𝖙𝖗𝖊𝖒𝖔𝖑𝖔.𝖕𝖑 / sch / Artykuly / Wzmacniacz-pentodowy---jak-wyliczyć-w-konfiguracji-SE♔

🔎 Podejrzyj miniatury

📂 Kategoria /Artykuly

◀️ Poprzedni: Wzmacniacz Ibanez ValBee naprawa i modernizacja♔
Wzmacniacz tetrodowy - jak policzyć elementy elektroniczne do SE♔ Następny: ▶️

Wzmacniacz pentodowy - jak wyliczyć w konfiguracji SE♔



Lampy to wcale nie relikt minionej epoki. Są oczywiście nieodłącznie związane z poczatkiem rozwoju elektroniki analogowej i cyfrowej, ze stylem retro, budową starych odbiorników lampowych, kóre odbierały sygnał nadawany przez wielkie lampy nadawcze w sposób radiowy.

Wydawac sie może nienaturalne, jednak w próżni może płynąć prąd,nad to w prózni moga zachodzić zjawiska odpowiedzialne za sterowanie wielkością pradu czy napięcia.niektórzy elektronicy porównywają ich charakterystyki do charakterystyk tranzystorow unipolarnych. jednak jest to tylko podobieństwo naskórkowe. ą

Dźwięk lamp est charakterystycznym brzmieniem, wydawać się może, ze wzmacniacze tranzystorowe wyparły lampówki, tylko z tego faktu, iż maja o niebo lepsze charakterystyki. Jednak użycie tranzystorów zabiło po częsci duszę sprzętu grającego. Są jednak rejony elektroniki gdzie użycie tranzystorow jest albo niemożliwe na skutek warunków pracy, albo po prostu niezasłużone. Chodzi oczywiscie o sprzet nadawczy oraz o strefe nagłosnienia instrumentów muzycznych, a wszystko za sprawa ciepłego brzmienia, szybkiej pracy, które poniekąd jest cechą wzmacniaczy lampowych z wyższych pułek cenowych, dla ludzi zasobnych w portfele, mających specyficzne wymagania brzmieniowe dla sprzetu i tych, których dusza przepełniona jest snobizmem.

Pentoda składa się ze szklanej banki z odpompowanym powietrzem, w której zalane jest 5 elektrod: sa to anoda, katoda - miedzy tymi dwiema emitowany jest prad elektryczny, na drodze tego pradu stoją 3 elektrody zwane siatkami, które sterują tymże prądem. Prąd elektronowy wychodzi z katody i emitowany jest do anody. Anoda psiada zatem dodatnie napiecie względem katody. Nazewnictwo anoda i katoda jest tak samo dobrane jak w chemii elektrolitycznej z tymże tutaj jonami sa elektrony o ładunku ujemnym. Zjawisko wyrzutu z katody elektronów jest potegowane, gdy sama katoda jest ogrzewana, tudzież w bliskości tejże katody znajduje się drut oporowy umieszczony wewnątrz szklanej bańki. oddziałuje on termicznie na katode.

Oddziaływania miedzy elektrodami

Siatka 3 nazywana jest siatka hamująca, jej potencjał jest zerowy względem katody, znaczy miedzy katoda i siatka S3 wystepuje zwarcie, jest ono albo wykonywane technologicznie wewnatrz lampy lub takie połaczenie trzeba dorobic. Jest to przypadek szczególny istnieja układy o innym potencjale katody i siatki hamujacej. Tej elektrody hamującej brak w tetrodach (lampach czteroelektrodowych) dlatego nie moga one być stosowane w audio s powodu wystepowania zjawiska dynatronowego. Odrębna grupe stanowią tetrody strumieniowe, w których ten efekt jest nieobecny.

Siatka S2 jest siatka ekranującą - zmniejsza pojemnosć między anoda i siatką sterującą S1, zwieksza to współczynnik wzmocnienia (amplifikacji) , zwiększamy tez rezystancje wewnętrzną lampy.

Siatka S1 jest siatka sterującą, bezpośrednio stanowi wejście wzmacniacza.

Oto symbol uproszczony pentody:

Polaryzacja lampy pięcioelektrodowej.

Siatka S2 jest na wysokim napięciu względem masy Us2. Jeżeli Us2 < Uzas - gdzie indeks zas odnosi się do napięcia zasilającego - to wtedy w układ włacza się rezystor Rs2. Siatka jest zwarta dla sygnałow zmiennych przez Is2. Rezystancje oblicza się z zaleznosci opisanej na schemacie powyzej. Do siatki s1 doprowadzamy napięcie ujemne względem masy

Wzmacniacz pentodowy

Wzmacniacz wymaga polaryzacji, która jest uzależniona od parametrów wewnętrznych lampy, skatalogowanych w nocie kazdego elementu, głównie bedzie nam chodzic o tzw. rezystancje wewnetrzną oznaczoną przez grecką litere "ro" na powyższym rysunku przedstawiłem popularną polaryzacje wzmacniacza na pentodzie.

Zacznijmy od rezystora i kondensatora między katoda a masa. Rezystancja ta jest rzędów 150Ω ze wzoru Rk = Us0/Ia. Kondensator przyjmuje się taki, aby jego reaktancja przy dolnym pasmie około 100Hz wynosiła około 15R stanowiące 10% rezystancji Rk. Co w praktyce daje nam wartośc około od 20 do 100µF.

Niestety impedancja wyjściowa takiego wzmacniacza jest za duża, aby prad mogł napedzic dźwiękiem głosnik o małej impedancji, dlatego też stosuje sie proste rozwiazanie transformator, który zmienia poprzez indukcje wartość napiec i pradów w rezultacie impedancji. Wartość przekładni transformatora czyli stosunku uzwojeń pierwotnych do wtornych jest pierwiastkiem z rezystancji wewnetrznej podzielonej przez 5 do 10 przez rezystancje czy tez impedancje obciążającego głośnika. (wzór drugi od lewej u góry) Wartość rezystancji wejściowej podzielic przez 5 oznacza rezystancjre odbiornika Ra ze schematu poprzedniego. Wartość Ra jest wartościa przetransformowana w sytuacji gdy zamiast głośnika byłby zwykły rezystor dopasowany prawidłowo.

Wzór na kondensator Cw - jest ukazany na schemacie wzmacniacza. Poprawia on charaktrystyke wzmacniacza, także wzmacniacza w oparciu o tetrode strumieniową. Kondensator zmniejsza wzmocnienie przy wyższych czestotliwościach.W pewnych przypadkach można w układ wmontować dodatkowy opór Rw, który może sie równać Ra, który wyliczamy ze wzorów.

ten układ wymaga dodatkowego przedwzmacniacza triodowego na wejściu, aby spróbowac wykonac taki wzmacniacz najlepiej zaopatrzyć sie w lampy typu PCL 86, ECL 82 , ECL 86 - które już w środku zawierają po dwie lampy triode i pentode działające razem jako wzmacniacz mocy.

Rs2 - przyjmuje się od 200kOhm do 400kOhm.

Wzmocnienie ku=(Ka*Ra)/(Ra+Rwew)


Zobacz też

Baza artykułów, opisów schematów i poradników o gitarze elektrycznej: o piecach, wnętrzu elektronicznym gitar i Basów, symbiozie mechaniki i elektryki w budowaniu brzmienia gitary, nagrywaniu, akustyce renowacji, grzebaniu: Marshalli, Fenderów, nie znajdziesz drugiej takiej strony. Informacje o kablach gitarowych.

📂 Kategoria /Artykuly


1. Akordy do popularnych piosenek♔
2. Akustyka 📁
3. B-52 AT412a opis paczki gitarowej♔
4. Buczenie, Hum identyfikacja przyczyn buczenia♔
5. Charakterystyki przetworników gitarowych♔
6. Chwyty gitarowe♔
7. Czy wzmacniacze gitarowe są w 100 procentach lampowe♔
8. Dobór materiałów na wygłuszenia♔
9. Dyfuzor na głośnik gitarowy - diffuser♔
10. Dyfuzory akustyczne - Ekrany rozpraszające♔
11. Efekty 📁
12. Efekty oparte na filtracji - Wah Wah Eq itp♔
13. Elektronika 📁
14. Elementy bierne♔
15. Elementy czynne♔
16. Elementy elektroniki gitarowej♔
17. Flażolety piski - techniki gitarowe♔
18. Gibson - Flying V♔
19. Gibson Les Paul Copy HSS special 3molo edition♔
20. Gitara elektryczna a gitara klasyczna♔
21. Gitara stereofoniczna 2 w jednym♔
22. Gitara z płyty meblowej z Ikei♔
23. Gitarowe efekty dynamiczne♔
24. Gitarowe efekty modulacyjne♔
25. Gitarowe efekty polifoniczne♔
26. Gitarowe przestery♔
27. Gitary 📁
28. Gitarzysci 📁
29. Glosniki 📁
30. Głośniki - monitory studyjne i odsłuchowe♔
31. Głośniki do gitar basowych - liczenie obudów i tuneli BR♔
32. Głośniki gitarowe - kompendium♔
33. Głośniki gitarowe - prowizoryczne zastępniki firmowych rozwiązań♔
34. Jak podlaczyc gitare do komputera♔
35. Jak zrobić pętle efektów gdy jej nie ma♔
36. Katalog elementów elektronicznych♔
37. Katalog głośników gitarowych♔
38. Kill Switch in Fender Stratocaster♔
39. Lampy elektronowe diody triody i pentody♔
40. Les Paul czy Stratocaster♔
41. Lutnicy gitary klasyczne akustyczne oraz instrumenty smyczkowe♔
42. Lutnicy w Polsce - najlepszy lutnik♔
43. Lutowanie przystawek i piecy gitarowych♔
44. Mikrofon nagrywanie gitary z duszą♔
45. Moje gitary - Robert Gabor♔
46. MosTube one it is solid state vacuum tube equivalent 📝️
47. Mostki gitarowe♔
48. Nagrywanie gitar elektrycznych♔
49. Obciążenia standardowe wybranych efektów gitarowych♔
50. Ogrzewanie promiennikami ciepła sali prób♔
51. Oprzewodowanie wzmacniaczy gitarowych♔
52. Paczka gitarowa do gitary barytonowej - low end♔
53. Piec lampowy - renowacja gruchota♔
54. Pierwsza gitara jak kupić (2010)♔
55. Podstawy kablowania gitar elektrycznych♔
56. Potwór z małego combo gitarowego♔
57. Power break redukcja mocy pieca lampowego♔
58. Presto Lang 3molo Edition HB and SC 3sw 2014♔
59. Przełączniki w gitarach♔
60. Przewody gitarowe wg pojemności♔
61. Regeneracja TEISCO 50 Checkmate wzmacniacz gitarowy♔
62. Regeneracja kopii Marshall 1959 Plexi♔
63. Reverby, echa i pogłosy♔
64. Skale gitarowe♔
65. Solówki w utworach metalowych i rockowych♔
66. Stereofoniczny BAS♔
67. Struny gitarowe - gitara elektryczna klasyczna i basowa♔
68. Struny gitarowe♔
69. Subwoofer nietypowy♔
70. Tabulatury czyli czytanie tabulatorów♔
71. Tani chinski Hot Rail opis przystawki z testami♔
72. Techniki grania na gitarze♔
73. Teoria dzwieków - równomierne temperowanie♔
74. Testy serwisowe kabli gitarowych♔
75. Tuning Squier Stratocaster z 2001♔
76. Twoja pierwsza gitara♔
77. Wyciszanie domowego studio gitarowego♔
78. Wygłuszanie pomieszczeń na sale prób♔
79. Wymiana przystawek HB♔
80. Wzmacniacz Ibanez ValBee naprawa i modernizacja♔
81. Wzmacniacz pentodowy - jak wyliczyć w konfiguracji SE♔
82. Wzmacniacz tetrodowy - jak policzyć elementy elektroniczne do SE♔
83. Wzmacniacze 📁
84. Zamienniki lamp♔
85. Zmiana brzmienia głośników gitarowych poprzez ich uszkodzenie♔
86. pdf 📁
87. Łączenie głośników gitarowych w obudowach♔
88. Łączenie paczek gitarowych w różne konfiguracje♔
89. Życie z gitarą♔

Tematyka gitarowa i basowa

wg typów urządzeń

Efekty gitarowe

Efekty gitar elektrycznych - podzielone na poszczególne podkategorie wg funkcji jakie spełniaj± w przetwarzaniu fali dĽwiekowej. Bardzo szerokie rozeznanie od efektów mechanicznych, poprzez akustyczne po typowo elektroniczne uzdrojstwa.

Patrz też schematy Efekty A-Z

Gitara i techniki grania na gitarze

W tej kategorii dowiecie się o budowie i modyfikacjach elektrycznych gitary. Znajdziecie tez sporo o technikach grania na gitarzę itp.
Patrz też schematy Gitary elektryczne, przystawki

Poradniki PDF download

Wersje co ciekawszych artykułów w PDF. WYtłumianie, gitary, akustyka.

Gitarzyści i wymiatacze

Troszkę informacji o gitarzystach,wymiataczach pokroju Petrucciego Malmsteena itp.

Głośniki gitarowe, domowe i estradowe

O głośnikach gitarowych i basowych, tworzenie wyobrazenia o pudłach gitarowych i ich symulowaniu.

Artykuły o elektronice i wzmacniaczach lampowych

Jak w tytule wzmacniacze pentodowe i tetrodowe - teoria, naprawa Marshalla 1959 (replikowanie). I wiele wiele innych ciekawostek z wnętrz wzmacniaczy gitarowych.
Patrz też schematy Wzmacniacze, amps, transistor power stages | Preamps, preamplifier, przedwzmacniacz | Firmowe, najlepsze, markowe wzmacniacze gitarowe |

Akustyka gitarowa

Praktyczne wskazówki do zbudowania sobie studio gitarowego. Dźwiękochłonnosć i dźwiękoizolacyjność materiałów. Wyciszanie pogłosu echa, walka z hałasem, ekrany akustyczne i inne takie rzeczy...

Schematy

Szybki skrót do elektroniki gitarowej na serwerze tremolo.pl.

Strona główna - powrót