Lutowanie przystawek i piecy gitarowych.html
Lutowanie przystawek polega na przeniesieniu abstrakcyjnego schematu z papieru na lutowaną do przełączników, potencjometrów i gniazda gitarowego pajęczyne przewodów. Jeżeli źle wszystko polutujemy to przystawki mogą odpalać w innym układzie niż tego chcemy, mogą buczeć, humbackery, bezszumne dual coil mogą nie spełniać swojego zadania konstrukcyjnego. Jeżeli polutujemy z kolei dobrze jeśli chodzi o schemat a źle jeśli chodzi o wykonanie spoiny, wówczas przy zatrzęsieniu, czy podniesieniu gitary odlecą nam luty zewrą siew środku co może spowodować całkowite nie działanie gitary. Istnieje możliwość, że lut będzie mocny, jednak na tyle utleniony, że nie będzie przewodził, jest to tzw. Zimny lut.
Kalafonia - spoiwo lutownicze oraz pasta i kalafonia Na góręCyna i ołów 60%/40% - lutowie
Do lutowania zwykłej elektroniki stosujemy stop cyny z ołowiem. W bardziej ekstrawaganckich konstrukcjach stosujemy srebro i o wiele wyższe temperatury topnienia. Nawet do 1000 stopni.
Na góręTemperatura
Najlepsza temperatura do lutowania stopu cyny z ołowiem (60%Sn|40%Pb) to przedział 270-300 oC Na górę
Zimny lut
Aby nie doszło do tego przypadku, musimy używać kalafonii, pasty lutowniczej dobrej jakości, posmarować przed lutowaniem, a wszelkie elementy przed lutowaniem oczyścić, spirytusem, kwasem solnym choćby technicznym i stosujemy dobrą temperaturę topnienia - o której juz napisałem.
Na góręHCl - kwas solny
Służy do odtłuszczania jak i poprawienia zwilżalności powierzchni metali przed lutowaniem. Ostrożnie - nie można go wylać do środka gitary, opary są trujące, drewno nie lubi go, podłoga również, dywany się w nim topią, Miedź potraktowana kwasem, a nie zacynowana dokładnie lubi bardzo szybko zielenieć na powietrzu. W końcu kruszeje, traci przewodność i pęka. Więcej w paragrafie.. jak lutować
Na góręLutownica
Narzędzie pracy elektryków, elektroników, hydraulików i ludzi robiących rynny, a w przypadku gitar elektrycznych: lutników. Istnieje wiele typów lutownic. Najczęstsze to lutownice pistoletowe, w których na końcu "lufy" występuje drut miedziany lub ze stopu oporowego, po strzeleniu z takiego "pistoletu" następuje rozgrzanie drucika prądem i szybkie osiągniecie temperatury około 300 oC. Inną odmianą lutownicy jest: Na górę
Lutownica lokówka
Przypomina lokówkę, nieco brudną i wchodzącą w kolor miedzi. Może mieć różne groty - czyli końcówki. Rękojeść może być plastikowa, zdarzają sie też przykłady lutownic pistoletowych wykonanych w technice lokówkowej. W dodatku maja niekiedy tryb szybkiego rozgrzewania.
Na góręStacja lutownicza
Poniżej tzw. stacja lutownicza z pomiarem temperatury. Posiada specjalny uchwyt "pochwę", w którą wsadzamy rozgrzaną lutownicę, w dobrych egzemplarzach, lutownice możemy wmontować zarówno w wersji dla leworęcznych jak i praworęcznych. Poniżej przedstawiam lutownicę, jaką mam w pracy ZD-929B. Na panelu przednim znajduję się regulator temperatury - tzw. termostat. Dioda Power oraz dioda pokazująca, w którym momencie lutownica dostaje prąd grzejący. Następnie wyraźny 10- diodowy termometr pokazujący temperaturę od 150-420 stopni celsjusza. (w zależnosci od cyny i topniku jaki ma w sobie lub nie) - dla amerykanów pokazano skalę w Fahrenheitach: od 300 F do 790 F.
Na górze obudowy stacji znajduję się gąbka zrobiona z materiału odpornego na wyższe temperatury. W niej się myje gorącą i ubrudzoną z tlenków, cyny i ołowiu lutownicę. Na góręJak lutować
Lutowanie należy rozpocząć, gdy lutownica jest rozgrzana. Przy użyciu najlepiej cyny (lutowia) z topnikiem. Zbyt mała temperatura powoduje zbyt wolne topnienie, a co za tym idzie więcej lutu nam się utleni. Jeżeli mamy cynę bez topnika potrzebny bedzie osobny topnik, pasta lutownicza, kalafonia balsamiczna lub innego rodzaju środek zmniejszający temperaturę topnienia i płynięcia metalostopu.
Różne dodatki
Kalafonia - spoiwo lutownicze oraz pasta i kalafonia Najczęściej mozna kupić w sklepie elektrycznym lub monterskim (budowlanym) w opakowaniach przypominajacych pastę do butów, niegdyś szło kupić kalafonie w opakowaniu po zapałkach. Tak robili handlarze z Rosji. W przypadku lutowania należy nie wdychać oparów z lutowania. Opary ołowiu są silnie trujące. Podczas topienia kalafonia powoduje silne dymienie. Dymy te zawierają rozpuszczalniki organiczne, które źle są trujace i rakotwórcze. Jednak jeśli odpowiednio będziemy wentylowac pokój, wówczas wszystko będzie dobrze. Na góręŚciągnięcie izolacji
Kabel czy drut należy obciągnąć (tak tak nieładny zlepek słów), czyli ściagnąć izolacje. Służą do tego noze, scyzoryki, nożyki, nożyczki (najlepiej takie zepsute, obciągaczki (wyraz , ściągacze izolacji) Na górę
Wady w lutowaniu gitar i pieców
Wady to przede wszystkim brak schludności i rozplanowania w montowaniu kabli: które są często zbyt napięte, zaginają się po zamykaniu obudowy i odpadają lub wyginają styki pozostałych elementów: przełaczników 2, 3, 5-pozycyjnych, potencjometów, pokręteł i Kill-Switch'y.
Inne wady to brudne zanieczyszczone styki, przegrzane luty (zbyt długo zabieraliśmy sie do przetapiania, cyna nie ma srebrzystości)
Wystające "druciki" kabli wielowiązkowych, czyli nie do końca zalane cyną elementy końcówek przewodu. Co widać na rysunku poniżej:
1-osłona wystających przewodów z potencjometra, 2- źle założona termokurczka (rurka termokurczliwa), 3 - dobrze zrobione rozdzielenie przy przełączniku, 4-źle wykonany lut - bo wystaje drucik z wiązki
Nie do końca zakryte elementy przewodu, z którego ściągaliśmy izolację. Jeżeli to możliwe, końcówki przewodów okryć można rurkami termokurczliwymi czyli termokurczkami. Następnie przypalając ogniez z zapalniczki można je zacisnąć - zamykajac dostęp powietrza do gołego drutu. Patrz: 1 na rysunku poniżej.
lutowanie potencjometrów w gitarze i efekcie gitarowymRozpierzchnięte przewody to jedna z kolejnych wad końcowego produktu. Aby temu zapobiec ostrożnie ściskamy ściągaczami (trytytkami) przewody, w logicznie rozplanowane grupy przewodów - wiązki, magistrale - tak mozemy zrobić w przypadku gitary. W przypadku pieca gitarowego czy fuzz'a, efektu należy wziąć pod uwagę silne wzmocnienia i sprzężenia zwrotne, jakie zachodzą we wzmacniaczu i odpowiednio wziąść pod uwagę zależnosci miedzy sygnałami wyjściowymi i wejściowymi a masą układu.
Equalizer na potencjometrach wewnątrz obudowy z efektu gitarowego GONKULATOR MODULATOR firmy DOD - kilka wad lutowia przy pokryciu przewodów.
połączenia zewnętrzne preampu w obudowie po DOD GONKULATOR-MODULATOR
Opis: 1 - otwór w obudowie obok zwory nieładnie polutowanej ze sobą - przerwanie i zlutowanie znacząco zwiększa masę elementu i psuje wytrzymałość układu na wibracje, spadki z wysokości i udary. 2 - Trytka obejmująca przewody z preampu. 3 - nadlew z kalafoni - nieładnie wygląda, ale niczemu nie szkodzi, dodatkowo lakieruję płytkę drukowaną, chroniąc przed powietrzem. 4 odwrotny montaż kondensatorów - na drutach - dodatkowy stabilizator napięcia symetrycznego w zasilaniu.