Sciezka tremolo / sch / Artykuly / Gitary / Mikrofon nagrywanie gitary z duszą [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Gitary

← Lutowanie przystawek i piecy gitarowych [doc] | Moje gitary - Robert Gabor [doc] →

Mikrofon nagrywanie gitary z duszą [doc]

Mikrofon to urzadzenie elektryczne zamieniające energie fali dźwiękowej znajdującej się w ośrodku na drgania elektryczne. Drgania te przekazuje się za pomocą przedwzmacniaczy mikrofonowych do dalszej obróbki lub zapisu na magnetofonie, czy tez nośniku cyfrowym jakim jest komputer - poprzez odpowiednie karty dźwiękowe typu studyjnego. Zwykły komputerowy mikrofon, to mimo iż przeznaczenie jest takie same jak zawodowego mikrofonu studyjnego, nie zapewni należytych wrażeń artystycznych podczas nagrania. Nasz dźwięk wydawać się będzie inny niż w przypadku nagrywania gitary bezpośrednio z efektu gitarowego, wyjscia nagrywającego i inny niż w przypadku tego co słyszymy na naszych ulubionych płytach zespołów, które bardzo lubimy, gitarzystów, przy których lecą po prostu ciarki po plecach.

Mikrofon dynamiczny - odwrócony głośnik

Drgania powietrza wytwarzane przez fale dźwiękowe poruszają cienką elastyczną membranę i połączoną z nią cewkę umieszczoną w silnym polu magnetycznym wytwarzanym przez magnes. W wyniku tego generowane jest napięcie na zaciskach cewki - siła elektrodynamiczna, czyli drgania umieszczonej pomiędzy biegunami magnesu cewki, wzbudzają w niej prąd elektryczny o częstotliwości odpowiadającej częstości drgań fal dźwiękowych.

Podstawowym plusem (zaletą) tej konstrukcji jest prostota i brak konieczności zewnętrznego zasilania. Aby uzyskać wyższe napięcie na wejściu mikrofonu, należy zastosować cewkę o większej ilości zwojów, która z kolei jest cięższa i ma większą rezystancję, a zatem i większą bezwładność i szumy termiczne. Co w konsekwencji utrudni mikrofonowi przetwarzanie wyższych częstotliwości i szybkich impulsów.

Mikrofon pojemnościowy

W mikrofonach pojemnościowych do przetwarzania fal dźwiękowych na napięcie służy specjalnie skonstruowany kondensator, w którym membrana wykonana jest z bardzo cienkiej i elastycznej folii z napyloną warstwą złota stanowiącą jedną okładkę oraz umieszczonej w niewielkiej odległości od niej drobnej siatce metalowej, która stanowi drugą okładkę. Drgania powietrza spowodowane wytworzonymi falami dźwiękowymi wprowadzają w ruch membranę, która zmienia odległość jednej okładki od drugiej. Jedyną wadą tego typu mikrofonów jest konieczność zasilania prądem.

Mikrofon pojemnościowy elektretowy - jedna z odmian mikrofonu pojemnościowego.

Jest to mikrofon stosowany zazwyczaj do rozmawiania przez komputer np. ze Skype'a

Jego jakość to zazwyczaj mieszanka zmielonych głośników komputerowych Creative'a z pyłem wulkanicznym z zupek Kuksu.

Membrana w tym mikrofonie jest powleczona warstwą dielektryka spolaryzowanego (elektretu). Kondensator jest jakby na stałe naładowany, przez co mikrofon nie wymaga dodatkowego zasilania (jedynie dla przedwzmacniacza).

mikrofon elektretowy na schemacie

Często nieuczciwi producenci zapominaja do nazwy mikrofonu dopisywać mikrofon pojemnościowy członu elektretowy. Generalnie elektrety to najniższa kasta mikrofonów.

Konkluzja

Mikrofony dynamiczne i pojemnosciowe sa najczęsciej stosowane w studiach. Szczególnie popularne w nagrywaniu gitary będa mikrofony typu Shure, Beyerdynamic, Koss, Senheiser.

Kształty mikrofonów

mikrofony ciśnieniowe - działaja dookólnie, obojętnie z jakiej strony dźwięk, mikrofon jest czuły i słyszy to co do niego się mówi
gradientowe - Są czułe na dźwięki z przodu i z tyłu membrany - a prawie zupełnie nie czułe na dźiweki z kątów/skosów
ciśnieniowo-gradientowe - przez specjalne kanaliki dźwięk dostaje się do czułych membran mikrofonu, dzięki temu taki mikrofon ma kierunkową charakterystykę, ściąga dźwięki z jednego wycelowanego keirunku, przenosi też inne dźwięki, jednak z mniejszą czułością
ciśnieniowo-gradientowo-interferencyjne – mają długi kanał z bocznymi otworami, na skutek interferencji - wzmacniania i typowej geometrycznej akustyki pewne kierunki są uprzywilejowane względem innych. Rozwiązania tego typu stosuje się w mikrofonach studyjnych, reporterskich i kamkorderowych.

octavia vs shure smCharakterystyka przenoszenia mikrofonów. W uproszczeniu jest to moc sygnału jaka fizycznie zamienia sie na prąd elektryczny w cewce mikrofonu - im wyższy wykres i charakterystyka bliższa linii prostej - tym lepiej - widać od razu - że mikrofon Octavia 319 jest lepszy od Shure SM58.

Charakterystyki mikrofonów

Producent, model AKG, C414B-ULS Sennheiser, MKH40P48U3 AKG, C567E1 Sennheiser, MD 441 U
Typ przetwornika pojemnościowy pojemnościowy w. cz. pojemnościowy elektretowy dynamiczny
Charakterystyka kierunkowości zmienna: kardioidalna, hyperkardioidalna, dookólna lub ósemkowa kardioidalna dookólna superkardioidalna
Impedancja [?] 180 150 400 200
Skuteczność [mV/Pa] 12 25 10 >1,8
Pasmo przenoszenia [Hz] 20-20000 40-20000 20-20000 30-20000
Poziom szumów własnych
wg CCIR 468-2
[dB] 25 21 34 b.d.
Poziom szumów własnych
ważony, filtr A
[dB] 14 12 21 b.d.
Maksymalny poziom dźwięku [dB] 140 134 128 b.d.
Filtr obcięcia niskich częstotliwości [12 dB/okt.] 75 i 150 Hz 30 Hz b.d. korektor 5-położeniowy
Zalecana impedancja obciążenia [?] >600 >1000 >2000 >1000
Zasilanie phantom [V] 9-52 (2mA) 44-52 (2mA) 9-52 (2mA) –
Dopuszczalna temperatura [°C] -10 do +60 -10 do +70 -20 do +60 b.d.
Masa [g] 310 100 9+90 450
Wtyk XLR-3 XLR-3 XLR-3 XLR-3

Charakterystyka kierunkowości to wykres w układzie współrzędnych biegunowych przedstawiający skuteczność mikrofonu przy danej częstotliwości i kącie padania dźwięku, unormowany względem maksymalnej skuteczności mikrofonu. Ze względu na kształt charakterystyki kierunkowej, mikrofony dzieli się na: wszechkierunkowe (dookólne, kołowe), dwukierunkowe (ósemkowe) i jednokierunkowe.

Polar pattern omnidirectional.png Polar pattern figure eight.png Polar pattern directional.png
Wszechkierunkowa
(Omnidirectional)
Dwukierunkowa
(Bidirectional)
Jednokierunkowa
(Directional)

Kardioidy

Polar pattern subcardioid.png Polar pattern cardioid.png Polar pattern supercardioid.png Polar pattern hypercardioid.png
Subkardioidalna
Subcardioid
Kardioidalna
Cardioid
Superkardioidalna
Supercardioid
Hiperkardioidalna
Hypercardioid
Facebook Twitter Email More..




kod: heavy3

Komentarze i pytania

0 komentarzy dla tego widoku

Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Gitara basowa | Pickup | Lutnik | Głosniki