Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔
Mikrofon to urzadzenie elektryczne zamieniające energie fali dźwiękowej znajdującej się w ośrodku na drgania elektryczne. Drgania te przekazuje się za pomocą przedwzmacniaczy mikrofonowych do dalszej obróbki lub zapisu na magnetofonie, czy tez nośniku cyfrowym jakim jest komputer - poprzez odpowiednie karty dźwiękowe typu studyjnego. Zwykły komputerowy mikrofon, to mimo iż przeznaczenie jest takie same jak zawodowego mikrofonu studyjnego, nie zapewni należytych wrażeń artystycznych podczas nagrania. Nasz dźwięk wydawać się będzie inny niż w przypadku nagrywania gitary bezpośrednio z efektu gitarowego, wyjscia nagrywającego i inny niż w przypadku tego co słyszymy na naszych ulubionych płytach zespołów, które bardzo lubimy, gitarzystów, przy których lecą po prostu ciarki po plecach.
Mikrofon dynamiczny - odwrócony głośnik
Drgania powietrza wytwarzane przez fale dźwiękowe poruszają cienką elastyczną membranę i połączoną z nią cewkę umieszczoną w silnym polu magnetycznym wytwarzanym przez magnes. W wyniku tego generowane jest napięcie na zaciskach cewki - siła elektrodynamiczna, czyli drgania umieszczonej pomiędzy biegunami magnesu cewki, wzbudzają w niej prąd elektryczny o częstotliwości odpowiadającej częstości drgań fal dźwiękowych.
Podstawowym plusem (zaletą) tej konstrukcji jest prostota i brak konieczności zewnętrznego zasilania. Aby uzyskać wyższe napięcie na wejściu mikrofonu, należy zastosować cewkę o większej ilości zwojów, która z kolei jest cięższa i ma większą rezystancję, a zatem i większą bezwładność i szumy termiczne. Co w konsekwencji utrudni mikrofonowi przetwarzanie wyższych częstotliwości i szybkich impulsów.
Mikrofon pojemnościowy
W mikrofonach pojemnościowych do przetwarzania fal dźwiękowych na napięcie służy specjalnie skonstruowany kondensator, w którym membrana wykonana jest z bardzo cienkiej i elastycznej folii z napyloną warstwą złota stanowiącą jedną okładkę oraz umieszczonej w niewielkiej odległości od niej drobnej siatce metalowej, która stanowi drugą okładkę. Drgania powietrza spowodowane wytworzonymi falami dźwiękowymi wprowadzają w ruch membranę, która zmienia odległość jednej okładki od drugiej. Jedyną wadą tego typu mikrofonów jest konieczność zasilania prądem.
Mikrofon pojemnościowy elektretowy - jedna z odmian mikrofonu pojemnościowego.
Jest to mikrofon stosowany zazwyczaj do rozmawiania przez komputer np. ze Skype'a
Jego jakość to zazwyczaj mieszanka zmielonych głośników komputerowych Creative'a z pyłem wulkanicznym z zupek Kuksu.
Membrana w tym mikrofonie jest powleczona warstwą dielektryka spolaryzowanego (elektretu). Kondensator jest jakby na stałe naładowany, przez co mikrofon nie wymaga dodatkowego zasilania (jedynie dla przedwzmacniacza).
Często nieuczciwi producenci zapominaja do nazwy mikrofonu dopisywać mikrofon pojemnościowy członu elektretowy. Generalnie elektrety to najniższa kasta mikrofonów.
Konkluzja
Mikrofony dynamiczne i pojemnosciowe sa najczęsciej stosowane w studiach. Szczególnie popularne w nagrywaniu gitary będa mikrofony typu Shure, Beyerdynamic, Koss, Senheiser.
Kształty mikrofonów
mikrofony ciśnieniowe - działaja dookólnie, obojętnie z jakiej strony dźwięk, mikrofon jest czuły i słyszy to co do niego się mówi
gradientowe - Są czułe na dźwięki z przodu i z tyłu membrany - a prawie zupełnie nie czułe na dźiweki z kątów/skosów
ciśnieniowo-gradientowe - przez specjalne kanaliki dźwięk dostaje się do czułych membran mikrofonu, dzięki temu taki mikrofon ma kierunkową charakterystykę, ściąga dźwięki z jednego wycelowanego keirunku, przenosi też inne dźwięki, jednak z mniejszą czułością
ciśnieniowo-gradientowo-interferencyjne – mają długi kanał z bocznymi otworami, na skutek interferencji - wzmacniania i typowej geometrycznej akustyki pewne kierunki są uprzywilejowane względem innych. Rozwiązania tego typu stosuje się w mikrofonach studyjnych, reporterskich i kamkorderowych.
Charakterystyka przenoszenia mikrofonów. W uproszczeniu jest to moc sygnału jaka fizycznie zamienia sie na prąd elektryczny w cewce mikrofonu - im wyższy wykres i charakterystyka bliższa linii prostej - tym lepiej - widać od razu - że mikrofon Octavia 319 jest lepszy od Shure SM58.
Charakterystyki mikrofonów
Producent, model |
|
AKG, C414B-ULS |
Sennheiser, MKH40P48U3 |
AKG, C567E1 |
Sennheiser, MD 441 U |
Typ przetwornika |
|
pojemnościowy |
pojemnościowy w. cz. |
pojemnościowy elektretowy |
dynamiczny |
Charakterystyka kierunkowości |
|
zmienna: kardioidalna, hyperkardioidalna, dookólna lub ósemkowa |
kardioidalna |
dookólna |
superkardioidalna |
Impedancja |
[?] |
180 |
150 |
400 |
200 |
Skuteczność |
[mV/Pa] |
12 |
25 |
10 |
>1,8 |
Pasmo przenoszenia |
[Hz] |
20-20000 |
40-20000 |
20-20000 |
30-20000 |
Poziom szumów własnych
wg CCIR 468-2 |
[dB] |
25 |
21 |
34 |
b.d. |
Poziom szumów własnych
ważony, filtr A |
[dB] |
14 |
12 |
21 |
b.d. |
Maksymalny poziom dźwięku |
[dB] |
140 |
134 |
128 |
b.d. |
Filtr obcięcia niskich częstotliwości |
[12 dB/okt.] |
75 i 150 Hz |
30 Hz |
b.d. |
korektor 5-położeniowy |
Zalecana impedancja obciążenia |
[?] |
>600 |
>1000 |
>2000 |
>1000 |
Zasilanie phantom |
[V] |
9-52 (2mA) |
44-52 (2mA) |
9-52 (2mA) |
– |
Dopuszczalna temperatura |
[°C] |
-10 do +60 |
-10 do +70 |
-20 do +60 |
b.d. |
Masa |
[g] |
310 |
100 |
9+90 |
450 |
Wtyk |
|
XLR-3 |
XLR-3 |
XLR-3 |
XLR-3 |
Charakterystyka kierunkowości to wykres w układzie współrzędnych biegunowych przedstawiający skuteczność mikrofonu przy danej częstotliwości i kącie padania dźwięku, unormowany względem maksymalnej skuteczności mikrofonu. Ze względu na kształt charakterystyki kierunkowej, mikrofony dzieli się na: wszechkierunkowe (dookólne, kołowe), dwukierunkowe (ósemkowe) i jednokierunkowe.
|
|
|
Wszechkierunkowa
(Omnidirectional) |
Dwukierunkowa
(Bidirectional) |
Jednokierunkowa
(Directional) |
Kardioidy
|
|
|
|
Subkardioidalna
Subcardioid |
Kardioidalna
Cardioid |
Superkardioidalna
Supercardioid |
Hiperkardioidalna
Hypercardioid |
Zobacz też
Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej:
o piecach,
wnętrzu elektronicznym gitar i
Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu,
akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.
1.
Akordy do popularnych piosenek♔
2.
Akustyka 📁
3.
B-52 AT412a opis paczki gitarowej♔
4.
Buczenie, Hum identyfikacja przyczyn buczenia♔
5.
Charakterystyki przetworników gitarowych♔
6.
Chwyty gitarowe♔
7.
Czy wzmacniacze gitarowe są w 100 procentach lampowe♔
8.
Dobór materiałów na wygłuszenia♔
9.
Dyfuzor na głośnik gitarowy - diffuser♔
10.
Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔
11.
Efekty 📁
12.
Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp♔
13.
Elektronika 📁
14.
Elementy bierne♔
15.
Elementy czynne♔
16.
Elementy elektroniki gitarowej♔
17.
Flażolety piski - techniki gitarowe♔
18.
Gibson - Flying V♔
19.
Gibson Les Paul Copy HSS special 3molo edition♔
20.
Gitara elektryczna a gitara klasyczna♔
21.
Gitara stereofoniczna 2 w jednym♔
22.
Gitara z płyty meblowej z Ikei♔
23.
Gitarowe efekty dynamiczne♔
24.
Gitarowe efekty modulacyjne♔
25.
Gitarowe efekty polifoniczne♔
26.
Gitarowe przestery♔
27.
Gitary 📁
28.
Gitarzysci 📁
29.
Glosniki 📁
30.
Głośniki - monitory studyjne i odsłuchowe♔
31.
Głośniki do gitar basowych - liczenie obudów i tuneli BR♔
32.
Głośniki gitarowe - kompendium♔
33.
Głośniki gitarowe - prowizoryczne zastępniki firmowych rozwiązań♔
34.
Jak podlaczyc gitare do komputera♔
35.
Jak zrobić pętle efektów gdy jej nie ma♔
36.
Katalog elementów elektronicznych♔
37.
Katalog głośników gitarowych♔
38.
Kill Switch in Fender Stratocaster♔
39.
Lampy elektronowe diody triody i pentody♔
40.
Les Paul czy Stratocaster♔
41.
Lutnicy gitary klasyczne akustyczne oraz instrumenty smyczkowe♔
42.
Lutnicy w Polsce - najlepszy lutnik♔
43.
Lutowanie przystawek i piecy gitarowych♔
44.
Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔
45.
Moje gitary - Robert Gabor♔
46.
MosTube one it is solid state vacuum tube equivalent 📝️
47.
Mostki gitarowe♔
48.
Nagrywanie gitar elektrycznych♔
49.
Obciążenia standardowe wybranych efektów gitarowych♔
50.
Ogrzewanie promiennikami ciepła sali prób♔
51.
Oprzewodowanie wzmacniaczy gitarowych♔
52.
Paczka gitarowa do gitary barytonowej - low end♔
53.
Piec lampowy - renowacja gruchota♔
54.
Pierwsza gitara jak kupić (2010)♔
55.
Podstawy kablowania gitar elektrycznych♔
56.
Potwór z małego combo gitarowego♔
57.
Power break redukcja mocy pieca lampowego♔
58.
Presto Lang 3molo Edition HB and SC 3sw 2014♔
59.
Przełączniki w gitarach♔
60.
Przewody gitarowe wg pojemności♔
61.
Regeneracja TEISCO 50 Checkmate wzmacniacz gitarowy♔
62.
Regeneracja kopii Marshall 1959 Plexi♔
63.
Reverby, echa i pogłosy♔
64.
Skale gitarowe♔
65.
Solówki w utworach metalowych i rockowych♔
66.
Stereofoniczny BAS♔
67.
Struny gitarowe - gitara elektryczna klasyczna i basowa♔
68.
Struny gitarowe♔
69.
Subwoofer nietypowy♔
70.
Tabulatury czyli czytanie tabulatorów♔
71.
Tani chinski Hot Rail opis przystawki z testami♔
72.
Techniki grania na gitarze♔
73.
Teoria dzwieków - równomierne temperowanie♔
74.
Testy serwisowe kabli gitarowych♔
75.
Tuning Squier Stratocaster z 2001♔
76.
Twoja pierwsza gitara♔
77.
Wyciszanie domowego studio gitarowego♔
78.
Wygłuszanie pomieszczeń na sale prób♔
79.
Wymiana przystawek HB♔
80.
Wzmacniacz Ibanez ValBee naprawa i modernizacja♔
81.
Wzmacniacz pentodowy - jak wyliczyć w konfiguracji SE♔
82.
Wzmacniacz tetrodowy - jak policzyć elementy elektroniczne do SE♔
83.
Wzmacniacze 📁
84.
Zamienniki lamp♔
85.
Zmiana brzmienia głośników gitarowych poprzez ich uszkodzenie♔
86.
pdf 📁
87.
Łączenie głośników gitarowych w obudowach♔
88.
Łączenie paczek gitarowych w różne konfiguracje♔
89.
Życie z gitarą♔
Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. Wytłumianie, gitary, akustyka.
Tematyka gitarowa i basowa
wg typów urządzeń
Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.
Patrz też schematy Efekty A-Z
W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy
Gitary elektryczne, przystawki
Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.
Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.
O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.
Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy
Wzmacniacze, amps, transistor power stages |
Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz |
Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |
Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...
Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.