Artykuł jest uzupełnieniem poprzedniego, został napisany
jako uzupełnienie artykułu o pentodach a ogólniej o lampach, celowo został
napisany w odmiennej niż chronologiczna i historyczna kolejność rzeczy.
Na poczatku były diody, triody, następnie pentody i innego typu lampy (jak sama nazwa z języków antycznych
wskazuje na ilośc elektrod w bańce). Celowo pomieszałem, aby wyoblic pewna subtelną
roznice między tetrodami i pentodami.
Tetrody jak sama nazwa wskazuje maja 4 elektrody, jednak charakterystyki tej
lampy ze względu na zjawisko dynatronowe i ujemnej rezystancji) - dlatego konstryktorzy
dokładają specjalne płytki odchylające, upodobniające te lampy do pentod.
Jednak nie mozna tak na chop siup wymieniac pentod i tetrod miejscami, gdyz wiąże się to z róznymi parametrami tych lamp,
jednak jest ogromna rzesza audiofilów, którzy w ten sposób umilają sobie melomańskie życie.
Tetroda strumieniowa składa się ze szklanej banki z odpompowanym powietrzem w której zalane jest 5 elektrod: sa to anoda,
katoda - miedzy tymi dwiema emitowany jest prad elektryczny,
na drodze tego pradu stoj± 2 elektrody zwane siatkami, które steruj± tymże pr±dem oraz specjalne płytki odrózniające ją od zwykłych tetrod, w których wystepuje zjawisko dynatronowe. Pr±d elektronowy wychodzi z katody i emitowany jest do anody. Anoda posiada zatem dodatnie napiecie względem katody. Nazewnictwo anoda i katoda jest tak samo dobrane jak w chemii elektrolitycznej z tymże tutaj jonami sa elektrony o ładunku ujemnym. Zjawisko wyrzutu z katody elektronów jest potegowane, gdy sama katoda jest ogrzewana, tudzież w blisko¶ci tejże katody znajduje się drut oporowy umieszczony wewn±trz szklanej bańki. oddziałuje on termicznie na katode.
Oddziaływania miedzy elektrodami
Płytki w takiej tetrodzie spełniają role hamująca , podobnie jak siatka S3 zwana siatka zerową w pentodzie, jej potencjał jest zerowy względem katody, znaczy miedzy płytkami i katodą wystepuje zwarcie, jest ono albo wykonywane technologicznie wewnatrz lampy lub takie połaczenie trzeba dorobic. Jest to przypadek szczególny istnieja układy o innym potencjale katody i płytek ale sa stosowane raczej w wysokich czestotliwościach i innych zastosowaniach niż audio.
Siatka S2 jest siatka ekranuj±c± - zmniejsza pojemnosć między anoda i siatk± steruj±c± S1, zwieksza to współczynnik wzmocnienia (amplifikacji) , zwiększamy tez rezystancje wewnętrzn± lampy.
Siatka S1 jest siatka steruj±c±, bezpo¶rednio stanowi wej¶cie wzmacniacza.
Oto symbol uproszczony tetrody:
Polaryzacja lampy czteroelektrodowej.
Siatka S2 jest na wysokim napięciu względem masy Us2. Jeżeli Us2 < Uzas - gdzie indeks zas odnosi się do napięcia zasilaj±cego - to wtedy w układ włacza się rezystor Rs2. Siatka jest zwarta dla sygnałow zmiennych przez Is2. Rezystancje oblicza się z zaleznosci opisanej na schemacie powyzej. Do siatki s1 doprowadzamy napięcie ujemne względem masy
Wzmacniacz tetrodowy z tetrodą strumieniową
Wzmacniacz wymaga polaryzacji, która jest uzależniona od parametrów wewnętrznych lampy, skatalogowanych w nocie kazdego elementu, głównie bedzie nam chodzic o tzw. rezystancje wewnetrzn± oznaczon± przez greck± litere "ro" na powyższym rysunku przedstawiłem popularn± polaryzacje wzmacniacza na tetrodzie.
Zacznijmy od rezystora i kondensatora między katoda a masa. Rezystancja ta jest rzędów 150R ze wzoru Rk = Us0/Ia. Kondensator przyjmuje się taki, aby jego reaktancja przy dolnym pasmie około 100Hz wynosiła około 15R stanowi±ce 10% rezystancji Rk. Co w praktyce daje nam warto¶c około od 20 do 100uF.
Niestety impedancja wyj¶ciowa takiego wzmacniacza jest za duża, aby prad mogł napedzic dĽwiękiem głosnik o małej impedancji,
dlatego też stosuje sie proste rozwiazanie transformator, który zmienia poprzez
indukcje warto¶ć napiec i pradów w rezultacie impedancji. Warto¶ć przekładni transformatora
czyli stosunku uzwojeń pierwotnych do wtornych jest pierwiastkiem z rezystancji wewnetrznej
podzielonej przez 5 do 10 przez rezystancje czy tez impedancje obci±żaj±cego gło¶nika. (wzór drugi od lewej u góry)
Warto¶ć rezystancji wej¶ciowej podzielic przez 5 oznacza rezystancjre odbiornika Ra ze schematu poprzedniego.
Wartość Ra jest wartościa przetransformowana w sytuacji gdy zamiast głośnika byłby zwykły
rezystor dopasowany prawidłowo.
Tetrody szczeólnie radzieckie w przeciwieństwie do pentod lubieją miec małe rezystancje wewnętrzne,
dlatego stosuje sie dla nich mniejsze przekładni w transformatorach.
Wzór na kondensator Cw - jest ukazany na schemacie wzmacniacza. Poprawia on charaktrystyke wzmacniacza, także wzmacniacza w oparciu o tetrode strumieniow±. Kondensator zmniejsza wzmocnienie przy wyższych czestotliwo¶ciach.W pewnych przypadkach można w układ wmontować dodatkowy opór Rw, który może sie równać Ra, który wyliczamy ze wzorów.
Tremolo
Data i godzina wpisu:23:56:24 09.12.2006 * Adres hosta kwestuj±cego:system858917525.mtvk.pl
W takim układzie nalezy dac oczywi¶cie triode na wej¶cie powiedzmy ECC83. Niezapominajmy o tym. Koncówki maj± zazwyczaj małe wzmocnienie.
Ruski wzmacniacz na 6P45S
Data i godzina wpisu:0:25:58 18.07.2008 * Adres hosta kwestuj±cego:staticline13478.toya.net.pl
gitara elektryczna. Struny to poczatkowy etap naszej podróży, to tu powstaje drganie przez muśnięcie wykonane paznokciem, plektronem, kostką, piórkiem. Na skutek skomplikowanych praw spisanych przez XIX-wiecznych fizyków Faradaya, Maxwella i innych jegomości magistrów, drganie zamienia się magicznie w prąd. To tu trafiamy na pierwszy etap, jakim zajęła się nasza strona. Po krótce. Wzmacniacz wzmacnia napięcie jakie wychodzi z gitary. Mostek i podstawa gniazda JACK (sleeve) to uziemienie. Struna drga tj. jej długość i grubość oraz naciąg odpowiedają za wysokość tonu tudzież zwaną częstotliwością. Przetwornik w gitarze taki najprostszy składa się z magnesu, lub magnesów tzw. nabiegunników wokół których jest nawinięta cewka. Kilka tysięcy drobniutkich drucików lub par drucików wokół magnesów. Nie poruszają się. Nie indukuje się prąd. Z praw Maxwella tylko zmienne pole magnetyczne generuje prąd elektryczny. Magnes magnesuje strunę nad nim, struna drgając falą stojącą zakłóca pole magnetyczne magnesów. Ta różnica odkłada się na cewce przetwornika lub przetworników bo może ich być więcej, jako prąd. Co za tym idzie gdzies to musi wyjść. Te elektorny są wypychane do wyjścia... Aby trafić w końcu do głośnika. Magia by się na tym skończyła, ale tak nie jest. Wiele tysięcy zwojów posiada swój rezonans, ze względu, że w przewodach cewki odklada się urojona pojemność elektryczna. CO za tym idzie, rezonuje to z indukcyjnością. Konstrukcja gitary jest z drewna, nie jest nieskończenie sztywna. Drgania drewna powodują dodatkowe zniekształcenia i delikatne przesunięcia się przetworników. Przetworniki są na sprężynach. Drgają mechanicznie zawieszone tak jakby na resorach. Taki skomplikowany zestaw rezonansów mechanicznych i elektrycznych buduje gitarę elektryczną jako profesjonalny instrument z duszą.
Jeżeli nie interesują Cię schematy, a bardziej artykuły zapraszam do działu artykułów:
tutaj - dział artykułów/poradników.
Znajduja się pod strunami. Pod każdą struną znajduje się nabiegunnik. To w niej powstaje pole elektryczne, skad wzięła się nazwa całej gitary: elektryczna. Dział zawiera różnej maści uklady przystawek wraz z innymi częściami, które sa powkładane do gitary i sprzedawane w tym sprzętem potencjalnym ofiarom.
Rozpiska popularnych przystawek podwójnych ze względu na polaryzacje i konfiguracje wyprowadzeń. Kolory oznaczeń, wszystko co przyda się przy zamianie tanich Ibanezów na Seymoury, Gibsony itp.
Jedna z nowszysch kategorii na stronie, dane głośnikow w formacie PDF - takie jak impedancja, skuteczność, średnice, wymiarowania, masa netto bez kolumny.
Czyli Fuzzy, distortiony, kaczki, filtratory, equalizery, imitatory lamp, tube screamery, chorusy, kompresory, limitery, zasilacze do efektów, overdrive...
To kolejna stacja naszej podróży. Jako, że dźwięk gitary wymyślonej w latach 30-tych może znudził się muzykom, wymyślono, że można zastosowac kilka zjawisk elektrycznych czy mechanicznych by zmodulować, wyostrzyć, zmienić dźwięk gitary. A gdy już urządzenie będzie gotowe: zamknąc w puszce i opatentować jako efekty gitarowe. Wszystko; aby w miarę naszych chęci i możliwości znieksztalcić, uwydatnic, uszczuplic, odszumic, upiększyc, wysublimowac dźwiek naszego wiosła.
Dział zawiera schematy i częściowo opisy kilkunastu przedwzmacniaczy gitarowych wymontowanych z konstrukcji firmowych. Chodzi o to, że sygnał z gitary ma inne poziomy, inna barwę, charakterystyke, impedancje jak sygnał z CD, adaptera czy licznika rowerowego, dlatego tez do gitary potrzebny jest coś takiego jak przedwzmacniacz, żeby to jakoś gadało wraz z wpakowaną na wyjscie końcówką mocy. Preamp może być wbudowany do całej machiny zwanej piecem, ale o tym poniżej
Dział zawiera kilka ciekawostek odnośnie wzmacniaczy nie tylko gitarowych, znajdziemy tu też schematy wzmacniaczy PA, Hi-Fi i innych rzeczy, są one opisane w miarę mozliwości technicznych. jak juz wpakowalismy w struny naszą rękę, wzmocnilismy szumy, które przeszły jak przez sito przez efekty, to warto ten sygnal wzmocnić, aby mógł zostac odtworzony na zywo w glośnikach - do tego służa wzmacniaczem czy tez końcówki mocy z wpiętymi na wejście przedwzmacniaczami (aby brzmiało madrzej PREAMPAMI).