𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Gitary / Jak-podlaczyc-gitare-do-komputera♔

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly/Gitary

◀️ Poprzedni: Gitara z płyty meblowej z Ikei♔
Kill Switch in Fender Stratocaster♔ Następny: ▶️

Jak podlaczyc gitare do komputera♔

Metod podłączania gitar i wzmacniaczy do komputera jest bardzo dużo. Elektronicy i projektancji wymyślali praktycznie w każdej epoce różne typy wtyczek i różne systemy nagrywające. Obecnie mamy całe multum różnego rodzaju kart Artykuly//Akustyka/fotos/muzycznych, studyjny, pseudo High-Definition, High-Fidelty, super 3D surround itp.

Jack 1/2" i inne

Obecnie najpopularniejszym standardem w gitarach jest standard Jack. Składa się on z cypelkowatego wtyku, który wsadzamy do gitary. Standardowa gitara monofoniczna posiada jack MONO posiadajacy jeden cypelek i jedną nazwijmy to: prowadkę do wtykniecia do gitary.

Rysunek 1: Wtyk Jack zwany czasami św. Jackiem
taki oto powyższy wtyk wkładamy do dziurki od naszej gitary (najczęściej). Koniec cypelka jest uznawany za przewód gorący natomiast podłużny walec jest uznawany jako masa i jest połączony (jak to widać w dziale schematy) z mostkiem, ekranem gitary, ekranem przystawek, obudowami potencjometrów i przełaczników.

Moc sygnału przetwornika gitarowego

Sygnał z gitary w zalezności od przetworników jest słaby lub mocny o bardzo zmiennej dynamice. Od okolic 1mV w przypadku starych polskich przetworników i chińskich gitar, do około 30mV w przypadku przetworników Di Marzio Single Coil bezszumnych (takich jakich uzywa Yngwie Malmsteen), aż do około 500-1000mV w przypadku najmocniejszych przetworników pasywnych typu Humbacker i aktywnych, to różnica wielkosci 3 rzędów. Dlatego nie można podłączać gitary bezpośrednio do komputera za pomocą przejściówek z allegro, gdyż stracimy na dynamice, barwie, jakosci.

Przejsciówki, reduktory

Większość przejściówek wykorzystuje wejście mikrofonowe komputera typu PC, o wąskiej dynamice przystosowane do ludzkiej mowy i mikrofonu elektretowego niskiej jakosci. Ja proponuje państwu coś innego, a mianowicie wykorzystanie wyjscia Line IN. Będzie nam potrzebny multiefekt podłogowy lub preamp w racku lub preamp gitarowy lub efekt studyjny z wyjściami stereo...

ZOOM G1 - najpopularniejszy, mogą być też jego odmiany z wyjsćiem stereofonicznym

ZOOM B1 - dla basowców, tak im tez się nalezy komnakt z komputerem

Digitech RP 50 - dla nie'fanów ZOOMA

Jack mini-mini

Jak juz mamy efekt podłogowy - to potrzebujemy kabla do kompa. Ja użyłem kabla od monitora Belinea typu JACK-JACK mini takiego jak poniżej: (ten jest lepszej firmy)
Nastepnie wpiąłem go do :
 Przejsciówki z chińskich słuchawek, udało mi się go tez podpiąć przez złote złacza ze słuchawek KOSS (zdjecie podobne), tą przejściówkę wsadziłem do OUTPUT (ew. wyjścia na SŁUCHAWKI HEADPHONES) naszego multiefektu gitarowego STEREO
Nastepnie małego Jacka wpinamy do wejścia niebieskiego LINE IN naszej karty dźwiękowej:

Po lewej u góry zwykła zintegrowana karta po prawej stara Yamaha a na dole jakiś udający zarąbistego soundbastero podobny Creative.
Do efektów typu RACK STUDYJNY DIGITECH z preampem przyda się nam przejściówka tego typu: Przejsciówka STEREO -> 2x MONO gitarowe
Ogólnie kombinacji tyle co klocków LEGO, ale można wszystko ze wszystkim połączyć.

Uruchomienie

Włączamy w menu Start uruchom

sndvol32

lub uruchamiamy mixer (tam gdzie ustalamy głośność) ustawiamy, że chcemy mieć jedno wejście LINE-IN (input)
Tu ustawiamy głośnosć naszej gitary pokrętłem LINE-IN, można sobie dołączyć też mikrofon jak ktoś lubi śpiewać z gitarką
Po czym w opcjach programu ustalamy wejścia nagrywające: ustawienia opcje nagrywania itp.

Tu wybieramy regulacje nagrywania i ustawiamy moc sygnału nagrywanego przez kartę można ją zmiksować z mikrofonem i uzyskać ciekawe efekty.


Pójdźmy dalej 


Istnieją karty studyjne i sygnowane pod gitarę. 

Prywatnie używałem być może z przyzwyczajenia kart z Line-6. Wzmacniacze tej firmy kipią cyfrą strasznie, za to karty typu Tone Port wyglądają "misiowo" ze względu na te oldschoolowe wskaźniki wysterowania. Przypominające trochę panel samolotu. Część ustawień tejże karty oczywiście bije po uszach - szczególnie ważne jest na samym początku opracować metodykę nagrywania. Bardzo wygodne do nagrywania gitar w solówkach będzie napewno rozbudowana baza brzmień wzmacniaczy, efektów typu echo, chorus, flanger, całe biblioteki brzmień z całego świata dość wiernie odwzorowanych i dobrze osadzające się w nagraniu podczas miksowania. 
Line6 UX2 - sztandarowa karta do nagrywania gitar

8 kanałowa karta dźwiękowa - UX8 - obecnie nieprodukowana - prawdziwe studio na kółkach i obróbki przykoncertowej


Tego wynalazku RME nie omówie, bo mnie na niego nie stać. Obsługuje 100 kanałów ma USB 3.0.
To jest tańsze - też podobnie do LINE-6 ma swoje software. I pewnie działa nawet nieźle. 

Nasz instrument czy to gitara czy bas można podpiąć do tejże karty na niezliczoną ilość sposobów - przede wszystkim przez wejście instrumentalne - wykorzystując 1) modelling piecy, 2) wejście liniowe z wyjścia liniowego naszego wzmacniacza lub przez transformator wyjściowy - dość pozbawione barwy i dynamiki rozwiązanie, ale można użyć. No i najciekawsza opcja - nagrywanie jednym lub dwoma mikrofonami - lub większą ilością jeśli ktoś ma mikser. Dodatkowo chwytają akustykę i powietrze.. Całość wchodzi do komputera przez magistrale USB. W innych kartach jest to FireWire lub PCI - jesli chodzi o karty do komputerów stacjonarnych. 

W przypadku nagrywania na żywo dużo lepszym rozwiązaniem będzie laptop. W przypadku nagrywania w studio wydajniejszy bedzie komputer stacjonarny. Do niego podepniemy duży monitor, by móc bawić się większą ilością ścieżek. Do tego celu ja używam telewizora(!) bo w TV ida już tylko reklamy. Lepiej sobie poprzestawiać ścieżki i pobawić brzmieniem... Stacjonarka ma poważny problem jesli chodzi o hałas. Może to być słyszalne w przypadku nagrywania na przykład gitary akustycznej przy pomocy mikrofonu. 

W przypadku Line-6, bardzo łatwo stwierdzić jak to bedzie grało - Line-6 jest bardzo popularną zewnętrzną karta dźwiękową

Uphoria UM2

Bardzo opopularnym interfacem ze względu na cene jest: BEHRINGER Uphoria UM2

Filmik w naszym portalu Bardzo ładnie działa jak widać w innych filmikach Youtube z programem Audacity.

Inną metodą jest wyposażenie się w rejestratora - czyli dwumikrofonowego dyktafonu, do nagrywania np. koncertów, nagrywania na "setkę" Zoom H4N

Zobacz też

Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej: o piecach, wnętrzu elektronicznym gitar i Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu, akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.

📂 Kategoria /Artykuly


1. Akordy do popularnych piosenek♔
2. Akustyka 📁
3. B-52 AT412a opis paczki gitarowej♔
4. Buczenie, Hum identyfikacja przyczyn buczenia♔
5. Charakterystyki przetworników gitarowych♔
6. Chwyty gitarowe♔
7. Czy wzmacniacze gitarowe są w 100 procentach lampowe♔
8. Dobór materiałów na wygłuszenia♔
9. Dyfuzor na głośnik gitarowy - diffuser♔
10. Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔
11. Efekty 📁
12. Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp♔
13. Elektronika 📁
14. Elementy bierne♔
15. Elementy czynne♔
16. Elementy elektroniki gitarowej♔
17. Flażolety piski - techniki gitarowe♔
18. Gibson - Flying V♔
19. Gibson Les Paul Copy HSS special 3molo edition♔
20. Gitara elektryczna a gitara klasyczna♔
21. Gitara stereofoniczna 2 w jednym♔
22. Gitara z płyty meblowej z Ikei♔
23. Gitarowe efekty dynamiczne♔
24. Gitarowe efekty modulacyjne♔
25. Gitarowe efekty polifoniczne♔
26. Gitarowe przestery♔
27. Gitary 📁
28. Gitarzysci 📁
29. Glosniki 📁
30. Głośniki - monitory studyjne i odsłuchowe♔
31. Głośniki do gitar basowych - liczenie obudów i tuneli BR♔
32. Głośniki gitarowe - kompendium♔
33. Głośniki gitarowe - prowizoryczne zastępniki firmowych rozwiązań♔
34. Jak podlaczyc gitare do komputera♔
35. Jak zrobić pętle efektów gdy jej nie ma♔
36. Katalog elementów elektronicznych♔
37. Katalog głośników gitarowych♔
38. Kill Switch in Fender Stratocaster♔
39. Lampy elektronowe diody triody i pentody♔
40. Les Paul czy Stratocaster♔
41. Lutnicy gitary klasyczne akustyczne oraz instrumenty smyczkowe♔
42. Lutnicy w Polsce - najlepszy lutnik♔
43. Lutowanie przystawek i piecy gitarowych♔
44. Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔
45. Moje gitary - Robert Gabor♔
46. MosTube one it is solid state vacuum tube equivalent 📝️
47. Mostki gitarowe♔
48. Nagrywanie gitar elektrycznych♔
49. Obciążenia standardowe wybranych efektów gitarowych♔
50. Ogrzewanie promiennikami ciepła sali prób♔
51. Oprzewodowanie wzmacniaczy gitarowych♔
52. Paczka gitarowa do gitary barytonowej - low end♔
53. Piec lampowy - renowacja gruchota♔
54. Pierwsza gitara jak kupić (2010)♔
55. Podstawy kablowania gitar elektrycznych♔
56. Potwór z małego combo gitarowego♔
57. Power break redukcja mocy pieca lampowego♔
58. Presto Lang 3molo Edition HB and SC 3sw 2014♔
59. Przełączniki w gitarach♔
60. Przewody gitarowe wg pojemności♔
61. Regeneracja TEISCO 50 Checkmate wzmacniacz gitarowy♔
62. Regeneracja kopii Marshall 1959 Plexi♔
63. Reverby, echa i pogłosy♔
64. Skale gitarowe♔
65. Solówki w utworach metalowych i rockowych♔
66. Stereofoniczny BAS♔
67. Struny gitarowe - gitara elektryczna klasyczna i basowa♔
68. Struny gitarowe♔
69. Subwoofer nietypowy♔
70. Tabulatury czyli czytanie tabulatorów♔
71. Tani chinski Hot Rail opis przystawki z testami♔
72. Techniki grania na gitarze♔
73. Teoria dzwieków - równomierne temperowanie♔
74. Testy serwisowe kabli gitarowych♔
75. Tuning Squier Stratocaster z 2001♔
76. Twoja pierwsza gitara♔
77. Wyciszanie domowego studio gitarowego♔
78. Wygłuszanie pomieszczeń na sale prób♔
79. Wymiana przystawek HB♔
80. Wzmacniacz Ibanez ValBee naprawa i modernizacja♔
81. Wzmacniacz pentodowy - jak wyliczyć w konfiguracji SE♔
82. Wzmacniacz tetrodowy - jak policzyć elementy elektroniczne do SE♔
83. Wzmacniacze 📁
84. Zamienniki lamp♔
85. Zmiana brzmienia głośników gitarowych poprzez ich uszkodzenie♔
86. pdf 📁
87. Łączenie głośników gitarowych w obudowach♔
88. Łączenie paczek gitarowych w różne konfiguracje♔
89. Życie z gitarą♔

Tematyka gitarowa i basowa

wg typów urządzeń

Efekty gitarowe

Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.

Patrz też schematy Efekty A-Z

Gitara i techniki grania na gitarze

W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy Gitary elektryczne, przystawki

Poradniki PDF download

Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.

Gitarzyści i wymiatacze

Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.

Głośniki gitarowe, domowe i estradowe

O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.

Artykuły o elektronice i wzmacniaczach lampowych

Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy Wzmacniacze, amps, transistor power stages | Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz | Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |

Akustyka gitarowa

Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...

Schematy

Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.

Strona główna - powrót