𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Glosniki / Gl_os_niki monitory odsl_uchowe.html

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly/Glosniki

◀️ Poprzedni: Dyfuzor na głośnik gitarowy - diffuser.html
Gl_os_niki nie do kon_ca gitarowe.html Następny: ▶️

Gl_os_niki monitory odsl_uchowe.html

Będzie to cykl artykułów powiązanych mam nadzieje tematycznie ze sobą o nagłośnieniu naszej malej sceny, naszego małego pubu, naszego małego wesela itp.

Głośniki gitarowe są specyficzne. Mają swoje ulubione średnice 10-12" i określone charakterystyczne brzmienie, które jest różne w zależności od typu muzyki jaką chcemy grać.

Aby nagłośnić cały zespół wyposażony we własne wzmacniacze i kolumny przeznaczone pod dany instrument: głośnik od wokalisty, głośnik basisty, kombo gitarowe od kolesia co napiernicza solówki. Trzeba mieć osobny wzmacniacz, który będzie to wszystko zbierał i nadawał do głośników odsłuchowych, słuchawek, monitorów, i przed scenę dla słuchaczy.

To jakie głośniki będą w lokalu zależy od wielu zmiennych: wielkość pomieszczenia, liczba ludzi, kształt pomieszczenia, proporcje pomieszczenia. Jeśli to jest plener to tanio tego nie nagłośnimy... Dźwięk na zewnątrz pomieszczeń znika w sinej dali i wraca po kilku sekundach odbity od drzew albo pagórków.

W pomieszczeniach małych dobrze się spisują standardowej budowy kolumny wyposażone w głośnik basowy i wysokotonowy głośnik tubowy. Im większe pomieszczenie tym trzeba albo większe głośniki postawić przed sceną lub więcej tych samych głośników. Istnieją sytuacje, że będzie nam brakowało basu - wówczas najlepiej do naszych zestawów dołożyć głośniki basowe tzw. subwoofery. Z praktyki wiadomo, że lepiej jest mieć małe nadstawki wysokotonowe i dodatkowy subwoofer niż kolumnę trzydrożną. Taki subwoofer zasila się z dodatkowego wzmacniacza przez zwrotnice aktywną.

Wróćmy do głównego tematu: monitory studyjne.

Dla głośników gitarowych nie stosuję się zwrotnic wewnątrz kolumn i piecyków. Dla głośników dla gitar basowych używa się czasami dodatkowych głośników wysokotonowych za minizwrotnicą, która rozdziela niskie tony przed spaleniem głośnika wysokotonowego, a dodatkowo scisza głośnik wysokotonowy przed zbytnim wybijaniem się przed orkiestrę.

Tak łatwo nie będzie na pewno w przypadku głośnika monitorowego, głośnika odsłuchowego i scenicznego... Taki głośnik musi być w idealnym przepadku idealnie neutralny. Przenosić dokładnie to co na niego się daje uwzględniając akustykę sali, poprawiając brzmienie piecyków każdego z muzyka, za pomocą bramek, efektów, kompresorów, efektorów, filtrów, mikserów i całej gamy sprzętu. Musi w dodatku przenosić w idealnym przypadku cale pasmo przenoszenia słyszalne przez człowieka. W rzeczywistości starczy nam 50Hz-20000Hz - to zawsze można podbić w okolicach basu, za pomocą equalizerów. Lub dobudować wielką kolumnę basową z dodatkowym wzmacniaczem... I znowu odbiegamy.

W przypadku kolumny tego typu potrzebne są co najmniej dwa głośniki (niskośredniotonowy i wysokotonowy zwany często DRIVEREM) lub jeden głośnik coaxialny (koncentryczny), zbudowany z głośnika basowego i glośnika wysokotonowego po srodku.
Może być tak, że na jeden głośnik wysokotonowy przypadać więcej basów. Zazwyczaj dwa.
Do tego potrzebna jest elektryczna zwrotnica, rozdzielająca sygnały na głośnik duży i głośnik maly w kolumnie.
Głośnik niskotonowy umieszcza się w kolumnie o odpowiednim litrażu i ewentualnym otworze rezonansowym poprawiającym bas - zwany BASS reflexem.

Zrozummy bełkot z forów dyskusyjnych o akustyce np. Elektroda.pl audiocośtam.pl


Aby głośnik nadawał się do kolumny zamkniętej czy z systemem bass reflex (dalej oznaczmy BR) bierze się pod uwagę parametry akustyczne podawane przez producenta, odpowiednio zbadane i pewne. Jeśli producent kłamał kolumna będzie grała źle. Złe parametry też spowodują kiepski efekt.
Bardzo ważne. Parametry mają dość dużą tolerancję, nawet kilka procent, gdyż nie wpływa to znacząco na brzmienie finalne. Wiadomo kiepski producent będzie miał kiepski rozrzut nawet 50% i w końcu głośniki pójdą na podpałkę do C.O.

EBP - parametr związany z doborem do glośnika systemu BASS REFLEX.

EBP liczy się z Fs i Qes

EBP=Fs/Qes - Fs- częstotliwość rezonacyjna głośnika - to wartość jak nisko głośnik brzmi uderzany na przykład palcem... Qes - dobroć elektryczna głośnika.

Dajmy na to Fs=50 Qes=0,5 - EBP=100

Jeśli EBP <50 stosujemy obudowę zamkniętą bez bass reflexów - gdyż głośnik nie zgra się nigdy z tunelem bass refleksowym wydrążonym w kolumnie.

Jesli EBP >50 stosujemy obudowę otwartą tak dobraną, aby opóźnienia dźwięku związane z akustyką obudowy nie były zbyt duże.

Wielkość otworu rezonansowego w kolumnie czyli BR się wylicza tak, aby rezonans takiego pudla rezonansowego powstałego z "dziurawej kolumny z rurami" była bliska rezonansowi głośnika i współgrała z nim Fs~Fb - gdzie Fs-rezonans głośnika Fb-rezonans tunelu BR.
Im głębszy BR - tym niższa częstotliwość rezonansowa, im szerszy, tym wyższa częstotliwość. Im większa kolumna tym niższa częstotliwość. Minimalna wielkość tunelu to około 1/3 średnicy głośnika. Wielkosć kolumny nie może przekraczać parametru Vas - objętość ekwiwalentna.

To jak to liczyć to temat rzeka. Są całe portale co pokazują jak to liczyć i jak używać programów. Tego w prostych kolumnach nie da się tego zepsuć.

Idźmy dalej głośnik wysokotonowy

To głośnik tubowy o średnicy kopułki nawet 2" - jest do dużo mocniejszy sprzęt niż to co mamy w domu jako "cykacze". To głośnik co potrafi przeżyć nawet 40Watów. Przenosi często częstotliwości około 2000 Hz, które zabiłyby głośniki wysokotonowe z domu.


Połączenie dwóch sekcji nisko- i wysokotonowej w kolumnę głośnikową

Głośnik basowy umieszcza się za zwrotnicą basowa zbudowana z kondensatora i cewki (filtr 2-rzędu), glośnik wysokotonowy umieszcza się za podobnym filtrem tyle, że kondensator z cewką zamienione są miejscami względem głośnika. A dodatkowo wkłada się tam tłumik a elementy dokładnie wylicza i porównuje z rzeczywistością - to rzeczywiście jak dany filtr czyli zwrotnica działa w rzeczywistości pod danym typem głośnika.

LICZENIE OBUDOWY
Weźmy takie prametry:
Qes=0,3 Fs=50Hz Vas=130litrów średnica 15"
Głośnik niskotonowy ma 98dB wysokotonowy 108dB.

Jak to zrobić?

Głosnik ma 15" więc wysokość i szerokość przodu kolumny musi być większa od tego wymiaru. Głębokość też, gdyż, kolumna, może się obalić.

15" x 2,54mm/" =  38,1cm - to minimum.

Wielkość kolumny damy 85 litrów - mniej więcej takie kolumny się daje.

Dajmy wymiary przodu jako 50cm x 40cm - do daje razem pole: 2000cm^2

Głębokość wyliczamy z dzielenia objętości przez pole 85 dm^3 / 2000cm^2 = 42,5cm (trzeba przypomnieć sobie jak się przeliczało jednostki).

Są to wymiary wewnęrzne zwane wymiarami netto.

Kolumna wysokość 50cm szerokość 40cm głębokość 42,5cm.
Tak to mniej więcej wygląda... 
Zwróćmy uwagę, że w powyższej kolumnie nie ma rury BR tylko zwykły tunel wydrążony konstrukcyjnie w drewnie - daje to lepszy dobór samego otworu do kolumny. Łatwiej osiągnąć minimalny przekrój otworu aby powietrze w otworze nie świszczało. 
Wymiar D im dłuższy - tym kolumna będzie miała niżej rezonans. Wysokość takiego otworu musi mieć kilka centymetrów. Jakieś 4cm przy naszym głośniku. 

Liczenie tunelu w kolumnie estradowej

Chcemy zrobić rezonans w okolicach 50Hz. Dajmy na to 48Hz - kolumna będzie miała podbity te rejestr nawet o kilka decybeli...

Trzeba najlepiej wziąć program co nam to wyliczy pod dowolny głośnik. To czysta matematyka.

Z obliczeń dla otworu 40cm x 4cm - da nam to głębokośc około 8 cm. Wylicza się to z glupiego wzoru...
Gdzie:
Dv = średnica wewnętrzna otworu (portu) (cm) Fb = częstotliwość rezonansowa wybrana przez nas (Hz) Vb = wielkosć obudowy wybrana przez nas (litry) Lv = Długość otworu obliczona (cm) Np = ilość otworów S = pole przekroju otworu (cm^2)

Lv=30 000 * 160cm^2 * 1 / 48^2 Hz^2 * 85 l - 0,9 * pierwiastek z (160) ... 






Zobacz też

Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej: o piecach, wnętrzu elektronicznym gitar i Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu, akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.

📂 Kategoria /Artykuly


1. Akordy do popularnych piosenek♔
2. Akustyka 📁
3. B-52 AT412a opis paczki gitarowej♔
4. Buczenie, Hum identyfikacja przyczyn buczenia♔
5. Charakterystyki przetworników gitarowych♔
6. Chwyty gitarowe♔
7. Czy wzmacniacze gitarowe są w 100 procentach lampowe♔
8. Dobór materiałów na wygłuszenia♔
9. Dyfuzor na głośnik gitarowy - diffuser♔
10. Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔
11. Efekty 📁
12. Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp♔
13. Elektronika 📁
14. Elementy bierne♔
15. Elementy czynne♔
16. Elementy elektroniki gitarowej♔
17. Flażolety piski - techniki gitarowe♔
18. Gibson - Flying V♔
19. Gibson Les Paul Copy HSS special 3molo edition♔
20. Gitara elektryczna a gitara klasyczna♔
21. Gitara stereofoniczna 2 w jednym♔
22. Gitara z płyty meblowej z Ikei♔
23. Gitarowe efekty dynamiczne♔
24. Gitarowe efekty modulacyjne♔
25. Gitarowe efekty polifoniczne♔
26. Gitarowe przestery♔
27. Gitary 📁
28. Gitarzysci 📁
29. Glosniki 📁
30. Głośniki - monitory studyjne i odsłuchowe♔
31. Głośniki do gitar basowych - liczenie obudów i tuneli BR♔
32. Głośniki gitarowe - kompendium♔
33. Głośniki gitarowe - prowizoryczne zastępniki firmowych rozwiązań♔
34. Jak podlaczyc gitare do komputera♔
35. Jak zrobić pętle efektów gdy jej nie ma♔
36. Katalog elementów elektronicznych♔
37. Katalog głośników gitarowych♔
38. Kill Switch in Fender Stratocaster♔
39. Lampy elektronowe diody triody i pentody♔
40. Les Paul czy Stratocaster♔
41. Lutnicy gitary klasyczne akustyczne oraz instrumenty smyczkowe♔
42. Lutnicy w Polsce - najlepszy lutnik♔
43. Lutowanie przystawek i piecy gitarowych♔
44. Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔
45. Moje gitary - Robert Gabor♔
46. MosTube one it is solid state vacuum tube equivalent 📝️
47. Mostki gitarowe♔
48. Nagrywanie gitar elektrycznych♔
49. Obciążenia standardowe wybranych efektów gitarowych♔
50. Ogrzewanie promiennikami ciepła sali prób♔
51. Oprzewodowanie wzmacniaczy gitarowych♔
52. Paczka gitarowa do gitary barytonowej - low end♔
53. Piec lampowy - renowacja gruchota♔
54. Pierwsza gitara jak kupić (2010)♔
55. Podstawy kablowania gitar elektrycznych♔
56. Potwór z małego combo gitarowego♔
57. Power break redukcja mocy pieca lampowego♔
58. Presto Lang 3molo Edition HB and SC 3sw 2014♔
59. Przełączniki w gitarach♔
60. Przewody gitarowe wg pojemności♔
61. Regeneracja TEISCO 50 Checkmate wzmacniacz gitarowy♔
62. Regeneracja kopii Marshall 1959 Plexi♔
63. Reverby, echa i pogłosy♔
64. Skale gitarowe♔
65. Solówki w utworach metalowych i rockowych♔
66. Stereofoniczny BAS♔
67. Struny gitarowe - gitara elektryczna klasyczna i basowa♔
68. Struny gitarowe♔
69. Subwoofer nietypowy♔
70. Tabulatury czyli czytanie tabulatorów♔
71. Tani chinski Hot Rail opis przystawki z testami♔
72. Techniki grania na gitarze♔
73. Teoria dzwieków - równomierne temperowanie♔
74. Testy serwisowe kabli gitarowych♔
75. Tuning Squier Stratocaster z 2001♔
76. Twoja pierwsza gitara♔
77. Wyciszanie domowego studio gitarowego♔
78. Wygłuszanie pomieszczeń na sale prób♔
79. Wymiana przystawek HB♔
80. Wzmacniacz Ibanez ValBee naprawa i modernizacja♔
81. Wzmacniacz pentodowy - jak wyliczyć w konfiguracji SE♔
82. Wzmacniacz tetrodowy - jak policzyć elementy elektroniczne do SE♔
83. Wzmacniacze 📁
84. Zamienniki lamp♔
85. Zmiana brzmienia głośników gitarowych poprzez ich uszkodzenie♔
86. pdf 📁
87. Łączenie głośników gitarowych w obudowach♔
88. Łączenie paczek gitarowych w różne konfiguracje♔
89. Życie z gitarą♔

Tematyka gitarowa i basowa

wg typów urządzeń

Efekty gitarowe

Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.

Patrz też schematy Efekty A-Z

Gitara i techniki grania na gitarze

W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy Gitary elektryczne, przystawki

Poradniki PDF download

Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.

Gitarzyści i wymiatacze

Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.

Głośniki gitarowe, domowe i estradowe

O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.

Artykuły o elektronice i wzmacniaczach lampowych

Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy Wzmacniacze, amps, transistor power stages | Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz | Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |

Akustyka gitarowa

Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...

Schematy

Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.

Strona główna - powrót