Mostki gitarowe.html
Mostek w zależnosci od konstrukcji mechanicznej gitary i typu może być różnie zamocowany w gitarze. Najprostsze mostki gitarowe to blokady "oczek" strun gitarowych na sztywno umieszczone w otworach. Oczka są wykonane z mosiadzu, który ma bardzo niską ścieralność.
Mostki stałe.
To nazwa dużej grupy mostków gitar elektrycznych i basowych. Ich starszymi kolegami są mostki stosowane w gitarach akustycznych i klasycznych. Wszystkie sześć strun znajduje się w stałej odległosci od body gitary. Jeśli chodzi o wysokość jak i odległość w linii gryfu. Długość struny jest stała. Mostek stały wymaga regulacji. Kalibruje się wysokosć struny i długość za pomocą grupy śrub. Nalezy robić to ostrożnie, gdyż struny są zawsze mocno naprężone a siła naciagu wynosi nawet kilkanaście kilogramów. Dlatego wydłużanie menzury (czyli długości struny) za pomocą poziomych śrub na sprężynach lub na prowadnicach podstrunowych wymaga dużej ostrożności.Gitara Gibson Flying V ze stałym mostkiem tak zwanym Tune-o-matic. Struny przytwierdzone są do body za pomocą mostu dwuczęsciowego. Jedna część słuzy do regulacji dlugości strun (wyzsza część przy przystawce). Druga do stałego przytwierdzenia. Długość struny reguluja się za pomoca prowadek. Jest to praktycznie niepsujące się urządzenie w przeciwieństwie do tanich mostów regulowanych.
Inny gibson z innym typem mostu. Mostek podłaczony jest za pomoca 4 śrub do drewna.
Mostek stały w gitarach Telecaster. Blacha zakrywa częśc pierwszej przystawki. Mostek stabilny. Przedłuza sustain.
Są tez inne mostki stałe tzw. mostki przewlekane przez gryf. Struny znajduja się w tulejach, które siedza w dość dużych dziurach z tyłu BODY.
Mostek stały przewlekany przez body. Widać charakterystyczne otworki na struny.
Mostki ruchome (z tzw. wajcha)
Specjalna grupa mostków wywodzacych się z modyfikacji mechanicznych gitar które od połowy lat 50 XX wieku urozmaicały w sposób fizyczny technikę gry na gitarze.Mostek Vib-rola i inne Whammy-bar
jeden chyba z najstawszych mechanizmów regulujących naciąg struny - a co za tym idzie wysokość dźwięku. Podobnie jak technika bend.Mostek vibrola.
Bigsby
Mostek bigsby. Kolejny WHAMMY BAR - nieco inna budowa - wajcha zmieniajaca długość struny.Mostek synchroniczny typu Tremolo
Jest to patent firmy Tremolo wprowadzony w latach 50-tych XX wieku. Tu podczas ruszania wajchą zmienia się zarówno długość struny jak i jej naciąg. Jest dużo stabilniejszy niż inne mostki wczesniej opatentowane. Tego typu mostek najczęsciej jest stosowany w tanich gitarach. Został skopiowany w milionach egzemplarzy.Budowa tremolo fender
Jest to mostek, który jest amortyzowany za pomocą sprężyn. Przeciwstawiają się one sile naciągu strun. Działa to podobnie jak mechanizm wagi, gdzie dodajac po jednej stronie naprężenie na wajchę popuszczamy naciąg strun i rozciągamy sprężyny umieszczone na spodzie gitary w specjalnie wydrążonej niszy.Mostek tremolo działa tylko w jedną stronę. Mozna tylko obniżać naciąg strun i ich długość oraz co za tym idzie zmniejszać wysokość dźwięku. Po czym można dźwięk popuścić i podwyższyć jego częstotliwość. Mostek służy do wykonywania techniki Vibratio, Tremolo.
Dalsza ewolucja mostów
Floyd Rose
Firma, która opatentowała w 1977 roku system tremolo podwójnie blokowanego. W odróżnieniu od zwykłego tremolo można zarówno podwyższyć naciąg jak i obniżyć naciąg strun.Wiele firm tworzy własne floydy na licencji OEM. Ibanez, Jackson, Fender, maja własne konstrukcje ulepszone zarówno do gitar 6- i 7-strunowych.
Inne mostki gitarowe do gitar
inne mostki gitarowe koniec wieku XX przyniósł rozwój nietypowych gitar, o zmiennej długosci skali. Struny basowe i rozstaw miedzy progami jest wiekszy niż w strunach wiolinowych. Powierzchnia miedzy mostkiem a siodełkiem jest dużym trapezem, a progi przypominają tory kolejowe w perspektywie. Co oznacza, że mostki muszą być w kształcie trapezu, równoległoboku, lub pod każdą struną musi być minimostek indywidualny tylko dla niej.Multiscale
Mostek do gitary z multiskalą
Multiskalowa gitara, to gitara wktórej każda struna ma inną długość menzury.
Mostki do takich gitar to zazwyczaj bazujące na podstawie równoległoboku przesunięte geometryczne standardowe mostki sztywne. Dzielą się na jednoczęściowe (bazowe) albo z podziałem na każdą strunę osobno. Rozwiązanie często używane w gitarach basowych z dużym naciągiem.
W zależności od tego, czy mamy do czynienia z multiskalą czy rozwiązaniem prostym, mostek do headless jest dłuższy by móc zamontować strunę w mostku oraz mieć możliwość zmiany czy to obniżania tonu czy podwyższania przy pomocy wajchy tremolo.
w/w mostek z nieco innej perspektywy:
Gitara multiskalowa z osobno montowanymi minimostkami na każdej struny osobno. Menzurę mozna dostosować indywidualnie do krzywizny gryfu, pochylenia progów itp.
GItara z indywidualnie mocowanymi strunami multiskalowa headless. Czyli to co tygryski metalowe lubią najbardziej. Każda struna jest mocowana osobnego minimostka, który również jest stroikiem.
Mostek na pojedyńczą strunę w powiększeniu.
Separowany mostek do gitary basowej do mocowania jednej struny.
Gitara headless w przybliżeniu z użyciem multiskali i skośnie zamocowanego Humbackera.
Typowy Harley Benton multiskalowy.
Złoty system Kahlera mostka dwustronnego z nietypową geometriąi rozległą regulacją.