1

Robert Gabor alias Tremolo

/ tremolo / sch [katalog] [katalog] / Artykuly [katalog] / Gitary [katalog] / Wyciszanie domowego studio gitarowego [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Gitary

← Twoja pierwsza gitara [doc] | Wymiana przystawek HB [doc] →

Wyciszanie domowego studio gitarowego [doc]

Jak wyciszy swoje domowe studio?

Istnieje mo磧iwo嗆 zrobienia sobie ma貫go dobrze izolowanego studia w domu, do嗆 dobrze brzmi帷ego. O wiele lepiej gra si na 篡wo ni dogrywaj帷 軼ie磬i w programie typu Audacity. Ca這嗆 brzmi lepiej i ma si przy tym wi璚ej frajdy. Jak to zrobi, by s御iedzi wiedzieli o naszych projektach jak najmniej. najmniej vice versa: jak zrobi, by鄉y my nie s造szeli s御iad闚 na naszych nagraniach. My郵, 瞠 ten cykl odpowie na najcz窷ciej pojawiaj帷e si pytania.

Wynaj璚ie profesjonalnego studia czy sali pr鏏 to cz瘰to wydatek wielu polskich z這tych. Koszt wynajmu technik闚, sprz皻owc闚, nag這郾ieniowc闚, realizator闚 d德i瘯u, dodatkowych muzyk闚 to cz瘰to zatrwa瘸j帷e pieni康ze dla m這dego adepta sztuki gitarowej. Wynaj璚ie powierzchni w domu kultury to cz瘰to umowa wi您ana. M這dzi muzycy bior klucz do sali, cz瘰to miernej jako軼i technicznej lub wsp馧dzieli j z innymi zespo豉mi.

Wynaj璚ie taniej sali gdzie na terenach podmiejskich w gara瘸ch to cena o wiele ni窺za. Ale tu ograniczaj nas sta貫 koszty dojazdu, benzyny, paliwa, a i tak ca這嗆 trzeba wyt逝mi akustycznie. Kwesti dodatkow jest konieczno嗆 wo瞠nia sprz皻u lub dok豉dnego i kosztownego zabezpieczenia gara簑 przed kradzie膨, gitar, konsoli mikserskich, g這郾ik闚 bo zazwyczaj cz窷 sprz皻u wozimy ze sob na pr鏏y.

Granie w domu to cz瘰to igranie z nerwami s御iad闚. Wielu d德i瘯闚 o wysokich nat篹eniach i g這郾o軼iach nie da si pozby. Mo積a co najwy瞠j zmniejszy ich intensywno嗆, tak aby zmie軼i si w normach przewidzianych w prawie budowlanym.

Podstawowe sprawy w wyg逝szaniu i poprawianiu brzmienia to:

  • wyb鏎 odpowiedniego pomieszczenia
  • pozbycie si przedmiot闚 rezonuj帷ych w pomieszczeniu
  • poznanie orientacyjnej g這郾o軼i naszego sprz皻u (ilo嗆 zastosowanych g這郾ik闚 moc piecyka)
  • wyb鏎 odpowiednich ustroj闚 akustycznych, kt鏎e wycisz nasz sprz皻 graj帷y (kieruj帷 si parametrami, cen i ci篹arem)
  • uszczelnienie pomieszczenia

Wymiary pomieszczenia

Pierwsz podstawow spraw w lokalizacji domowego studia jest wyb鏎 pokoju, lub pokoj闚 na tak ewentualno嗆 (jeden pok鎩 z urz康zeniem nagrywaj帷ym drugi pok鎩 do grania). Pokoje najlepiej o nier闚noleg造ch 軼ianach i niepowtarzaj帷ych si i nieproporcjonalnych do siebie wymiar闚 軼ian. Zapobiega to powstaniu fal stoj帷ych, podbarwie, i rezonans闚.

Je郵i jest taka mo磧iwo嗆, dobrze jest by pok鎩 nie s御iadowa bezpo鈔ednio z mieszkaniem s御iad闚, bokiem budynku. Mamy tu na celu ich s逝ch jak i mo磧iwo嗆 dostania si niepo膨danych d德i瘯闚 do 鈔odka.

Wymiary pomieszczenia to d逝go嗆 pokoju, szeroko嗆 i wysoko嗆. Standardowe polskie mieszkania maj cz瘰to pokrywaj帷e si wymiary 軼ian. S bardzo w御kie, malutkie, sufit ma wysoko嗆 oko這 2,5 metra.

Rys. 1. Nieprawid這we wymiary pokoju. Pok鎩 鄴速y - idealny sze軼ian o wymiarach 2,5m x 2,5m x 2,5m. Pok鎩 czerwony pokrywaj帷e si wymiary d逝go軼i i szeroko軼i. Pok鎩 zielony to cz瘰ty b陰d wychodz帷y w praktyce: wysoko嗆 pokoju pokrywa si z d逝go軼i, szeroko嗆 natomiast jest 2x wi瘯sza ni pozosta貫 wymiary.

G這郾o嗆 i nat篹enie d德i瘯u pieca gitarowego - to czego nie lubi nasi s御iedzi

Decybel -

jednostka akustyk闚 i elektronik闚 s逝篡 do wielu r騜nych rzeczy. Z punktu widzenia ha豉su jest to miara nat篹enia d德i瘯u i ci郾ienia akustycznego zapisana w spos鏏 nieliniowy.

Minimalne ci郾ienie akustyczne oznaczono jako 0dB (czyt. 0 decybeli), ci郾ienie 10x wi瘯sze to 20dB natomiast 100x wi瘯sze od 0dB - 40dB, 1000x wi瘯sze 60dB i tak dalej. Dok豉dne odzwierciedlenie przeliczenia decybeli na ci郾ienie oraz nat篹enie d德i瘯u przedstawiono na rys. 2.

Ucho ludzkie s造szy d德i瘯i w spos鏏 nieliniowy; tak samo odczujemy wzrost g這郾o軼i od 10dB do 30dB jak od 100dB do 120dB.

Rys 2. Skala g這郾o軼i wybranych 廝鏚e ha豉su.

Tabela 1. Maksymalny poziom d德i瘯u w wybranych pomieszczeniach mieszkalnych w dzie i w nocy. 

Kuchnia

45dB

40dB

Pokoje mieszkalne

40dB

30dB

Pomieszczenia do pracy

35dB

-

 

dzie

noc

Rys 2. Przedstawia nam ilo嗆 decybeli jaka p造nie do naszych uszu z wybranych 廝鏚e ha豉su. Istnieje prosty spos鏏 na przeliczenie ile dB ma nasz piecyk gitarowy korzystaj帷 z parametr闚 g這郾ik闚 i orientacyjnej mocy naszego wzmacniacza.

G這郾o嗆 ma貫go COMBO

Standardowy ma造 piecyk gitarowy o mocy 4Wat przy g這郾iku 20cm potrafi wygenerowa 鈔ednio 98dB z odleg這軼i 1 metra (rys. 3). Dla r騜nych wysoko軼i d德i瘯u g這郾ik taki ma r騜n g這郾o嗆. Dla cz瘰totliwo軼i oko這 4000Hz g這郾iki gitarowe maj silny rezonans i generuj ponad 100 decybeli. Pech chcia, 瞠 ucho ludzkie jest najczulsze w tym pa鄉ie w rezultacie ha豉s jest jeszcze bardziej spot璕owany.

Rys 3. Przebieg nat篹enia d德i瘯u w zale積o軼i od wysoko軼i d德i瘯u standardowego ma貫go g這郾ika gitarowego Super 8 firmy Celestion przy mocy 1W (1wata).

Du瞠 g這郾iki stosowane pojedy鎍zo

Standardowy du篡 g這郾ik koncertowy typu Celestion Vintage 30 lub Eminencje V12 s逝膨cy do grania z wi瘯sz moc generuje d德i瘯i o du穎 wi瘯szej g這郾o軼i ni g這郾ik 8 calowy (rys. 4 i 5). Posiada wi瘯sz membran, wi璚 potrafi ruszy wi瘯sz mas powietrza. Jego magnes posiada wi瘯sz si喚. Cewka jest grubsza i mo瞠 przyj望 na siebie wi瘯sz moc elektryczn ze wzmacniacza. Cz瘰to muzycy graj na tym samym sprz璚ie w domu co na koncertach. Pami皻ajmy, 瞠 nad wi瘯szym ha豉sem jest trudniej zapanowa w domu ni nad mniejszym.

Rys 4. Przebieg cz瘰totliwo軼i du瞠go g這郾ika Celestion V30

Rys. 5 Charakterystyka g這郾ika Eminencje Legend 105

Zwi瘯szanie mocy

Akustycy maj uproszczony spos鏏 wyliczania tego, jak piec gitarowy jest s造szany z wi瘯szej odleg這軼i i przy innej mocy.

Podwojenie odleg這軼i s逝chacza od g這郾ika z 1 metra do 2 metr闚 zmniejsza ha豉s o 6dB. Zmniejszenie odleg這軼i o p馧 pog豉郾ia d德i瘯 o 6dB.  

Tabela 2: Zmiana g這郾o軼i g這郾ika w decybelach w zale積o軼i od odleg這軼i i mocy

 

Moc dana na g這郾ik w watach

0,25W

0,5W

1W

2W

4W

8W

10W

20W

40W

100W

200W

400W

1000W

Odleg這軼 od g這郾ika

0,25m

+6dB

+9dB

+12dB

+15dB

+18dB

+20dB

+22dB

+25dB

+28dB

+32dB

+35dB

+38dB

+42dB

0,5m

0dB

+3dB

+6dB

+9dB

+12dB

+14dB

+16dB

+19dB

+22dB

+26dB

+29dB

+32dB

+36dB

1m

-6dB

-3dB

0dB

+3dB

+6dB

+8dB

+10dB

+13dB

+16dB

+20dB

+23dB

+26dB

+30dB

2m

-12dB

-9dB

-6dB

-3dB

0dB

2dB

+4dB

+7dB

+10dB

+14dB

+17dB

+20dB

+24dB

4m

-18dB

-15dB

-12dB

-9dB

-6dB

-4dB

-2dB

+1dB

+4dB

+8dB

+11dB

+14dB

+18dB

8m

-24dB

-21dB

-18dB

-15dB

-12dB

-10dB

-8dB

-5dB

-2dB

+2dB

+5dB

+8dB

+12dB

16m

-30dB

-27dB

-24dB

-21dB

-18dB

-16dB

-14dB

-11dB

-8dB

-4dB

-1dB

+2dB

+6dB

32m

-36dB

-33dB

-30dB

-27dB

-24dB

-22dB

-20dB

-17dB

-14dB

-10dB

-7dB

-4dB

0dB

Powy窺za tabela 2 okre郵a zwi瘯szenie lub zmniejszenie nat篹enia d德i瘯u w wolnym polu (powietrze) lub du篡ch pomieszczeniach. W ma造ch pomieszczeniach d德i瘯 odbija si od 軼ian i mo瞠 wzmocni wzajemnie. Trzeba te wzi望 pod uwag zakresy mocy na jakie skonstruowany jest zestaw g這郾ikowy.

ㄠczenie wielu g這郾ik闚

Je瞠li w paczce znajduje si wi璚ej g這郾ik闚 ni jeden to regu豉 szacowania jak g這郾y b璠zie zestaw jest nast瘼uj帷a: ka盥e podwojenie liczby takich samych g這郾ik闚 to wzrost skuteczno軼i o 3 decybele przy tej samej mocy . Zwi瘯szenie skuteczno軼i pokazano na

Przed pod陰czeniem wi瘯szej ilo軼i g這郾ik闚 skonsultuj si z akustykiem lub elektronikiem, aby przypadkiem nie spali pieca.

Rys. 6. Wzrost g這郾o軼i zestaw闚 wraz ze zwi瘯szaniem ilo軼i g這郾ik闚 (przy tej samej mocy nadanej na ca造 zestaw) - w decybelach podano orientacyjne zwi瘯szenie g這郾o軼i - 3dB - wyra幡y wzrost

ㄠczenie wielu piec闚

Je瞠li mamy wi璚ej piecyk闚 gitarowych w闚czas ka盥e dostawienie piecyka o podobnej mocy i podobnym g這郾iku to wzrost o +6dB. W przypadku wzmacniaczy o r騜nej g這郾o軼i system闚 szacujemy mniejsze podbicie d德i瘯u.

Gra wielu muzyk闚 na raz

Wszystkie powy窺ze metody szacowania uznaj, 瞠 wszystkie g這郾iki wydaj z siebie te same d德i瘯i, w przypadku dw鏂h muzyk闚 graj帷ych co innego w danym momencie czy te uzupe軟iaj帷ych si (riff wraz z gitar solow) trzeba doda mniej decybeli ni podaj powy窺ze zestawienia

Izolacja i walka z pog這sem - materia造 d德i瘯och這nne i d德i瘯oizolacyjne

D德i瘯oizolacyjno嗆

Decybel opisany w artykule poprzednim tego cyklu jako jednostka ha豉su jest te jednostk d德i瘯oizolacyjno軼i materia堯w. Im wi瘯sza d德i瘯oizolacyjno嗆 tym dla domowego ha豉郾ika lepiej. Upraszczaj帷 liczba m闚i nam o ile decybeli zmniejszy si nam ha豉s poza pomieszczeniem, gdy na 軼ianie pomieszczenia u篡jemy danego rozwi您ania akustycznego. Ten parametr izoluje nas od 鈍iata zewn皻rznego.

>Tabela 3. D德i瘯oizolacyjno嗆 wzrasta wraz ze zwi瘯szeniem g瘰to軼i i ceny materia逝...

>

 

Masa metra kwadratowego w kilogramach

D德i瘯oizolacyjno嗆 w decybelach

Cena w PLN za m2

Twarda we軟a mineralna

7,2

21

41,5

Mi瘯ka we軟a mineralna

4,3

23

66

Styropian

0,7

16

14

Wata szklana

2,4

11

Materia zu篡ty

Pianka PE

1

10

22

 

Rys. 7. D德i瘯oizolacyjno嗆 materia堯w dla r騜nych cz瘰totliwo軼i

Rys. 8. Wp造w zmiany grubo軼i we軟y mineralnej na d德i瘯oizolacyjno嗆.

Dobre rozwi您ania d德i瘯oizolacyjne potrafi odj望 a 60 decybeli d德i瘯u przy grubo軼i pow這ki materia逝 r闚nej 10cm. W dodatku nie wp造waj nadmiernie na ubytek jako軼i d德i瘯u.

 

Rys. 9. R騜ne materia造 d德i瘯oizolacyjne        Rys. 10. Pianka polietylenowa

R騜ne materia造 d德i瘯oizolacyjne przedstawiono na rys. 9. Od g鏎y to: styropian, pianka polietylenowa (wyk豉dzina podpanelowa rys. 10), stara wata szklana i r騜nego rodzaju we軟y mineralne, kt鏎e k豉dzie si zazwyczaj pod p造ty kartonowo-gipsowe, pomi璠zy pustaki, pod panele pod這gowe, dywany.

D德i瘯och這nno嗆

Drugim sposobem por闚nywania materia堯w jest wsp馧czynnik poch豉niania d德i瘯u. M闚i on nam o tym jaki u豉mek energii d德i瘯u pozosta w materiale - czyli pomi璠zy w堯kienkami waty szklanej, pomi璠zy  dziurkami w kasetonie pomi璠zy blachami w ustroju akustycznym. Ten parametr zwalcza pog這s w pomieszczeniu

Pog這s i jego kierunki przedstawiono na rys.11 i 12. S豉bo wyt逝mione pomieszczenia maj d逝gi czas pog這su, d德i瘯 w nich odbija si w r騜nych kierunkach i wielu miejscach przenika przez 軼ian. Cz瘰to uniemo磧iwia zrozumienie mowy, powoduj dudnienia i podbicia d德i瘯u. Dlatego te przy wyt逝mianiu bierzemy pod uwag wszystkie p豉szczyzny i wszystkie 軼iany 陰cznie z sufitem i pod這g.

Rys. 11. R騜ne drogi odbicia fali d德i瘯owej

Rys 12. Schematyczna ilustracja pog這su w pomieszczeniu

Tabela 4. Pog這sowy wsp馧czynnik dla wybranych materia堯w w odpowiednich przedzia豉ch cz瘰totliwo軼i. Im wi璚ej tym lepiej.

 

125Hz

250Hz

500Hz

1000Hz

2000Hz

4000Hz

鈔ednia

Marmur

0,01

0,01

0,01

0,01

0,02

0,02

0,01

Powierzchnia wody

0,01

0,01

0,01

0,02

0,02

0,03

0,01

Ceg豉 malowana

0,01

0,01

0,02

0,02

0,02

0,03

0,02

Linoleum, Asfalt, guma na betonie

0,02

0,03

0,03

0,03

0,03

0,02

0,03

Ceg豉 surowa

0,03

0,03

0,03

0,04

0,05

0,07

0,04

Drewniany parkiet na betonie

0,04

0,04

0,07

0,06

0,06

0,07

0,06

Beton malowany

0,10

0,05

0,06

0,07

0,09

0,08

0,08

P造ta gipsowa

0,29

0,10

0,05

0,04

0,07

0,09

0,11

Lekki welur na 軼ianie

0,03

0,04

0,11

0,17

0,24

0,35

0,16

Szk這 okienne

0,35

0,25

0,18

0,12

0,07

0,04

0,17

Dywan na betonie

0,02

0,06

0,14

0,37

0,60

0,65

0,31

Dywan z podk豉dem

0,08

0,27

0,39

0,34

0,48

0,63

0,37

Beton chropowaty

0,36

0,27

0,39

0,34

0,48

0,63

0,41

Mata z waty szklanej w osnowie welonu szklanego

0,32

0,44

0,54

0,52

0,54

0,67

0,51

Welur pofa責owany na 軼ianie

0,14

0,35

0,55

0,72

0,70

0,65

0,52

We軟a mineralna 100mm

0,15

0,39

0,85

1,00

0,98

1,00

0,73

P造ta z w堯kna szklanego

0,11

0,73

0,95

0,89

0,95

0,80

0,74

We軟a mineralna pokryta welonem i malowana

0,39

0,85

1,00

0,98

1,00

0,95

0,86

Poliuretan 100mm

0,46

0,88

1,00

0,92

1,00

0,94

0,87

Istnieje ca豉 gama materia堯w wykorzystuj帷ych r騜ne zjawiska, aby pozby si jak najwi璚ej d德i瘯u. Niekt鏎e bazuj na porowato軼i materia堯w, d德i瘯 wnika w kanaliki materia逝, gdzie powstaje tarcie powietrza o materia. Stosuje si watolin, we軟 mineraln, pustaki. Dzi瘯i czemu 豉godzony jest impet fali akustycznej. Tak zbudowane s wszelkiego typu ustroje akustyczne zbudowane z trocinobetonu. Stosowanego g堯wnie przy drogach ze wzgl璠u na brak estetyki.

Proste materia造 zbudowane z wat, p造t, przegr鏚, kszta速ek maja pewn wad. Przepuszczaj cz瘰totliwo軼i niskie - czyli basowe o d逝go軼i fali wi瘯szej ni grubo嗆 danego materia逝.

W nast瘼nym artykule opisz fachowe rozwi您ania pozwalaj帷e zwalcza bas w pomieszczeniach oraz kilka sprawdzonych trick闚 z wykorzystaniem prostych rzeczy, kt鏎e ma ka盥y z nas w swoim mieszkaniu, a kt鏎e r闚nie walcz z ha豉sem i z造m humorem naszych s御iad闚.


Jak wyciszy swoje domowe studio?

Obecna cz窷 opisze rozwi您ania bud瞠towe i fachowe, kt鏎e mo積a stosowa w naszym domu w kwestii zmniejszania oddzia造wania naszego talentu na reszt 鈍iata, kt鏎a nie zawsze tak uwa瘸.

Rozwi您ania bud瞠towe

Dobrze jest u篡 du篡ch szaf, z ksi捫kami u這穎nymi papierem w kierunku s逝chacza i umie軼i je w pokoju ods逝chowym. Tworz帷 ma貫 szparki pomi璠zy kartkami papieru. Jest to rozwi您anie do嗆 tanie, gdy ka盥y z nas ma jakie ksi捫ki, przedstawione na rys. 13.

Rys. 13. Prosta szafa wype軟iona ksi捫kami - dzia豉j帷a jako poch豉niacz pog這su

Inne tanie rozwi您anie to stosowanie prostych urozmaice na 軼ianach i szafach w postaci obraz闚, kaseton闚.

Rys 14. Kasetony styropianowe z p造tkim wzorkiem

Dywany, zas這ny, obicia, meble tapicerowane

Dobrym rozwi您aniem i cz瘰to stosowanym jest zastosowanie jednej lub wielu warstw dywan闚 i kaseton闚 z ci篹kich materia堯w. Materia造 te zmniejszaj nie tylko pog這s, ale i izoluj nas od 鈍iata pod wzgl璠em akustycznym. Gruba warstwa firan, grubych kotar ma o wiele lepsze w豉軼iwo軼i ni stosowane cz瘰to papierowe wyt這czki jaj.

Rys. 15. Dobrze t逝mi帷a zas這na okienna

Przesada i niebezpiecze雟twa w wyt逝mianiu

Sugeruj si, aby materia造 silnie t逝mi帷e na przyk豉d we軟a mineralna, pianka poliuretanowa wstawia wewn徠rz 軼ian. Nie nale篡 przesadza z wyt逝mianiem ca貫j powierzchni 軼ian, gdy stracimy na akustyce, ponadto takie materia造 s pyl帷e, tworz帷e ma貫 drobne bardzo lekkie i ostre skrawki, kt鏎e przemieszczaj帷 si w powietrzu mog powodowa zadrapania na sk鏎ze i erodowa w miar up造wu czasu (patrz rys. 16. przedstawiono star wat szklan).

Rys 16. Wyeksploatowana p造ta z waty szklanej, poddana wieloletniemu nas這necznieniu i kontaktowi z powietrzem oraz nowa we軟a mineralna

 Materia izolacyjny dobrze jest wstawi wewn徠rz struktury 軼iany, tam gdzie nie pyli. Aby znale潭 kompromis miedzy brzmieniem, izolacyjno軼i wynaleziono specjalne materia造 i ustroje, kt鏎e zapewniaj kompromis pomi璠zy dobrym rozprowadzaniem pog這su oraz niwelacja basu.

Rozwi您ania fachowe - niwelacja basu

Tradycyjne metody ekranowania 軼ian w studio, oparte o materia造 u這穎ne w postaci mat, pustak闚, paneli maj jedn g堯wn wad. Patrz帷 na tabele i wykresy dotycz帷e d德i瘯och這nno軼i i d德i瘯oizolacyjno軼i wszystkie materia造 w stanie surowym maj problemy z t逝mieniem basu. Najlepszy poliuretan przepuszcza ponad 50% d德i瘯u o cz瘰totliwo軼i 125Hz (czyli p造tkiego basu). Patrz帷 na ni窺ze cz瘰totliwo軼i jest jeszcze gorzej. Opr鏂z tego rozwi您ania bud瞠towe maja nier闚nomiern charakterystyk, i przepuszczaj pewne cz瘰totliwo軼i.

Aby lepiej t逝mi niskie cz瘰totliwo軼i stosuje si zjawiska fizyczne bazuj帷e na:

  • rezonansie powietrza w rowkach czy pomi璠zy 軼iankami materia逝 o rozwini皻ej powierzchni.
  • Stosuje si rozbudowane ustroje rezonansowe z這穎ne z kom鏎 o bardzo niskich cz瘰totliwo軼iach rezonansowych
  • Stosuje si membrany na軼ienne, o cz瘰totliwo軼i rezonansowej w dolnym pa鄉ie u篡wanym w studio. Impet fali akustycznej odbierany jest przez membran i zamieniany na energie ruchu membrany

Ustroje akustyczne RPG

Skyline

Rys. 17. Rysunek p造ty poch豉niaj帷ej typu Skyline.

Jest elementem systemu akustycznego firmy RPG. Jest to jakby miasto drapaczy chmur zminiaturyzowane i ustawione na naszej 軼ianie. Posiada bardzo wyr闚nan charakterystyk d德i瘯och這nno軼i i d德i瘯oizolacyjno軼i. Znakomicie nadaje si do pokoju ods逝chowego jak i do mini sali pr鏏.

Abflector

Jest p造t ustawion pod k徠em do 廝鏚豉 d德i瘯u. Jest to znakomity materia 陰cz帷y w sobie kompromis pomi璠zy odbiciem i ch這ni璚iem d德i瘯u.

Rys. 18. RPG Abflector.

Tabela 5. Wp造w kszta速u p造ty na wsp馧czynnik poch豉niania

100Hz

200Hz

500Hz

1000Hz

2000Hz

4000Hz

P豉ski absorber

0,1

0,2

0,2

1

1

1

Abflector

0,18

0,4

0,75

1

1

1

Pu豉pka basowa

- jest zazwyczaj trapezowym ustrojem membranowym jest to najlepsze rozwi您anie je郵i chodzi o wyzbycie si nadmiaru cz瘰totliwo軼i basowych trafiaj帷ych poza nasze ma貫 amatorskie studio. Oczywi軼ie nie wszystkiego da si wyzby - zawsze co zostanie. Dodatkow zalet jest to, 瞠 poprawia r闚nomierno嗆 bas闚 w naszym materiale i jako嗆 ods逝chu. Pu豉pk basow umieszczamy zazwyczaj w rogu pomieszczenia, gdzie koncentracja niskich cz瘰totliwo軼i jest najwi瘯sza.

 

Rys. 19. Pu豉pka basowa membranowa

Rys. 20. Pu豉pka basowa rezonacyjna

Rezonator szczelinowy i rezonator membranowy

Rys. 21. Rezonator szczelinowy i rezonator membranowy

Rezonatory s z這穎ne zazwyczaj z zamkni皻ych s逝p闚 powietrza ograniczonych z jednej strony nasz 軼ian a z drugiej otworem lub membran. Wymiary otworu ewentualnie masa membrany i obj皻o嗆 wn皻rza rezonator闚 s 軼i郵e wyliczone dla danego pomieszczenia w celu walki z opisan wcze郾iej fal stoj帷. membrana mo瞠 by wykonana ze skaju, gumy, sk鏎y, dykty.  Rezonans otworu lub membrany musi by taki sam jak cz瘰totliwo軼i fal stojacych w pomeiszczeniu.

Szczelno嗆 pomieszczenia

Dobr rad jest zapewnienie szczelno軼i pomieszczenia przez stosowanie plastikowych okien i drzwi z wype軟ieniem argonowym o bardzo wysokiej d德i瘯oizolacyjno軼i (mo積a je kupi bardzo tanio w sklepach budowlanych). Nie zapominajmy te o obiciu drzwi materia貫m t逝mi帷ym - kocem, we軟 mineraln obit skajem itp.

Zapewnienie szczelno軼i to kwestia podstawowa, gdy d德i瘯 ma tendencj do odbi ugi耩, penetrowania przestrzeni na du篡ch odleg這軼iach. Stracimy ca造 efekt ekranowania, gdy b璠ziemy mieli dziurawe 軼iany.

Dodatkowe niepotrzebne d德i瘯i

Cz瘰to stosuje si rozdzia urz康ze nagrywaj帷ych (komputer闚) od urz康ze, na kt鏎ych gramy wykorzystuj帷 w tym celu dwa pokoje. W jednym umie軼i instrumenty, panele poch豉niaj帷e, dywany, gotowe lub eksperymentalne wype軟ienia, kasetony, pu豉pki basowe; czyli rozwi您ania opisane w numerze poprzednim. Kwestia rozmieszczenia instrument闚 to juz metoda pr鏏 i b喚d闚, sprawa o wiele bardziej dyskusyjna ni kwestia ustroj闚 akustycznych.

Je瞠li b璠ziemy mieli problem z perkusj to j mo積a dodatkowo os這ni specjalnym panelem ze szk豉 organicznego (pleksi) lub ustawi za innego rodzaju przeszkod.

Gotowe nagranie i jego ods逝ch

Gotowe nagranie lub wersj robocz do przemiksowania dobrze jest przes逝cha w dobrze zaprojektowanym pomieszczeniu pod wzgl璠em akustycznym czyli spe軟iaj帷ym warunek nieproporcjonalno軼i 軼ian, braku podbi czy niepotrzebnych odbi (podobne warunki jak miejsce grania). Umieszczamy w nim system stereofoniczny wg wskaza producenta monitor闚 ods逝chowych lub ewentualnie innego sprz皻u na jakim akurat s逝chamy. Najlepiej jest u篡 do tego mniejszej 軼iany, gdzie umieszczamy na podestach lub przytwierdzamy do niej kolumny w spos鏏 jak najbardziej symetryczny. Kolumny odsuwamy od 軼ian, 瞠by wok馧 kolumny nie powstawa造 podbicia basowe oko這 100Hz.

Efekt ko鎍owy

Jak ju wszystko 豉dnie obijemy, wyszczelnimy, wymyjemy to co nabrudzili鄉y przy monta簑 materia堯w gotowy materia dobrze jest przes逝cha w kilku 廝鏚豉ch d德i瘯u. Na profesjonalnym Hi-Fi, monitorach studyjnych, s逝chawkach, zwyk造m radio, wie篡, g這郾iczkach komputerowych, i sprawdzi czy pod ka盥ym urz康zeniem nasze nagranie by這 ciekawe i dobrze brzmia這.

Je瞠li za pierwszym razem si nam nie uda這, nie poddawajmy si. Poeksperymentujmy z rozmieszczeniem muzyk闚 czy te mikrofon闚 nagrywaj帷ych lub zmie闓y konfiguracj (odejmijmy lub dodajmy kaseton闚 czy paneli poch豉niaj帷ych). A je郵i mimo du瞠j szczelno軼i i kilogramom we軟y mineralnej w 軼ianie s御iadom dalej si nie podoba i denerwuje ich nawet ma造 pisk zza 軼iany to s dwie mo磧iwo軼i, albo uwzi瘭i si na Was albo rzeczywi軼ie za g這郾o gracie.

Facebook Twitter Email More..

Skomentuj stron


kod: heavy3

Komentarze i pytania

0 komentarzy dla tego widoku

Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Gitara basowa | Pickup | Lutnik | Glosniki