Sciezka tremolo / sch / Artykuly / Wzmacniacze / Ile lampy w lampie [doc]

Widok ikon Widok miniatur Do artykulu

Kategoria /Artykuly/Wzmacniacze

← Elementy elektroniki gitarowej [doc] | JakKablowacWzmacniaczeGitarowe →

Ile lampy w lampie [doc]

Ile lampy w lampie?

Przegląd różnych rozwiązań wzmacniaczy gitarowych obalający mity i teorie spiskowe.

Patrząc na tysiące konstrukcji lampowych człowiek zadaje sobie pytanie dlaczego ktoś takie wielkie konstrukcje stosuje na scenie, wozi ze sobą ważący nieraz 30 kilogramów wzmacniacz na scenie i rozpakowuje go pół godziny. Po czym co jakiś czas wydaje kupę forsy na lampy do wymiany. Abstrahując od bardzo rozbudowanej postlampowej konserwy ludzie grają na czym im i tak pasuje. Jednak stereotyp, że piec musi być lampowy i to najlepiej z Mesy.. Nawet nie lampowy tylko hiperlampowy, gdzie nawet prostownik musi być niekrzemowy, zbudowany w oparciu o zasilające lampy prostownicze. Nieraz mi sie zdarzało, że piec lampowy brzmiał po prostu gorzej niż jego wujek tranzystorowy, dumnie teraz nazywany Solid State - żeby nie mówić po prostu krzemowy.

Poniżej opisze podstawowe grzechy i niedomówienia i nieprawidłowe z gruntu widzenia formalnego opowiastki o tak zwanych 100% lampowcach.

Piec lampowy, rasowy powinien mieć same lampy. Przynajmniej z definicji. Wszystko musi być bezpieczne dokręcone na ostatni guzik. Łatwe w serwisowaniu.

Wcześniej wspomniałem o prostownikach nielampowych we wzmacniaczach lampowych. Taki prostownik lampowy ma bardziej delikatną charakterystykę niźli jego krzemowy kuzyn. Diodowy kuzyn jest tańszy. Duodioda lampowa to koszt porównywalny z lampą EL34. Tu niektóre wzmacniacze mają przełącznik między jednym a drugim systemem zasilania - zmienia to charakterystyki dynamiczne wzmacniacza przy pełnym wysterowaniu.


PROSTOWNIK KRZEMOWY


Poniżej przedstawiam schemat takiego przełączania między układami w zasilaczu z MESY BOOGIE dual rectifer. Tu jak popatrzymy, pomimo lampowości tego piecyka w środku jest dużo krzemowych urządzeń...




obrazek /Firmowe/MESABOOGIE/MesaBoogieDualRectiferRoadster mesaboogiedualrectifier5.gif

/Firmowe/MESABOOGIE/MesaBoogieDualRectiferRoadster - schemat, obrazek 'mesaboogiedualrectifier5.gif' 


KOREKTOR GRAFICZNY W OPARCIU O TRANZYSTORY

W innych lampowcach też jest dużo krzemu.

obrazek /Firmowe/MESABOOGIE Mesa - Studio22.gif
/Firmowe/MESABOOGIE - schemat, obrazek 'Mesa - Studio22.gif' 

Na powyższym schemacie widać zastosowanie krzemowego tranzystorowego korektora barwy wpiętego wprost w lampowe nożyce konstrukcji, 

Wzmacniacze operacyjne w torach dźwiękowych

Inne MESY na przykład ta z pdf'a //www.tremolo.pl//Firmowe/MESABOOGIE/Mesa%20VTwin.pdf - to już naprawdę las opampów, elementów optycznych buforów używanych do sterowania, bramek logicznych, tranzystorów polowych i innych urządzeń o dziwnych i wyrafinowanych funkcjach. O ile sterowanie to w zasadzie dodatkowy bajer, i nie wpływa w zasadzie na brzmienie - użyte tranzystory polowe jako przełączniki podobne jak ByPassy z firmy BOSS działają już z pewną mniejszą przezroczystością niż klasyczne przekaźniki przy przełączniki. 

Również Marshall stosuje takie rozwiązania w swoich wzmacniaczach:

obrazek /Firmowe/MARSHALL JCM_900_Marshal.gif
/Firmowe/MARSHALL - schemat, obrazek 'JCM_900_Marshal.gif' 

TO co widać na powyższym schemacie to mostek prostowniczy użyty jako element obcinający, następnie na wyjściu jest wzmacniacz operacyjny TL072.

BUFOROWANIE PĘTLI EFEKTÓW NA TRANZYSTORACH

obrazek /Firmowe/MESABOOGIE Mesa Maverick [3].gif
/Firmowe/MESABOOGIE - schemat, obrazek 'Mesa Maverick [3].gif' 

Na powyższym zdjęciu widać schemat po środku dolnej krawędzi obrazka jest pętla efektów - po lewej stronie znajdują się na schemacie tranzystory. Nawet mniej znana firma B-52 używa do buforowania we flagowcu AT-120 buforowanie lampowe. Podejrzewam, że inżynierom z MESY chodziło o bezpieczeństwo - i zastosowali tutaj tranzystory o wielokrotnie niższym napięciu zasilania niż lampy. 

Nie jestem przeciwnikiem mieszania tranzystorów i lamp. Takie połączenie nazywane hybrydą istnieje w technice gitarowej od wielu lat i pozwala oszczędzić konstruktorom klasycznych konstrukcji dużo pieniędzy względem układów lampowych przy zachowaniu choćby części lampowego charakteru. 

WYJŚCIE NAGRYWAJĄCE W OPARCIU O KRZEM

obrazek Firmowe/MESABOOGIE Mesa SubwayRocket [2].gif
Firmowe/MESABOOGIE - schemat, obrazek 'Mesa SubwayRocket [2].gif' 

Na powyższym schemacie końcówki mocy z MESY SUBWAY ROCKET widać na dole wyjście nagrywające w oparciu o dwie polówki wzmacniacza operacyjnego. Może być używane jako słuchawki. Dodatkowo diody krzemowe robią tutaj jako element zaporowy miedzy anodami a masą układu zabezpieczają przed odwrotnym napięciem. 

Idziemy dalej tu będzie jeszcze ciekawiej.

Lampa gdzieś w przedwzmacniaczu

Zastosowanie jednej lampy niby poprawiającej brzmienie całości.

W dosyć popularnym aczkolwiek bardzo zhejtowanym wzmacniaczu z linku:

//www.tremolo.pl//Firmowe/HARTKE/Hartke%20GT60%20Head%20Schematic.pdf

Można tu znaleźć lampę, która w zasadzie sobie swieci i ładnie wygląda.

obrazek Firmowe/MARSHALL Valvestate_100.gif

Firmowe/MARSHALL - schemat, obrazek 'Valvestate_100.gif' 

Powyżej Marshall Valvestate. Nieco inny układ i bardziej rozbudowana elektronika. Mnóstwo zintegrowanego scalonego analogowego brzmienia zamknietego pod logiem Marshalla, 100W Mocy i jedna lampka gdzies w torze. 

Lampowy przedwzmacniacz, tranzystorowy koniec mocy Krank Krankenstein

Bardziej rozbudowany wzmacniacz hybrydowy posiada 3-5 triod. Przykładem takiego czegoś jest Krank Krankenstein. Wzmacniacz gitarowy o potężnej mocy wyjściowej. Lekkim zasilaczu. I wysokosprawnej końcówce mocy. 

Niestety nie mam schematu w swoich archiwach. 

Tranzystorowy przedwzmacniacz i lampowa końcówka.

Mała końcówka gitarowa w oparciu o pół lampy ECC83 i lampę 6L6: to znakomity malutki Ibanez Valbee. Przedwzmacniacz to symulacja tranzystorowa odchudzona jakiegoś poważniejszego sprzętu. Można się fajnie pobawić wymieniając lampę i sprawdzajac co się stanie z brzmieneim wzmacniacza po wymianie lamp tych samych typów od różnych producentów.  

obrazek /Firmowe/IBANEZ Ibanez_Valbee_VBS_Mixed_sides.jpg
/Firmowe/IBANEZ - schemat, obrazek 'Ibanez_Valbee_VBS_Mixed_sides.jpg' 

W środku znajduje się lampa, która steruje jedną swoją połówką pentodę wyjściową, natomiast drugie pół występuje gościnnie jako podbijacz w przedwzmacniaczu.

WNIOSKI

Dla prawdziwych lampowych snobów i przesadnie zadufanych terrorystów powiem -tak, w studio i tak nagrają Was komputerem poprzez kartę dźwiękowa, mikser, który na 100% nie będzie lampowy. Więc i tak stracicie część magii. Na scenie i tak Wasze wielowatowe paczki trzeba wzmocnić poprzez tor mikrofonowy i mikser i podac na koniec mocy. 


Facebook Twitter Email More..




kod: heavy3

Komentarze i pytania

0 komentarzy dla tego widoku

Gitara | Wzmacniacz |Przedwzmacniacz | Gitara basowa | Pickup | Lutnik | Głosniki