𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Glosniki / Łączenie-glośników-gitarowych.html

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly/Glosniki

◀️ Poprzedni: Zmiana brzmienia głośników gitarowych poprzez ich uszkodzenie.html
Następny: ▶️

Łączenie glośników gitarowych.html



Masz piec gitarowy i chciałbyś do niego włączyć kilka różnych głośników? Jak urozmaicić brzmienie systemu gitarowego? Chciałbyś zwiększyć głośność swojego zestawu nie masz zbyt dużo pieniędzy? Zastanawiasz się jak inna kolumna czy głośnik grałaby z Twoim małym combo? W skrócie omówię podstawowe zasady, którymi trzeba się kierować by nie spalić wzmacniacza a uzyskać większą siłę koszącą naszego zestawu.

Zmora z lekcji fizyki: OPÓR, IMPEDANCJA, ZAWADA...

Podstawową sprawą w dodawaniu głośników jest opór elektryczny głośników. Głośnik jest jak silnik, który pobiera prąd z elektrowni, którym jest nasz wzmacniacz. Opór elektryczny głośnika to jakby ciężar, z który pokonuje wzmacniacz by ruszyć membraną i wydobyć dźwięk. Nie może być za niski dla danego wzmacniacza, gdyż wzmacniacz wtedy nie ma na czym oddać nadmiaru energii, jest jak rower na za niskiej przerzutce i w końcu po czasie się spali lub zrobi sobie krzywdę. Opór w swoim majestacie może być nieco większy, wówczas wzmacniacz będzie nieco ciszej grał. W przypadku tranzystorowca nic się nie stanie i nie będzie przeszkadzać, natomiast lampowcowi większy opór będzie przeszkadzał. Kolumna będzie źle dopasowana. Dlatego powinno się jak najlepiej dobrać opór głośnika do tego co pisze na wzmacniaczu.

Na każdym wzmacniaczu podane są podane oporności każdego wyjścia. Aby utrudnić zrozumienie i przerazić nie znającego się na elektronice lub fizyce gitarzystę miarę tę podano w omach (ang., niem. ohm) - a za znaczek uznano grecką literkę Ω. Jeśli na wzmacniaczu piszę 8Ohm, 8om lub 8 Ω - to taki głośnik lub zestaw głośników o takiej oporności można podpiąć. Om to nic innego jak oznaczenie podobne jak metr, cal, gram, funt, dolar.

Jak łączyć w zestawy? Co znajdziemy w skrzyni z głośnikiem?

Pojedynczy głośnik wewnątrz skrzyni - zwracajmy zawsze uwagę gdzie jest + a gdzie - odwrotne podpięcie jednego głośnika zepsuje brzmienie całego ZESTAWU. W przypadku głośników: patrząc na magnes i odwracając wyprowadzenia przewodów na dół zawsze będziemy mieli (+) po lewej stronie (-) po prawej. Oznaczenia są bardzo ważne w przypadku przekablowywaniu skrzyć, robieniu skrzyń, łaczeniu głośników i paczek.

Połączenie równoległe - zmniejszanie oporności kolumn gitarowych i zespołów kolumn

Opór wypadkowy [w przypadku takich samych głośników] = Opór / ilość głośników

 

Moc = moc głośnika najsłabszego x ilość głośników

Łączenie równoległe polega na tym, że prąd ze wzmacniacza równolegle wpływa przez dwa lub więcej głośników i wraca do wzmacniacza. Rozdziela się go na głośniku (mostek) lub na złączu wewnątrz kolumny. Podobnie to połączenie wygląda w przypadku różnego rodzaju wtyczek.

1 metoda: mostek - czyli równoległe łączenie dwóch głośników CELESTIONA

2 metoda: połaczenie równoległe od gniazda do głośnika.

3 głośniki w metodzie na mostek opór jest równy 1/3 oporu głośnika

W przypadku dwóch takich samych głośników - oporność wypadkowa to połowa oporności jednego. I tak z 8 Ω zrobi się nam 4Ω omy. Z 2 sztuk 16 Ω  zrobi się 8 Ω. A moc wzrośnie dwukrotnie. Paczka będzie grała bardziej kierunkowo. W przypadku różnych głośników liczy się tylko oporność. Oporność jest mniejsza niż najmniejsza w zestawie głośników.

8 Ω || 8 Ω = 4 Ω

16 || 16 = 8

8 Ω || 8 Ω || 8Om = 2,66 Ω (niepolecane)

 

Połaczenie szeregowe

Polega na tym, że głośniki łączymy jak baterie w radiu lub lampki na choince w jeden szereg:

W przypadku tego połączenia opory głośników się dodają do siebie. 4 om + 4om = 8om. Opór rośnie. Połączenie te przydaje się, gdy mamy wzmacniacz 8 omowy a kolumny lub głośniki 4 omowe

Bardziej rozbudowane układy: Równoległo-szeregowe:


Pierwszy od lewej układ u góry to układ nie zmieniający oporności (impedancji) z łącznikiem miedzygłośnikowym - w przypadku spalenie jednego z głośników - zmienia się rozkład mocy - z niedziałającego na sąsiadujacy - i paczka działa na 3 głośnikach o impedancji 3/2 Z. W układzie po prawej w przypadku spalenia jednego głośnika nie działa cała gałęź. Kolumna ma wówczas impedancje 2 * Z.

Układ na dole to układ 9-głośników - niezwykle kontrowersyjny

Zobacz też

Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej: o piecach, wnętrzu elektronicznym gitar i Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu, akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.

📂 Kategoria /Artykuly


1. Akordy do popularnych piosenek♔
2. Akustyka 📁
3. B-52 AT412a opis paczki gitarowej♔
4. Buczenie, Hum identyfikacja przyczyn buczenia♔
5. Charakterystyki przetworników gitarowych♔
6. Chwyty gitarowe♔
7. Czy wzmacniacze gitarowe są w 100 procentach lampowe♔
8. Dobór materiałów na wygłuszenia♔
9. Dyfuzor na głośnik gitarowy - diffuser♔
10. Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔
11. Efekty 📁
12. Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp♔
13. Elektronika 📁
14. Elementy bierne♔
15. Elementy czynne♔
16. Elementy elektroniki gitarowej♔
17. Flażolety piski - techniki gitarowe♔
18. Gibson - Flying V♔
19. Gibson Les Paul Copy HSS special 3molo edition♔
20. Gitara elektryczna a gitara klasyczna♔
21. Gitara stereofoniczna 2 w jednym♔
22. Gitara z płyty meblowej z Ikei♔
23. Gitarowe efekty dynamiczne♔
24. Gitarowe efekty modulacyjne♔
25. Gitarowe efekty polifoniczne♔
26. Gitarowe przestery♔
27. Gitary 📁
28. Gitarzysci 📁
29. Glosniki 📁
30. Głośniki - monitory studyjne i odsłuchowe♔
31. Głośniki do gitar basowych - liczenie obudów i tuneli BR♔
32. Głośniki gitarowe - kompendium♔
33. Głośniki gitarowe - prowizoryczne zastępniki firmowych rozwiązań♔
34. Jak podlaczyc gitare do komputera♔
35. Jak zrobić pętle efektów gdy jej nie ma♔
36. Katalog elementów elektronicznych♔
37. Katalog głośników gitarowych♔
38. Kill Switch in Fender Stratocaster♔
39. Lampy elektronowe diody triody i pentody♔
40. Les Paul czy Stratocaster♔
41. Lutnicy gitary klasyczne akustyczne oraz instrumenty smyczkowe♔
42. Lutnicy w Polsce - najlepszy lutnik♔
43. Lutowanie przystawek i piecy gitarowych♔
44. Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔
45. Moje gitary - Robert Gabor♔
46. MosTube one it is solid state vacuum tube equivalent 📝️
47. Mostki gitarowe♔
48. Nagrywanie gitar elektrycznych♔
49. Obciążenia standardowe wybranych efektów gitarowych♔
50. Ogrzewanie promiennikami ciepła sali prób♔
51. Oprzewodowanie wzmacniaczy gitarowych♔
52. Paczka gitarowa do gitary barytonowej - low end♔
53. Piec lampowy - renowacja gruchota♔
54. Pierwsza gitara jak kupić (2010)♔
55. Podstawy kablowania gitar elektrycznych♔
56. Potwór z małego combo gitarowego♔
57. Power break redukcja mocy pieca lampowego♔
58. Presto Lang 3molo Edition HB and SC 3sw 2014♔
59. Przełączniki w gitarach♔
60. Przewody gitarowe wg pojemności♔
61. Regeneracja TEISCO 50 Checkmate wzmacniacz gitarowy♔
62. Regeneracja kopii Marshall 1959 Plexi♔
63. Reverby, echa i pogłosy♔
64. Skale gitarowe♔
65. Solówki w utworach metalowych i rockowych♔
66. Stereofoniczny BAS♔
67. Struny gitarowe - gitara elektryczna klasyczna i basowa♔
68. Struny gitarowe♔
69. Subwoofer nietypowy♔
70. Tabulatury czyli czytanie tabulatorów♔
71. Tani chinski Hot Rail opis przystawki z testami♔
72. Techniki grania na gitarze♔
73. Teoria dzwieków - równomierne temperowanie♔
74. Testy serwisowe kabli gitarowych♔
75. Tuning Squier Stratocaster z 2001♔
76. Twoja pierwsza gitara♔
77. Wyciszanie domowego studio gitarowego♔
78. Wygłuszanie pomieszczeń na sale prób♔
79. Wymiana przystawek HB♔
80. Wzmacniacz Ibanez ValBee naprawa i modernizacja♔
81. Wzmacniacz pentodowy - jak wyliczyć w konfiguracji SE♔
82. Wzmacniacz tetrodowy - jak policzyć elementy elektroniczne do SE♔
83. Wzmacniacze 📁
84. Zamienniki lamp♔
85. Zmiana brzmienia głośników gitarowych poprzez ich uszkodzenie♔
86. pdf 📁
87. Łączenie głośników gitarowych w obudowach♔
88. Łączenie paczek gitarowych w różne konfiguracje♔
89. Życie z gitarą♔

Tematyka gitarowa i basowa

wg typów urządzeń

Efekty gitarowe

Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.

Patrz też schematy Efekty A-Z

Gitara i techniki grania na gitarze

W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy Gitary elektryczne, przystawki

Poradniki PDF download

Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.

Gitarzyści i wymiatacze

Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.

Głośniki gitarowe, domowe i estradowe

O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.

Artykuły o elektronice i wzmacniaczach lampowych

Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy Wzmacniacze, amps, transistor power stages | Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz | Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |

Akustyka gitarowa

Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...

Schematy

Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.

Strona główna - powrót