Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔
Mikrofon to urzadzenie elektryczne zamieniające energie fali dźwiękowej znajdującej się w ośrodku na drgania elektryczne. Drgania te przekazuje się za pomocą przedwzmacniaczy mikrofonowych do dalszej obróbki lub zapisu na magnetofonie, czy tez nośniku cyfrowym jakim jest komputer - poprzez odpowiednie karty dźwiękowe typu studyjnego. Zwykły komputerowy mikrofon, to mimo iż przeznaczenie jest takie same jak zawodowego mikrofonu studyjnego, nie zapewni należytych wrażeń artystycznych podczas nagrania. Nasz dźwięk wydawać się będzie inny niż w przypadku nagrywania gitary bezpośrednio z efektu gitarowego, wyjscia nagrywającego i inny niż w przypadku tego co słyszymy na naszych ulubionych płytach zespołów, które bardzo lubimy, gitarzystów, przy których lecą po prostu ciarki po plecach.
Mikrofon dynamiczny - odwrócony głośnik
Drgania powietrza wytwarzane przez fale dźwiękowe poruszają cienką elastyczną membranę i połączoną z nią cewkę umieszczoną w silnym polu magnetycznym wytwarzanym przez magnes. W wyniku tego generowane jest napięcie na zaciskach cewki - siła elektrodynamiczna, czyli drgania umieszczonej pomiędzy biegunami magnesu cewki, wzbudzają w niej prąd elektryczny o częstotliwości odpowiadającej częstości drgań fal dźwiękowych.
Podstawowym plusem (zaletą) tej konstrukcji jest prostota i brak konieczności zewnętrznego zasilania. Aby uzyskać wyższe napięcie na wejściu mikrofonu, należy zastosować cewkę o większej ilości zwojów, która z kolei jest cięższa i ma większą rezystancję, a zatem i większą bezwładność i szumy termiczne. Co w konsekwencji utrudni mikrofonowi przetwarzanie wyższych częstotliwości i szybkich impulsów.
Mikrofon pojemnościowy
W mikrofonach pojemnościowych do przetwarzania fal dźwiękowych na napięcie służy specjalnie skonstruowany kondensator, w którym membrana wykonana jest z bardzo cienkiej i elastycznej folii z napyloną warstwą złota stanowiącą jedną okładkę oraz umieszczonej w niewielkiej odległości od niej drobnej siatce metalowej, która stanowi drugą okładkę. Drgania powietrza spowodowane wytworzonymi falami dźwiękowymi wprowadzają w ruch membranę, która zmienia odległość jednej okładki od drugiej. Jedyną wadą tego typu mikrofonów jest konieczność zasilania prądem.
Mikrofon pojemnościowy elektretowy - jedna z odmian mikrofonu pojemnościowego.
Jest to mikrofon stosowany zazwyczaj do rozmawiania przez komputer np. ze Skype'a
Jego jakość to zazwyczaj mieszanka zmielonych głośników komputerowych Creative'a z pyłem wulkanicznym z zupek Kuksu.
Membrana w tym mikrofonie jest powleczona warstwą dielektryka spolaryzowanego (elektretu). Kondensator jest jakby na stałe naładowany, przez co mikrofon nie wymaga dodatkowego zasilania (jedynie dla przedwzmacniacza).
Często nieuczciwi producenci zapominaja do nazwy mikrofonu dopisywać mikrofon pojemnościowy członu elektretowy. Generalnie elektrety to najniższa kasta mikrofonów.
Konkluzja
Mikrofony dynamiczne i pojemnosciowe sa najczęsciej stosowane w studiach. Szczególnie popularne w nagrywaniu gitary będa mikrofony typu Shure, Beyerdynamic, Koss, Senheiser.
Kształty mikrofonów
mikrofony ciśnieniowe - działaja dookólnie, obojętnie z jakiej strony dźwięk, mikrofon jest czuły i słyszy to co do niego się mówi
gradientowe - Są czułe na dźwięki z przodu i z tyłu membrany - a prawie zupełnie nie czułe na dźiweki z kątów/skosów
ciśnieniowo-gradientowe - przez specjalne kanaliki dźwięk dostaje się do czułych membran mikrofonu, dzięki temu taki mikrofon ma kierunkową charakterystykę, ściąga dźwięki z jednego wycelowanego keirunku, przenosi też inne dźwięki, jednak z mniejszą czułością
ciśnieniowo-gradientowo-interferencyjne – mają długi kanał z bocznymi otworami, na skutek interferencji - wzmacniania i typowej geometrycznej akustyki pewne kierunki są uprzywilejowane względem innych. Rozwiązania tego typu stosuje się w mikrofonach studyjnych, reporterskich i kamkorderowych.
Charakterystyka przenoszenia mikrofonów. W uproszczeniu jest to moc sygnału jaka fizycznie zamienia sie na prąd elektryczny w cewce mikrofonu - im wyższy wykres i charakterystyka bliższa linii prostej - tym lepiej - widać od razu - że mikrofon Octavia 319 jest lepszy od Shure SM58.
Charakterystyki mikrofonów
Producent, model |
|
AKG, C414B-ULS |
Sennheiser, MKH40P48U3 |
AKG, C567E1 |
Sennheiser, MD 441 U |
Typ przetwornika |
|
pojemnościowy |
pojemnościowy w. cz. |
pojemnościowy elektretowy |
dynamiczny |
Charakterystyka kierunkowości |
|
zmienna: kardioidalna, hyperkardioidalna, dookólna lub ósemkowa |
kardioidalna |
dookólna |
superkardioidalna |
Impedancja |
[?] |
180 |
150 |
400 |
200 |
Skuteczność |
[mV/Pa] |
12 |
25 |
10 |
>1,8 |
Pasmo przenoszenia |
[Hz] |
20-20000 |
40-20000 |
20-20000 |
30-20000 |
Poziom szumów własnych
wg CCIR 468-2 |
[dB] |
25 |
21 |
34 |
b.d. |
Poziom szumów własnych
ważony, filtr A |
[dB] |
14 |
12 |
21 |
b.d. |
Maksymalny poziom dźwięku |
[dB] |
140 |
134 |
128 |
b.d. |
Filtr obcięcia niskich częstotliwości |
[12 dB/okt.] |
75 i 150 Hz |
30 Hz |
b.d. |
korektor 5-położeniowy |
Zalecana impedancja obciążenia |
[?] |
>600 |
>1000 |
>2000 |
>1000 |
Zasilanie phantom |
[V] |
9-52 (2mA) |
44-52 (2mA) |
9-52 (2mA) |
– |
Dopuszczalna temperatura |
[°C] |
-10 do +60 |
-10 do +70 |
-20 do +60 |
b.d. |
Masa |
[g] |
310 |
100 |
9+90 |
450 |
Wtyk |
|
XLR-3 |
XLR-3 |
XLR-3 |
XLR-3 |
Charakterystyka kierunkowości to wykres w układzie współrzędnych biegunowych przedstawiający skuteczność mikrofonu przy danej częstotliwości i kącie padania dźwięku, unormowany względem maksymalnej skuteczności mikrofonu. Ze względu na kształt charakterystyki kierunkowej, mikrofony dzieli się na: wszechkierunkowe (dookólne, kołowe), dwukierunkowe (ósemkowe) i jednokierunkowe.
 |
 |
 |
Wszechkierunkowa
(Omnidirectional) |
Dwukierunkowa
(Bidirectional) |
Jednokierunkowa
(Directional) |
Kardioidy
 |
 |
 |
 |
Subkardioidalna
Subcardioid |
Kardioidalna
Cardioid |
Superkardioidalna
Supercardioid |
Hiperkardioidalna
Hypercardioid |
- Efekty gitarowe 🎛️
📁
- Wzmacniacze kompletne - Top marki
📁
- Katalogi głośników gitarowych
📁 🔉🔉
- Przedwzmacniacze - preampy gitarowe - kanały wzmacniaczy 🎙️
📁
- Elektronika gitarowa, przetworniki gitarowe 🎸🎸 - wewnątrz gitary - układy przystawek
📁
- Elektronika gitarowa 🎸 - pickupy gitarowe wg ilości - układy przystawek 📁
- Końcówki mocy gitarowe (różne) 📁
- Wzmacniacze firmowe - custom amps PA i piece gitarowe/basowe 📁
- Aukcje i fotki sprzętu - częsci NOS 📁
gitara elektryczna.
Struny to poczatkowy etap naszej podróży, to tu powstaje drganie przez muśnięcie wykonane
paznokciem, plektronem, kostką, piórkiem. Na skutek skomplikowanych praw spisanych przez XIX-wiecznych fizyków Faradaya, Maxwella i innych jegomości magistrów, drganie zamienia się magicznie w prąd. To tu trafiamy na pierwszy etap, jakim zajęła się nasza strona. Po krótce. Wzmacniacz wzmacnia napięcie jakie wychodzi z gitary.
Mostek i podstawa gniazda JACK (sleeve) to uziemienie. Struna drga tj. jej długość i grubość oraz naciąg odpowiedają za
wysokość tonu tudzież zwaną częstotliwością. Przetwornik w gitarze taki najprostszy składa się z
magnesu, lub magnesów tzw.
nabiegunników wokół których jest nawinięta cewka. Kilka tysięcy drobniutkich drucików lub par drucików wokół magnesów. Nie poruszają się. Nie indukuje się prąd. Z praw Maxwella tylko zmienne pole magnetyczne generuje prąd elektryczny. Magnes magnesuje strunę nad nim, struna drgając falą stojącą zakłóca pole magnetyczne magnesów. Ta różnica odkłada się na
cewce przetwornika lub przetworników bo może ich być więcej, jako prąd. Co za tym idzie gdzies to musi wyjść. Te elektorny są wypychane do wyjścia... Aby trafić w końcu do głośnika. Magia by się na tym skończyła, ale tak nie jest. Wiele tysięcy zwojów posiada swój rezonans, ze względu, że w przewodach cewki odklada się urojona pojemność elektryczna. CO za tym idzie, rezonuje to z indukcyjnością. Konstrukcja gitary jest z drewna, nie jest nieskończenie sztywna. Drgania drewna powodują dodatkowe zniekształcenia i delikatne przesunięcia się przetworników. Przetworniki są na sprężynach. Drgają mechanicznie zawieszone tak jakby na resorach. Taki skomplikowany zestaw rezonansów mechanicznych i elektrycznych buduje gitarę elektryczną jako profesjonalny instrument z duszą.
Jeżeli nie interesują Cię schematy, a bardziej artykuły zapraszam do działu artykułów:
tutaj - dział artykułów/poradników.
Nowości na stronie i strona główna..
Schematy, fora i artykuły...
Znajduja się
pod strunami. Pod każdą struną
znajduje się nabiegunnik. To w niej powstaje pole elektryczne, skad wzięła się nazwa całej gitary: elektryczna. Dział zawiera różnej maści uklady przystawek wraz z innymi
częściami, które sa powkładane do gitary i sprzedawane w tym sprzętem potencjalnym ofiarom.
Rozpiska popularnych przystawek podwójnych ze względu na polaryzacje i konfiguracje wyprowadzeń. Kolory oznaczeń, wszystko co przyda się przy zamianie tanich Ibanezów na Seymoury, Gibsony itp.
Jedna z nowszysch kategorii na stronie, dane głośnikow w formacie PDF - takie jak impedancja, skuteczność, średnice, wymiarowania, masa netto bez kolumny.
Czyli Fuzzy, distortiony, kaczki, filtratory, equalizery, imitatory lamp, tube screamery, chorusy, kompresory, limitery, zasilacze do efektów, overdrive...
To kolejna stacja naszej podróży. Jako, że dźwięk gitary wymyślonej w latach 30-tych może znudził się muzykom, wymyślono, że można zastosowac kilka zjawisk elektrycznych czy mechanicznych by
zmodulować,
wyostrzyć,
zmienić dźwięk gitary. A gdy już urządzenie będzie gotowe: zamknąc w puszce i opatentować jako efekty gitarowe. Wszystko; aby w miarę naszych chęci i możliwości
znieksztalcić, uwydatnic, uszczuplic, odszumic, upiększyc, wysublimowac dźwiek naszego wiosła.
Dział zawiera schematy i częściowo opisy kilkunastu przedwzmacniaczy gitarowych wymontowanych z konstrukcji firmowych. Chodzi o to, że sygnał z gitary ma inne poziomy, inna barwę, charakterystyke, impedancje jak sygnał z CD, adaptera czy licznika rowerowego, dlatego tez do gitary potrzebny jest coś takiego jak przedwzmacniacz, żeby to jakoś gadało wraz z wpakowaną na wyjscie końcówką mocy. Preamp może być wbudowany do całej machiny zwanej piecem, ale o tym poniżej
Zawierają schematy najbardziej zasłużonych i ciekawych konstrukcji, głównie gitarowych, ale znaleźć można kilka ciekawostek ze świata mody, część wzmacniaczy posiada opisy brzmienia, opisy budowy i to czego można się spodziewać po budowie.
||MARKI:|
AI
Ampeg
Ankoru
CJ
Copland
Dynaco
Eltron
Fender
Genelec
Gibson
Grant
Harmakandon
Heathkit
Hiwatt
Laney
Londoncity
Marantz
Marshall
Mcintosh
MESABOOGIE
Musicman
Orange
Peavey
Radford
Radmor
Riviera
Selmer
Simms
Soldano
SoundCity
Polish
Vermona
Vox
Dział zawiera kilka ciekawostek odnośnie wzmacniaczy nie tylko gitarowych, znajdziemy tu też schematy wzmacniaczy PA, Hi-Fi i innych rzeczy, są one opisane w miarę mozliwości technicznych. jak juz wpakowalismy w struny naszą rękę, wzmocnilismy szumy, które przeszły jak przez sito przez efekty, to warto ten sygnal wzmocnić, aby mógł zostac odtworzony na zywo w glośnikach - do tego służa wzmacniaczem czy tez końcówki mocy z wpiętymi na wejście przedwzmacniaczami (aby brzmiało madrzej PREAMPAMI).
klikaj w ten link - spis wszystkich schematów i działów w których są od początku działania witryny - AD 2002
łączenie ze sobą sprzętów grających takich jak kolumny i głośniki gitarowe.