Jak podlaczyc gitare do komputera.html
Metod podłączania gitar i wzmacniaczy do komputera jest bardzo dużo. Elektronicy i projektancji wymyślali praktycznie w każdej epoce różne typy wtyczek i różne systemy nagrywające. Obecnie mamy całe multum różnego rodzaju kart Artykuly//Akustyka/fotos/muzycznych, studyjny, pseudo High-Definition, High-Fidelty, super 3D surround itp.
Jack 1/2" i inne
Obecnie
najpopularniejszym standardem w gitarach jest standard Jack. Składa się on z cypelkowatego wtyku, który wsadzamy do gitary.
Standardowa gitara monofoniczna posiada jack MONO posiadajacy jeden cypelek i jedną nazwijmy to: prowadkę do wtykniecia do
gitary.
Rysunek 1: Wtyk Jack zwany czasami św. Jackiem
taki oto powyższy wtyk
wkładamy do dziurki od naszej gitary (najczęściej). Koniec cypelka jest uznawany za przewód gorący natomiast podłużny walec jest
uznawany jako masa i jest połączony (jak to widać w dziale schematy) z mostkiem, ekranem gitary, ekranem przystawek, obudowami
potencjometrów i przełaczników.
Moc sygnału przetwornika gitarowego
Sygnał z gitary w
zalezności od przetworników jest słaby lub mocny o bardzo zmiennej dynamice. Od okolic 1mV w przypadku starych polskich
przetworników i chińskich gitar, do około 30mV w przypadku przetworników Di Marzio Single Coil bezszumnych (takich jakich uzywa
Yngwie Malmsteen), aż do około 500-1000mV w przypadku najmocniejszych przetworników pasywnych typu Humbacker i aktywnych, to
różnica wielkosci 3 rzędów. Dlatego nie można podłączać gitary bezpośrednio do komputera za pomocą przejściówek z allegro, gdyż
stracimy na dynamice, barwie, jakosci.
Przejsciówki, reduktory
Większość przejściówek wykorzystuje wejście mikrofonowe komputera typu PC, o wąskiej dynamice przystosowane do ludzkiej mowy i mikrofonu elektretowego niskiej jakosci. Ja proponuje państwu coś innego, a mianowicie wykorzystanie wyjscia Line IN. Będzie nam potrzebny multiefekt podłogowy lub preamp w racku lub preamp gitarowy lub efekt studyjny z wyjściami stereo...ZOOM G1 - najpopularniejszy, mogą być też jego odmiany z wyjsćiem stereofonicznym
ZOOM B1 - dla basowców, tak im tez się nalezy komnakt z komputerem
Digitech RP 50 - dla nie'fanów ZOOMA
Jack mini-mini
Jak juz mamy efekt podłogowy - to potrzebujemy kabla do kompa. Ja użyłem kabla od monitora Belinea typu JACK-JACK mini takiego jak poniżej: (ten jest lepszej firmy)Nastepnie wpiąłem go do :
Przejsciówki z
chińskich słuchawek, udało mi się go tez podpiąć przez złote złacza ze słuchawek KOSS (zdjecie podobne), tą przejściówkę
wsadziłem do OUTPUT (ew. wyjścia na SŁUCHAWKI HEADPHONES) naszego multiefektu gitarowego STEREO
Nastepnie małego Jacka wpinamy do wejścia niebieskiego LINE IN naszej karty dźwiękowej:
Po lewej u góry zwykła zintegrowana karta po prawej stara Yamaha a na dole jakiś udający zarąbistego soundbastero podobny Creative.
Do efektów typu RACK
STUDYJNY DIGITECH z preampem przyda się nam przejściówka tego typu: Przejsciówka STEREO -> 2x MONO gitarowe
Ogólnie kombinacji tyle
co klocków LEGO, ale można wszystko ze wszystkim połączyć.
Uruchomienie
Włączamy w menu Start uruchomsndvol32
lub uruchamiamy mixer (tam gdzie ustalamy głośność) ustawiamy, że chcemy mieć jedno wejście LINE-IN (input)Tu ustawiamy głośnosć
naszej gitary pokrętłem LINE-IN, można sobie dołączyć też mikrofon jak ktoś lubi śpiewać z gitarką
Po czym w opcjach programu ustalamy wejścia nagrywające: ustawienia opcje nagrywania itp.
Po czym w opcjach programu ustalamy wejścia nagrywające: ustawienia opcje nagrywania itp.
Tu wybieramy regulacje nagrywania i ustawiamy moc sygnału nagrywanego przez kartę można ją zmiksować z mikrofonem i uzyskać ciekawe efekty.
Pójdźmy dalej
Istnieją karty studyjne i
sygnowane pod gitarę.
Prywatnie używałem być
może z przyzwyczajenia kart z Line-6. Wzmacniacze tej firmy kipią cyfrą strasznie, za to karty typu Tone Port wyglądają
"misiowo" ze względu na te oldschoolowe wskaźniki wysterowania. Przypominające trochę panel samolotu. Część ustawień
tejże karty oczywiście bije po uszach - szczególnie ważne jest na samym początku opracować metodykę nagrywania. Bardzo wygodne do
nagrywania gitar w solówkach będzie napewno rozbudowana baza brzmień wzmacniaczy, efektów typu echo, chorus, flanger, całe
biblioteki brzmień z całego świata dość wiernie odwzorowanych i dobrze osadzające się w nagraniu podczas miksowania.
Line6 UX2 - sztandarowa karta do nagrywania gitar
8 kanałowa karta dźwiękowa - UX8 - obecnie nieprodukowana -
prawdziwe studio na kółkach i obróbki przykoncertowej
Tego wynalazku RME nie omówie, bo mnie na niego nie stać. Obsługuje 100 kanałów ma USB 3.0.
To jest tańsze - też podobnie do LINE-6 ma swoje software. I
pewnie działa nawet nieźle.
Nasz instrument czy to
gitara czy bas można podpiąć do tejże karty na niezliczoną ilość sposobów - przede wszystkim przez wejście instrumentalne -
wykorzystując 1) modelling piecy, 2) wejście liniowe z wyjścia liniowego naszego wzmacniacza lub przez transformator wyjściowy -
dość pozbawione barwy i dynamiki rozwiązanie, ale można użyć. No i najciekawsza opcja - nagrywanie jednym lub dwoma mikrofonami -
lub większą ilością jeśli ktoś ma mikser. Dodatkowo chwytają akustykę i powietrze.. Całość wchodzi do komputera przez magistrale
USB. W innych kartach jest to FireWire lub PCI - jesli chodzi o karty do komputerów stacjonarnych.
W przypadku nagrywania na
żywo dużo lepszym rozwiązaniem będzie laptop. W przypadku nagrywania w studio wydajniejszy bedzie komputer stacjonarny. Do niego
podepniemy duży monitor, by móc bawić się większą ilością ścieżek. Do tego celu ja używam telewizora(!) bo w TV ida już tylko
reklamy. Lepiej sobie poprzestawiać ścieżki i pobawić brzmieniem... Stacjonarka ma poważny problem jesli chodzi o hałas. Może to
być słyszalne w przypadku nagrywania na przykład gitary akustycznej przy pomocy mikrofonu.
W przypadku Line-6, bardzo łatwo stwierdzić jak to bedzie grało - Line-6 jest bardzo popularną zewnętrzną karta dźwiękową
Uphoria UM2
Bardzo opopularnym interfacem ze względu na cene jest: BEHRINGER Uphoria UM2
Filmik w naszym portalu Bardzo ładnie działa jak widać w innych filmikach Youtube z programem Audacity.
Inną metodą jest wyposażenie się w rejestratora - czyli dwumikrofonowego dyktafonu, do nagrywania np. koncertów, nagrywania na "setkę" Zoom H4N