1

Robert Gabor alias Tremolo

/ tremolo / sch [katalog] [katalog] / Artykuly [katalog] / Glosniki [katalog] / G這郾iki monitory ods逝chowe [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Glosniki

← G這郾iki do gitar basowych [doc] | G這郾iki nie do ko鎍a gitarowe [doc] →

G這郾iki monitory ods逝chowe [doc]

B璠zie to cykl artyku堯w powi您anych mam nadzieje tematycznie ze sob o nag這郾ieniu naszej malej sceny, naszego ma貫go pubu, naszego ma貫go wesela itp.

G這郾iki gitarowe s specyficzne. Maj swoje ulubione 鈔ednice 10-12" i okre郵one charakterystyczne brzmienie, kt鏎e jest r騜ne w zale積o軼i od typu muzyki jak chcemy gra.

Aby nag這郾i ca造 zesp馧 wyposa穎ny we w豉sne wzmacniacze i kolumny przeznaczone pod dany instrument: g這郾ik od wokalisty, g這郾ik basisty, kombo gitarowe od kolesia co napiernicza sol闚ki. Trzeba mie osobny wzmacniacz, kt鏎y b璠zie to wszystko zbiera i nadawa do g這郾ik闚 ods逝chowych, s逝chawek, monitor闚, i przed scen dla s逝chaczy.

To jakie g這郾iki b璠 w lokalu zale篡 od wielu zmiennych: wielko嗆 pomieszczenia, liczba ludzi, kszta速 pomieszczenia, proporcje pomieszczenia. Je郵i to jest plener to tanio tego nie nag這郾imy... D德i瘯 na zewn徠rz pomieszcze znika w sinej dali i wraca po kilku sekundach odbity od drzew albo pag鏎k闚.

W pomieszczeniach ma造ch dobrze si spisuj standardowej budowy kolumny wyposa穎ne w g這郾ik basowy i wysokotonowy g這郾ik tubowy. Im wi瘯sze pomieszczenie tym trzeba albo wi瘯sze g這郾iki postawi przed scen lub wi璚ej tych samych g這郾ik闚. Istniej sytuacje, 瞠 b璠zie nam brakowa這 basu - w闚czas najlepiej do naszych zestaw闚 do這篡 g這郾iki basowe tzw. subwoofery. Z praktyki wiadomo, 瞠 lepiej jest mie ma貫 nadstawki wysokotonowe i dodatkowy subwoofer ni kolumn trzydro積. Taki subwoofer zasila si z dodatkowego wzmacniacza przez zwrotnice aktywn.

Wr鵵my do g堯wnego tematu: monitory studyjne.

Dla g這郾ik闚 gitarowych nie stosuj si zwrotnic wewn徠rz kolumn i piecyk闚. Dla g這郾ik闚 dla gitar basowych u篡wa si czasami dodatkowych g這郾ik闚 wysokotonowych za minizwrotnic, kt鏎a rozdziela niskie tony przed spaleniem g這郾ika wysokotonowego, a dodatkowo scisza g這郾ik wysokotonowy przed zbytnim wybijaniem si przed orkiestr.

Tak 豉two nie b璠zie na pewno w przypadku g這郾ika monitorowego, g這郾ika ods逝chowego i scenicznego... Taki g這郾ik musi by w idealnym przepadku idealnie neutralny. Przenosi dok豉dnie to co na niego si daje uwzgl璠niaj帷 akustyk sali, poprawiaj帷 brzmienie piecyk闚 ka盥ego z muzyka, za pomoc bramek, efekt闚, kompresor闚, efektor闚, filtr闚, mikser闚 i ca貫j gamy sprz皻u. Musi w dodatku przenosi w idealnym przypadku cale pasmo przenoszenia s造szalne przez cz這wieka. W rzeczywisto軼i starczy nam 50Hz-20000Hz - to zawsze mo積a podbi w okolicach basu, za pomoc equalizer闚. Lub dobudowa wielk kolumn basow z dodatkowym wzmacniaczem... I znowu odbiegamy.

W przypadku kolumny tego typu potrzebne s co najmniej dwa g這郾iki (nisko鈔edniotonowy i wysokotonowy zwany cz瘰to DRIVEREM) lub jeden g這郾ik coaxialny (koncentryczny), zbudowany z g這郾ika basowego i glo郾ika wysokotonowego po srodku.
Mo瞠 by tak, 瞠 na jeden g這郾ik wysokotonowy przypada wi璚ej bas闚. Zazwyczaj dwa.
Do tego potrzebna jest elektryczna zwrotnica, rozdzielaj帷a sygna造 na g這郾ik du篡 i g這郾ik maly w kolumnie.
G這郾ik niskotonowy umieszcza si w kolumnie o odpowiednim litra簑 i ewentualnym otworze rezonansowym poprawiaj帷ym bas - zwany BASS reflexem.

Zrozummy be趾ot z for闚 dyskusyjnych o akustyce np. Elektroda.pl audioco鈣am.pl


Aby g這郾ik nadawa si do kolumny zamkni皻ej czy z systemem bass reflex (dalej oznaczmy BR) bierze si pod uwag parametry akustyczne podawane przez producenta, odpowiednio zbadane i pewne. Je郵i producent k豉ma kolumna b璠zie gra豉 幢e. Z貫 parametry te spowoduj kiepski efekt.
Bardzo wa積e. Parametry maj do嗆 du膨 tolerancj, nawet kilka procent, gdy nie wp造wa to znacz帷o na brzmienie finalne. Wiadomo kiepski producent b璠zie mia kiepski rozrzut nawet 50% i w ko鎍u g這郾iki p鎩d na podpa趾 do C.O.

EBP - parametr zwi您any z doborem do glo郾ika systemu BASS REFLEX.

EBP liczy si z Fs i Qes

EBP=Fs/Qes - Fs- cz瘰totliwo嗆 rezonacyjna g這郾ika - to warto嗆 jak nisko g這郾ik brzmi uderzany na przyk豉d palcem... Qes - dobro elektryczna g這郾ika.

Dajmy na to Fs=50 Qes=0,5 - EBP=100

Je郵i EBP <50 stosujemy obudow zamkni皻 bez bass reflex闚 - gdy g這郾ik nie zgra si nigdy z tunelem bass refleksowym wydr捫onym w kolumnie.

Jesli EBP >50 stosujemy obudow otwart tak dobran, aby op騧nienia d德i瘯u zwi您ane z akustyk obudowy nie by造 zbyt du瞠.

Wielko嗆 otworu rezonansowego w kolumnie czyli BR si wylicza tak, aby rezonans takiego pudla rezonansowego powsta貫go z "dziurawej kolumny z rurami" by豉 bliska rezonansowi g這郾ika i wsp馧gra豉 z nim Fs~Fb - gdzie Fs-rezonans g這郾ika Fb-rezonans tunelu BR.
Im g喚bszy BR - tym ni窺za cz瘰totliwo嗆 rezonansowa, im szerszy, tym wy窺za cz瘰totliwo嗆. Im wi瘯sza kolumna tym ni窺za cz瘰totliwo嗆. Minimalna wielko嗆 tunelu to oko這 1/3 鈔ednicy g這郾ika. Wielkos kolumny nie mo瞠 przekracza parametru Vas - obj皻o嗆 ekwiwalentna.

To jak to liczy to temat rzeka. S ca貫 portale co pokazuj jak to liczy i jak u篡wa program闚. Tego w prostych kolumnach nie da si tego zepsu.

Id幟y dalej g這郾ik wysokotonowy

To g這郾ik tubowy o 鈔ednicy kopu趾i nawet 2" - jest do du穎 mocniejszy sprz皻 ni to co mamy w domu jako "cykacze". To g這郾ik co potrafi prze篡 nawet 40Wat闚. Przenosi cz瘰to cz瘰totliwo軼i oko這 2000 Hz, kt鏎e zabi造by g這郾iki wysokotonowe z domu.


Po陰czenie dw鏂h sekcji nisko- i wysokotonowej w kolumn g這郾ikow

G這郾ik basowy umieszcza si za zwrotnic basowa zbudowana z kondensatora i cewki (filtr 2-rz璠u), glo郾ik wysokotonowy umieszcza si za podobnym filtrem tyle, 瞠 kondensator z cewk zamienione s miejscami wzgl璠em g這郾ika. A dodatkowo wk豉da si tam t逝mik a elementy dok豉dnie wylicza i por闚nuje z rzeczywisto軼i - to rzeczywi軼ie jak dany filtr czyli zwrotnica dzia豉 w rzeczywisto軼i pod danym typem g這郾ika.

LICZENIE OBUDOWY
We幟y takie prametry:
Qes=0,3 Fs=50Hz Vas=130litr闚 鈔ednica 15"
G這郾ik niskotonowy ma 98dB wysokotonowy 108dB.

Jak to zrobi?

G這snik ma 15" wi璚 wysoko嗆 i szeroko嗆 przodu kolumny musi by wi瘯sza od tego wymiaru. G喚boko嗆 te, gdy, kolumna, mo瞠 si obali.

15" x 2,54mm/" =  38,1cm - to minimum.

Wielko嗆 kolumny damy 85 litr闚 - mniej wi璚ej takie kolumny si daje.

Dajmy wymiary przodu jako 50cm x 40cm - do daje razem pole: 2000cm^2

G喚boko嗆 wyliczamy z dzielenia obj皻o軼i przez pole 85 dm^3 / 2000cm^2 = 42,5cm (trzeba przypomnie sobie jak si przelicza這 jednostki).

S to wymiary wewn瘲zne zwane wymiarami netto.

Kolumna wysoko嗆 50cm szeroko嗆 40cm g喚boko嗆 42,5cm.
Tak to mniej wi璚ej wygl康a... 
Zwr鵵my uwag, 瞠 w powy窺zej kolumnie nie ma rury BR tylko zwyk造 tunel wydr捫ony konstrukcyjnie w drewnie - daje to lepszy dob鏎 samego otworu do kolumny. ζtwiej osi庵n望 minimalny przekr鎩 otworu aby powietrze w otworze nie 鈍iszcza這. 
Wymiar D im d逝窺zy - tym kolumna b璠zie mia豉 ni瞠j rezonans. Wysoko嗆 takiego otworu musi mie kilka centymetr闚. Jakie 4cm przy naszym g這郾iku. 

Liczenie tunelu w kolumnie estradowej

Chcemy zrobi rezonans w okolicach 50Hz. Dajmy na to 48Hz - kolumna b璠zie mia豉 podbity te rejestr nawet o kilka decybeli...

Trzeba najlepiej wzi望 program co nam to wyliczy pod dowolny g這郾ik. To czysta matematyka.

Z oblicze dla otworu 40cm x 4cm - da nam to g喚boko軼 oko這 8 cm. Wylicza si to z glupiego wzoru...
Gdzie:
Dv = 鈔ednica wewn皻rzna otworu (portu) (cm) Fb = cz瘰totliwo嗆 rezonansowa wybrana przez nas (Hz) Vb = wielkos obudowy wybrana przez nas (litry) Lv = D逝go嗆 otworu obliczona (cm) Np = ilo嗆 otwor闚 S = pole przekroju otworu (cm^2)

Lv=30 000 * 160cm^2 * 1 / 48^2 Hz^2 * 85 l - 0,9 * pierwiastek z (160) ... 





Facebook Twitter Email More..

Skomentuj stron


kod: heavy3

Komentarze i pytania

0 komentarzy dla tego widoku

Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Gitara basowa | Pickup | Lutnik | Glosniki