Gitara:Techniki grania na gitarze [doc] - Gitary - elektronika i schematy- eseje - | tremolo.pl

Robert Gabor alias Tremolo

Start / sch [katalog] / Artykuly [katalog] / Gitary [katalog] / Techniki grania na gitarze [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Gitary

← Tani chinski Hot Rail opis przystawki z testami [doc] | Teoria dzwiekow [doc] →

Techniki grania na gitarze [doc]

Przesaniem tego artykulu niech bdzie propagacja nietypowych technik, ktrych tak bardzo nam brakuje w naszej muzyce. Jest to artyku skierowany dla kadego 'szarpidruta' i kadego, ktry nie boi si potznych wyobrae i wielkiej gamy efektw jakich mona uzyska tymi palcami (Niech kady popatrzy na swoje donie no i do dziea.)

Jak wielka jest rodzina dwikw powstaych na gitarze, w efekcie rnego podejcia do grania i rnego podejcia do uzywania palcw w obrbie gryfu, strun, wajch, przesterw czy te nawet samych motylkw sucych niekiedy do podcigania. W technice gitarowej caa rasa gitarzystw uywaa juz prawie wszystkiego aby grac na gitarze. Waciwie pierwsze zmiany narodziy si w czasach genialnego Hendrixa i wwczach, gdy bluesowcy pokroju Johnego Lee Hookera dorwali gitary, a dokadniej jej wersji elektrycznej.

Barok

Ju w czasach barokowych - czasach Monteverdiego czy Bacha zaczto upikszac technike grania utworw. Upikszanie wzielo swoj obraz z materii sztuki jako plastyki. Wpywy orientalne na wzornictwo czy te przesadzanie w ornamentalistyce tamtego okresu wzieo swj wyraz take i muzyce. Powstay specyficzne ozdobniki, ktre przetrway do dzisiaj. Ozdobniki typu trill i tremolo, dugo si przebijay do naszych czasw jako elementy struktury muzyki rockowej, czy te wiata szybkich gitarzystw. Na przeomie wiekw genialny Nicollo Paganini - czowiek kty rwnie grywa na gitarze przywrci swiatu te techniki. Trille czy inne tego typu ozdobniki wykorzystywa Jimmy Page z Led Zeppelin (starsze pyty) i Joe Satriani w utworze Baroque.

Eddie Van frontman grupy Van Halen pono wprowadzi w wiato dzinne inna technike - tapping, czyli granie po gryfie obiemna rkami (lecz kto ju wczesniej zauwazy ten Trick na pytach legendanrego zespou FOCUS). Obecnie ta technika jest bardzo popularna mona j usyszec poczwszy od barw a skoczywszy na koncertach i konkursach gitarowych (Enver Izmailov). Ale znajduj si w repertuarze gitarzystw i triki innego typu. generujce innego typu sztuczki, bardziej chyba uwodzce sfere video nili audio - mianowicie Hendrix pali gitary The Who rozwalali je na scenie - po prostu Show Must Go On. S te inni np. genialny Polak, nie trzeba daleko szuka - Adam Fulara, grajcy nietypow technik tappingu dwurcznego, gra na dwugryfowej gitarze, a jego gra pzypomina bardziej popisy mistrzw fotepianu, czy organow kocielnych.

Jesli chciaby sam przestudiowac i doj do paru technik mozesz od razu przegldn zawarto bazy z nagranymi w mp3 technikami gitarowymi: WYSTARCZY KLIK TU


SLIDE

Jest to technika polegajca na tym, e przy przejcie z jednego do drugiego dwiku na okreslonej strunie dokonujemy przez lizg czyli jeli w notacji odczytamy e slide ma by wykonywany z progu 2 do progu 5 - to naley chwyci na drugim progu zagra dwik i pynnie wykona lizg dociskajc do gryfu i progw strune az do "przejechania" do 5 progu. W notacji tabularytorowej znajdziemy wwczas co takiego:

---------------------
--------2/5----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------

Slide moe by wykonywany z gry na d i z dou do gry. Fachowo mona znale rozronienie tego:

---------------------
--------5\2----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------

Takie oznaczenie oznacza lizg w d. Wykonywane jest przez przeduenie wybrzmiewajcego dxwiku o zjazd w tym wypadku z pitego progu na drugi.

Mona takze w notacji znale inne oznaczenia:

---------------------
----5S2--5s2---------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------

Slide'y moga by rnego typu i laczy si z innymi technikami. Slide mog si aczy w bardzo szybkie wibratia i inne tego typu sprawy, mog si aczyc ze sob. Do grania na gitarze ta technik niektrzy uzywaja specjalnych rurek, daje to pewn swobode grania i uzyskujemy mozliwo grania poza gryfem. Slide niekoniuecznie musi by wykonywany na jednej strunie, mona tego dokona na wielu strunach na raz, slidem mona traktowac cae akordy. Do przesterowane i ciekawe brzmienia wychodz na silnie uwydatnionej gitarze elektrycznej:

---------------------
-------7/9-----------
-------7/9-----------
-------7/9-----------
---------------------
---------------------
Kilka slidw mozna usyszec tutaj:

Slide


LEGATO - PULL OFF i HAMMER ON

Hammer On jest to technika polegajca na tym e po wykonaniu dwieku na jednym progu wykonuje si dwik pacem tej samej reki na progu o wyzszym numerze - z tym, e przy wykonaniu drugiego dwieku nie palcuje si go. Dwik ma by wykonany przez uderzenie palca lewej rki. Std ta nazwa odwoujca si do Hammera - czyli motka. Przykadowo aby wykona hammera z progu 5 na prg 7 zaczynamy granie od wykonania dwieku z progu 5, palcem wskazujcym, nastpnie uderzamy palcem serdecznym o prg 7. W zapisie wyglda to tak:

---------------------
--------5H7----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------

Mona czy hammer ony w ukady 2,3,4 palcowe, mona take uywa palcw drugiej doni przechodzc w inn rodzine technik czyli tapping. Hammer ony czsto nazywane sa legato w gre.

---------------------
------5H6H7H8--------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------

Szybkie opuszczenie palca z progu wyszego i wykonanie dwieku powstaego przez ucisk palca na niszym progu lub pustej struny nazywane jest Pull Off. Klasyczny pull of jest wykonywany bardzo szybko, przez natychmiastowe puszczenie palca powiedzmy serdecznego i wybrzmienie dwiku chwytanego palcem wskazujcym na niszym progu. Oczywicie palce s ustalone przypadkowo. Mona Pull Offy aczyc w cae grupy, wykorzystujc ca do (lew).

Technike Pull Off oznacza si w tabulaturach tak:

---------------------
--------7P5----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
--------7P6P5P4------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------


Tutaj ponizej zaprezentuje kilka ronych legat:

Hammer On i Pull Off
Hammer On i Pull Off - wykonany 3 palcami
Pull off - wykonany 4 palcami
Pull off - wykonany przez 4 struny 4 palcami


MORDENT

Mordent jest typowym ozdobnikiem wykorzystywanym od czasw klawesynowcw francuskich. Wystepoway dwa rodzaje tego typu ozdobnikw tak zwany mordent dolny i grny. Ten pierwszy polega na szybkim opuszczeniu jednego dwiku sekunde czyst w d - w gitarze uywano techniki pull-off - a nastpnie poprzez hammer-on dwik wraca do pierwotnej czstotliwoci. W mordencie do gry uywano najpierw hammer-ona o jedn sekunde do gry nastpnie pull-offa do pocztkowej nuty..


BEND

- podciganie, opuszczanie, wajcha typu tremolo mostki floyd rose itp.

Podcignicie polega na tym, e przytrzymujemy strune wybranym palcem lewej rki nastpnie cigniemy do siebie lub od siebie trzymajc strune pod paznokciem lub opuszkiem. Istnieje wiele pogldaw na temat jak powinien wyglda podcignicie. Niektrzy nie uznaj innych podcigni ni tych wykonanych przy uyciu caego nadgarstka.Wyrozniamy dwa typy podcigni jedne wykonywane sa do oporu, w tabulaturze znajdziemy opis FULL - znaczy peny. Lub za oznaczneiem "B" bdzie wolne miejsce.

---------------------
--------7B-----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Drugi typ podcignicia nakazuje nam tak podwyzszy nacig by uzyska brzmienie dwieku znajdujcego si za oznaczeniem. Czyli jeli mamy wykona:
---------------------
--------7B9----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
to znaczy musimy nacisn na strunie drug na 7 progu tak podcigac a w rezultacie otrzymamy dwiek z progu 9. Istotn role ma taki fakt, aby dwik by jak najbliszy dwiekowi z progu dziewitego. Moe si zday e trzeba bedzie tak podwyszony dwik opuci wwczas odnajdziemy cos takiego w notacji:
---------------------
--------7B9B7--------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Znaczy tyle, e musimy podcign dwik "7" do "9" a nastpnie zmniejsza nacig, a do pocztkowego dwiku "7". Takiego podcignicia moemy dokona w mostkach typu Floyd Rose, cignc wajche do siebie. Natomiast wajch typu tremolo moemy tylko opuszcza dwiki. Opuszczamy odpowiednio przekrcajc wajch i do ciskajc do gryfu. Specjalne spryny dajce zawieszenie strunom i struny zmniejsz czstotliwo draga.

Przykadowe prbki:

Podcigniecie i opuszczenie
Podcignicie 'poza skale'


VIBRATIO BENDEM LUB WAJCH

Vibratio - czyli wibracja moe by wykonywana na kilka sposobw. Jednym z nich jest bardzo szybkie podciganie i opuszczanie strun albo poprzez cykliczne drgania palca (palcw) lewej doni w gre i w d na przemian podcigajc i opuszczajc. Mona takiego czego dokonac take poprzez dziaania sam wajch. Naprzemian szybko w gre i w d.

Do popularnym oznaczeniem w tabulaturach jest litera "V".

---------------------
--------7V-----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
lub
---------------------
--------7~-----------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
W praktyce moe to wyglada tak:
---------------------
---7B8B7B8B7B8B7B8---
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Innymi metodami s zmiany ustawienia palca w obrbie progu.

Przykady:

Wibracja strun H poza gryf
Slide w momencie wibratia


TRILL (Tryl)

Trill jest czym lczacym hammer-ony i pull-ofy - polega na szybkim powtarzaniu hammer-ona i pull-ofa lub odwrotnie. Powtarzane sa cyklicznie dwa dwieki. tego typu sztuczke mona znale na Baroque Satrianiego. Co do trilli nie uksztatowa si znormalizowany zapis, wykonanie wyglda natomiast tak:

---------------------
---7h8p7h8p7h8p7h8---
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Popularne jest oznaczenie:
       Trill
---------------------
--------7(8)---------
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Przykad:

tryll


TRILL plus podciganie

Jest to zaawansowane technika, ktr mona zaobserwowac suchajc pocztkowych dzie Led Zeppelina. Sztuczka polega na tym, aby poczy na gryfie dwa ruchy - jeden to trill drugi po podciganie palca grajcego niszy dwik. Oczywicie wszystko wymaga praktyki.

Przykad:

Trill + podciganie


TRILL technik SLIDE

Tryll slidem przeznaczone jest dla bardziej wywiczonych gitarzystw. Polega na ustawieniu palcw na progu i cykliczne zjedanie paznokciem lewej doni to do jednego dwiku to do drugiego.

Wykonanie wyglda tak.

---------------------
---7/8\7/8\7/8\7/8---
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------


Przykad:

Trill przez uycie techniki slide


TAPPING

Tapping jest technik bardzo podobn do legato i hammeringu. Tappingiem mozna nazywa bardzo rozbudowane szybkie pasae legatowe przy uyciu jednej rki (lewej) lub te dwch rk. Technika tapping w odniesieniu do prawaej rki oznacza sformowanie kilku regu tego sportu - tak tak tego uywaj gitarowi sportowcy. trzeba niestety samemu doj do wprawy i perfekcji. Dwik wydobywamy rka praw albo za pomoca kostki uderzajc z nad gryfu dobijajc strune do niego, bd te w poprzek korzystajc z nierwnoci u dou pirka, do tego typu zmaga bardzo dobre bedzie grube pirko okoo 2 mm gruboci - moe by Dunlop. Technika ta daje duo inn barwe brzmienia niz standardowa gra, gdy inna jest zawarta ilo alikwotw czyli tonw skadowych dwiku.

Do tapingu mona uywa paznokci - nalezy wwczas uderza zagitym palcem, bd terz samego opuszka trzymic kcik prawej doni owinity wok podstrunnicy. Mona take puj na cao ograrniajc wszystkimi palcami doni strefe gryfu. Bd te zamienia miejscami donie. Oto przykadowa sztuczka tappingowa.

---------------------
---3H5T10THT5T10-----
---------------------
---------------------
---------------------
---------------------
Pocztkowe dwiki zgrywamy ze sob uywajc hammeringu nastepnie dziesitke gramy praw doni.

Przykadowe brzmienia:

Tapping wykonany paznokciem
Tapping wykonany pirkiem
Tapping wykonany do palcowania chwytu
Tapping i slide prawej doni
Tapping przez boczne uderzenia pirka podcigajce i opuszczajce dwie struny


FLAOLETY

Flaolety s to dwiki powstae poprzez odpowiednie lekkie dotchnicie struny w tzw. wle i wykonanie dwieku skadowego - alikwotu - dwiku nazywanego czasami fletowym. tego typu dwiki mog by wytwarzane jedynie przez instrumenty dte i strunowe. Istniej dwa podstawowe rodzaje flazoletw.

Pierwszy rodzaj nazywamy flaoletami czystymi. Pochodza one przez podzia caej struny na odpowiednie czci w wzach lekkie dotchnicie i uzyskanie dwieku alikwotowego. Najlepsze rezultaty uzyskujemy nad 5, 7 i 12 progu jednak dobra gitara potrafi takich dwiekow wicej wydusi z siebie.

Drugi typ flazoletw wykonywany jest na strunie skrconej. Na przykad jesli lew rk skrcimy strune na drugim progu to wzel znajduje si nad 14 progiem. Pamitajmy o tym ze flaolety si gra gwnie nad sam blaszka progu nie nad samym miejscem gdzeie normalnie przyciskamy. Flazolety czsto mona czy w tumione dwiki, udajc na przykad helikopter na gitarze. Jak to robi zespl Wrath.

Przykadowe oznaczenie:

----------<7>--------
---<7>---------------
---------------<5>---
---------------------
---------------------
---------------------

INNE:

  Harm.
E|-----------------------|-
H|-12--------------------|-
G|-----------------------|-
D|-----------------------|-    - Natural harmonics - flazolety naturalne
A|-----------------------|-
E|-----------------------|-

  A.H.(24)
E|-----------------------|-
H|-7---------------------|-
G|-----------------------|-
D|-----------------------|-   - Artifical harmonics (PISKI) - flaolety sztuczne
A|-----------------------|-     w nawiasie sugestia, nad ktrym progiem wykona municie
E|-----------------------|-     pirkiem lub paznokciem i przytrzymanie kciukiem


Przykadowe brzmienia:

Flazolety
Tumione flazolety na podstawie power chordsw


TUMIENIE - MUTING

Tumienie w swojej istocie dzieli si na dwa podrozdziay. Mozna tumi albo poprzez niedociskanie strun do koca, do ciekawe efekty z tego przychodz przy graniu chwytami na basowych strunach (Smells Like Teen Spirit) albo przez tumienie nadgarstkiem - czyli podczas kostkowania nadgarstek rki kostkujcej spoczywa na kocach strun tu przy mostku. Drgania sa przytumiane. Taki efekt mona spotka w Ain't Talkin' 'bout Love - Van Halena.

Tumienie lew rk
Tumienie nadgarstkiem


TREMOLO

Technika ta polega na tym e kostkujemy jeden dwik wiele razy - w praktyce czsto is tak zdarza e kostkujemy tyle ile si w rce. Tremolo nie zawsze jest powtarzaniem jednego dwieku - w praktyce spotykamy si z powtrzeniami do trzech dwikw w takiej jakby petli. Rone szkoy rznie ucz, zarwno klasyczne jak i te mniej klasyczne. Mozna grac jednym palcem (trzeba miec paznokcie niesamowicie obszlifowane) lub trzema, dwoma na przykad na basie. Tremolo najczsciej jest jednak wykonywane kostk, a bardzo adko na wielu strunach.

Tremolo moze wygladac tak

E|-----------------------|-
H|-----------------------|-
G|-77777777777777777777--|-
D|-----------------------|-
A|-----------------------|-
E|-----------------------|-

         Rwna si

E|-----------------------|-
H|-----------------------|-
G|-7---------------------|-
D|-/---------------------|-
A|-/---------------------|-
E|-----------------------|-
Lub inny styl Tremolo:
E|-----------------------|-
H|-----------------------|-
G|-78787878787878787878--|-
D|-----------------------|-
A|-----------------------|-
E|-----------------------|-

Najciszym w calym Tremolo jest przeplatanie wielokrotnego powtarzania dwikw z wasnym akompaniamentem do tego. PRZEDSTAWIONE PONIEJ:


     Am trem.
E|---000-000-000-000-000-000--|-
H|----------1-------1---------|-
G|----------------------------|-
D|------2-------2-------2-----|-
A|--0-----------------------0-|-
E|----------------------------|-

TREMOLO BAR

Jest to technika podobna do tremolo z uzyciem wikszej iloci dwikw ni jeden z ta roznic, e te dolne dwiki gra si obniajc wajch o podan nad tabulatura wysoko

  w/trem. bar
   1   1
  \/  \/
E|-----------------------|-
H|-----------------------|-
G|-7---9-----------------|-
D|-----------------------|-
A|-----------------------|-
E|-----------------------|-
Mona te obniac i podciga struny w wypadku dugich fraz. Uzywajc wajchy.
  w/trem. bar---------------------------|
                -4   0               +1
E|-----------------------------------------|-
H|-----------------------------------------|-
G|-0--------------------12-----------------|-
D|-0--------------------12-----------------|-
A|-----------------------------------------|-
E|-----------------------------------------|-

ARPEGGIO

Polega na odegraniu szybkiego acucha dwiekw na przykad chwytu C major (C due) na 12-progu. Czyli idc od gry 0-1-0-2-3-0 +12 progw od e do E: 12-13-12-14-15-12. Technika jest o tyle trudna e trzeba tak to zagrac by nie bylo sychac pustych strun i wspbrzmienia dwikow z ssiednich strun, Mona to zagra albo palcem albo piurkiem. Wana jest dokadno.

-------------------12---
-----------------13--13---
---------------12-------
-----------14-----------
-------15---------------
---12-------------------

Cao mona upikszy: jakim slidem u dou, 
czy hammeremu gry. Albo nawet po drodze 
dooeniem dodatkowego dwiku
na przykad TAPsem

-------------------12h15-
-----------------13------
---------------12-------
-----------14-----------
-------15---------------
-8/12-------------------

Arpeggio zagrane Sweepem.

Mona te zagra Arpeggia tapingiem.
--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
---0---h3---h7---t12---p7----p3----p0-------
--------------------------------------------

--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
---0---h5---h9---t12---p9----p5----p0-------
--------------------------------------------

--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
---0---h3---h7---t12---p7----p3----p0-------
--------------------------------------------
--------------------------------------------

--------------------------------------------
--------------------------------------------
--------------------------------------------
---0---h5---h9---t12---p9----p5----p0-------
--------------------------------------------
--------------------------------------------

Mniej wicej to w mp3 - taping arpeggiowy




Skomentuj stronę


kod: heavy3

Komentarze i pytania

0 komentarzy dla tego widoku

Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Gitara basowa | Pickup | Lutnik | Glosniki