Mikrofon nagrywanie gitary z dusza_.html
Mikrofon dynamiczny - odwrócony głośnik
Drgania powietrza wytwarzane przez fale dźwiękowe poruszają cienką elastyczną membranę i połączoną z nią cewkę umieszczoną w silnym polu magnetycznym wytwarzanym przez magnes. W wyniku tego generowane jest napięcie na zaciskach cewki - siła elektrodynamiczna, czyli drgania umieszczonej pomiędzy biegunami magnesu cewki, wzbudzają w niej prąd elektryczny o częstotliwości odpowiadającej częstości drgań fal dźwiękowych.
Podstawowym plusem (zaletą) tej konstrukcji jest prostota i brak konieczności zewnętrznego zasilania. Aby uzyskać wyższe napięcie na wejściu mikrofonu, należy zastosować cewkę o większej ilości zwojów, która z kolei jest cięższa i ma większą rezystancję, a zatem i większą bezwładność i szumy termiczne. Co w konsekwencji utrudni mikrofonowi przetwarzanie wyższych częstotliwości i szybkich impulsów.
Mikrofon pojemnościowy
W mikrofonach pojemnościowych do przetwarzania fal dźwiękowych na napięcie służy specjalnie skonstruowany kondensator, w którym membrana wykonana jest z bardzo cienkiej i elastycznej folii z napyloną warstwą złota stanowiącą jedną okładkę oraz umieszczonej w niewielkiej odległości od niej drobnej siatce metalowej, która stanowi drugą okładkę. Drgania powietrza spowodowane wytworzonymi falami dźwiękowymi wprowadzają w ruch membranę, która zmienia odległość jednej okładki od drugiej. Jedyną wadą tego typu mikrofonów jest konieczność zasilania prądem.
Mikrofon pojemnościowy elektretowy - jedna z odmian mikrofonu pojemnościowego.
Jest to mikrofon stosowany zazwyczaj do rozmawiania przez komputer np. ze Skype'a
Jego jakość to zazwyczaj mieszanka zmielonych głośników komputerowych Creative'a z pyłem wulkanicznym z zupek Kuksu.
Membrana w tym mikrofonie jest powleczona warstwą dielektryka spolaryzowanego (elektretu). Kondensator jest jakby na stałe naładowany, przez co mikrofon nie wymaga dodatkowego zasilania (jedynie dla przedwzmacniacza).
Często nieuczciwi producenci zapominaja do nazwy mikrofonu dopisywać mikrofon pojemnościowy członu elektretowy. Generalnie elektrety to najniższa kasta mikrofonów.
Konkluzja
Mikrofony dynamiczne i pojemnosciowe sa najczęsciej stosowane w studiach. Szczególnie popularne w nagrywaniu gitary będa mikrofony typu Shure, Beyerdynamic, Koss, Senheiser.Kształty mikrofonów
mikrofony ciśnieniowe - działaja dookólnie, obojętnie z jakiej strony dźwięk, mikrofon jest czuły i słyszy to co do niego się mówigradientowe - Są czułe na dźwięki z przodu i z tyłu membrany - a prawie zupełnie nie czułe na dźiweki z kątów/skosów
ciśnieniowo-gradientowe - przez specjalne kanaliki dźwięk dostaje się do czułych membran mikrofonu, dzięki temu taki mikrofon ma kierunkową charakterystykę, ściąga dźwięki z jednego wycelowanego keirunku, przenosi też inne dźwięki, jednak z mniejszą czułością
ciśnieniowo-gradientowo-interferencyjne – mają długi kanał z bocznymi otworami, na skutek interferencji - wzmacniania i typowej geometrycznej akustyki pewne kierunki są uprzywilejowane względem innych. Rozwiązania tego typu stosuje się w mikrofonach studyjnych, reporterskich i kamkorderowych. Charakterystyka przenoszenia mikrofonów. W uproszczeniu jest to moc sygnału jaka fizycznie zamienia sie na prąd elektryczny w cewce mikrofonu - im wyższy wykres i charakterystyka bliższa linii prostej - tym lepiej - widać od razu - że mikrofon Octavia 319 jest lepszy od Shure SM58.
Charakterystyki mikrofonów
Producent, model | AKG, C414B-ULS | Sennheiser, MKH40P48U3 | AKG, C567E1 | Sennheiser, MD 441 U | |
---|---|---|---|---|---|
Typ przetwornika | pojemnościowy | pojemnościowy w. cz. | pojemnościowy elektretowy | dynamiczny | |
Charakterystyka kierunkowości | zmienna: kardioidalna, hyperkardioidalna, dookólna lub ósemkowa | kardioidalna | dookólna | superkardioidalna | |
Impedancja | [?] | 180 | 150 | 400 | 200 |
Skuteczność | [mV/Pa] | 12 | 25 | 10 | >1,8 |
Pasmo przenoszenia | [Hz] | 20-20000 | 40-20000 | 20-20000 | 30-20000 |
Poziom szumów własnych wg CCIR 468-2 |
[dB] | 25 | 21 | 34 | b.d. |
Poziom szumów własnych ważony, filtr A |
[dB] | 14 | 12 | 21 | b.d. |
Maksymalny poziom dźwięku | [dB] | 140 | 134 | 128 | b.d. |
Filtr obcięcia niskich częstotliwości | [12 dB/okt.] | 75 i 150 Hz | 30 Hz | b.d. | korektor 5-położeniowy |
Zalecana impedancja obciążenia | [?] | >600 | >1000 | >2000 | >1000 |
Zasilanie phantom | [V] | 9-52 (2mA) | 44-52 (2mA) | 9-52 (2mA) | – |
Dopuszczalna temperatura | [°C] | -10 do +60 | -10 do +70 | -20 do +60 | b.d. |
Masa | [g] | 310 | 100 | 9+90 | 450 |
Wtyk | XLR-3 | XLR-3 | XLR-3 | XLR-3 |
Charakterystyka kierunkowości to wykres w układzie współrzędnych biegunowych przedstawiający skuteczność mikrofonu przy danej częstotliwości i kącie padania dźwięku, unormowany względem maksymalnej skuteczności mikrofonu. Ze względu na kształt charakterystyki kierunkowej, mikrofony dzieli się na: wszechkierunkowe (dookólne, kołowe), dwukierunkowe (ósemkowe) i jednokierunkowe.
Wszechkierunkowa (Omnidirectional) |
Dwukierunkowa (Bidirectional) |
Jednokierunkowa (Directional) |
---|
Kardioidy
Subkardioidalna Subcardioid |
Kardioidalna Cardioid |
Superkardioidalna Supercardioid |
Hiperkardioidalna Hypercardioid |
---|