Lutowanie przystawek i piecy gitarowych♔
Lutowanie ||
Cyna i ołów ||
Zimny lut ||
Kwas solny ||
Lutownica ||
Lokówka ||
Stacja lutownicza ||
Lokówka ||
Jak lutować ||
Ściąganie izolacji ||
Błędy przy lutowaniu
Lutowanie przystawek polega na przeniesieniu abstrakcyjnego schematu z papieru na lutowaną do przełączników, potencjometrów i
gniazda gitarowego pajęczyne przewodów. Jeżeli źle wszystko polutujemy to przystawki mogą odpalać w innym układzie niż tego
chcemy, mogą buczeć, humbackery, bezszumne dual coil mogą nie spełniać swojego zadania konstrukcyjnego. Jeżeli polutujemy z kolei
dobrze jeśli chodzi o schemat a źle jeśli chodzi o wykonanie spoiny, wówczas przy zatrzęsieniu, czy podniesieniu gitary odlecą
nam luty zewrą siew środku co może spowodować całkowite nie działanie gitary. Istnieje możliwość, że lut będzie mocny, jednak na
tyle utleniony, że nie będzie przewodził, jest to tzw. Zimny lut.
Kalafonia - spoiwo lutownicze oraz pasta i kalafonia
Na górę
Cyna i ołów 60%/40% - lutowie
Do lutowania zwykłej elektroniki stosujemy stop cyny z ołowiem. W bardziej ekstrawaganckich konstrukcjach stosujemy srebro i o
wiele wyższe temperatury topnienia. Nawet do 1000 stopni.
Na górę
Temperatura
Najlepsza temperatura do lutowania stopu cyny z ołowiem (60%Sn|40%Pb) to przedział 270-300
oC
Na górę
Zimny lut
Aby nie doszło do tego przypadku, musimy używać kalafonii, pasty lutowniczej dobrej jakości, posmarować przed lutowaniem, a
wszelkie elementy przed lutowaniem oczyścić, spirytusem, kwasem solnym choćby technicznym i stosujemy dobrą temperaturę topnienia
- o której juz napisałem.
Na górę
HCl - kwas solny
Służy do odtłuszczania jak i poprawienia zwilżalności powierzchni metali przed lutowaniem. Ostrożnie - nie można go wylać do
środka gitary, opary są trujące, drewno nie lubi go, podłoga również, dywany się w nim topią, Miedź potraktowana kwasem, a nie
zacynowana dokładnie lubi bardzo szybko zielenieć na powietrzu. W końcu kruszeje, traci przewodność i pęka. Więcej w paragrafie..
jak lutować
Na górę
Lutownica
Narzędzie pracy elektryków, elektroników, hydraulików i ludzi robiących rynny, a w przypadku gitar elektrycznych: lutników.
Istnieje wiele typów lutownic. Najczęstsze to lutownice pistoletowe, w których na końcu "lufy" występuje drut miedziany
lub ze stopu oporowego, po strzeleniu z takiego "pistoletu" następuje rozgrzanie drucika prądem i szybkie osiągniecie
temperatury około 300
oC. Inną odmianą lutownicy jest:
Na górę
Lutownica lokówka
Przypomina lokówkę, nieco brudną i wchodzącą w kolor miedzi. Może mieć różne groty - czyli końcówki. Rękojeść może być
plastikowa, zdarzają sie też przykłady lutownic pistoletowych wykonanych w technice lokówkowej. W dodatku maja niekiedy tryb
szybkiego rozgrzewania.
Na górę
Stacja lutownicza
Poniżej tzw. stacja lutownicza z pomiarem temperatury. Posiada specjalny uchwyt "pochwę", w którą wsadzamy rozgrzaną
lutownicę, w dobrych egzemplarzach, lutownice możemy wmontować zarówno w wersji dla leworęcznych jak i praworęcznych. Poniżej
przedstawiam lutownicę, jaką mam w pracy ZD-929B. Na panelu przednim znajduję się regulator temperatury - tzw. termostat. Dioda
Power oraz dioda pokazująca, w którym momencie lutownica dostaje prąd grzejący. Następnie wyraźny 10- diodowy termometr
pokazujący temperaturę od 150-420 stopni celsjusza. (w zależnosci od cyny i topniku jaki ma w sobie lub nie) - dla amerykanów
pokazano skalę w Fahrenheitach: od 300 F do 790 F.
Na górze
obudowy stacji znajduję się gąbka zrobiona z materiału odpornego na wyższe temperatury. W niej się myje gorącą i ubrudzoną z
tlenków, cyny i ołowiu lutownicę.
Na górę
Jak lutować
Lutowanie należy rozpocząć, gdy lutownica jest rozgrzana. Przy użyciu najlepiej cyny (lutowia) z topnikiem. Zbyt mała
temperatura powoduje zbyt wolne topnienie, a co za tym idzie więcej lutu nam się utleni. Jeżeli mamy cynę bez topnika potrzebny
bedzie osobny topnik, pasta lutownicza, kalafonia balsamiczna lub innego rodzaju środek zmniejszający temperaturę topnienia i
płynięcia metalostopu.
Różne dodatki
Kalafonia - spoiwo lutownicze oraz pasta i kalafonia Najczęściej mozna kupić w sklepie elektrycznym lub monterskim
(budowlanym) w opakowaniach przypominajacych pastę do butów, niegdyś szło kupić kalafonie w opakowaniu po zapałkach. Tak robili
handlarze z Rosji.
W przypadku lutowania należy nie wdychać oparów z lutowania. Opary ołowiu są silnie trujące. Podczas topienia kalafonia
powoduje silne dymienie. Dymy te zawierają rozpuszczalniki organiczne, które źle są trujace i rakotwórcze. Jednak jeśli
odpowiednio będziemy wentylowac pokój, wówczas wszystko będzie dobrze.
Na górę
Ściągnięcie izolacji
Kabel czy drut należy obciągnąć (tak tak nieładny zlepek słów), czyli ściagnąć izolacje. Służą do tego noze, scyzoryki,
nożyki, nożyczki (najlepiej takie zepsute, obciągaczki (wyraz , ściągacze izolacji)
Na górę
Wady w lutowaniu gitar i pieców
Wady to przede wszystkim brak schludności i rozplanowania w montowaniu kabli: które są często zbyt napięte, zaginają się po
zamykaniu obudowy i odpadają lub wyginają styki pozostałych elementów: przełaczników 2, 3, 5-pozycyjnych, potencjometów, pokręteł
i Kill-Switch'y.
Inne wady to brudne zanieczyszczone styki, przegrzane luty (zbyt długo zabieraliśmy sie do przetapiania, cyna nie ma
srebrzystości)
Wystające "druciki" kabli wielowiązkowych, czyli nie do końca zalane cyną elementy końcówek przewodu. Co widać na
rysunku poniżej:
1-osłona wystających przewodów z potencjometra, 2- źle założona termokurczka (rurka termokurczliwa), 3 - dobrze zrobione
rozdzielenie przy przełączniku, 4-źle wykonany lut - bo wystaje drucik z wiązki
Nie do końca zakryte elementy przewodu, z którego ściągaliśmy izolację. Jeżeli to możliwe, końcówki przewodów okryć można
rurkami termokurczliwymi czyli termokurczkami. Następnie przypalając ogniez z zapalniczki można je zacisnąć - zamykajac dostęp
powietrza do gołego drutu. Patrz: 1 na rysunku poniżej.
lutowanie potencjometrów w gitarze i efekcie gitarowym
Rozpierzchnięte przewody to jedna z kolejnych wad końcowego produktu. Aby temu zapobiec ostrożnie ściskamy ściągaczami
(trytytkami) przewody, w logicznie rozplanowane grupy przewodów - wiązki, magistrale - tak mozemy zrobić w przypadku gitary. W
przypadku pieca gitarowego czy fuzz'a, efektu należy wziąć pod uwagę silne wzmocnienia i sprzężenia zwrotne, jakie zachodzą
we wzmacniaczu i odpowiednio wziąść pod uwagę zależnosci miedzy sygnałami wyjściowymi i wejściowymi a masą układu.
Equalizer na potencjometrach wewnątrz obudowy z efektu gitarowego GONKULATOR MODULATOR firmy DOD - kilka wad lutowia przy
pokryciu przewodów.
połączenia zewnętrzne preampu w obudowie po DOD GONKULATOR-MODULATOR
Opis: 1 - otwór w obudowie obok zwory nieładnie polutowanej ze sobą - przerwanie i zlutowanie znacząco zwiększa masę elementu
i psuje wytrzymałość układu na wibracje, spadki z wysokości i udary. 2 - Trytka obejmująca przewody z preampu. 3 - nadlew z
kalafoni - nieładnie wygląda, ale niczemu nie szkodzi, dodatkowo lakieruję płytkę drukowaną, chroniąc przed powietrzem. 4
odwrotny montaż kondensatorów - na drutach - dodatkowy stabilizator napięcia symetrycznego w zasilaniu.
- Efekty gitarowe 🎛️
📁
- Wzmacniacze kompletne - Top marki
📁
- Katalogi głośników gitarowych
📁 🔉🔉
- Przedwzmacniacze - preampy gitarowe - kanały wzmacniaczy 🎙️
📁
- Elektronika gitarowa, przetworniki gitarowe 🎸🎸 - wewnątrz gitary - układy przystawek
📁
- Elektronika gitarowa 🎸 - pickupy gitarowe wg ilości - układy przystawek 📁
- Końcówki mocy gitarowe (różne) 📁
- Wzmacniacze firmowe - custom amps PA i piece gitarowe/basowe 📁
- Aukcje i fotki sprzętu - częsci NOS 📁
gitara elektryczna.
Struny to poczatkowy etap naszej podróży, to tu powstaje drganie przez muśnięcie wykonane
paznokciem, plektronem, kostką, piórkiem. Na skutek skomplikowanych praw spisanych przez XIX-wiecznych fizyków Faradaya, Maxwella i innych jegomości magistrów, drganie zamienia się magicznie w prąd. To tu trafiamy na pierwszy etap, jakim zajęła się nasza strona. Po krótce. Wzmacniacz wzmacnia napięcie jakie wychodzi z gitary.
Mostek i podstawa gniazda JACK (sleeve) to uziemienie. Struna drga tj. jej długość i grubość oraz naciąg odpowiedają za
wysokość tonu tudzież zwaną częstotliwością. Przetwornik w gitarze taki najprostszy składa się z
magnesu, lub magnesów tzw.
nabiegunników wokół których jest nawinięta cewka. Kilka tysięcy drobniutkich drucików lub par drucików wokół magnesów. Nie poruszają się. Nie indukuje się prąd. Z praw Maxwella tylko zmienne pole magnetyczne generuje prąd elektryczny. Magnes magnesuje strunę nad nim, struna drgając falą stojącą zakłóca pole magnetyczne magnesów. Ta różnica odkłada się na
cewce przetwornika lub przetworników bo może ich być więcej, jako prąd. Co za tym idzie gdzies to musi wyjść. Te elektorny są wypychane do wyjścia... Aby trafić w końcu do głośnika. Magia by się na tym skończyła, ale tak nie jest. Wiele tysięcy zwojów posiada swój rezonans, ze względu, że w przewodach cewki odklada się urojona pojemność elektryczna. CO za tym idzie, rezonuje to z indukcyjnością. Konstrukcja gitary jest z drewna, nie jest nieskończenie sztywna. Drgania drewna powodują dodatkowe zniekształcenia i delikatne przesunięcia się przetworników. Przetworniki są na sprężynach. Drgają mechanicznie zawieszone tak jakby na resorach. Taki skomplikowany zestaw rezonansów mechanicznych i elektrycznych buduje gitarę elektryczną jako profesjonalny instrument z duszą.
Jeżeli nie interesują Cię schematy, a bardziej artykuły zapraszam do działu artykułów:
tutaj - dział artykułów/poradników.
Nowości na stronie i strona główna..
Schematy, fora i artykuły...
Znajduja się
pod strunami. Pod każdą struną
znajduje się nabiegunnik. To w niej powstaje pole elektryczne, skad wzięła się nazwa całej gitary: elektryczna. Dział zawiera różnej maści uklady przystawek wraz z innymi
częściami, które sa powkładane do gitary i sprzedawane w tym sprzętem potencjalnym ofiarom.
Rozpiska popularnych przystawek podwójnych ze względu na polaryzacje i konfiguracje wyprowadzeń. Kolory oznaczeń, wszystko co przyda się przy zamianie tanich Ibanezów na Seymoury, Gibsony itp.
Jedna z nowszysch kategorii na stronie, dane głośnikow w formacie PDF - takie jak impedancja, skuteczność, średnice, wymiarowania, masa netto bez kolumny.
Czyli Fuzzy, distortiony, kaczki, filtratory, equalizery, imitatory lamp, tube screamery, chorusy, kompresory, limitery, zasilacze do efektów, overdrive...
To kolejna stacja naszej podróży. Jako, że dźwięk gitary wymyślonej w latach 30-tych może znudził się muzykom, wymyślono, że można zastosowac kilka zjawisk elektrycznych czy mechanicznych by
zmodulować,
wyostrzyć,
zmienić dźwięk gitary. A gdy już urządzenie będzie gotowe: zamknąc w puszce i opatentować jako efekty gitarowe. Wszystko; aby w miarę naszych chęci i możliwości
znieksztalcić, uwydatnic, uszczuplic, odszumic, upiększyc, wysublimowac dźwiek naszego wiosła.
Dział zawiera schematy i częściowo opisy kilkunastu przedwzmacniaczy gitarowych wymontowanych z konstrukcji firmowych. Chodzi o to, że sygnał z gitary ma inne poziomy, inna barwę, charakterystyke, impedancje jak sygnał z CD, adaptera czy licznika rowerowego, dlatego tez do gitary potrzebny jest coś takiego jak przedwzmacniacz, żeby to jakoś gadało wraz z wpakowaną na wyjscie końcówką mocy. Preamp może być wbudowany do całej machiny zwanej piecem, ale o tym poniżej
Zawierają schematy najbardziej zasłużonych i ciekawych konstrukcji, głównie gitarowych, ale znaleźć można kilka ciekawostek ze świata mody, część wzmacniaczy posiada opisy brzmienia, opisy budowy i to czego można się spodziewać po budowie.
||MARKI:|
AI
Ampeg
Ankoru
CJ
Copland
Dynaco
Eltron
Fender
Genelec
Gibson
Grant
Harmakandon
Heathkit
Hiwatt
Laney
Londoncity
Marantz
Marshall
Mcintosh
MESABOOGIE
Musicman
Orange
Peavey
Radford
Radmor
Riviera
Selmer
Simms
Soldano
SoundCity
Polish
Vermona
Vox
Dział zawiera kilka ciekawostek odnośnie wzmacniaczy nie tylko gitarowych, znajdziemy tu też schematy wzmacniaczy PA, Hi-Fi i innych rzeczy, są one opisane w miarę mozliwości technicznych. jak juz wpakowalismy w struny naszą rękę, wzmocnilismy szumy, które przeszły jak przez sito przez efekty, to warto ten sygnal wzmocnić, aby mógł zostac odtworzony na zywo w glośnikach - do tego służa wzmacniaczem czy tez końcówki mocy z wpiętymi na wejście przedwzmacniaczami (aby brzmiało madrzej PREAMPAMI).
klikaj w ten link - spis wszystkich schematów i działów w których są od początku działania witryny - AD 2002
łączenie ze sobą sprzętów grających takich jak kolumny i głośniki gitarowe.