrzymie przesterowania na wej軼iu. nast瘼nie jest cz這n wzmacniaj帷y, zamieniaj帷y to co wysz這 z gitary na prostok徠y lub co najmniej naprzemiennie rysuj帷e sitrapezy. W dalszym etapie spotka mo瞠my regulator barwy, kt鏎y b璠zie posiada od jednego do trzech potencjometr闚: powiedzmy Treble, Middle i Bass , oraz na ko鎍u aczkolwiek chyba najwa積iejszy: VOLUME. mo瞠my regulowa poziom sygna逝 przesterowanego, by uzyska dobre dopasowanie do wej軼ia wzmacniacza, sygna逝 obci皻ego wczesniej na limiterze. W fuzie limiter, a w豉軼iwie prymitywny obcinacz mo瞠 znajdowa si w zale積o軼i od konstrukcji w r騜nych miejscach w strukturze organizacyjnej urz康zenia albo na wyjsciu, przed potencjometrem Volume, albo rzadziej w p皻li sprz篹enia zwrotnego, 陰czacej wyj軼ie z wej軼iem. Zazwyczaj nie ma mo磧iwo軼i regulacji limitera, jednak czasami mo積a skokowo wybiera prze陰cznikiem rodzaj element闚, kt鏎e obcinaj sygna. Opr鏂z pokr皻e znajdziemy te wy陰cznik efektu, By-pass. Tak wy陰czony efekt staje si praktycznie przezroczysty dla sygna逝.

 

Fuzz mia na celu symulowa rozerwany g這郾ik gitarowy pozbawiony albo zawieszenia, albo w inny spos鏏 zniszczony, np. poci皻y brzytw. Jako, 瞠 efekty Fuzz by造 drogie w por闚naniu do dobrych wzmacniaczy lampowych w latach 60-tych cz瘰to m這dzi 闚cze郾ie nieznani a p騧niej s造nni gitarzy軼i decydowali si na rozrywanie swoich g這郾ik闚. Np Ritchie Blackmoore. gra na 10cm g這郾iku silnie przesterowanym wysokim sygna貫m. Jimi Hendrix ci掖 swoje g這郾iki w kszta速 X. To te jaki rodzaj dystorcji.

 

Distortion

podejrzyj najpopularniejsze schematy distortion闚


 

Jest to efekt podobny do Fuzza, jednak瞠 豉godniejszym kszta販ie charakterystyki. Ma na celu specyficzne zniekszta販enie d德i瘯u i upodobnienie go do brzmienia skrzypiec czy te innych instrument闚 smyczkowych. Distortion brzmi 豉godniej umo磧iwiaj帷 gr na akordach. Na fuzie niekiedy jest to niemo磧iwe do wykonania. Distortion brzmi na pewno bardziej nowocze郾ie. Panuje jednak pewne niedom闚ienie je郵i chodzi o nomenklatur efekt闚 elektroakustycznych, gdy oko這 po這wa przer騜nego rodzaju ludzi graj帷ych na instrumentach nazywa FUZZEM, ka盥y efekt gitarowy stoj帷y na pod這dze. Co niekt鏎zy bardziej zapoznani z nomenklatur, zaw篹aj s這wo fuzz przyporz康kowuj帷 je do efekt闚 przesterowania szczeg鏊nie tych tranzystorowych.

Jesli chodzi o budow, to przewa瘸j tutaj wzmacniacze operacyjne i uk豉dy obcinaj帷e w sprz篹enia zwrotnego.

 

 

Zmiana brzmienia to nie tylko zamiana sygna逝 na prostok徠y, jak si okazuje, mo瞠my uzyska przer騜ne brzmienia. Poni瞠j przedstawiam wykres fla穎letu sztucznego z kostki BOSSa, Megadistortion MD-2, na ustawieniach pokr皻e: Bass/Treble 100%/100%, Gain 100% i Distortion 45%. Jak wida, efekt distortion pot璕uje techniki fla穎letowe, zwi瘯sza ilo嗆 harmonicznych, szczeg鏊nie tych wy窺zych (co symbolizuj te ostre kraw璠zie. I kolejne wykresy) po za tym przed逝瘸 d德i瘯. Charakterystyka nie jest tez taka prostok徠na jak charakterystyka Fuzza. Przebieg przypomina raczej skrzypce, bo to na nich wzorowane s te efekty.

 

wykres nr 1. Nowoczesny efekt gitarowy i jego przebieg - zagrany fla穎let czysty nad 12 progiem

 

Nie bez znaczenia jest te spos鏏 grania i maniery. Rodzaj techniki grania: palcowa, kostkowa (rodzaj kostki), jako嗆 t逝mienia strun i inne rzeczy, do kt鏎ych trzeba si przyzwyczai podczas trening闚. Bardzo ciekawe efekty daje ni窺ze strojenie, czy te sztuczka polegaj帷a na wymianie strun oryginalnych (powiedzmy .009) na .012 i przestrojenie gitary kilka p馧ton闚 ni瞠j. Wszystko zale篡 oczywi軼ie od woli graj帷ego na gitarze.

 

Distortion z punktu widzenia harmonicznych

Wykres 2. Czytamy go od g鏎y do do逝 pokazuje nam jak zmienia si charakterystyka gitary w czasie, jeden grzbiet w danym czasie odpowiada jednej harmonicznej sygna逝. W miejscu oznaczonym czerwon kresk zosta w陰czony efekt MD-2, gdy struny jeszcze wybrzmiewa造. Jak wida, poziom d德i瘯u podni鏀 si do g鏎y, ale najwa積iejsze, pomi璠zy standardowymi grzbietami pojawi造 si nowe niewidoczne wczesniej harmoniczne. Co najciekawsze niekt鏎e z harmonicznych pojawiaj si inne znikaj. Niekt鏎e staj si bardziej rozmyte, inne staj si ostrzejsze, wszystko zale篡 od ustawie efektu no i przede wszystkim od samego efektu i jest fizycznie nie do przewidzenia.

 

Technika, a ilo軼 harmonicznych w distortionie

O ile czysty fla穎let daje przebiegi monotonne (wykres 1 i 2), proste do przewidzenia na wykresach i regularne jak szlaczki w zeszycie to tzw. power-chord daje na wykresie 3 du穎 bardziej rozbudowany system harmonicznych. Jest to akord F5 wykonany z t逝mieniem strun praw d這ni. Wystarczy jeden efekt, a uzyskamy kilka r騜nych wsp馧brzmie na raz. Opr鏂z typowych tr鎩k徠nych zbocz silnie przesterowanych distortion闚, w sygnale odnale潭 mo積a obszary sygna逝 oryginalnego nieprzetworzonego, powsta貫 w wyniku muttingu fla穎lety, po za tym znajdziemy obszary prostok徠nych przebieg闚 w sumie ca陰 gam r騜nych-r騜nistych sk豉dowych psychoakustycznych i brzmieniowych.

Wykres 3.

 

Opr鏂z mitingu, tapingu r闚nie dysonanse staj si bardziej s造szalne. Niekt鏎zy gitarzy軼i stosuj i t technik: Na wykresie to wygl康a jak uk豉daj帷e si w w篹a kolejne dawki sygna逝 z elementami tr鎩k徠a ubogacone bardzo ostrymi kraw璠ziami wysokich cz瘰totliwo軼i. Na to w sobie co z omawianych wcze郾iej efekt闚 modulacyjnych.

Wykres 4.Dysonans

 

Tube Screamery, Overdrive, imitatoty lamp

podejrzyj najpopularniejsze schematy Overdriv闚


podejrzyj najpopularniejsze schematy tube screamer i imitator闚 lamp


S to tranzystorowe efekty maj帷e na celu imitowa uk豉dy lampowe, a w szczeg鏊no軼i przesterowania si z nich wydobywaj帷e. G堯wnie chodzi o wzmacniacze lampowe. Nazwa Tube Screamer jest zarezerwowana Ibaneza, by to ulubiony efekt Stevego Ray Voughana. Inne firmy produkuj tego typu efekty pod swoimi nazwami zarejestrowanymi., np. Marshall Guvnor, Jackhammer, Ibanez OD-2, Dod Overdrive-250, Boss Overdrive OD-1, OD-3. Ca豉 sztuczka polega na tym, aby za pomoc prostych, lekkich uk豉d闚 tranzystorowo-scalonych uzyska brzmienie jak najbardziej zbli穎ne ciep這軼i do lamp. Pocz徠kowo efekty by造 bardzo drogie. Dzisiaj jest odwrotnie. To tranzystory s relatywnie tanie, a piece osi庵aj ceny 10-100x wi瘯sze.

EFEKTY TYPU METAL

podejrzyj najpopularniejsze schematy metal闚, deathmetal闚, metalzon闚 itp.


 

S to specjalizowane efekty z przeznaczeniem do najci篹szych odmian muzyki. Regulacje i zarys projektowy efektu z za這瞠nia powinien powodowa to, 瞠 efekt jest bardzo 豉twy w obs逝dze i 豉two uzyskac ciekawe brzmienia. Efekty te zazwyczaj 雇 wielostopniowe, umo磧iwiaj przej軼ie od 豉godnego overdriveu po ekstremalny distortion. Np. Boss Metal Zone MT-I, MT-II, Mega-distortion MD-2, Dod death metal, Boss Heavy-Metal HV-2, Ibanez Super Metal i wiele, wiele innych.

 

INNE

podejrzyj najpopularniejsze schematy grunge


podejrzyj najpopularniejsze schematy fermuff - fuzzy na tranzystorach JFET


 

Dzi瘯i r騜nym modyfikacjom, pocz患szy od Fuzza a sko鎍zywszy na bardziej wyrafinowanych brzmieniach uzyskujemy r騜n barw przesterowania. Co efekt to inn.

 

Dzi瘯i d逝giej tradycji przesterowania i kombinowaniu z piecami i elektronik doczekali鄉y si pr鏂z klasycznych Overdriv闚, Lead闚, Fuz闚 i innych specjalnych urz康ze. Na przyk豉d efekty typu Metal, procesory sygna這we cyfrowe i p馧cyfrowe zawieraj帷e ca陰 baz r騜nych efekt闚 i ich brzmie na przekroju ca貫j historii elektroniki gitarowej. Jedne graj dobrze, drugie graj 幢e. Niekt鏎zy w og鏊e ich nie u篡waj. Mo積a wysterowa nimi szeroka barw brzmie do akompaniamentu i do sol闚ek. Niekt鏎e zawieraj gotowe mechaniczne prze陰czniki imituj帷e kana造 wzmacniacza, barw itp. Rodzaj lampy, rodzaj g這郾ika.

 

 

Przesterowanie kana逝 Clean?

podejrzyj najpopularniejsze schematy piec闚


 

Czy sam wzmacniacz zniekszta販a d德i瘯?

Przesterowanie na kanale Clean te jest mo磧iwe, oczywi軼ie chodzi o lampowce. Lampy same w sobie deformuj oraz w pewnym zakresie przesterowuj i penetruj sygna, tzw. 豉godniejszymi zboczami ni tranzystor, m闚i si o ciep造ch harmonicznych lampowych. Aby przesterowa porz康ny piec lampowy np. Marshall 1959 (3 triody + 4 pentody mocy) wystarczy pod陰czy gitar z mocn przystawk, odkr璚i do嗆 sporo pierwsz g這郾o嗆 i 軼iszy regulatory barwy. Przesterowane triody wej軼iowe ECC83 sygna貫m z wej軼ia zagraj bardzo charakterystycznym, kr鏒kim przesterowanym sygna貫m.

Wykres 5. Kana czysty bez przesterowa (wida delikatne zawirowania sinusoid - co jest naturalne)

 

Wykres 6. Efekt przesterowania drugiej lampy we wzmacniaczu du篡m sygna貫m wej軼iowym - na przyk豉dzie wzmacniacza LondonCity.

 

Przestery w przedwzmacniaczach lampowych Kana造 LEAD, CRUNCH, OVERDRIVE

Przez wiele lat wzmacniacze ewoluowa造. Pierwsze wzmacniacze dajmy na to Fendera dawa造 w sobie ma陰 ilo嗆 zniekszta販e jest to tak zwana klasyczna szklanka. W 鈔odku znajduje si jedna podw鎩na popularna trioda ECC83 (12AX7), regulator barwy i g這郾o嗆. Tu w zasadzie zauwa瘸lna jest du瘸 blisko嗆 do klasycznego audio z kategorii domowej. 疾by przesterowa ten kana, trzeba niestety pokusi si o zewn皻rzny efekt.

 

Wzmacniacze Marshalla, te starsze, oraz twory wzorowane np. Londoncity zawieraj w przedwzmacniaczu dwie lampy podw鎩ne. Schemat jest bardziej skomplikowany, jest tutaj rozbicie g這郾o軼i na gain i volume. Lampy s celowo przesuni皻e w charakterystyce by sprzyja pojawianiu si w豉軼iwych harmonicznych. Dzi瘯i czemu barwa staje si dla niekt鏎ych sygna堯w bardziej prostok徠na lub tez przybiera inne ciekawe formy zbli穎ne do trapezu czy tr鎩k徠a (Wykres 6) oczywi軼ie przy ekstremalnych ustawieniach. Dodaj帷 do takiego sygna przesterowany ju na wej軼iu, z klasycznego germanowego fuzza czy jakiego ma貫go efektu Distortion, mo瞠my spot璕owa metalowe brzmienie gitary. Dodaj帷 z r騜nym wzmocnieniem dodatkowe harmoniczne do sygna逝 pierwotnego. Kana ten ju jako clean jest przybrudzony. A regulator barwy raczej dzia豉 jak wy豉pywacz harmonicznych. Dlatego Marshalle lubi wej軼iowe efekty przesterowuj帷e

 

Kana MESA. Jest to rozwini璚ie teorii Fendera. Obok klasycznego regulatora barwy wstawiony jest jego tranzystorowy odpowiednik. Przy graniu czystym, prosto z gitary w zasadzie gramy jak na Fenderze ze szklankowatym brzmieniem, podobne uk豉dy i od strony elektrycznej wygl康a to w zasadzie tak samo. Jednak je郵i damy troszeczk przesterowania uk豉d staje si bardziej czu造 na wszelkie niuanse. Zmienia si tez zastosowanie potencjometr闚 barwy podobnie jak u Marshalla, w dodatku mamy jakby wielostopniow regulacj bo obok klasyki mamy nowoczesno嗆 tranzystorow. Kt鏎a opr鏂z wy豉pywania brzmienia mo瞠 te hamowa powstawanie nieprzyjemnych zniekszta販e. Niemile brzmi帷ych elektrycznych twor闚 obr鏏ki sygna逝 d德i瘯owego.

 

Opr鏂z kana堯w clean kt鏎e do przesterowania wymagaj ju jakiego efektu na wej軼iu cz窷 piec闚 ma ju w sobie kanaly Crunch czy Lead. Polega to na tym, 瞠 cz窷 lamp dzia豉 w zasadzie jak obcinacz z Fuzza. Lub te obcinanie jest realizowane tak jak w fuzzie, przez diody czasami te niekt鏎zy producenci kusza si o stosowanie bramek CMOS, tranzystor闚 JFET, MOSFET, diod 鈍i璚帷ych czy jeszcze innych egzotycznych element闚. A samo zniekszta販anie czasami polega na przepuszczeniu sygna逝 przez wiele lamp i pomi璠zy kt鏎捷 par znajduje si obcinacz.

Lampy wyj軼iowe

 

R闚nie lampy wyj軼iowe czyli zwyczajowo pentody i tetrody strumieniowe mo積a przesterowa. We wzmacniaczach gitarowych zazwyczaj s zasilane zupe軟ie innymi polaryzacjami ni ich bracia w uk豉dach dla audiofil闚. Dzi瘯i czemu lampa sama w sobie dzia豉 pod koniec charakterystyki, daj帷 tak zwane ko鎍owe przesterowanie.

Aby uzyskiwa przesterowanie wyj軼iowe niekt鏎e piece na przyk豉d Mesa Boogie maj mo磧iwo嗆 prze陰czenia ilo軼i lamp wyj軼iowych (redukcji) z 100W przy 4 lampach do 50W przy 2 lampach. To rozwi您anie jest tam wstawione celowo, nie tylko dlatego by redukowa moc, tylko po to by w ten spos鏏 przeci捫a 2 lampy, graj帷e przy takich samych warunkach napi璚ia jak 4 lampy.

Nie polecam robi tego ze wzmacniaczami tranzystorowymi...

Przesterowanie transformatorowe

 

Na wyj軼iu wzmacniacza gitarowego lampowego jest zawsze transformator, czyli blaszane urz康zenie dopasowuj帷e wysokonapi璚iowy sygna z lamp (lampy maj napi璚ia rz璠u 400V) do normalnej pracy g這郾ika oraz transformuj帷y odpowiednio pr康, aby w og鏊e mo磧iwy by ruch membran w g這郾ikach. Sygna jest przesy豉ny droga magnetyczn za pomoc rdzenia ze stali krzemowej. Dzi瘯i czemu wewn徠rz rdzenia p造nie strumie magnetyczny podaj帷 sygna mi璠zy lampami a g這郾ikiem. Je郵i zbytnio przeci捫ymy transformator, du篡m ustawieniem potencjometru Volume (wysokim wysterowaniem), w闚czas rdze si nasyci magnetycznie i zacznie obcina sygna w charakterystyczny spos鏏. Taki spos鏏 stosowa這 wielu dobrych gitarzyst闚. W niekt鏎ych piecach gitarowych wstawione s celowo pomniejszone transformatory wyj軼iowe, by uzyskiwa ten efekt przy mniejszych mocach i jest nie do podrobienia przez wszelkie efekty cyfrowe zwane procesorami.

 

Aby zapobiec zbytniemu ha豉sowi podczas grania (dobry g這郾ik gitarowy na 100W piecu przekrzycza豚y g這郾o軼i ca造 zesp馧) cz瘰to stosuje si odpowiednie t逝miki sygna逝 wyj軼iowego. W闚czas bardzo du瘸 moc wp造nie przez transformator a uzyskujemy, mniejsza moc, kt鏎a zachowuje walory brzmieniowe, d德i瘯u silnie wysterowanego.

 

Przesterowanie ko鎍闚ki mocy (lamp + transformatora)

 

Zniekszta販enie d德i瘯u przez g這郾ik:

Wydawa這by si, 瞠 g這郾ik przenosi dok豉dnie to co przeka瞠 mu wzmacniacz. Tak niestety dla wszystkich piewc闚 idealno軼i audiofilskiej, nie jest. G這郾ik w systemach nag這郾ienia instrumentalnego gitary jest jednym z najwa積iejszych modu堯w zniekszta販aj帷ych. Dlatego odradzam kupno podejrzanie tanich g這郾ik闚 z serwis闚 aukcyjnych za drobne pieni康ze. Dobry g這郾ik gitarowy odcina charakterystyka piasek, kt鏎y pojawia si w transformatorach g這郾ikowych i modu豉ch przesterowuj帷ych podpi皻ych do wzmacniacza. Tym r騜ni si od zwyk貫go profesjonalnego g這郾ika szerokopasmowego. Taki g這郾ik jest dodatkowo bardzo skuteczny. Rezultatem 鈔ednim w przypadku g這郾ika gitarowego 12 cali jest ha豉s 100dB uzyskany ze wzmacniacza 1Watowego(!) W przypadku tanich chi雟kich podr鏏ek taki wynik uzyskujemy przy mocy 5-8x wi瘯szej. Sprawia to , 瞠 g這郾iki gitarowe w pe軟i tego s這wa znaczeniu, s bardzo podatne na zmian dynamiki, na zastosowane techniki grania na gitarze.

 

Ruch w takt wzmacniacza przenosi cewka g這郾ika ustawion mi璠zy magnesy. Dzia豉 to mniej wi璚ej jak silnik elektryczny. Ruch jest przenoszony na membran w kszta販ie du瞠go leja. Membrana i jej zawieszenie ma specjalny przekr鎩 dostosowany do korzystnego obrabiania d德i瘯u gitary i ma swoje charakterystyczne cechy, wykonuje ruchy w g鏎 i w d馧, po za tym sama faluje w r騜nych kierunkach, naprzeciwlegle, dooko豉 membrany, promieniowo, po za tym g這郾ik si gnie podczas pracy zniekszta販aj帷 d德i瘯, powoduj帷 powstanie harmonicznych d德i瘯闚 jak i nieharmonicznych, r騜nych w zale積o軼i od element闚 zastosowanych przez producenta. Powiedzmy graj帷 d德i瘯 A 440Hz g這郾ik emituje te s豉by sygna 453,5Hz, kt鏎y nie jest harmoniczn 440Hz.

Z tymi efektami walczy si w klasycznych g這郾ikach. W g這郾ikach gitarowych zak豉da si takie zjawiska i uznaje za korzystne.

Dla gitar najcz窷ciej stosuje si wielko軼i g這郾ik闚 10 i 12. Wynika to z tego, 瞠 przesterowania przy takiej wielko軼i membrany brzmi najlepiej i obcinaj piasek z brzmienia silnie odkr璚onych wzmacniaczy i przester闚. Wystarczy sobie por闚na d德i瘯 z g這郾ik闚, oryginalnie projektowanych pod gitar: Celestion Vintage, Eminencje V12. ElectroVoice do zwyk造ch g這郾ik闚 domowych czy tez g這郾iczk闚 komputerowych. R騜nica jest naprawd osza豉miaj帷a. Szczeg鏊nie jak si gra przy du篡ch g這郾o軼iach, zwyk造 g這郾ik domowy zaczyna przepuszcza, sygna z przesteru, kt鏎y brzmi piaskowo, nieciekawie, zbyt du穎 zniekszta販e z g鏎nego pasma.

Przyk豉d g這郾ika gitarowego Eminencje Legend V12

 

G這郾iki gitarowe s ukierunkowane na brzmienia jakie chcemy uzyska. Ka盥y producent profesjonalny podaje do jakiego typu muzyki jest g這郾ik przystosowany.

Przesterowanie g這郾ikowe

Dane g這郾ik闚 - katalogi g這郾ik闚 - popularne Jenseny, Eminence, Sica, Celestion...

Dane g這郾ik闚 - artyku造 o g這郾ikach

Jednym z parametr闚 okre郵anych przy sprzeda篡 g這郾ik闚 jest tak zwane wychylenie liniowe Xlin i wychylenie niebezpieczne Xdam. Im wi瘯sza moc tym g這郾ik przy danym ustawieniu si wychyla. Poni瞠j Xlin podanego w milimetrach wychylenie jest proporcjonalne do mocy. Powy瞠j jest to zjawisko nieliniowe, kt鏎e dodatkowo zmienia charakterystyk ca貫go zestawu. Aby uzyska przej軼ie na stron nieliniowa g這郾iki gitarowe zazwyczaj maj niewielkie wychylenia liniowe. Cho nie jest to jaki wa積y parametr.

Okre郵enie jakiej mocy g這郾iki trzeba zastosowa do danego pieca o danej konstrukcji nie jest takie oczywiste, zale篡 to generalnie od pr鏏y s逝chu. O ile zastosowanie g這郾ika o wi瘯szej mocy od pieca jest bezpieczne i korzystne nawet na samo brzmienie: to w druga stron: stosowanie mocniejszego wzmacniacza do s豉bszej kolumny jest niebezpieczne, ze wzgl璠u na przepalenie cewki oraz zniszczenie mechaniczne, czyli przekroczenie wychylenia maksymalnego Xdam. Co mo積a wychwyci przez pojawienie si stukotu dochodz帷ego zza kopu趾i g這郾ika. Czasami moc maksymalna to nie zawsze to co pisz na g這郾iku gitarowym, ze wzgl璠u na zastosowan obudow, moc mo瞠 by nieco inna (o kilka procent). Niekt鏎zy producenci zawy瘸j te moc, a i sam wzmacniacz chwilowo mo瞠 odda wi璚ej ni pisz na tylnej 軼iance. Dlatego w przypadku por闚nywalnej mocy wzmacniacza i kolumn, trzeba uwa瘸 na: pojawienie si stukot闚 wewn徠rz g這郾ika, pojawienie si zapachu sma穎nego oleju.

Ritchie Blackmoore z Deep Purple stosowa kolumny z pieca 100W przy u篡ciu g這wy 50W, gdy taki zestaw wed逝g niego gra lepiej ni oryginalne dopasowanie. Wszystko zale篡 od eksperymentu, nale篡 bra pod uwag do鈍iadczenia ludzi, kt鏎zy maj do dyspozycji wiele mo磧iwo軼i sprz皻owych i stosowa je w praktyce, uzupe軟iaj帷 je w豉snymi ustawieniami i modyfikacjami w poszukiwaniu nowego, lepszego d德i瘯u.

 

 

 

 

 

 

 

Regulacje

Regulacje jakie mog si znale潭 w efektach gitarowych:

 

Gain: tak zwana pierwsza g這郾o嗆, reguluje wielko嗆 sygna逝 podawanego z gitary ju po dostosowaniu elektrycznym gitary wraz z jej elektronika do uk豉d闚 znajduj帷ych si w fuzie (napi璚ie i oporno嗆). Zwi瘯szenie gainu zwi瘯sza nasycenie harmonicznych. Dodajemy wi璚ej siarki. W zasadzie pokr皻這 to znajdziemy i we wzmacniaczach gitarowych i w efektach kostkowych.

Barwa, TONE: bass, middle, treble = regulacja barwy sygna逝, w tym przypadku tr鎩punktowa, mog by konfiguracje prostsze na przyk豉d: bass + treble lub samo tone, o r霩nych rozwi您aniach mechanicznych - suwaki, pokr皻豉, pokr皻豉 koncentryczne (Boss Metalzone, Megadistortion). Pokr皻la reguluj nat篹enie sygna逝 podawanego na wyj軼iowy uk豉d przed przesterowaniem lub po przesterowaniu. Pokr皻豉 w zasadzie znajduj si ju w gitarze, ale te tutaj dzia豉j jak wy豉pywacze konkretnych harmonicznych z danego zakresu cz瘰totliwo軼i.

(Master) volume = g這郾o嗆 ko鎍owa: pozwala poda odpowiedni sygna, st逝mi go lub podbi dla uzyskania potrzebnego wysterowania: g這郾iej, ciszej.

Presence = specjalny potencjometr do zmiany barwy zazwyczaj reguluj帷y napi璚ie w ko鎍闚ce mocy. Pozwala na przebicie si przez inne sprz皻y i dodatkowe zniekszta販enie sygnalu.

Drive - wysterowanie, intensywno嗆 przesterowania, lub te czasami to samo co gain

Distortion, Overdrive, Crunch - intensywno嗆 przesterowania danego typu

Level,- intensywno嗆 danego rodzaju przesterowania lub te czasami: to samo co master volume, wtedy znajduje si瘼rzy wyj軼iu

Intensity - intensywno嗆 danego rodzaju przesterowania, zazwyczaj znajduje najbli瞠j wej軼ia na gitar

Sustain - oznacza co podobnego co intensywno嗆, tyle 瞠 odnosi si bardziej do d逝go軼i czasowej przesterowania i sk這nno軼i efektu do przed逝瘸nia d德i瘯u.

Clear, Bright - czysto嗆 sygna逝 - czyli stopie nasycenia harmonicznymi konc闚ki pasma przenoszenia g這郾ika gitarowego.

Saruration - saturacja sygna逝, podobne dzia豉nie jak bright, czy te Intensity, a czasami te Balance. Saturacja w tym przypadku to stosunek rozproszenia sygnalu przesterowanego w oryginalnym sygnale nieprzesterowanym.

Balance - balans - w efektach, w kt鏎ych sygna oryginalny mieszany jest z przesterowanym, balans oznacza stopie pomieszania, stosunek pomieszania ze sob sygna堯w czystego z brudnym, czyli przesterowanym. W zasadzie to to samo co saturacja.

Oraz wiele innych, kt鏎ych znaczenia trzeba si niestety doszukac, analizuj帷 po prostu co si stanie: jak przekr璚imy danym potencjometrem.

 

Najbardziej ekstremalne efekty na przyk豉d Efekt Doda Death Metal FX86 zawiera nietypowy opis pokr皻e niespotykany gdzie indziej np. Guts, Pain, Scream i RIP Charakterystyka efektu jest to. 疾 nawet minimalnie ustawiona ga趾a barwy wcale nie oznacza, 瞠 efekt b璠zie gra delikatnym przesterem Sygna wchodz帷y na korektor jest ju tak przesterowany, 瞠 nic mu nie pomo瞠.

Podsumowanie

Ka盥y wie jak gra si distortionie. Og鏊nie marzeniem pocz徠kuj帷ego gitarzysty jest posiadanie jakiego fuzza, lub zrobienie go za jakie drobne grosze. Ale wymaga to og豉dy, cierpliwo軼i, umiej皻no軼i dobrego doboru efekt闚 do tego co si chc gra. W dodatku trzeba obra jak捷 obran sprawdzon 軼ie磬 brzmieniow, gdzie do efektu przesterowuj帷ego dobieramy wzmacniacz ko鎍owy (niekt鏎zy wybieraj wersje ze specjalnymi lampami i g這郾ikami, aby jeszcze bardziej scharakteryzowa swoje brzmienie). Po za tym trzeba si nauczy gra na danym efekcie i u篡wa takich regulacji, 瞠by ludzie nie uciekli z pr鏏y z powodu nadmiernego odkr璚enia gainu i buczenia, oraz je郵i trzeba zaopatrzy si w kompresor czy bramk szum闚.

Robert Gabor
Facebook Twitter Email More..

Skomentuj stron


kod: heavy3

Komentarze i pytania

0 komentarzy dla tego widoku

Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Gitara basowa | Pickup | Lutnik | Glosniki