𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Gitary / Lutowanie-przystawek-i-piecy-gitarowych♔

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly/Gitary

◀️ Poprzedni: Lutnicy w Polsce - najlepszy lutnik♔
Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔ Następny: ▶️

Lutowanie przystawek i piecy gitarowych♔

Lutowanie || Cyna i ołów || Zimny lut || Kwas solny || Lutownica || Lokówka || Stacja lutownicza || Lokówka || Jak lutować || Ściąganie izolacji || Błędy przy lutowaniu

Lutowanie przystawek polega na przeniesieniu abstrakcyjnego schematu z papieru na lutowaną do przełączników, potencjometrów i gniazda gitarowego pajęczyne przewodów. Jeżeli źle wszystko polutujemy to przystawki mogą odpalać w innym układzie niż tego chcemy, mogą buczeć, humbackery, bezszumne dual coil mogą nie spełniać swojego zadania konstrukcyjnego. Jeżeli polutujemy z kolei dobrze jeśli chodzi o schemat a źle jeśli chodzi o wykonanie spoiny, wówczas przy zatrzęsieniu, czy podniesieniu gitary odlecą nam luty zewrą siew środku co może spowodować całkowite nie działanie gitary. Istnieje możliwość, że lut będzie mocny, jednak na tyle utleniony, że nie będzie przewodził, jest to tzw. Zimny lut.

kalafonia, cyna, lutowie, spoiwo Kalafonia - spoiwo lutownicze oraz pasta i kalafonia Na górę

Cyna i ołów 60%/40% - lutowie

Do lutowania zwykłej elektroniki stosujemy stop cyny z ołowiem. W bardziej ekstrawaganckich konstrukcjach stosujemy srebro i o wiele wyższe temperatury topnienia. Nawet do 1000 stopni.

Na górę

Temperatura

Najlepsza temperatura do lutowania stopu cyny z ołowiem (60%Sn|40%Pb) to przedział 270-300 oC Na górę

Zimny lut

Aby nie doszło do tego przypadku, musimy używać kalafonii, pasty lutowniczej dobrej jakości, posmarować przed lutowaniem, a wszelkie elementy przed lutowaniem oczyścić, spirytusem, kwasem solnym choćby technicznym i stosujemy dobrą temperaturę topnienia - o której juz napisałem.

Na górę

HCl - kwas solny

Służy do odtłuszczania jak i poprawienia zwilżalności powierzchni metali przed lutowaniem. Ostrożnie - nie można go wylać do środka gitary, opary są trujące, drewno nie lubi go, podłoga również, dywany się w nim topią, Miedź potraktowana kwasem, a nie zacynowana dokładnie lubi bardzo szybko zielenieć na powietrzu. W końcu kruszeje, traci przewodność i pęka. Więcej w paragrafie.. jak lutować

Na górę

Lutownica

Narzędzie pracy elektryków, elektroników, hydraulików i ludzi robiących rynny, a w przypadku gitar elektrycznych: lutników. Istnieje wiele typów lutownic. Najczęstsze to lutownice pistoletowe, w których na końcu "lufy" występuje drut miedziany lub ze stopu oporowego, po strzeleniu z takiego "pistoletu" następuje rozgrzanie drucika prądem i szybkie osiągniecie temperatury około 300 oC. Inną odmianą lutownicy jest: Na górę

Lutownica lokówka

Przypomina lokówkę, nieco brudną i wchodzącą w kolor miedzi. Może mieć różne groty - czyli końcówki. Rękojeść może być plastikowa, zdarzają sie też przykłady lutownic pistoletowych wykonanych w technice lokówkowej. W dodatku maja niekiedy tryb szybkiego rozgrzewania.

Na górę

Stacja lutownicza

Poniżej tzw. stacja lutownicza z pomiarem temperatury. Posiada specjalny uchwyt "pochwę", w którą wsadzamy rozgrzaną lutownicę, w dobrych egzemplarzach, lutownice możemy wmontować zarówno w wersji dla leworęcznych jak i praworęcznych. Poniżej przedstawiam lutownicę, jaką mam w pracy ZD-929B. Na panelu przednim znajduję się regulator temperatury - tzw. termostat. Dioda Power oraz dioda pokazująca, w którym momencie lutownica dostaje prąd grzejący. Następnie wyraźny 10- diodowy termometr pokazujący temperaturę od 150-420 stopni celsjusza. (w zależnosci od cyny i topniku jaki ma w sobie lub nie) - dla amerykanów pokazano skalę w Fahrenheitach: od 300 F do 790 F.

Lutownica ZD-929B Electronic solderingNa górze obudowy stacji znajduję się gąbka zrobiona z materiału odpornego na wyższe temperatury. W niej się myje gorącą i ubrudzoną z tlenków, cyny i ołowiu lutownicę. Na górę

Jak lutować

Lutowanie należy rozpocząć, gdy lutownica jest rozgrzana. Przy użyciu najlepiej cyny (lutowia) z topnikiem. Zbyt mała temperatura powoduje zbyt wolne topnienie, a co za tym idzie więcej lutu nam się utleni. Jeżeli mamy cynę bez topnika potrzebny bedzie osobny topnik, pasta lutownicza, kalafonia balsamiczna lub innego rodzaju środek zmniejszający temperaturę topnienia i płynięcia metalostopu.

Różne dodatki

kalafonia, cyna, lutowie, spoiwo Kalafonia - spoiwo lutownicze oraz pasta i kalafonia Najczęściej mozna kupić w sklepie elektrycznym lub monterskim (budowlanym) w opakowaniach przypominajacych pastę do butów, niegdyś szło kupić kalafonie w opakowaniu po zapałkach. Tak robili handlarze z Rosji. W przypadku lutowania należy nie wdychać oparów z lutowania. Opary ołowiu są silnie trujące. Podczas topienia kalafonia powoduje silne dymienie. Dymy te zawierają rozpuszczalniki organiczne, które źle są trujace i rakotwórcze. Jednak jeśli odpowiednio będziemy wentylowac pokój, wówczas wszystko będzie dobrze. Na górę

Ściągnięcie izolacji

Kabel czy drut należy obciągnąć (tak tak nieładny zlepek słów), czyli ściagnąć izolacje. Służą do tego noze, scyzoryki, nożyki, nożyczki (najlepiej takie zepsute, obciągaczki (wyraz , ściągacze izolacji) Na górę

Wady w lutowaniu gitar i pieców

Wady to przede wszystkim brak schludności i rozplanowania w montowaniu kabli: które są często zbyt napięte, zaginają się po zamykaniu obudowy i odpadają lub wyginają styki pozostałych elementów: przełaczników 2, 3, 5-pozycyjnych, potencjometów, pokręteł i Kill-Switch'y.

Inne wady to brudne zanieczyszczone styki, przegrzane luty (zbyt długo zabieraliśmy sie do przetapiania, cyna nie ma srebrzystości)

Wystające "druciki" kabli wielowiązkowych, czyli nie do końca zalane cyną elementy końcówek przewodu. Co widać na rysunku poniżej:

błędy w lutowaniu - wystajace kabelki

1-osłona wystających przewodów z potencjometra, 2- źle założona termokurczka (rurka termokurczliwa), 3 - dobrze zrobione rozdzielenie przy przełączniku, 4-źle wykonany lut - bo wystaje drucik z wiązki

Nie do końca zakryte elementy przewodu, z którego ściągaliśmy izolację. Jeżeli to możliwe, końcówki przewodów okryć można rurkami termokurczliwymi czyli termokurczkami. Następnie przypalając ogniez z zapalniczki można je zacisnąć - zamykajac dostęp powietrza do gołego drutu. Patrz: 1 na rysunku poniżej.

lutowanie potencjometrów w gitarze i efekcie gitarowym lutowanie potencjometrów w gitarze i efekcie gitarowym

Rozpierzchnięte przewody to jedna z kolejnych wad końcowego produktu. Aby temu zapobiec ostrożnie ściskamy ściągaczami (trytytkami) przewody, w logicznie rozplanowane grupy przewodów - wiązki, magistrale - tak mozemy zrobić w przypadku gitary. W przypadku pieca gitarowego czy fuzz'a, efektu należy wziąć pod uwagę silne wzmocnienia i sprzężenia zwrotne, jakie zachodzą we wzmacniaczu i odpowiednio wziąść pod uwagę zależnosci miedzy sygnałami wyjściowymi i wejściowymi a masą układu.

wnętrze przerabianego efektu DOD GONKULATOR-MODULATOR

Equalizer na potencjometrach wewnątrz obudowy z efektu gitarowego GONKULATOR MODULATOR firmy DOD - kilka wad lutowia przy pokryciu przewodów.

połączenia zewnętrzne preampu w obudowie po DOD GONKULATOR-MODULATOR

połączenia zewnętrzne preampu w obudowie po DOD GONKULATOR-MODULATOR

Opis: 1 - otwór w obudowie obok zwory nieładnie polutowanej ze sobą - przerwanie i zlutowanie znacząco zwiększa masę elementu i psuje wytrzymałość układu na wibracje, spadki z wysokości i udary. 2 - Trytka obejmująca przewody z preampu. 3 - nadlew z kalafoni - nieładnie wygląda, ale niczemu nie szkodzi, dodatkowo lakieruję płytkę drukowaną, chroniąc przed powietrzem. 4 odwrotny montaż kondensatorów - na drutach - dodatkowy stabilizator napięcia symetrycznego w zasilaniu.
  1. Efekty gitarowe 🎛️ 📁
  2. Wzmacniacze kompletne - Top marki 📁
  3. Katalogi głośników gitarowych 📁 🔉🔉
  4. Przedwzmacniacze - preampy gitarowe - kanały wzmacniaczy 🎙️ 📁
  5. Elektronika gitarowa, przetworniki gitarowe 🎸🎸 - wewnątrz gitary - układy przystawek 📁
  6. Elektronika gitarowa 🎸 - pickupy gitarowe wg ilości - układy przystawek 📁
  7. Końcówki mocy gitarowe (różne) 📁
  8. Wzmacniacze firmowe - custom amps PA i piece gitarowe/basowe 📁
  9. Aukcje i fotki sprzętu - częsci NOS 📁
gitara elektryczna.
Wnętrze polskiej kopii wzmacniacza Marshall - RARE
Struny to poczatkowy etap naszej podróży, to tu powstaje drganie przez muśnięcie wykonane paznokciem, plektronem, kostką, piórkiem. Na skutek skomplikowanych praw spisanych przez XIX-wiecznych fizyków Faradaya, Maxwella i innych jegomości magistrów, drganie zamienia się magicznie w prąd. To tu trafiamy na pierwszy etap, jakim zajęła się nasza strona. Po krótce. Wzmacniacz wzmacnia napięcie jakie wychodzi z gitary. Mostek i podstawa gniazda JACK (sleeve) to uziemienie. Struna drga tj. jej długość i grubość oraz naciąg odpowiedają za wysokość tonu tudzież zwaną częstotliwością. Przetwornik w gitarze taki najprostszy składa się z magnesu, lub magnesów tzw. nabiegunników wokół których jest nawinięta cewka. Kilka tysięcy drobniutkich drucików lub par drucików wokół magnesów. Nie poruszają się. Nie indukuje się prąd. Z praw Maxwella tylko zmienne pole magnetyczne generuje prąd elektryczny. Magnes magnesuje strunę nad nim, struna drgając falą stojącą zakłóca pole magnetyczne magnesów. Ta różnica odkłada się na cewce przetwornika lub przetworników bo może ich być więcej, jako prąd. Co za tym idzie gdzies to musi wyjść. Te elektorny są wypychane do wyjścia... Aby trafić w końcu do głośnika. Magia by się na tym skończyła, ale tak nie jest. Wiele tysięcy zwojów posiada swój rezonans, ze względu, że w przewodach cewki odklada się urojona pojemność elektryczna. CO za tym idzie, rezonuje to z indukcyjnością. Konstrukcja gitary jest z drewna, nie jest nieskończenie sztywna. Drgania drewna powodują dodatkowe zniekształcenia i delikatne przesunięcia się przetworników. Przetworniki są na sprężynach. Drgają mechanicznie zawieszone tak jakby na resorach. Taki skomplikowany zestaw rezonansów mechanicznych i elektrycznych buduje gitarę elektryczną jako profesjonalny instrument z duszą.
Jeżeli nie interesują Cię schematy, a bardziej artykuły zapraszam do działu artykułów: tutaj - dział artykułów/poradników.

Strona główna

Nowości na stronie i strona główna..

Index

Schematy, fora i artykuły...

Przetworniki gitarowe - schematy gitar

Znajduja się pod strunami. Pod każdą struną znajduje się nabiegunnik. To w niej powstaje pole elektryczne, skad wzięła się nazwa całej gitary: elektryczna. Dział zawiera różnej maści uklady przystawek wraz z innymi częściami, które sa powkładane do gitary i sprzedawane w tym sprzętem potencjalnym ofiarom.

Wyprowadzenia Humbacker'ów HB

Rozpiska popularnych przystawek podwójnych ze względu na polaryzacje i konfiguracje wyprowadzeń. Kolory oznaczeń, wszystko co przyda się przy zamianie tanich Ibanezów na Seymoury, Gibsony itp.

Głosniki gitar elektrycznych i basowych

Jedna z nowszysch kategorii na stronie, dane głośnikow w formacie PDF - takie jak impedancja, skuteczność, średnice, wymiarowania, masa netto bez kolumny.

Efekty 🎛️

Czyli Fuzzy, distortiony, kaczki, filtratory, equalizery, imitatory lamp, tube screamery, chorusy, kompresory, limitery, zasilacze do efektów, overdrive...

To kolejna stacja naszej podróży. Jako, że dźwięk gitary wymyślonej w latach 30-tych może znudził się muzykom, wymyślono, że można zastosowac kilka zjawisk elektrycznych czy mechanicznych by zmodulować, wyostrzyć, zmienić dźwięk gitary. A gdy już urządzenie będzie gotowe: zamknąc w puszce i opatentować jako efekty gitarowe. Wszystko; aby w miarę naszych chęci i możliwości znieksztalcić, uwydatnic, uszczuplic, odszumic, upiększyc, wysublimowac dźwiek naszego wiosła.

Przedwzmacniacze gitarowe

Dział zawiera schematy i częściowo opisy kilkunastu przedwzmacniaczy gitarowych wymontowanych z konstrukcji firmowych. Chodzi o to, że sygnał z gitary ma inne poziomy, inna barwę, charakterystyke, impedancje jak sygnał z CD, adaptera czy licznika rowerowego, dlatego tez do gitary potrzebny jest coś takiego jak przedwzmacniacz, żeby to jakoś gadało wraz z wpakowaną na wyjscie końcówką mocy. Preamp może być wbudowany do całej machiny zwanej piecem, ale o tym poniżej

Wzmacniacze firmowe - markowe

Zawierają schematy najbardziej zasłużonych i ciekawych konstrukcji, głównie gitarowych, ale znaleźć można kilka ciekawostek ze świata mody, część wzmacniaczy posiada opisy brzmienia, opisy budowy i to czego można się spodziewać po budowie.
||MARKI:| AI Ampeg Ankoru CJ Copland Dynaco Eltron Fender Genelec Gibson Grant Harmakandon Heathkit Hiwatt Laney Londoncity Marantz Marshall Mcintosh MESABOOGIE Musicman Orange Peavey Radford Radmor Riviera Selmer Simms Soldano SoundCity Polish Vermona Vox

Wzmacniacze różne (losowo dobrane) - Końcowki Mocy

Dział zawiera kilka ciekawostek odnośnie wzmacniaczy nie tylko gitarowych, znajdziemy tu też schematy wzmacniaczy PA, Hi-Fi i innych rzeczy, są one opisane w miarę mozliwości technicznych. jak juz wpakowalismy w struny naszą rękę, wzmocnilismy szumy, które przeszły jak przez sito przez efekty, to warto ten sygnal wzmocnić, aby mógł zostac odtworzony na zywo w glośnikach - do tego służa wzmacniaczem czy tez końcówki mocy z wpiętymi na wejście przedwzmacniaczami (aby brzmiało madrzej PREAMPAMI).

A jeśli czegoś szukasz no to:

klikaj w ten link - spis wszystkich schematów i działów w których są od początku działania witryny - AD 2002

Głośniki i kolumny

łączenie ze sobą sprzętów grających takich jak kolumny i głośniki gitarowe.